Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihmisen kaloritarve vakio?

Vierailija
30.05.2024 |

Kun syön rasvaisen pitseerian pitsan vaikkapa lounaalla niin seuraava ruoka on silloin illalla ennen nukkamaan menoa hiukan iltapala leipää tms.

Mutta jos syöt vaikkapa leipää niin leipää saa olla syömässä tunnin välein että nälkä pysyisi poissa. 

Onko kaloritarve siis ihmisellä vakio? Siis sellaisella jonka paino ei juuri muutu

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero näiden välillä syntyy siitä, että se pitsa sisältää paljon rasvaa ja proteiinia. Ravintoaineet imeytyy hitaasti elimistöön ja antaa energiaa pitkäksi aikaa.

Vaalea leipä sulaa vatsassa paljon nopeammin ja luovuttaa energiaa nopeasti. Tämä vaikuttaa aineenvaihduntaan juuri kuvailemallasi tavalla. Kun se nopea energiansaanti loppuu niin verensokeri heilahtaa alas ja tulee näläntunne. Mitä enemmän "sokerihöttöä" syöt niin sitä voimakkammin näin käy.

Vierailija
2/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloreillahan tuossa ap:n mainitsemassa jutussa ole paljonkaan tekemistä, vaan insuliinista ja verensokerista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syön illalla 250g irttareita ja siinä on yli puolet päivän energiatarpeesta, niin tulee mulle silti nälkä vielä. Vaikka on paljon kaloreita, niin se ravintosisältö on muuten sellainen  ettei se pidä nälkää

Vierailija
4/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö peruskoulu käymättä? Hitaiden ja nopeiden hiilarien ero tajuamatta etkä ole kylläisyyshormoneistakaan kuullut.

Kantsii opetella syömään hitaasti, pureskella huolella ja syödä nopeiden hiilarien (karkit ja mässy) sijasta hitaita hiilareita eli esim kokojyväviljaa ja kasviksia. KUITUA.

Kylläisyyden tunne tulee noin 15 minuuttia syömisen aloittamisesta, eli jos hotkaisee ruokansa viidessä minuutissa, ehtii syödä monta annosta liikaa.

Vierailija
5/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön illalla 250g irttareita ja siinä on yli puolet päivän energiatarpeesta, niin tulee mulle silti nälkä vielä. Vaikka on paljon kaloreita, niin se ravintosisältö on muuten sellainen  ettei se pidä nälkää

Syön melkein kerran viikossa tuon määrän irttareita illalla, jos minulla on aamulla pitkä lenkki eli 2-3 tuntia. Olen huomannut, että se on hyvä tapa saada aamulenkille energiaa, joka muuten tahtoo loppua kesken. Tuosta määrästä tulee kuitenkin ylitäysi olo. 

Vierailija
6/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön melkein kerran viikossa tuon määrän irttareita illalla, jos minulla on aamulla pitkä lenkki eli 2-3 tuntia. Olen huomannut, että se on hyvä tapa saada aamulenkille energiaa, joka muuten tahtoo loppua kesken. Tuosta määrästä tulee kuitenkin ylitäysi olo. 

Melkein sama asia kuin urheilijoiden energiageelit. Pelkkää nopeasti imeytyvää sokeria keholle polttoaineeksi.

Vierailija
7/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö peruskoulu käymättä? Hitaiden ja nopeiden hiilarien ero tajuamatta etkä ole kylläisyyshormoneistakaan kuullut.

Kantsii opetella syömään hitaasti, pureskella huolella ja syödä nopeiden hiilarien (karkit ja mässy) sijasta hitaita hiilareita eli esim kokojyväviljaa ja kasviksia. KUITUA.

Kylläisyyden tunne tulee noin 15 minuuttia syömisen aloittamisesta, eli jos hotkaisee ruokansa viidessä minuutissa, ehtii syödä monta annosta liikaa.

Ei se nyt ihan noin ole :)

Vierailija
8/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloreillahan tuossa ap:n mainitsemassa jutussa ole paljonkaan tekemistä, vaan insuliinista ja verensokerista.

Ai jos syöt esim. 1300 kalorin pizzan tai 50 kalorin leivän ei kalorit vaikuta kauanko pysyy kylläisenä?

Vierailija
9/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei tule. Karkkipussin jälkeen en pysty syömään enää mitään ilman että tulisi paha olo. Karkkipussi täyttää vatsan ja en pysty lopettamaan sitä kesken kaiken.

Vierailija
10/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jos syöt esim. 1300 kalorin pizzan tai 50 kalorin leivän ei kalorit vaikuta kauanko pysyy kylläisenä?

Kalorit ei siihen vaikuta, että leipää syömällä nälkä tulee heti uudestaan.

Vierailija
11/11 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan juurikin verensokeri ja sen heittely vaikuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi