Onko teilla herraskaisiksi kutsuttuja tapoja? Jokainen maaritelkoon itse mita se tarkoittaa, mutta jotain sellaista, joka on teille tavallista ja sita pidetaan hienona tai okyilyna
Meillä on ruokapöydässä aina pöytäliina. Ei valkoinen mutta kangasliina. Pöytä on vanha ja kulunut, että pakko pitää, mutta joskus tuosta kuulee kommentteja.
Samoin meillä on aika usein leikkokukkia olkkarin pöydällä. Pidän kukista ja lähikaupassa on usein joku kimppu 4-5 eurolla.
Sunnuntaisin käydään kävelyllä ja sen jälkeen syödään hieman paremmin aina samaan kellon aikaan. Sitä ei muuteta kavereiden tai kyläilykutsujen takia.
Ei sit herneitä nenään, leikkimielellä :)
Kommentit (49)
eikös usein nuo tarkat puhtausstandardit ja " sunnuntaisin pyhävaatteet ja hienot astiat ruokapöydässä" -ajatukset ole peräisin maanviljelijäporukoista eli landelta, ei niinkään kaupunkien wanhalta herrasväeltä :) varsinkin tuo, että mennään äänestämään " pyhävaatteet" päällä vaikuttaa vähän ilmarikiantomaiselta tai sellaiselta suo, kuokka ja jussi-meiningiltä.
Sen sijaan tuossa, että harrastetaan kirjallisuutta, teatterissakäyntiä ym, heijastuu porvariston hillitty charmi (=tai " herraskaisuus" ) mielestäni parhaiten.
ei mitään konservatiivista, herraskaista hehheh. volvokin saatiin myytyä. että ei olla enää junttimaisia.
pöytäliinat sun muut rätit on mun mielestä kauheita vitsauksia.
no, voiko olla herraskaista se et käytän kalliita meikkejä...
Kukin tavallaan. Turha kenenkään on omia kasvatusmetodejaan toisille tuputtaa. En ole arvostelunne kohde, mutta silti hieman harmitti teilauksenne.
pitää meitä jotenkin hienompia jo sen takia että on oma talo ja käydään vakitöissä... semmosia sukulaisia
kyselyjä että saadaanko katsoa teidän lehdestä sitä sun tätä, esim asuntoilmoituksia.
aika harvinaista tuntuu olevan nykyaikana...
että mulla on pakkomielle ja luulen olevani muita äitejä parempi. Ei ole näin!
lapsuudenkodissani lautasliinarenkaat olivat hopeiset, käytössä joka pävä, minulla on tietty omani jäljellä. Nyt meillä puiset, jos niitä tukevia hopeisia vielä tehtäisi voisin aivan hyvin ostaakin sellaiset.
Lapsilla hopeiset ristiäismukit maidonjuomista varten. Arkena käytössä.
Voisinko saada leipää? Saisinko lisää maitoa, kiitos?
Kun tuttavien muksujen kielenkäyttöä ruokapöydässä kuuntelee, niin olen huomannut, että kauniisti pyytäminen on monen äidin ja isän mielestä vissiin turhaa hienostelua. Ja meille oli itsestään selvää opettaa sellaiset pöytätavat, että kehtaa mennä syömään ravintoloihin eikä tarvitse hävetä häissä eikä muissa isoissa juhlissa.
Sitten meillä puhutaan myös kauniisti konditionaalia käyttäen. Vanhemmat eivät huuda toisilleen eivätkä riitele juuri koskaan. Haluamme opettaa lapsille, että asiat voi aina selvittää normaalilla puheäänellä.
Tuota en osaa millään pitää herraskaisena :)
käydään usein ulkona syömässä fine dining -ravintoloissa, juodaan kalliita viinejä viikonloppuisin kotona, järjestetään rapu-, sushi- ym. iltoja tuttaville, asunto on huolella sisustettu, auto on uusi, matkustellaan kultturelleissa paikoissa...
Ei herneitä nenään, kysyn vain että MIKSI kaikki tämä??
Vierailija:
Ei herneitä nenään, kysyn vain että MIKSI kaikki tämä??
Miehellä on erittäin hyvä palkka eikä minullakaan mikään huono ole. Lisäksi molemmat on tehneet tämän eteen todella paljon töitä, joten mielestämme ansaitsemme hieman luksusta.
11
Ruokapöydästä poistutaan vasta kun kaikki on syöneet, tai ainakin kysytään lupa poistua.
Vessan ovi kiinni ja monesti lukossakin, kun ollaan asioilla, lapsillakin.
Kun on juhlan aika, joulu, synttärit jne, niitä juhlistetaan. Joulupöytään ei tulla pyjamassa, esimerkiksi.
No ei nämä kovin herraskaisia ollutkaan, mutta näitä joku joskus päivitellyt, kumma kyllä.
syödään usein " hienoja" ruokia, vaikkapa tonnikalaa tai pihviä.
Härän sisäfilettäkin saa halvemmalla...
Niin. On halpistonnikalaa purkissa, ei kovin herraskaista. Ja sitten on tonnikalaa tuoreena, on hyvää, kallista ja takuulla herraskaista.
Siis, vähän kun aattelis, että ai sisäfilepihviä, sehän on sitä samaa ku nötköttipurkissa.
Olen tarkka lasten vaatetuksesta. Päiväkotiin tai kouluun ei koskaan voi laittaa vatteita joissa on yhtään tahraa. Edes pesun jälkeen jääviä tahroja ei saa olla. Jos jotain läikkiä vielä jää pesun jälkeen, niin vaatteita pestään kunnes tahrat häipyvät tai vatteet joutuvat pois käytöstä. Lasten kaikki vaatteet silitetään ja päiväkotiin vaihdetaan päivittäin uudet vaatteet. Kaikkien ulkovaatteidenkin, hattuja ja hanskoja myöten pitää aina aamuisin olla puhtaat.