Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä lapsesi syö ensi viikolla?

Vierailija
28.05.2024 |

Vähän arka aihe enkä halua syyllistää. Mutta juuri äsken katsoin 19 lapsen, 9 vuotiaita, painot. Siis yli puolet lapsista on ylipainoisia. No, kilo-viisikin on tuossa iässä ihan normaali ero, mutta jos 9 vuotiaan paino on 20 kg yli muun ryhmän keskiarvon, on kyse jo lihavuudesta ja näitä oli useampia.

Kiinnitättekö kotona siihen, mitä lapsi syö? Välipala ei ole hampurilainen tai suklaalevy eikä jäätelökään, ainakaan montaa kertaa viikossa. Päivällinen ei saa olla hampurilainen, ainakaan useammin kuin kerran viikossa. Juttelin ryhmän kanssa ja aivan kauheita ruokatapoja tuli esiin. Melkoisella osalla toteamus oli vain että "sitä äiti antoi".

Katsokaa nyt hei vähän ruuan terveellisyyttäkin. Ei tarvitse kasvavaa lasta ihan dieetille laittaa, mutta kyllä välipala voi olla hedelmä ja ruoka jotain muutakin kuin puolivalmista rasvaista einestä. Nyt on viimeiset hetket miettiä, mitä lapsi syö kun te olette töissä ja lapsi kotona. Ruoka ei saa olla roiskeläppä-pizza!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan mitään syötävää ja jos jotain on, niin sitä ei haluta.

Vierailija
2/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset= läskikasajuoppoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan asiaa kirjoitat, mutta kyllä monessa kodissa ruuan helppous ajaa terveellisyyden edelle, kun lapset ovat keskenään kotona kun vanhemmat ovat töissä.

Minä laitan aina eilistä päivällistä vähän reilummin, jotta voivat mikrolla lämmittää seuraavana aamuna, jos lämmittävät, venyvät sängyssä puolille päivin. Lisäksi keittiössä banaania, mandariinia, porkkanaa, tummia viinirypäleitä. Toki myös näkkileipää löytyy. Onneksi mies pääsee töistä klo 14 jälkeen ensi viikolla, eivät ehdi koko taloa hajoittaa parissa tunnissa (jos nukkuvat aamupäivän).

Vierailija
4/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään aina samoin. Mun laittamaa kotiruokaa. On ruoka-ajat ja syödään yhdessä aina, kun mahdollista. Ensi viikolla taas entistä useammin, kun lapsi on kotona. Mä teen töitä kotona. Lounaan jälkeen käydään kävelyllä. Päivällisen jälkeen käydään kaikki yhdessä ulkoilemassa tai tehdään esim. pihatöitä.

Et halua syyllistää? Ja silti syyllistät ja yleistät.

Vierailija
5/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostan terveellisyyteen ja laitan ruuan kotona. Pyrin myös siihen, että esim.välipalasyömiset  eivät ole pelkkää sokeria hedelmien muodossa, vaan mukana on myös ravintoa antavaa osaa, esim. kananmuna, juustoa.

Vierailija
6/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi meillä oli kasviksia esim porkkanoita jne valmiina paloina jääkaapissa välipalaksi, näin oli omilla lapsillani ja tein leipiä valmiiksi kelmussa säilyvät hyvin seuraavaan päivään.

Vierailija
7/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ensi viikon maanantaista lähtien kaksi viikkoa työmatkalla. Lapseni nyt ovat jo yläasteikäisiä+ lukionsa päättävä nuori, mutta kuitenkin.

Syövät ylioppilasjuhlista yli jääneet ruuat ja herkut, eli todennäköisesti kakkua, piirakoita, keksejä, marjoja, salaattia. Sen lisäksi syövät pakastimesta pizzaa, kaapista nuudeleita ja tekevät munakkaita. Olettaisin, että osaavat hakeutua pikaruokalaan tai mummin luo syömään, jos eivät osaa enää itse aukaista jääkaapin ovea, pakastimen kantta tai ruokakaupan ovea. Voin puhelimessa ja videopuheluissa heitä neuvoa ja komentaa, mutta ihan itse ovat vastuussa siitä, mitä syövät.

Vierailija
8/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän vuotiaatko?

Vierailija
9/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksän vuotiaatko?

Siitä se lähtee.

Vierailija
10/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruuat aamulla valmiiksi ja kertaan lämmitysohjeet. Tosin aamulla kiehunut keitto on syömäkelpoisen lämmin 4 tuntia, joten syyttäkööt itseään jos eivät pääse sängystä ylös aamupäivän aikana.

Vierailija
11/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään aina joko kesäytyneitä särkiä pottuvoin kanssa tai hernevelliä tai lihavelliä. Sen lisäksi on huitua eli kuorittua maitoa ja kuivattua ruisleipää voin kanssa. Joskus harvoin on korppumaitoa.

Vierailija
12/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virolaisia pottuja ,kun arska palaa tehtaalta.

Vierailija
13/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syytä olisi katsoa niitä terveitä painorajoja eikä jonkun yhden ryhmän sisällä noita? Mutta tämänhän toki ammattilainen tietää. 

Vierailija
14/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi paasto lapsilla eka viikolla aamupäivisin. 8, 10 ja 11 -vuotiaat ovat aamupäivät keskenään kotona. voileipää voivat syödä jos nälkä käy ylivoimaiseksi. Mummu tulee puolilta päivin ja katsoo lasten perään, tekee ruuan viideksi, helpottaa mun ja miehen elämää huomattavasti. toisella viikolla alkaa lasten urheilukoulu, mummo vie sinne ne päivällä 4 tunniksi harrastamaan "ruumiin kulttuuria".

Vierailija
15/15 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alakäyrän alla ikänsä kasvanut lapsi syö mitä kaapista löytää ja itse tekee. Luultavasti aamupalalla leipää ja jogurttia ja lounas/välipalalla keittelee puuroa tai sotkee linssejä/kikherneitä/tonnikalaa tai jos leivänpäälliset sattuu kelpaamaan, niin syönee lisää leipää. Mikrossa väsää myös usein välipalaksi kuppikakkua. Nirso, mutta käsittääkseni kuitenkin ihan terve, joten syököön mitä haluaa.

Päivällinen on sitten 16 maissa kun me aikuiset on kotiuduttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän