Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi marja-ala kitisee, kun ei saa thaimaalaisia. Palkkais suomalaisia

Vierailija
29.05.2024 |

Ihan oikein, että viisumeja ei tuollaiseen myönnetä. 

Marjafirmat voisi palkata suomalaisia nuoria. Mustikkakin valmistuu kesälomien aikaan. 

Mut sit ei voi pyytää osaa rahoista takaisin kelvottoman majoituksen muodossa. 

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten me enne pärjättiin, ku ei ollu thaimaalaisia?

Ennen opiskelijat keräsi marjoja. Nyt ne on niin laiskoja ettei enää työ kelpaa.

Olisi hyödyllisempää että harjoittelevat alalla jota opiskelevat.

Biologiaa opiskelevat nyt ainakin vois kerätä. 

Ennen vanhaan ihan lukioikäiset oli poimimassa mansikoita. Itse mentiin pyörällä töihin. Ehkä nykynuoret ei jaksa kun vanhemmat kuskaa harrastuksiinkin. Ei ole kuntoa eikä pitkäjänteisyyttä.

Vierailija
82/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaisille kermaperseille tuollaiset työt kelpaisi.

Totta !

SANOPPA YKSIKIN SUOMALAINEN,  JOKA KERÄISI MARJOJA TYÖKSEEN PARI KUUKAUTTA. Ensin mustikoita, sitten puolukoita.

Älä unta nää, suomalaiset ovat todellisia kermaperseitä 

Äitee 66v on edelleen joka vuosi poimimassa 🤟

Itse aina mukana. Tänä kesänä varmaan jää sato pieneksi, saisi tulla vettä. Muistan yhden kuivan kesän, kun 5h poiminnan tuloksena oli 2 litraa pientä rypistynyttä mustikkaa 😔

Aika monet ostajat kertovat kun haluaisivat niin itse metsään, mutta keho pettää muutenkin, ei pysty.

Ja ei se muutenkaan niin helppoa ole. En mäkään ilman äitini tietoja pääsisi mihinkään. Ajellaan aina n 20 kilometriä suuntaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaksi on muodostumassa se, että yrittäjä laittaa palkkaamansa henkilöt keräämään muiden omaisuutta. Marjat ovat jokaisenoikeudella kerättävissä ja myytävissä, mutta laki ei tunne tilannetta, jossa jokaisenoikeudella tehtävään asiaan palkataan väkeä. Metsästä voi kerätä pieniä määriä polttopuita - entä, jos perustaisin yrityksen, joka keräisi metsistä polttopuuta 2 mottia/ha vedoten siihen, että jokaisenoikeus ja pieni määrä?

Ei saa kerätä polttopuita. Vain kuolleita risuja saa ottaa, ei edes kaatuneita puita. 

Ehei, maahan pudonneita oksia saa kerätä ja hakkuuaukealla niitä on paljon. Mistä sitä tietää, vaikka mukaan tulisi muutama runkokin.

Vierailija
84/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen opiskelijat keräsi marjoja. Nyt ne on niin laiskoja ettei enää työ kelpaa.

Olisi hyödyllisempää että harjoittelevat alalla jota opiskelevat.

Biologiaa opiskelevat nyt ainakin vois kerätä. 

Ennen vanhaan ihan lukioikäiset oli poimimassa mansikoita. Itse mentiin pyörällä töihin. Ehkä nykynuoret ei jaksa kun vanhemmat kuskaa harrastuksiinkin. Ei ole kuntoa eikä pitkäjänteisyyttä.

Miksi pitäisi jaksaa? Suurin syyhän on se että ei ole mitään tarvetta tehdä tuon kaltaista työtä koska elintaso nuorillakin on aivan eri kuin mitä se oli vielä 80-90-luvuilla.

Vierailija
85/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistolaisilla kummallinen tapa ajatella - vaikka uutisissa monia esimerkkejä ollut marjafirmojen sutkeiluista, niin silti ollaan kuin sokeita uskovaisia.

Suomalaisen työntekijän syytä kaikki!

Voiko olla sutkimpaa kuin oikeisto?

Vierailija
86/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Suonenjoella teininä vielä 90-luvun lopussa poimimassa mansikoita. Ihan ok hommaa se oli, päivät oli lyhyitä ja sai hyvän rusketuksen ja iltaisin tapasi muita nuoria ympäri Suomen. Se oli eräänlainen kulttuuri, joka kuoli sekin tuon thaimaalaispoimijabuumin myötä.

No mikä muka estää menemästä thaimaalaisten kanssa niitä rakkaita mansikoitasi poiminmaan, laiskuus ja/tai rotuviha? Olen itse ns. alfamies ja Thaimaassa käyn säännöllisesti juurikin thaimaalasten naisten vuoksi, edes munat kauniilla mimmillä eivät ole mikään kynnyskysymys. Miehisty tai edes mene muualle viljelemään muukalaiskammoasi/homofobiaasi, tämä ei ole mikään alt.right/Trumpisti/Putinisti -foorumi.

Vierailija
87/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta !

SANOPPA YKSIKIN SUOMALAINEN,  JOKA KERÄISI MARJOJA TYÖKSEEN PARI KUUKAUTTA. Ensin mustikoita, sitten puolukoita.

Älä unta nää, suomalaiset ovat todellisia kermaperseitä 

Äitee 66v on edelleen joka vuosi poimimassa 🤟

Itse aina mukana. Tänä kesänä varmaan jää sato pieneksi, saisi tulla vettä. Muistan yhden kuivan kesän, kun 5h poiminnan tuloksena oli 2 litraa pientä rypistynyttä mustikkaa 😔

Aika monet ostajat kertovat kun haluaisivat niin itse metsään, mutta keho pettää muutenkin, ei pysty.

Ja ei se muutenkaan niin helppoa ole. En mäkään ilman äitini tietoja pääsisi mihinkään. Ajellaan aina n 20 kilometriä suuntaansa.

Poimimme omat mustikat ja puolukat, mutta meille riittää noin 5 kiloa. Lähiön metsistä pystyisi keräämään paljon enemmänkin. Keskituloinen akateeminen perhe.

Vierailija
88/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. On itse asiassa luultua enemmän suomalaisia, joille marjanpoimintapesti kelpaisi, mutta tuntevat oikeutensa eivätkä näin ollen kelpaa orjatyövoimaksi epäinhimillisiin olosuhteisiin.

Olet oikeassa. Ja suomalaiset haluavat myös palkkaa tekemästään työstä.

Vierailija
89/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. On itse asiassa luultua enemmän suomalaisia, joille marjanpoimintapesti kelpaisi, mutta tuntevat oikeutensa eivätkä näin ollen kelpaa orjatyövoimaksi epäinhimillisiin olosuhteisiin.

Olet oikeassa. Ja suomalaiset haluavat myös palkkaa tekemästään työstä.

Näille huutelijoille ei mene perille, että itäblokissa akateemiset opettajat yms. tienaa muutaman satasen kuussa, vaikka ovat käyneet aivan yhtä vaativan koulutuksen kuin suomalaisetkin. Siksi niitä tulee Suomeen poimimaan marjoja.

Vierailija
90/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne marjat kerätään itse ja myydään somen kautta,ei siihen mitään riistäviä marjafirmoja tarvita.

Vierailija
91/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut Suonenjoella teininä vielä 90-luvun lopussa poimimassa mansikoita. Ihan ok hommaa se oli, päivät oli lyhyitä ja sai hyvän rusketuksen ja iltaisin tapasi muita nuoria ympäri Suomen. Se oli eräänlainen kulttuuri, joka kuoli sekin tuon thaimaalaispoimijabuumin myötä.

No mikä muka estää menemästä thaimaalaisten kanssa niitä rakkaita mansikoitasi poiminmaan, laiskuus ja/tai rotuviha? Olen itse ns. alfamies ja Thaimaassa käyn säännöllisesti juurikin thaimaalasten naisten vuoksi, edes munat kauniilla mimmillä eivät ole mikään kynnyskysymys. Miehisty tai edes mene muualle viljelemään muukalaiskammoasi/homofobiaasi, tämä ei ole mikään alt.right/Trumpisti/Putinisti -foorumi.

Ei niitä paikkoja ole enää. Ysärillä työkkärin sivuilla oli satoja marjanpoimijan paikkoja auki keväisin. Oli helppo mennä. Ja mitä lie nykyään maksavat. Silloin sai kopallisesta 10 mk. Viikossa tienasi n. 1000 mk mikä oli teinille ihan ok.

Vierailija
92/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa se muuttui,aikoinaan jokainen kynnellekykenevä keräsi marjoja,no ei välttämättä myyntiin vaan perheen tarpeiksi,mitenkä nykyään suomalaiset keräävät metsänantimia?En itsekkään nykyään kerää kun omiin tarpeisiin,nuorempana kyllä tuli kiloittain myytyä suuriakin määriä.

Vierailija
93/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaksi on muodostumassa se, että yrittäjä laittaa palkkaamansa henkilöt keräämään muiden omaisuutta. Marjat ovat jokaisenoikeudella kerättävissä ja myytävissä, mutta laki ei tunne tilannetta, jossa jokaisenoikeudella tehtävään asiaan palkataan väkeä. Metsästä voi kerätä pieniä määriä polttopuita - entä, jos perustaisin yrityksen, joka keräisi metsistä polttopuuta 2 mottia/ha vedoten siihen, että jokaisenoikeus ja pieni määrä?

Mikään oikeus ei salli puiden kaatamista ilman lupaa vaikka olisi kuinka pieni määrä. 

Vierailija
94/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa se muuttui,aikoinaan jokainen kynnellekykenevä keräsi marjoja,no ei välttämättä myyntiin vaan perheen tarpeiksi,mitenkä nykyään suomalaiset keräävät metsänantimia?En itsekkään nykyään kerää kun omiin tarpeisiin,nuorempana kyllä tuli kiloittain myytyä suuriakin määriä.

Mihin nämä "kermaperseet" sitten tarvii edes niitä marjoja?

Vierailija
95/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 2000-luvun alussa koululaiset pääsi marjatilalle poimimaan ja tienaamaan rahat vaikka mopoon. 

Nuoriso sai työkokemusta ja marjat myi kuin häkä. On siis höpöpuhetta että suomalaisen poimima marja olisi liian kallis, kun ei se ole ennenkään ollut. 

Vierailija
96/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 2000-luvun alussa koululaiset pääsi marjatilalle poimimaan ja tienaamaan rahat vaikka mopoon. 

Nuoriso sai työkokemusta ja marjat myi kuin häkä. On siis höpöpuhetta että suomalaisen poimima marja olisi liian kallis, kun ei se ole ennenkään ollut. 

Jos pappa maksaa mopon (tai mauton) niin miksi pitäisi tienata siihen rahaa itse?

Vierailija
97/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi vaan etteivät tule paskomaan meidän metsiä ja haravoimaan kaikkia kasvupaikkoja ihan pilalle.

Marjojen ja sienten poimiminen kuuluu Suomessa jokamiehen oikeuksiin, mutta missään ei ole sanottu että niiden pitäisi olla myös kaupassa puoli-ilmaisia. 

Vierailija
98/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai suomalaisen kannata minkään firman alaisena marjoja poimia.

Marjat saa myydä verovapaasti, joten parempi tuotto kun kerää ja myy yksityishenkilönä.

Miksei thaikut tee samoin? Vain onko se ulkomaalaisille veronalaista tuloa?

Vierailija
99/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työelämä orjat halvalla duuniin

Vierailija
100/109 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mansikanviljelijä kertoi jo 90-luvun lopussa, ettei muka saa suomalaisia poimijoita töihin. Onhan kaikki keruutyö fyysisesti raskasta, ja sään armoillakin siinä ollaan. Pitäisi maksaa kunnon liksaa, että kukaan tuollaisen työn vastaanottaisi. Toinen pointti on sitten tosiaan se, että kuka maksaa marjoista niin paljon, että jokainen toimitusketjun vaihe saa riittävän korvauksen.

Teollisuus ostaa vain halvinta mahdollista - teollisuusmarjat eivät siis todellakaan ole kotimaisia, vaan ne tuodaan esimerkiksi Venäjältä, mansikat Unkarista tai Bulgariasta. Haluaako pakastemustikkaa mielivä kuluttaja maksaa pussukasta kympin nykyisen parin-kolmen euron sijaan?

Se pari kolme euroa on oikeasti kova hinta. Ämpärillisestä mustikkaa maksetaan parikymppiä jos sitäkään. Siitä tekee yrittäjä melko monta 150 g pussia.

Viime vuonna mustikkaämpäri (siivottuja) maksoi viisi kymppiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi