Toimiko lääkäri oikein?
Kävin lääkärissä nivelvaivojen takia. Piti kuulemma riisua paita pois ja myös rintaliivit. Lääkäri (mies) sitten taivutteli minua siinä eri asentoihin ja kehaisi samalla ulkonäköäni. Kaikista oudointa oli, että hän piti käsivarrestani kiinni ja seisoi TOSI lähellä vielä itse tutkimuksen jälkeenkin ja jouduin itse irrottautumaan ja kysymään, saanko pukea päälle. Jälkeenpäin tosi ahdistava olo. Muuten lääkäri on todella asiantunteva enkä ole saanut vaivoihini parempaa hoitoa mistään. Mutta en millään haluaisi mennä uudestaan tuonne. Onko tuollainen edes sopivaa käytöstä? Olen kauhean ujo ja kiltti, en tiedä miten huomauttaisin asiasta :(
Kommentit (26)
Kyllä rintaliivien riisuminen oli turhaa. Olisit vain sanonut, että pidän ne päällä.
Mikko Ilmari Orrainen, 51, sai tuomion viiteen naispotilaaseen kohdistuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Teot tapahtuivat 20102016
Vierailija kirjoitti:
Minä tein rikosilmoituksen lääkäristä joka ahdisteli minua sekssuaalisesti, ja melko vakavasti. Syyttäjällä ei kuitenkaan näyttö riittänyt koska kysessä oli sana sanaa vastaan, vaikka todisteena oli videovalvontanauhat että lääkäri oli pitänyt minua siellä kaksi tuntia, sekä ylilääkärin lausunto että sellaista tutkimusta jota ahdisteleva lääkäri oli väittänyt tehneensä, ei minulle olisi kuulunut suorittaa. Toivon siis että jos joku teistä keitä n.40v mieslääkäri on ahdistellut, niin ottaisitte yhteyttä minuun. Jos kyseessä on sama lääkäri, saataisiin hänet vastuuseen. Ja kaikki te ketkä olette joutuneet lääkärin ahdistelun kohteeksi niin tehkää rikosilmoitus. Koska jos samasta lääkäristä tehdään useampi ilmoitus, on näyttö selvä.
saitko korvauksia mistään? Tee Valviralle kantelu, ja potilasvahinkoilmoitus, itkuisuudesta, unettomuudesta, stressistä, PTSD:stä, huolesta ja opintojen keskeytymisestä!
Kehui ulkonäköä jotenkin niin, että <sulla on tosi ihanat kädet> yms. Ei siis sanonut vain, että näytän terveeltä...
Siis en ymmärrä, miten oon voinut olla siinä tilanteessa niin lukossa, etten saanut sanottua mitään.
AP
Hölmö se mittasi sinun pulssia .
Ja todennäköisesti kehui vaan ihoa ja ryhtiä .
No ehkä hän halusi katsoa miten nivelet taipuu ja toimii, olkapäässä ym. Mutta kyllä ei semosta lääkäriä tule eteen joka saisi mun riisumaan rintaliivit nivelvaivojen takia. Kysy aina että miksi?
Jos kyseessä on suuririntainen nainen ja tutkitaan tuki-ja liikuntaelinten ongelmia sekä ryhtiä, rintaliivien riisuminen voi olla perusteltua. Suuret rinnat voviat aiheuttaa vaikeita oireita, ja tukevat rintaliivit voivan antaa ongelmasta väärän kuvan.
Minulla naislääkäri pyysi, että liivit otetaan pois, että saa katsottua käden liikkeet kunnolla. Sinne liivin alle kun jää aika monta lihasta, joit piti tutkia olkavarren nivelen takia. Selkää jos on tutkittu, niin liivit on pitänyt aina ottaa pois.
Mä veikkaan, että lääkäri on ihan vaan kehaissut käsiä keventääkseen tunnelmaa. Ikävää, että ap on kokenut sen noin. Mulle lääkäri on puhunut kauniista ihosta. Selässäni oli ikävä ihottuma ja kun se saatiin pois, oli lääkärin termi nimenomaan kaunis.
Lääkäri hoiti tehtäväänsä. Sinun mielikuvituksesi lähti laukalle .
Siis tarkennan nyt vielä, etten pitänyt tuota rintsikoiden riisumista vielä sinänsä mitenkään kauhean häiritsevänä. Mua ahdisti eniten se, kun tutkimuksen jälkeen lääkäri jäi seisomaan tosi lähelle ja piti vielä kiinni (selitti siinä jotain hoito-ohjetta, en edes muista kun se oli niin outo tilanne) eikä sillä ollut mitään syytä enää pidellä mun kädestä kiinni siinä vaiheessa, olin kaiken lisäksi ilman paitaa. Jouduin itse siirtymään kauemmas ja irrottamaan käteni. Ei ole mitään fantasiaa, en uskalla kertoa tästä kellekään ja siksi kirjoitin tänne. En halua kertoa paikkaa tarkemmin kun en halua että kukaan tunnistaa mua :(
AP
Hyi, tiedän niin tuon tunteen kun on jälkikäteen likainen ja jotenkin "käytetty" olo. Ei siinä tilanteessa osaa tehdä mitään kun on niin oppinut ja tottunut luottamaan lääkärin auktoriteettiin. Entäs tämä tapaus: keuhkolääkärissä lääkäri riisui rintaliivini itse!! Jostain syystä olin luullut, että liivit voisi jättää päälle, ja (mies)lääkäri sanaa sanomatta sitten riisui ne mun päältä. Minusta tuossa tilanteessa olisi pitänyt vain asiallisesti pyytää, että voitko riisua myös rintaliivit. Sain myös kuulla jonkun kommentin ulkonäöstäni. En muista enää, mitä se tarkalleen oli - ei mitään pervoa, mutta tuntui asiattomalta kuitenkin. Olenko vaan liian herkkänahkainen?
Vierailija kirjoitti:
Hyi, tiedän niin tuon tunteen kun on jälkikäteen likainen ja jotenkin "käytetty" olo. Ei siinä tilanteessa osaa tehdä mitään kun on niin oppinut ja tottunut luottamaan lääkärin auktoriteettiin. Entäs tämä tapaus: keuhkolääkärissä lääkäri riisui rintaliivini itse!! Jostain syystä olin luullut, että liivit voisi jättää päälle, ja (mies)lääkäri sanaa sanomatta sitten riisui ne mun päältä. Minusta tuossa tilanteessa olisi pitänyt vain asiallisesti pyytää, että voitko riisua myös rintaliivit. Sain myös kuulla jonkun kommentin ulkonäöstäni. En muista enää, mitä se tarkalleen oli - ei mitään pervoa, mutta tuntui asiattomalta kuitenkin. Olenko vaan liian herkkänahkainen?
🤣
Ota yhteyttä potilasasiamieheen. Ei kannata vauva.fi palstalla kysellä.
Tapaus 1: Nainen meni vastaanotolle ahdistuneisuuden vuoksi. Keskustelun yhteydessä kävi ilmi, että naisella oli tiputteluvuotoa. Nainen ei pitänyt sitä ongelmana, mutta lääkäri halusi tehdä potilaalle gynekologisen sisätutkimuksen.
Tapaus 2: Potilas hakeutui vastaanotolle sydämen rytmihäiriöiden vuoksi. Potilaan yllätykseksi lääkäri riisutti hänet lähes alasti niin, että vain stringit jäivät jalkaan. Lääkäri selitti, että potilaan syke täytyy saada koholle, joten hän teetätti liki alastomalla naisella kyykkyjä samalla, kun istui itse potilaan takana.
Tapaus 3: Potilas hakeutui vastaanotolle vatsaoireiden takia. Lääkäri teki potilaalle peräaukon tutkimuksen ja sen jälkeen gynekologisen sisätutkimuksen. Potilaan mukaan lääkäri kosketteli toistuvasti hänen klitoristaan ja kyseli, missä asennoissa potilas harrastaa seksiä.
Tapaus 4: Potilas meni vastaanotolle kontrollikäyntiin verisen ulosteen vuoksi. Lääkäri kertoi epäilevänsä potilaalla lantionpohjalihasten kireyttä, jonka halusi tutkia. Lääkäri riisutti potilaan ja ryhtyi painelemaan tämän sisäreiden ja häpyhuulten välistä aluetta.
Tapaus 5: Potilas meni vastaanotolle näyttämään endometrioosista johtuvaa pattia ja saadakseen sairauslomatodistuksen. Potilaan mukaan lääkäri kysyi häneltä milloinkas pimppiä on viimeksi tutkittu ja teki tällekin gynekologisen sisätutkimuksen. Potilas kuvaili kommentteja oudoiksi ja sisätutkimusta ihmeelliseksi hivelyksi.
LÄÄKÄRI itse piti tutkimuksia perusteltuina. Hän epäili itsestään tehtyjen rikosilmoitusten sytykkeeksi Facebook-ryhmää, jonka yksi itseään uhrina pitävä henkilö oli perustanut.
Lääkärin mukaan potilaat alkoivat pitää aivan normaaleja lääkärintutkimuksia rikoksina Facebook-ryhmän takia.
Vierailija kirjoitti:
Tapaus 1: Nainen meni vastaanotolle ahdistuneisuuden vuoksi. Keskustelun yhteydessä kävi ilmi, että naisella oli tiputteluvuotoa. Nainen ei pitänyt sitä ongelmana, mutta lääkäri halusi tehdä potilaalle gynekologisen sisätutkimuksen.
Tapaus 2: Potilas hakeutui vastaanotolle sydämen rytmihäiriöiden vuoksi. Potilaan yllätykseksi lääkäri riisutti hänet lähes alasti niin, että vain stringit jäivät jalkaan. Lääkäri selitti, että potilaan syke täytyy saada koholle, joten hän teetätti liki alastomalla naisella kyykkyjä samalla, kun istui itse potilaan takana.
Tapaus 3: Potilas hakeutui vastaanotolle vatsaoireiden takia. Lääkäri teki potilaalle peräaukon tutkimuksen ja sen jälkeen gynekologisen sisätutkimuksen. Potilaan mukaan lääkäri kosketteli toistuvasti hänen klitoristaan ja kyseli, missä asennoissa potilas harrastaa seksiä.
Tapaus 4: Potilas meni vastaanotolle kontrollikäyntiin verisen ulosteen
Että ei ollut kovin paha, jos vertaa tapauksia 1-4.
Ja ryhti katsotaan takaa selkä paljaana. Ihan tavallista olla ilman paitaa tuossa tilanteessa. Rintaliivit häiritsee tuolloin katsomista.
Tuossa 1. tapauksessa ihmettelen, että mikä siinä sisätutkimuksessa oli väärin? Ihan perusteltu toimenpide tiputteluvuodossa? Muut oli jo ihan hasardia.
Minä tein rikosilmoituksen lääkäristä joka ahdisteli minua sekssuaalisesti, ja melko vakavasti. Syyttäjällä ei kuitenkaan näyttö riittänyt koska kysessä oli sana sanaa vastaan, vaikka todisteena oli videovalvontanauhat että lääkäri oli pitänyt minua siellä kaksi tuntia, sekä ylilääkärin lausunto että sellaista tutkimusta jota ahdisteleva lääkäri oli väittänyt tehneensä, ei minulle olisi kuulunut suorittaa. Toivon siis että jos joku teistä keitä n.40v mieslääkäri on ahdistellut, niin ottaisitte yhteyttä minuun. Jos kyseessä on sama lääkäri, saataisiin hänet vastuuseen. Ja kaikki te ketkä olette joutuneet lääkärin ahdistelun kohteeksi niin tehkää rikosilmoitus. Koska jos samasta lääkäristä tehdään useampi ilmoitus, on näyttö selvä.