¤#¤ENSKAT viikolla 37¤¤
Eetu tuli painamaan näppiksiä niin jäi jotenkin toispuoleiseksi toi otsikko =/ kaipa sitä jaksaa viikon katsella..?
palailen illalla paremmalla aikaa.. Eetu purkaa parhaillaan lattialle kaikki tavarat mitä käsiinsä saa =/
hermione ja Eetu 11,5kk
Kommentit (47)
Minäkin pitkästä aikaa aktivoidun ja jos sallitte liittyisin teidän mukavaan seuraan? Komppaan siis ainakin Deseä, Helliä, Yksistä, Hapöä ja Aftista, olikohan muita?...Eli tulen myös tuolta plussanneiden lapsettomien pinosta. Olen jo pitkään taustaillut sekä "vakoillut" teitä ja muutamien kanssa on tullut palstailtuakin enskoissa eli ihan tutun oloisia olette minulle ;D Teillä tuntuu olevan erittäin aktiivinen pino, joten saa nähdä kuinka pääsen mukaan juttuihin... Niin ja ajattelin jo kommentoida muutamia juttuja, mutta en kaikkia, kun pää on pyörällä uusista kuulumisista!
Esittelyä hiukan eli meille syntyi 14.6. ihana pieni (2895g ja 48,5cm) poika. Pojalla siis ikää ihan vähän vajaa 3kk ja kovasti kasvaa. Viime neuvolassa oli jo 4780g ja 56,5cm, mutta nyt painoa reilusti yli 5kg. Arki sujuu mukavasti, ei ole kyllä valittamista. Parit pitemmät päikkärit ottaa ja muuten aamusta sekä illasta torkkuu pienempiä unia. Syö kovasti ja imetys sujuukin hyvin (alussa oli hiukan epävarmuutta, sillä en saanut minkäänlaista ohjausta sairaalassa).
Yöt on meillä vaihtelevia, tankkaillaan noin parin tunnin välein, mutta on joukkoon mahtunut muutama 3-5 tunnin nukuttu pätkäkin, jee! Se vaatii hiukan veronsa ja välillä on aamulla pää pyörällä huonosti nukutun yön jälkeen, mutta onneksi osaan nukkua päivisin. Tosin aina ei malta nukkua, kun olisi mukavaa tehdä rauhassa siivoiluja tai omia juttuja. Vaunulenkillä käydään kovasti ja koitan muutenkin liikkua paljon ihmisten ilmoilla, kun meillä ei ole täällä Hämeessä päin oikein tukiverkkoa ja ystäviäkään ei ole kauheasti tullut... Eilen uskaltauduin MLL:n vauvakahvilaan ja ihan kivalta vaikutti. Aluksi tuntui hassulta mennä yksin, mutta ei se haitannut kun rohkeni kynnyksen yli! Niin ja nyt kun aktivoidun tänne, niin saan teistä mukavaa seuraa ;)
Hermionelle ja Odottelijalle oikein paljon onnea ihanista uutisista...:)
Helli on laittanut pakkasen täyteen sapuskaa ;) Siellä neiti on jo niin iso, että pääsette aloittelemaan kohta soseita. Mihinkä tämä aika on mennyt? Onko teillä mennyt hyvin? Ainakin mukavaa puuhaa olette löytäneet jumpan merkeissä =) Minä kuulen myös mielelläni kokemuksia istuimesta, onhan se jonkin ajan kuluttua myös meillä edessä.
Butterfly, siellä sairastelu jatkuu, kurjaa! Toivotaan että syy selviää ja se ei ole teidän koiruuksissa...Onnea ekan hampaan johdosta!
Tipulle ihanaa ja rentouttavaa reissua! Nautihan auringosta ja lämmöstä, ota sitä varastoon asti ;D
Yksis, mitäs meidän vanhan pinon eka enskavauva ja äippä? Ainakin touhua teillä riittää ja neiti kasvaa hurjaa kyytiä! Ihanaa lueskella teidän vanhempien touhuista ja ruokakokeiluista. Saa hyviä vinkkejä ja hymyilyttää jo valmiiksi mitä meillä on mahdollisesti edessä ;D Mistä kaikkialta sitä ruokaa löytyy...
Pia, voimia anoppilassa olemiseen... hiukan on samanlaisia kokemuksia. Mukavaa on siellä käydä, mutta kyllä oma koti ja rauha tuntuu vaan ihanalta. Ärsyttävää on se, kun siellä ollessa ei minua kuunnella juurikaan vaan kun yritän sanoa, että pojalla on nälkä tms. niin tyrmätään ja sanotaan, että kyllä nyt on maha kipeä tai jotain ihan muuta! Mulla on mennyt ohi, että kuinka kauan vierailu jatkuu?
Desellekkin vaan moikat pitkästä aikaa! Olet ollut mun mielessä viime päivinä...:D Siellä on ihana yhteinen harrastus! Varmasti on mukavaa seurata vesileikkejä ja olla koko perhe menossa mukana :)
Yksi kysymys ja ihmettelyn aihe olisi mielessä...Syökö/söikö teidän lapset tuttia? Meillä nimittäin poika ei suostu syömään, ihan harvoja kertoja on imenyt, imee nimittäin nyrkkiään. Joskus menee muutama sormi, mutta välillä jopa molemmat nyrkit. Öisin välillä kuuluu kauhea lutkutus. Eihän tuo vaarallista ole, mutta toivon kovasti ettei opi peukalon imemistä, se kun voi olla vaikea lopettaa. Mikähän mahtaisi auttaa tuohon kovaan imemisen tarpeeseen?
Kaikille oikein ihanaa viikkoa!
-marge ja Aarre- (käytän tekonimeä palstaillessa edelleen! Onhan se sellainen aarre ;D)
Ensinnäkin kiitokset kaikille onnitteluista. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun asti. Jotenkin mä odotan vaan sitä np-ultraa,tuntuu että sitten vasta varmistuu kunnolla raskaus. Ja varmistuu sitten se laskettu aika. Jotain se on huhtikuun puolen välin tietämillä.
Eetulle on tullut ylös eka kulmahammas ja toista tekee kun itkettänyt on kovasti tänään. Jaksettiin jopa päivällä ulkoilla ja mä pakotin illalla itseni jumppaan ja jaksoin vetää jumpan entisillä painoilla loppuun asti =) piti tosiaan ihan pakottautua lähtemään kun ens viikon mies on reissussa enkä pääse jumppaan ollenkaan. Jännä että monesti olen mennyt yrjö kurkussa tunnille ja lämmittelyn jälkeen en enää muista koko huonoa oloa. Tavallisella vaunulenkillä ei kyllä ole samaa vaikutusta, huono olo kyllä seuraa mukana varmasti.
Tipulle ihanaa Kreikan matkaa ja samalla Siennalle 1vuotis-onnittelut!! ettekös te vietä niitä siellä reissussa? Nauttikaahan lämmöstä!
Marge, tervetuloa tänne ja onnittelut Aarteesta! ompa outoa ettet saanut sairaalassa imetykseen mitään apua, törkeetä =/ ja tuttiasiaan, Eetu kyllä huoli pienenä jo tutin mutta aika harvoin. Eipä me sitä käytetty kuin kodin ulkopuolella ensiapuna hermostukseen. Nykyään syö vain nukkumaan mennessa ja onhan se edelleen reissussa mukana jos sattuu hätä tulemaan.
Buuffa ja Neea oli viettäneet kivat juhlat. Mulla ehti olla kahdet menkat ennenku tärppäs eli toisesta kierrosta. Toivottavasti yöhulinat siellä rauhoittuu.
Dese, hienoa että pääsitte vauvauintiin ja että se on vieläpä mukavaa =) hyvä että päikkärirytmiä alkaa löytymään.
Pian potköstä suloinen kuva!! mä en muistakaan että olisin kirjoitellut vauvakuumepuolelle.. Hmm, kai mä sitten olen jos sä olet sieltä mut tunnistanut =) Vauva-sivuilla kyllä kirjoittelee yks toinenkin hermione, hällä toi syntymävuosi perässä on hieman eri kuin minulla. Mutta olen voinut olla minäkin, olenhan mä täälläkin kertonut että meille saa toinen tulla heti kun on tullakseen. Tsemppiä sinne anopin kans..
heltsy, toivottavasti Kiian nuha menee pian ohi! saitko ne sata ja yks hommaa tehtyä?
Odottelijalle kiitokset hyvistä neuvoista =)
Kauheeta kun mä en jaksa yksinkertaisesti enää enempää tuijottaa tuota tietokonee ruutua. Jatkan kommentointia huomenna..
hermione ja Eetu 11,5kk ja salainen matkustaja
Nää sivut tökkii taas oikeen urakalla...taas jo eilen kirjoitettua tekstiä...
Dajm:
Meillä harjataan, niin että ensin mä harjaan ja sit Neea saa harjata ite. Tai lähinnä siitä on hauskaa huljuttaa harjaa vesilasissa. Mut toi että on kaks harjaa toimii kyllä varmaan paljon paremmin.
Marge:
Tervetuloa joukkoon, ja onnea pojasta. Muistan jut hämärästi kuume puolelta. Mistäspäin hämettä olettekaan, jos saa udella? Ajattelin vaan että jos olisi enemmänkin porukkaan niin vois koittaa saada Tampereelle enskatreffit pystyyn. Pääkaupunkiseutulaisethan treffailee aktiivisesti.
Tuttiasiaa kyselit...ootko koittanu erilaisia tutteja? Luonnonkumiset on ainakin pehmeenpiä kun silikooniset.
Hermione:
Heh,kummasti tääläkin alko taas kuume nostaan ihan inan päätään. Muutaman kuukauden se onkin pysyny aika piilossa. No mut järki voittaa tunteen ainakin vielä hetken. Neea kun on nukkunu tähän menessä varmaan 10 yötä, niin että mun ei oo tarttenu nousta. Että sellanen nukkuja meillä.
Koitahan lepäillä ja selvitä yökkäilystä.
Heltsy:
Joo näin meille neuvolassa sanottiin. Eli puurot kandee tehä maitoon ja vaikka luonnonjugurttia välipalaks. Vähärasvasta juustookin saa jo antaa, suosittelivat 1 siivu päivässä, ellei lapsen maha mee liian kovalle. Sit jos antaa juustoo niin vähempi maitokin riittää. Siinähän on ihan älyttömästi kalciumia.
Tipu:
Hyvää matkaa ja Siennalle 1-vee onnea jo etukäteen. Meillä ei pitäs olla maito syyllinen hulinointiin. Mä oon tehny edelleen veteen puuron. On toki saanu päivällä maitotuotteita, mut ei piereskele normaalia enempää ja on meillä parempiakin öitä välillä. Aika paskamainen temppu teidän neuvolantädiltä olla inffoomatta .
Buuffa ja Neea
Nopeesti yritän vielä kun Eetu on rauhallinen, eilinen meni tosiaan itkiessä. Nyt aamu näyttää kyllä paremmalta kuin eilen. Mun aamu alkoi oksentaessa =( et silleen, nyt vähän parempi olo kun olen saanut syötyä jotain.
Buuffa, mun vauvakuume heräs kun serkku ilmoitti +uutisesta. Tuli niin mahtava muisto siitä millainen olo oli kun sen + siihen testiin ekan kerran sai. Ja synnytys ja yleensäkin se vauvan syntymä kokonaisuudessaan on niin mahtava kokemus että tuli ihan kauhea kuume. Sen takia mä sen imetyksen lopetin että alkais menkat ja sen pikkukakkosen yritys. Oltiin kyllä varauduttu pitempään yritysaikaan mutta hyvä näin. Mun ei toivottavasti tarvii pitkään tässä välissä olla töissä (ja Eetun hoidossa). Menen kuitenkin muutamaks kuukaudeks niin jaksaa sitten taas olla kotona.
Hellikki niinkuin moni muukin miettii istuimen ostoa. Meillä on Britaxin multi-tech ja ollaan oltu tyytyväisiä. Hyvä että siellä tykätään vauvajumpasta. Ja onnittelut varpaiden löytymisestä. Eetu sai varpaat suuhunsa vasta jotain 7kk iässä, aika pulskanpuoleinen vauva oli pienempänä. Nyt liikkumisen myötä hoikistunut huomattavasti.
Josta aasinsilta Tipuun, meillähän nää vauva on olleet suurinpiirtein samankokoisia. Onko Sienna hoikistunut? Eetu on tosi paljon nyt kun liikkuu paljon. Silloin 9kk neuvolassa paino oli 10,1kg ja siitä n.kk mitattiin kotona melkein 11kg ja nyt on varmaan jotain 10,5kg. Tuntuu että se on hoikistunut ihan silmissä. Ja on pituuttakin tullut kyllä lisää. Ikävä eukko se teidän neukkutäti.
wq21§a2q1§ Eetun terkut
Butterfly oli viime viikonloppuna laittanut ihanan kuvan pojista =) Leeville paranemisia!! toivottavasti ette koirista joudu luopumaan. Myöhästyneet 7kk onnittelut.
Toivottavasti Yksiksellä sujuu Mian syöttäminen jo paremmin..? suloinen hymyilevä kuva tytöstä! meillä ei Eetusta vauvana saatu hymy-kuvia ollenkaan, aina kameran nähtyään meni ihan vakavaksi.
Gaiolen Piiperölle onnittelut ryömimisestä! Ja sielläkin on päästy harrastuksien pariin, hienoa.
Dajm, olitkin saanut hyviä harjaus-vinkkejä, mielenkiinnolla minäkin niitä lueskelen. Eetu kun tässä pari viikkoa sitten heittäytyi hankalaksi eikä anna enää kunnolla harjata. No se syykin ilmeisesti selvis, hampaita tulee niin ikenet kipeät. Meillä on ens viikolla (vasta) eka hammashoitajan aika, mukava mennä sinne kuuntelemaan ammattilaisen neuvoja. Onnea Pätkikselle konttausasentoon pääsystä, siitä se eteneminen alkaa =)
Mitenkäs Biancon työt on alkaneet? pärjääkö Kalle hyvin hoitajien kanssa?
Hapölle ja Lassille vilkutuksia, hienoa että siellä on löydetty jonkinlainen päivärytmi.
Nyt Eetua viihdyttämään.
hermione ja Eetu 11,5kk ja salainen matkustaja
testasitteko niitä nukkumisjärjestelyjä?
Ja Tipulle sen verran vielä että tossa huonossa olossa väsyneenä yks päivä mietin että pitäis tulla palstalle sulle toivottamaan hyvää matkaa. Sitten mä vaan ajattelin että no, laitampa tekstarin. Meni hetki ennekun mun väsyneet ja pahoinvoivat aivot muisti ettei me ihan niin tuttuja ollakaan että mulla sun puh.numeroa olis =) Täällä tulee juteltua niin paljon että mä pidän teitä enskaystäviä ihan kunnon ystävinä, vaikkei mulla ole edes tietoa etunimestä yms.
Mamaan ja Justukseen on onneks ollut kunnia tutustua =)
Nyt Eetu hermostuu.
No niin. Perhekahvilasta palattu, syöty ja tyttö unilla. Viime yö oli taas sellaista kukkumista, että huh. En jaksa mennä yksityiskohtiin, mutta kun kahdelta olin jo kolmatta kertaa tyttöä nukuttelemassa, niin tuli kyllä ikävä "vanhoja hyviä aikoja", jolloin lapsi nukkui läpi yön heräämättä.
Tuli sellainenkin mieleen, että kun nyt on jo ihan pussipimeää, niin säikähtääköhän Sienna sitä pimeyttä kun herää kesken unien? Onko kenelläkään käytössä jotain yövaloa tms? Meiltä sellainen löytyisi (ei hajuakaan miksi), mutta en ole kokeillut käytössä.
Taitaa jäädä nyt kommentointi vähiin kun haluaisin ehtiä ottaa itsekin torkut. Ai niin, Heltsyltä piti kysäistä, että osaako Kiia sanoa oman nimensä? Sienna on nimittäin yli viikon hokenut "kiia, kiia"... Se alkoi sen jälkeen, kun meillä oli Kiira-niminen tyttö leikkimässä koko päivän, mutta Siennan sanomana se tarkoittaa kyllä ihan mitä tahansa.
Margelle tervetuloa palstailemaan ja onnittelut pojan syntymästä! Tutin syömisestä kyselit, meillä Sienna ei ole koskaan huolinut tuttia kun ei sitä ihan heti syntymän jälkeen annettu. Olen ihan tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikka joskus olisi tietysti kiva jos olisi joku helppo konsti (eli tutti) jolla hiljentää lapsi... No, eipähän tarvitse vierottaa.
Hermione: tosi vaikea sanoa Siennan painosta, kun ei ole punnittu sitten 7,5kk iän... Tulen raportoimaan sitten kun ollaan käyty 1-v neuvolassa. Noin silmämääräisesti on toki hoikistunut, vähemmän makkaroita reisissä jne, mutta aika painavalta tuo kyllä tuntuu. Ihanat terkut Eetu lähtetti! Heh, vai meinasit tekstarin laittaa... Olisi kyllä kiva tavata ihan kasvokkain, sä tunnut kanssa tosi tutulta kun ollaan niin kauan kirjoiteltu.
Tästä tuli mieleen, että kun Buuffa tuntuu kanssa kovin tutulta kun ollaan niin pitkään kirjoiteltu, niin mehän voitaisiin joskus yrittää tavata kun käyn Tampereella, vai mitä? Mun äiti asuu siellä, ja varmaan käväistään siellä joskus marras-joulukuussa seuraavaksi.
Sienna kiittelee jo etukäteen synttärionnitteluista, tiistaina niitä vietetään Kreikassa. Katsotaan, saataisiinko jotain kakun tapaista aikaiseksi. Pakkaamista en ole vielä edes harkinnut, mutta pakkohan se on tänään tehdä kun aikaisin aamulla huomenna lähdetään. Mulla on vähän flunssainen olo ja miehellä kuulemma maha sekaisin, joten aika heikosti yrittää tämä loma käynnistyä...
Pitäkäähän pino pystyssä, palaan reilun viikon päästä taas ääneen.
Tipu & Sienna melkein 1-v (snif, mun vauva!)
Dese, vaikka meneekin niin päin että pikku-enskat saa isommilta vinkkejä, mutta kyllä musta on kiva lukea teidän pikkuisten kuulumisia. Haikeana muistelen kun pötkökin oli vielä niin pieni ja opetteli kääntyilemään jne... Huoh... Ja sitten kun tonska-vauvoja alkaa syntymään niin voikin olla että teiltä saa uusia vinkkejä, mitä enskoilla ei ole tarvittu. Lapset kun on niin erilaisia. Pidän peukkuja teidän unirytmin metsästämiselle. :)
Margelle tervetuloa kirjoittelemaan ja kovasti onnea pikku-miehestä! Näillä näkymin päästään muuttamaan omaan lokakuun lopulla, eli niin kauan pitäisi majailla miehen vanhemmilla. Siis vielä on viikkoja jäljellä. Onneks ollaan appivanhempien kanssa tosi hyvissä väleissä, tuntuu välillä jopa omilta vanhemmilta, mutta kyllä oma koti on oma koti. Tutin syönnistä, meillä poika ei myöskään sustunu tuttia syömään vaan söi käsiään mielummin. Sitkeesti koitin vaihtaa käden tuttiin kun aattelin että tutista on helpompi vierottaa sitten aikanaan kun kädestä. Siinä 3 kk:n kieppeillä sitten yks kaks huolikin tutin (luonnonkuminen mam kelpasi ensin, myöhemmin muutkin) ja siitä lähtien on syöny sitä nukkuun mennessä. Heti kun saa unen päästä kiinni, heittää tutin pois eikä heräile sitä pyytämään. Muuten ei syö tuttia, paitsi jos tosi hätä yllättää tai pienempänä jos oli hirvee nälkä ja oltiin esim. kaupassa. Missäs päin Hämettä oleilet? Me kun ollaan Hämeenlinnassa... Ja missä on MLL:n kahvila? Voisin tulla joku kerta vaikka sun seurana kattoon sinne, mäkään en oo oikein "uskaltanu" itekseni mennä tollasiin ryhmiin.
Hermione, onhan voinut tosiaan olla se toinen hermione asialla... Siitä on kyllä jo aikaa kun kävin kuumeilu-puolella lukemassa, oisko ollu kesäkuussa? Täällä silloin valittelin kun vauvakuume muutti meikäläisen päähän. Musta on tullu pojan myötä ihan yhtä "lahopää" kun toi sun tekstari-juttu, mitäs sitten kun tonskaa meillekin tulossa?? Muistaakohan sitä enää missä ees asuu... Mistä tulikin mieleen että oon jo kaks kertaa menny vanhaan osotteeseen, vielä peräkkäisiä päivinä...
Buuffa, jos vaan saatte Tampereelle treffit aikaseks, niin voitais kyllä pötkön kanssa tulla moikkaamaan...? Jos huolitte ulkopaikkakuntalaisia! :) Ollaan siis Helsingin treffeillä oltu kerran kuokkimassa ja toivottavasti päästäis ens kerrallakin mukaan. Tässä kun asutaan puolivälissä niin voitais myös siihen suuntaan ajella.
Pia ja Pötkö 8,5 kk
Meillä on jatko-osan vetskari kiinni, sillä ymmärsin sen olevan tarkoitettu antamaan lisäpituutta taaperoikäistä tai vanhempaa lasta kantaessa. Tällä hetkellä Sannin kaula on juuri repun yläreunan kohdalla. Jos on hereillä, kannattelee päätänsä ja katselee sivuilta ympärilleen ja jos nukkuu (mitä yleensä kyydissä tekeekin), niin laitan sen hupun tukemaan päätää. Toivottavasti löytäisit oikeat säädöt, jotta pääsisitte oikein kunnolla käyttämään reppua.
Margelle tervetulotoivotukset, suakin olen kaipaillut :) L-puolen enskoista mukaan kaipailen vielä kääröä, Tuutimaria ja Buumia, muistaakseni eivät ole tälle puolelle vielä kirjoitelleet (voin kyllä muistaa väärinkin). Ja pianhan Naksu ja Jessiskin saavat nyytin syliinsä, joten jospa hekin aikanaan innostuvat mukaan.
Palailen illemmalla, nyt ulkoilemaan kun on niin ihana ilma!
Tipulle mukavaa reissua!
t.helli&Sanni 3,5 kk
Pikaisesti vaan raapustan muutaman sanasen. Mies on pojan kanssa kärryttelemässä ja saan pienen hetkisen itselleni -ja teille. =D
Margelle tervetulotoivotus! Ihanaa, että löysit tiesi tänne. Ja kiva tietysti kuulla, että olen ollut ajatuksissasi. Itsekin olen pähkäillyt kuulumisianne ja kiva oli lukea, että kaikki sujuu hyvin. Meillä ihan oikeasti harjoiteltiin tutin syömistä ja muutaman kokeilun kautta löytyi sopiva. Parhaiten suussa pysyy Ainun ensitutti, jossa on sellainen muotoiltu pää. Ilmeisesti siitä Johannes saa kunnon otteen. Tuttia ei suinkaan imeskellä pitkin päivää, lähinnä se on sellainen rauhoituskeino ja nukutusapu. Nykyään nyrkit ja sormet ovat suussa jatkuvasti, joten ei sinne tuttia oikein edes mahtuisikaan. Huvittavaa on, kun Johannes hypistelee kieltänsä peukalolla ja etusormella. Olisi kiva tietää, mitä pienen päässä liikkuu kyseisellä hetkellä...
Kiitos Hellikki Manduca-vinkistä. Meillä tuo jatkopala oli käytössä ihan silloin pienenä, kun päätä piti tukea oikein urakalla. Täytynee siis sulkea vetskari ja katsoa kuinka käy.
Itse liikuskelen Tampereen suunnalla epäsäännöllisen säännöllisesti (olemme sieltä kotoisin), joten mahdollista olisi osallistua myös Tre-treffeille. Onhan sitä näin äippälomalaisena aikaa ajella.
Aurinkoisia terveisiä kaikille muillekin!
-dese ja Johannes
Me ollaan oltu hieman laiskanlaisia neidin kanssa viimeaikoina...
Molemmilla syysflunssa, joka on häirinnyt yöunia ja ruokailuja =( Nyt onneksi paranemaan päin tuo neiti, mä jatkan edelleen sairastelua.
Odottelijalle ja hermionelle onnittelut pikkukakkosesta, minäkin kuumeilen sellaisesta mutta sovittiin miehen kanssa että ruvetaan yrittämään vasta kun neiti on vuoden.
Margelle tervetuloa mukaan ja oli joku muukin uusi tullut mukaan.
Täällä tuntuu yks jos toinenkin omaavan Tampere historiaa, itse olen sieltä myös kotoisin ja vanhemmat asuu siellä pikkuveljjien kanssa edelleen.
Äiti ja Edwina vihdoinkin untenmailla
Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista! Arvelinkin, että ette pidä pahana kun tulen teidän pinoon...Onhan täällä niin mukavaa sakkia :)
Niin ja kiitos tutti-asiaan kommentoinnista! Mua tänään ihan huvitti kun poika laittoi kaikkia sormia suorana suuhun ja sit välillä vaihteli, että piti keskaria tai etusormea. On se hassu!
Hermione, muistathan levätä myös, ettet liika jumppaile ;D Sisko ja hänen kaverit ovat myös kovasti ihmetelleet, että en saanut opetusta synnärillä. Jotenkin en edes tajunnut sitä siellä pyytää, kai sitä oli niin sakaisin ja maito nousi vasta lähtöpäivänä, poika söi siis aika paljon pullosta.
Buuffa, kiitos onnitteluista! Me asustellaan Hämeenlinnassa. Että ihan mielellään voiskin osallistua treffeille, jos saadaan porukka kasaan. Eihän tästä kauaa hurauta. Joo, oonkin yrittänyt koittaa monenlaista tuttia, mutta ei ota onnistuakseen. Ihan aluksi oli sellanen ensitutti silikonista, jossa on suora pää. Nyt olen myös koittanut luonnonkumista pientä, joka on sellainen perinteinen. Noh, jos vielä en lannistu tai sitten poika on päättänyt olla syömättä, katsotaan! =)
Tipu, olen samaa mieltä myös, että onneksi ei tarvi (jos nyt päättää olla kokonaan huolimatta) vieroittaa tutista, mutta peukku onkin pahempi ;D Synttärionnittelija sinne neidille ja vielä uudelleen nautinnollista matkaa! (mä haikailen kanssa reissusta, jos keväällä lähdettäisiin ja mielelläni kuulen kuinka meni...)
Pia, me asustellaan kanssa Hämeenlinnassa! :D Se MLL:n kahvila on Turuntiellä, olisko ollut 20? Muuttivat just pari viikkoa sitten siihen. Maanantaisin on tosiaan vauvakahvila klo 10-13 ja keskiviikkoisin perhekahvila. Voit kattoa niitten toimintakalenteria MLL:n Hämeenlinnan Yhdistyksen sivuilta. Tuu ihmeessä mukaan, on siellä muitakin untuvikkoja ;)
Helli, mukavaa että joku kaipailee ;D Teidän neidillä on sievä nimi!
Olispa tosiaan ihana kuulla niitä muitakin L-puolen enskoja ja tosiaan kohta ne Naksu ja Jessiskin saavat nyytit.
Dese, mun piti sitä vielä sanoa edellisessä viestissä, että ihana ja "hyvä" nimi Johanneksella, nimittäin meillä on pojalla se toisena nimenä ;D Oliko teidän vaikea miettiä nimeä? Mulla kun töiden puolesta on monesta nimestä mielleyhtymä, niin ei voinut jotain nimeä kuvitellakaan. Onneksi sopiva löytyi ja aikas helposti.
Edwinalle paranemisia!
Meillä oli "outo" päivä, kun kyläilimme kaveripariskunnan (miehen työkaveri) luona ja ha halusivat ottaa pojan hoitoon. Mun jumppa kun oli perutti, niin saimme miehuuden kanssa yhteistä aikaa ja käytiin pitkästä aikaa yhdessä juoksemassa! Tulivat meille, joten helpotti kovasti. Oli kyllä mukavaa...Eka hiukan arastelin ajatusta, mutta kyllä teki ihan hyvää. Muutenkin oli ihanaa aamusta, kun sain nukkua! Mies nousi pojan kanssa seiskalta, kun olin taas nukkunut niin pätkissä yön...Josko me kohta sitä korviketta joudutaan antamaan, kun tankkailee niin kovasti.
Nyt moikat ja bb:tä kattomaan!
-marge ja Aarre-
Dese, piti kysymäni jo edellisessä viestissä, että oletko kokeillut Johanneksen kantamista Manducassa lonkalla? Naapurin vauva ei viihtynyt liinassa tai repussa ollenkaan naama rintaan päin (silloin ei ilmeisesti näe tarpeeksi), mutta esimerkiksi repussa lonkalla kannettaessa viihtyi. Onpa hienoa, että päiväuniin on tullut rytmi -ainakin omaa oloa helpotti, kun edes jotenkin pystyi suunnittelemaan päivää ja omia tekemisiään ja Sannin kanssa puuhasteluja. Toivottavasti yötkin pian rauhoittuisi.
Marge, tervetuloa! Tosi kivasti teilläkin arki kuulostaa sujuvan. Hienoa, että imetys sujuu ja maito maistuu Aarteelle, vaikka aika tiheään tahtiin vielä yöllä tankkaileekin; korvikkeesta tai kiinteiden aloittamisesta voisi kai tosiaan olla apua. Vau, kovasti olet Aarteen kanssa liikuskellut; sillä tavalla niitä uusia tuttavuuksia löytyy. Ja laatuaikaa kahdestaan miehen kanssa pääsitte viettämään, onpa huippua. Tutista kyselit: meilläkin tutti on lähinnä rauhoittumiskeino päiväunille käydessä. Iltaisin nukahtaa yleensä ilman tuttia, joskus kyllä tarvitsee sen rauhoittuakseen nukkumaan. Oma nyrkki ja sormet (mieluiten nimetön ja keskisormi kunnon metallityyliin) ovat mieluisampia, mutta jos nukkuu yöllä levottomasti, niin helpommin rauhoittuu, kun laittaa tutin suuhun kuin että antaa sählätä puoliunessa omien tassujensa kanssa.
Odottelijan vointi on parantunut, kiva kuulla. Ja Eemil treenaa kovasti tuetta seisomista, eiköhän sekin taito pian ole otettu haltuun.
Hermionella sen sijaan ei niin hyvä olo :( Kiva kuulla, että nopeasti tärppäsi -pitkä yrittäminen on kyllä penaalista, vaikka hyvää kannattaa odottaakin. Ja vaikka vähän joutuisi kärsimäänkin. Parempaa vointia kuitenkin toivoen. Meillä muuten sama vika: vaikka Sanni niin hymyileväinen lapsi onkin, niin kunnon leveää hymyä ei olla onnistuttu kuvaamaan. Eetulle kans terkut, hän kyllä ymmärtää: dkjfaufdwiug!
Edwinan äidille vielä tervehtymistoivotukset. Ja siellä kuumeillaan toisellakin tavalla ;)
Pinon tulevaisuutta oli vielä pohdittu. Mä en laita lainkaan pahakseni, että täällä pyörii erilaista sakkia: kaikenikäisiä enskavauvoja ja -taaperoita sekä pikkukakkosen kuumeilijoita, odottajia ja ensi keväänä jo mammojakin. Mulle tärkeetä on, että oppii tuntemaan porukan, jolloin kuulumisten vaihtaminen saa ihan oman merkityksensä. Toivon siis, että porukka pysyy kasassa.
Eipä meille ihmeempiä. Viime yö oli vähän levottomampi: Sanni ähelsi unissaan illan ja alkuyön ja laitoin tuttia suuhun useampaan otteeseen, kunnes syötin lopulta jo kolmen aikaan, vaikkei varsinaisesti nälkäinen ollutkaa. Rauhoittui kuitenkin ja nukkui sitten vaille seitsemään. Tänään on ainakin illan onneksi nukkunut tosi sikeästi.
Kakkajuttuja: Sannin nudistiharrastus sai sotkuisia piirteitä... Toissailtana likkapötkylä otti taas ilmakylpyjä ja onnistui turaamaan kunnon sinapit viltille. Ennen kuin huomasin vahingon, oli ehtinyt pyöriskellä seenapissa oikein huolella. Ei muuta kuin kaikki pesuun: tyttö, vaatteet, harso, viltti, muutama lelu. Onneksi oli se viltti alla, niin maton pesulta säästyttiin.
Mutta nyt koiran kanssa iltalenkille. Huomiseen!
t.helli&Sanni 3,5kk
Butterfly, miten Leevi jakselee? Toivottavasti on jo päässyt kotiin. Selvisikö tutkimuksissa mitään/mitä? Peukut on pystyssä, ettei kyseessä ei ole sen enempää astma kuin allergiakaan tai mitään muutakaan vakavaa. Itsekin koiran omistavana ymmärrän, että ajatus koiruuksista luopumisesta ahdistaa suunnattomasti. Mutta onneksi oli mukaviakin uutisia eli onnittelut Leeville ekasta hampaasta!
Yksis, googletin tuon hankkimanne istuimen ja tosi mainiolta vaikutti. Ymmärtääkseni yksikään molempiin suuntiin asennettava isofix-istuin ei vaan ole täyttänyt tämän mantereen turvamääräyksiä, joten kyseistä mallia ei täältä saa -harmillista. Onko kellään kokemusta Recaron Polaric -istuimesta? On melko uusi istuin ja juuri tuollainen selkä menosuuntaan asennettava isofix-istuin 9-18 kiloiselle. Tuohon olen nyt tykästynyt, vaikka uusi istuin pitäisikin hankkia parin vuoden kuluttua. Täällä kai vauvakuume (sittenkin) nostaa päätään, kun miehelle jo selitin, että ehkä me toinen turvaistuin tarvitaan sitten joka tapauksessa. Että kiitoksia vaan Odottelija ja Hermione kuumeen nostamisesta :)
Vai ei Mialle mamman pöperöt maistuneet :) Kuinka yleistä sillä puolen valtamerta vauvanruokien väsääminen itse muuten onkaan? Toivottavasti Sannille maistuisi aikanaan laittamani soseet. Tai kyllähän ne mullekin kelpaa, mutta kun ovat aikuisannoksiksi niin epäkäytännöllisen pienissä erissä pakastettuja, että vähän nysväämiseksi menee.
Buuffalla on ollut hulinaa yöllä, jaksamusta sinne. Toivottavasti levottomuus tosiaan liittyisi uusien taitojen oppimiseen ja olisi ollut vaan väliaikaista, sillä rankalle kuulostaa. Tosi hellyttävän kuuloista Nean pehmolelujen työntely, kiva että tykkää kärrystä. Ja hienot mitat neuvolasta saitte.
Gaiolen piiperölle onnittelut liikkeelle lähdöstä! Ja ihanan pitkistä yöunistakin olet päässyt nauttimaan -toivotaan, että ne puolestaan ovat tulleet jäädäkseen. Pientä sairasteluakin siellä ollut, mutta onneksi flunssa on jo voitettu.
Samoin Heltsyn Kiiakin kärvisteli pikkaisen nuhan kourissa, mutta nopsaan taisi toipua. Ja tosiaan, kummasti nämä plussauutiset saa vauvahaaveet jylläämään. Nyt tarttettais pikaisesti yökylään supervilkas taapero, joka juoksuttaa päivällä ja valvottaa yöllä oikein urakalla -jospahan sitten orastava kuume laskisi Aivan liian aikaista täällä...
Dajmin Pätkiskin kuulostaa olevan ihan lähtökuopissa konttaamisen suhteen; pian mammaa viedään perässä Niin, ja 9 kk onnittelut Pätkikselle.
Ja Pian pötköllä samat kujeet kuin Pätkiksellä, onpas veikeän kuuloista puuhaa sielläkin. Pitkää pinnaa anoppilaan: vaikka kuinka hyvin tulisi toimeen, niin onhan se toki erilaista kuin omassa kodissa. Ja suloinen kuva! Ei kai kuvassa ole äippäpakkauksen body? Sannilla nimittäin oli juuri tänään kyseiden vaate päällä.
Ei meinaa taas pysyä teidän juttujen perässä kun on nyt tullut käytyä niin harvoin täällä palstailemassa, mukava kun on aktiivista porukkaa.
Ja täällähän oli ihania uutisia luettavissa eli Paljon Onnea Odottelijalle ja Hermionelle! :) Tuli ihan oma plussaus mieleen reilun vuoden takaa...Mukavaa odotusaikaa teille molemmille ja pysykäähän vain joukossamme mukana vaikka "toisella kierroksella" olettekin, mukava kuulla myös odotuksen vaiheista.
Desejo: Meillä on kanssa nyt Ainolla samanlaista kun oppi kääntymään eli koko ajan lattialla ollessaan kääntyy mahalleen ja sitten menee hermo kun ei siitä muualle pääsekään ja ei jaksaisi kauan olla. Eli saa käydä usein kääntämässä takaisin selälleen. Muutaman kerran on sotkeutunut lelukaarensa kanssa, kun on sen alla pyörähdellyt. Mutta suloiselta se näyttää toisen touhuilu. :) Toivottavasti yöt alkaisi taas sujumaan, jospa ne uudet taidot tekee öistä levottomampia. Kyselitkös sinä muuten niitä nukkuttamisvinkkejä? Mites teillä nyt mennään yöunille?
Mama: Ihanan lahjan oli Justus saanut, minusta noi Brion lelut on mukavia, tulee omatkin lapsuusajan leikit mieleen. Toivon saavani niitä myös Ainollekin. Ja siellä on lähdetty liikenteeseenkin. Mites muuten nukkumisjärjestelyt on nyt sujuneet?
Hellikillä alkaa olla pakastin täynnä Sannille herkkuja. Minulla on nyt jäänyt nämä uuden sadon herkut hyödyntämättä, marjoja on kylläkin tullut kerättyä. Ja olit päässyt siivoilemaan Sannin nakuilun jälkiä, pienet näköjään tykkää tehdä toimet silloin kun ei ole vaippa haitolla, muutaman kerran on käynyt näin Ainollakin.
Buuffan Nealle myöhästyneet onnittelut 1-vuoden johdosta! :)
Gaiolen Piiperölle onnittelut uudesta taidosta! Toivottavasti vain olo alkaa olla parempi ja säästyisi korvatulehdukselta.
Hermione: Meilläkään ei taida olla kuin pari kuvaa hymyilevästä Ainosta. Aina kun koitetaan ottaa hymyilevästä tytöstä kuva, niin meneekin ihan vakavaksi ja katsoo huuli pyöreänä kameraa, että mikäs se tuo on. Ei auta vaikka kuinka yrittäisi houkutella ja hassutella hymyilemään, vaikka muuten hymytyttö onkin. Toivottavasti paha olo alkaisi pian helpottaa...
Marge: Tervetuloa mukaan joukkoon iloiseen! :) Meilläkin on samanlainen "tuttiongelma" eli Aino ei syö myöskään tuttia. Meillä on kokeiltu montaa erilaista, on luonnonkumista, silikonista, pientä ja isoa ja eri merkkejä, mutta ei mikään käy. Kaikki Aino kakoo ulos, ei tee oikeastaan edes imuliikettäkään vaan alkaa helposti yökkäämään. Alusta asti ollaan kokeiltu silloin tällöin, mutta taitaisi olla jo parempi jättää opettamatta kun tänne asti on päästy. Ainoastaan pelottaa, että jos löytääkin sormet sen tutin tilalle, ja sehän ei ole hyvä juttu ollenkaan. Ja kuitenkin Ainolla on melkoinen imemisen tarve, varsinkin nukkumaan mennessä ja kun tuntuisi rinnalla viihtyvän varmaan 24 h jos vaan antaisi imeä... Hieno juttu että olitte saanut omaa aikaa myös miehen kanssa, sitä kyllä tarvitsee välillä.
Tipu: Meillä on käytössä makuuhuonessa sellainen hämäräkytkimellä toimiva yövalo. Eli menee päälle kun laitetaan valot pois huoneesta. Se on sänkymme alla ja antaa sieltä sopivasti valoa, että näen yöllä esim. syöttää tytön. Näin huone ei ole liian pimeä mutta ei myöskään häiritse valollaan yöunia. Toinen samanlainen on myös eteisessä, jottei tarvitse laittaa valoja yöllä vessassa käydessä. Mukavaa reissua teille ja paljon onnea Siennalle! :)
Oma tai siis Ainon napaa: Eilen tuli 4 kk täyteen ja tänä aamuna käytiin lääkärineuvolassa. Painoa on nyt 6540 ja pituutta 60 cm. Pituuskäyrä menee kuulemma nyt vähän alaspäin, saisi vissiin enemmänkin olla. Tietysti äitinä heti olin tästä huolissani, mutta siskoni ja äitini lohdutteli, ettei niitä käyriä kannata liikaa tuijottaa, kukin kasvaa omaa vauhtiansa. Toisen satsin sai rotarokotetta ja sekö lienee väsyttänyt, kun pitkästä aikaa on nukkunut tyttö päiväunia toista tuntia. Muuten kaikki on ihan kunnossa, edelleen jatketaan imetyksellä, mutta jos yöherätyksiä alkaa tulemaan useampi niin voi aloittaa kiinteitä sitten. Nyt on edelleen herännyt kerran yössä syömään. Eilen illalla nukahti kahdeksan jälkeen isänsä syliin ja heräsi puoli kuudelta syömään. Mulla piti jo käydä aiemmin pumppailemassa liikoja maitoja pois, kun tuntui aika räjähtävältä olo. Viikko sitten Aino tosiaan oppi pyörähtämään vatsalleen ja sitä täytyy joka kertaa harjoittaa kun lattialle pääsee. Tahtoo vaan hetken päästä mennä hermo, kun ei jaksa kauaa siinä olla ja muutenkaan ei siitä liikkumaan pääse. Ihana seurata kun toinen oppii uusia taitoja, mutta toisaalta tuntuu haikealta kun aika menee niin nopeeta ja tyttö kasvaa ja kehittyy ihan silmissä. Paljon olisi ollut kysyttävää neuvolassa, mutta puolet unohtui kun Aino väsyi ja hermostui, joten osa ajasta meni rauhoitteluun. Jotenkin tuntuu välillä, ettei osaa ottaa noista neuvolakäynneistä kaikkea irti, vaikka etukäteen miettii mitä kaikkea onkaan mielen päällä.
Vilkutukset kaikille enskoille! :)
Weera ja Aino 4 kk
Katotaas taas mitä tästä tulee...
...ja tästähän tuli jatkokertomus eli voi olla vähän sekavaa, kun osa on kirjoitettu eilen ja osa tänään ja loput varmaan huomenna ;)
Margelle alkuun tervetuloa tälle puolelle! Kovasti olenkin miettinyt, että miten teillä on lähtenyt alkuun kun ymmärsin jostakin threadistä et teillä oli vaikeuksia imetyksen kanssa alussa jne. Se on muuten ihan törkeetä ettet saanut sairaalassa imetysohjausta. Tutista olit kysellyt ja komppaankin muita eli kokeile vaan rohkeasti kaikki erilaiset tutin läpi... meillä kelpaa VAIN Aventin Ortho tutti ja siitäkin se pienin 0-3kk koko. Tutti kulkee kyllä mukana koko ajan, mutta käyttöä sillä on lähinnä nukkumaan mennessä ja autossa. Hienoa, että olette saaneet hieman myös kahdenkeskeistä aikaa... vaikeetahan se on lähtee mutta tekee kyllä niiiiiin hyvää. Me jätettiin Mia ekaa kertaa, kun Mia oli 4kk ja mun äiti oli täällä kyläilemässä... käytiin ulkona syömässä ja drinksulla ;)
Tipulle jaksuja unihelvettiin, toivottavasti matka ei sekoita entisestään vaan helpottaisi tilannetta! ...ja Siennalle myös 1v. Onnittelut! Johan on ollut tyhmä neuvolantäti teillä :( Meillä on Mian huoneessa ja omassakin makkarissa yövalot, ei oo niin pimeetä ja helpottaa kulkemista öisin ja ihan hyvin on toimineet :)
Buuffa, joo yksilöllistähän se on niitten menkkojen kanssa ja mun historialla saa nähdä koska alkaa vai alkaako ollenkaan... vielä ei ole näkynyt vaikka öisin tällä hetkellä harvemmin imetän (vissiin kaks tai kolme kertaa viimeisen reilun kolmen viikon aikana... mutta eiköhän tuo taas korjaannu) Siellä jo kävellään, kyllä on hienoa (ja äidillä lisää hommaa), kivaa et teidän synttärit meni mukavasti! Gaiole, vai on piiperö lähtenyt liikkeelle, ihanaa! Sinnekin nyt sitten silmiä selkään äidille... meillä Mia saa itseään jollakin keinoin itseään liikutettua eteenpäin, mutta eipä kai tuota voi vielä ryömimiseksi kutsua ja siis puhutaan n. metrin matkasta.
Pia, tässä saitissa kyllä mättää kaikki... mäkin saan kuvia auki lähinnä satunnaisesti. Siellä on jo pötköllä kolme hammasta, onnittelut! Täällä vielä odotellaan sitä ensimmäistäkin, vaikka eihän noilla kiire ole...
Dese, kaura sopii oikein hyvin. Vatsan kannalta varmaan paremmin kun riisi, kun ei koveta masua samalla tavalla ja tietty pitää nälkääkin paremmin kun protskuja on enemmän... toistaiseksi meillä on kaikki ruoka-aineet sopineet hyvin ja toivottavasti myös jatkossa... ajattelin tänään kokeilla uudestaan sitä riisi-maissi-porkkana sosetta ja ajella sen vaan vielä hienommaksi sauvasekoittimella ennen tarjoilua. Mä oon ihan kade, kun pääsitte vauvauintiin - täällä se on niin kallista, et on pakko jättää väliin... jaksuja repaleisiin öihin!
Hermionelle vilkutuksia ja hyviä vointeja! ...joo kyllä täällä taas syödään oikein hyvin, tais olla mamman pöperö a) pahaa b) liian kokkareista tai c) molemmat ;)
Jatkuu...
...sori, en tiedä mitä tää saitti TAAS tekee...
Helli, meillä myös on vauvakuume nousussa ja ihan suunnitelmissakin on lähteä hoitoihin sitten kun Mia täyttää vuoden ;) Täällä omatekoiset ruoat on tosi "muodikkaita" ja monet tiedostavat vanhemmat eivät muuta tarjoakaan ja ainakin sen pitää olla luomua... purkkisoseet on meilläkin ollut luomua, kun silloin niihin ei oo lisätty mitään ylimääräistä kuten sokeria tai säilöntäaineita :) Tänään siis kokeiltiin uudestaan sitä riisi-porkkana-maissi sosetta ja edelleen oli menekki huonoa... vähän paremmin se tippui nyt, kun ajelin sen vielä uudelleen sauvasekoittimella ja lantrasin vedellä juoksevammaksi, mutta ei se kyllä Mian herkkua ole.
Vielä istuimista... meillä oli ajatuksena alussa myös tilata ihan Suomesta asti tuo Britax Multi-Tech, mutta kun se ei ollutkaan isofix istuin ja muutenkin sen saamat arviot oli vähän sitä sun tätä niin päädyttiin sitten siihen Britax Decathloniin... ja olihan se tietty myös helpompaa ja halvempaa ostaa istuin täältä, ja vielä viimeiseksi että täällä noita jalalla tuettuja istuimia ei ole hyväksytty, kun ne ei oo läpäisseet täkäläisiä testejä eli ei siksikään uskallettu sellaista hankkia, kun jos jotain tapahtuisi vois vakuutusyhtiö sitten siihen vedoten olla korvaamatta.
Tulis siis sekavaa, kun niin monessa erässä kirjoittelin...
Meillä täällä on pukeutumisen kannalta vähän haasteellinen vuoden aika, kun aamulla on vajaat kymmenen astetta ja puoleen päivään mennessä on kivuttu reilusti yli kahden kymmenen asteen... eli kerrospukeutuminen kunniaan ;) Käytiin eilen näyttämässä lääkärissä Mian silmän ympärillä olevaa ihottumaa, mutta onneksi ei lekurin mielestä viitannut allergiaan vaan ihan ärsytysihottumaan eli ilmeisesti vasemmasta silmästä tulee edelleen enemmän kyyneleitä (ahdas kyynelkanava) ja ne kyynelet ärsyttää herkkää ihoa... ohjeeksi saatiin suojata silmänympärystä vaseliinilla.
Mialla on hurja pyrkimys eteenpäin ja metrin verran on jo pungerrettukin pariin otteeseen, kun pitää päästä lähemmäksi koiraa ;) Haukku on myös niitä harvoja asioita, jotka kirvoittavat hillittömän tarttuvan kikatuksenn ilmoille :))))))
T. Yksis ja Mia 4kk 3vkoa ja 4pvää
Minne tämä viikko on kadonnut..?
Elossa ollaan ja pari kertaa olen yrittänyt pinoa kahlailla, mutta kommentoinnit jää parempaan hetkeen, vaikka kovasti tekisi mieli teille kirjoitella! Ollaan kohta lähdössä sinne jumppaan, jonka viime viikolla unohdin..
Tärkeimmät kommentoinnin kuitenkin, eli Hermionelle vielä kovasti onnitteluja! Ja tietysti Eetulle myös, tulevalle isoveikalle, ja iskälle : ) Haluisitteko tulla ensi tai sitä seuraavalla viikolla kyläilemään? Meille kävisi molemmilla viikoilla parhaiten ma, ti tai to.
Ja Margelle tervetuloa palstailemaan ja onnittelut pikkuisesta! Nyt on kyllä ollut poikavuosi; kaikki mun tutut jotka on saaneet lapsia, on saaneet poikia, ja olisko tälläkin palstalla poikia enemmän.
Omaa napaa sen verran, että se eri huoneessa nukkuminen on unohtunut.. pitäisi muistaa raahata patjat pois makuuhuoneesta ennen kuin Justus käy nukkumaan. Tähän viikkoon on mahtunut muutama levollisempi (tyyliin yksi syöttö ja yksi tutti) yö ja muutama rauhattomampi (tunnin parin välein maitoa/tuttia). Iltavelliä ollaan kokeiltu, mutta ei oikein maistu, ja eilen kun annoin tauon jälkeen iltapuuroa, niin ihan kuin olisi tavallista enemmän pyörinyt. Eli nyt kyllä jätetään nuo iltasyömiset (paitsi maito tietysti) joksikin aikaa pois. Päivät on menneet mukavasti tutun rytmin mukaan. En vaan oikein malttaisi itse nukkua päivisin, kun on kiva saada päikkäreiden aikaan vaikka juoda kahvia ja lukea lehteä rauhassa.
Yritän tulla illalla uudelleen... Aurinkoista viikonloppua kuitenkin varmuuden vuoksi kaikille ihanille enskamammoille ja -penskoille!
M & J n. 6,5 kk
Me innostuttiin Pätkiksen kanssa kerhoilemaan oikein urakalla: ke oltiin MLL:n perhekahvilassa ja siellä sitten houkuttelivat meidät myös seurakunnan
perhekerhoon mukaan. Siellä siis eilen oltiin tutustumassa. Pätkiksellekin oli nyt molemmissa paikoissa enemmän omanikäistä seuraa, keväällä kun ei kahvilassa ollut pieniä oikein ollenkaan. Ihanaa oli seurata, kun yrittivät toisiinsa tutustua! Pätkis ei yhtään vierastanut, nappasi kaverin suusta tutinkin, kun oma
oli laukussa :) Sitten oltiin eilen illalla vielä Pätkiksen isotädin synttäreillä, joten tuntuu, että kotona ollaan käyty vaan kääntymässä.
MARGE: Tervetuloa palstalle mukaan ja onnea pienestä Aarteesta! Mie tuossa ajattelinkin, että tuutkohan milloin tänne puolelle, muistan siut hyvin, kun aikoinaan kuumeilupuolella kirjoiteltiin samaan aikaan. Mie ihmettelen kovasti myös tuota, ettet saanut imetysohjausta, olis kyllä hyvä antaa sairaalaan palautetta asiasta! Meillä tuolla P-Karjalan Keskussairaalassa sain ohjausta kyllä melko hyvin, tosin pyysin sitä itse lisää, kun oli imuotteessa korjaamista ja sektion jälkeen muutenkin en millään meinannut saada sellaista asentoa, jossa ois ollut hyvä imettää. Ja meillä täytettiin myös poislähtiessä palautelappu, jossa kyseltiin mm. saiko tarpeeksi ohjausta. Tuttia Pätkis on syönyt jostain 2-3 viikon ikäisestä, nykyään käytössä lähinnä unituttina (jonka kylläkin sylkäisee kunnolla nukahdettuaan pois) ja "hätätilanteita" varten. Ja meillä on kelvannut tutti kuin tutti, joten en kyllä osaa auttaa tuossa valitettavasti. Omaa aikaakin ootte saanu miehen kans, se on kyllä niin luksusta. Meillä ainakin vieläkin...
TIPU ja Sienna taitaa olla lomailemassa siellä etelän lämmössä, mut vielä laitan tässä 1-vee onnitteluja sylin täydeltä Siennalle. Jos nyt Tipu jostain kumman syystä siellä palstaa vilkuilisi... Ja kiitokset hampaiden harjaus vinkistä... kokeiltiin ja toimii kyllä silleen, ettei yritä enää harjaa ottaa miulta, mutta
nyt on toinen pulma: Pätkis työntää kielen hampaiden eteen ja alkaa imeä harjaa! No, meillä on parin viikon kuluttua hammashoitaja, pitää sieltä kysellä
lisää. Jopa tuo teidän terkka joutikin eläkkeelle, harmi homma ettei teitä infonnut.
BIANCO:lle ja Kallelle vilkutus! Oikea hurmuriheppu taitaa tuo Kalle olla? Miten teillä on työ/hoitojutut lähteneet sujumaan?
ODOTTELIJA: Kiva, että siellä alkaa alkuraskauden oireet helpottaa. Kyllähän se tonskan odotus varmaan ihan erilaista on kuin enskan, vai kuinka? Ainakin itse
kuvittelisin, että huomattavasti vähemmän sitä ehtisi miettimään omaa/masukin olotilaa, kun yksi viipottaja on jo. Teilläkin kun Eemil liikkuu vissiin jo melko
vilkkaasti?
HELTSY: Mekin innostuttiin srk:n kerhoon, ihan kivaa oli meilläkin. Jokos siellä Kiia on parantunut?
PIA-MARIA: Joo, kovasti samaan tahtiin tuntuu nää meidän ipanat kehittyvän, kiva seurata! Toivottavasti Pötkölle ei tuliskaan minä-itte-vaihetta tuossa hampaiden harjauksessa. Meillä tuntuu Pätkiksellä muutenkin olevan nyt joku ihme vaihe, että saa välillä hirveitä raivareita, jos joku asia ei mee niin kuin hän haluaa. Esim. suun pyyhkiminen ruokailun jälkeen on ihan YÄK :) Tsemppiä ja hermoja sinne anoppila-asumiseen...
DESEJO: Samaa mieltä kuin Pia-Maria, että tosi kiva teidän pienempienkin enskojen kuulumisia on lukea eli ei minulla ainakaan ole sellaista ajatusta, että esim. ei teiltä vinkkejä saatais. Ja tokihan tässä tulee erilaisiakin asioita esille (pienempiä koskevia), kun on eri ihmiset keskustelemassa eli seuraavia lapsukaisia ajatellen voidaan ihan yhtä lailla teiltä saada hyviä vinkkejä. Siellä viihdytty vauvauinnissa ja rytmiäkin jo alkaa löytyä. Hyvä homma!
HERMIONE: Hienoa, että olet jaksanut jumppaillakin ja taitaa auttaakin huonoon oloon? Millos Eetulla muuten on synttärit?
HELLIKKI: Kiitos 9 kk- onnitteluista! Huh, odotan kyllä toisaalta innolla ja toisaalta kauhulla pätkiksen konttaamista, tuntuu, että ryömii jo ihan tarpeeks kovaa vauhtia välillä. Eilen oli känny laturissa, niin onnistui vetämään sen lattialle johdosta kiskaisemalla. Tän teki sillä aikaa, kun nostin rattaat kuistilta
ulos... Eli uusi latauspaikka pitää etsiä, nää on tällaisia asioita, joita ei edes tule ajateltua. Oho, sielläpä on melkoinen sinappivahinko tapahtunut ;)
WEERA: Älähän huoli liikoja Ainon neuvolamitoista, ei tosiaan liikaa niitä kannata tuijottaa. Tokihan se huolettaa varmasti vähän, mutta eiköhän siihen
neuvolassa puututa, jos vielä laskusuuntaan kääntyy. Onnea Ainolle kääntymistaidosta!
Nyt Pätkis heräilee ja höpöttää jotain pinniksessään, täytyy mennä katsomaan, mitä asiaa...
Dajm + Pätkis 9 kk+
Nyt jos hieman paremmin poitsun päiväunien aikaan ehtisin kirjoitella mikäli nämä sivut suostuvat toimimaan....
Omista kuulumisista sen verran että päiväuni rytmi on löytynyt mutta yöt on ollut aika rikkonaisia. Viime yö meni aivan metsään, kiltisti nukahdettiin mutta jo parintunnin päästä alkoi kitinä ja siitä taas parin tunninpäästä jne. Lisäksi naureskeltiin ja pyörittiin kolmesta melkein viiteen joten olo on sen mukainen =/. Vauvauinnissa oli viikonloppuna eka kerta ja se meni oikein mukavasti. Alussa hieman jännitettiin ja oli totista poikaa mutta kunhan rentoutui, niin hymykin irtosi.
Hermione: Oikein suuret onnittelut pikku kakkosesta ja niitä tarratöppösiä täältä lähettelen =). Toivottavasti ällötys menee pikaisesti ohi, on vielä sen verran tuoreessa muistissa oma kaamea oksentelu ja sitä kesti liian pitkään.
Mamaja Justus: Siellä on saatu Manducan käyttöön kiva kuulla että olette tykänneet, mekin pääsemme omaa tänään testailemaan. Siellä on liikkumisen ilokin koettu, hienoa!
Helli: Juu pk-seudulta ollaan ja ajattelin myös että vähän myöhemmin voisi treffeille osallistua. Siellä pakastimet jo pursuaa, voisit lähettää tuota sinun energiaasi hieman tännepäin. Nämä minun säilömiset on ihan harraste toimintaa kun lueskelee noita sinun puuhiasi =). Kiva kuulla tuosta Manducanista kokemuksia meillä olisi sen käyttöön otto tänään vielä edessä kunhan käyn ensin sen noutamassa.
bytterfly: Voi harmi että Leevi sairastelee, toivottavasti ei ole allergiaa. Aina välillä tulee kauhulla ajateltua että jos noista eläimistä (kissoista) joutuisi luopumaan. Onnittelut hampaasta =).
Pia minä myös kannatan yhdessä pysymisestä tilanteesta riippumatta.
Tipulle ja Siennalle oikein mukavaa ja rentouttavaa kreikan matkaa. Nauttikaa lämmöstä ja 1v onnittelut myös!
Yksis tuo sinun hieroja kuulosti niin hyvältä että tuli itsekin käytyä ja ihanaa oli!
Buffa: Kiva että synttärit menivät hyvin ja hienot uudet mitat oli neiti myös saanut.
Gaiole: Piiperölle ryömimis onnittelut!
Dajmin Pätkikselle 9kk onnittelut!
helsty: toivottavasti Kiian nuha menee pian ohi!
Dese: Hienoa että sielläkin on jonkinlaista rytmiä löytynyt ja aika samanlaiselta tuo kuulostaa kuin meillä ja sitä kadonnutta yö rytmiä odotellessa. Niin ja kiva kuulla että Johannes tykkäsi uinnista.
Marge: Kiva kuulla teidänkin kuulumisia ja mukavasti tuntuu menevän. Meillä tutti on ruvennut nyt vasta kelpaamaan paremmin, aluksi ei huolinut oikein ollenkaan ja nytkin lähinnä nukkumis ja rauhoitus käytössä. Nyrkkiään ja välillä molempia syö kovasti ja olenkin yrittänyt tuttia tilalle tarjota (huonolla menestyksellä) sillä ajattelin myös että tutista olisi helpompi päästä eroon aikanaan. Niin ja luonnonkuminen tutti meidän poitsulle pitää olla.
Weeralle ja Ainolle 4kk ja pyörähtämis onnittelut.
Nyt pika päikkäreille ennen kuin poika herää. Oikein mukavaa ja aurinkoista viikonloppua kaikille!
-hapö& Lassi 3,5kk-
Tervehdys taas kaikille! Kylläpäs täällä on ihania uutisia paljastettu... Onnea siis Hermionelle tonska-uutisen johdosta. Yritä saada levättyä kaiken kiireen keskelläkin.
Onkos pieniä salaisuuksia vielä muillakin??? =D
Mama: Kiva kuulla, että teilläkin tuo Manducan käyttö sujuu. Itse kaivoin repun eilen kaapista ja sain aikaiseksi vain raivarit. Pitänee säätää hihnoja ja muita vimpaimia paremmin, niin ei toivottavasti ehdi tuskastumaan äidin sähläämiseen. Tsemppiä yökukkumisiin!
Hellikki: Jelppaisitko vähän ystävää hädässä... Pidättekö te Manducan lisäosan (siis sen vetskarisysteemin) kiinni vai auki? Jäin eilen sitä pähkäilemään, kun Johannesta yritin siihen reppuun asetella. Tuntuu, että jos vetskari on auki, ei poika näe sieltä riittävästi ja jos vetskari on kiinni, jää pää vähän keikkumaan. Ihanaa kuulla, että teidän yöt (ja päivätkin) sujuvat hyvin. Antaa toivoa taas meille muillekin... Joo, eiköhän sitä jossain välissä uskaltauduta treffeille mukaan. Olis kiva nähdä ihan livenä.
Butterfly: Voi harmi, mitä uutisia. Tuntuu kovin pahalta tuo teidän poikien sairastelutilanne. Toivottavasti suunta olis jo vähitellen parempaan.
Pia_maria: Kerrothan sitten, mihin turvaistuimeen päädyitte. Hyväksi havaittuja kokemuksia yritän kuunnella/lukea korvat ja silmät tarkkoina. Meillä Manducan hankkiminen nopeutui huomattavasti, kun sain puhuttua miehen ympäri. Mies kun ei omien sanojensa mukaan kantoliinoihin halua sotkeutua (siis ihan kirjaimellisesti) niin tuollainen reppu oli sitten se seuraava vaihtoehto.
Tipu: Kylläpäs teillä on ollut varsinainen neuvolantäti. Eikös heidän hommiinsa kuulu pitää huolta myös vanhempien jaksamisesta. Harmittaa tuollaiset "ammattilaiset"! Mukavaa lomamatkaa! Viettäkää ihania hetkiä auringon alla... (toivottelee eräs kateudesta vihertävä enska)
Yksis: Mialleko ei kelvannut äidin pöperöt? Mitenkäs kävi kauran kanssa? Tuliko ongelmia?
Buuffa: Kuulostaa oikein hellyttävältä tuo Neean lelukärräily. :D Mitenköhän nuo yöhulinat ovat levinneet lähes jokaiseen enskakotiin. Tsemppiä!
Gaiole: Onnittelut Piiperön liikkumistaidosta!
Dajm: Eipä taida kauaa kestää, kun Pätkis konttailee eteenpäin. Ja sitten se vahtiminen ja perässä kulkeminen taitaa lisääntyä entisestään. Taas sitä huomasi kuinka hyvä on kirjoitella samassa pinossa teidän isompien enskojen kanssa. Tarkoitan siis tuota hampaiden harjausta. Kaikki nämä jutut ovat meillä pienemmillä vielä edessä ja on mukavaa saada vinkkejä jo etukäteen.
Odottelija: On varmasti jännää seurailla toisen raskauden etenemistä, kun voi vertailla tuntemuksia siihen ensimmäiseen. Toivottavasti olosi pysyy hyvänä.
Bianco: Vai että Kalle flirttailee labran tädeille? Hauskaa. ;)
Heltsy: Toivottavasti Kiian nuha paranisi pian. Ei ole kivaa, kun pienet sairastavat.
Mun mielestä on kivaa, kun samassa pinossa kirjoittelee erilaisia enska-äitejä. Ja pian tonska-äitejäkin, mikäli seurassamme haluatte pysyä. Tällainen pino on ainakin itselleni oikein hyvä. Mutta onhan se totta, että meille pienimmille te kokeneemmat olette enemmän avuksi ja tueksi kuin me teille.
OmaanNapaan ja elämään kuuluu ihan hyvää. Vauvauinti oli ihan huippuhyvä juttu. Johannes nautti pärskimisestä ja polskuttelusta, kunhan vaan ensin rentoutui. Olihan se jännittävää olla erilaisessa paikassa uusien ihmisten joukossa. Onneksi mahduimme uintiryhmään. Muuten olisi tällainen yhteinen perheharrastus jäänyt väliin. Johanneksen päiväuniin on tullut jonkinlainen rytmi, jippii. Yleensä poika ottaa lyhyet unet (½-1h) aamupäivällä ja pidemmät (1-3h) sitten iltapäivällä. Näillä jaksetaankin sitten valvoa tuonne klo 20-21 saakka. Yöt ovat menneet vaihtelevasti. Välillä oli pari oikein hyvää yötä (kaksi herätystä) ja sitten taas heräiltiinkin useammin. Toivon kovasti, että yöunirytmi palautuisi normaaliksi, joka on siis tuo 2 herätystä/yö. Toivossa on hyvä elää... edelleenkin.
~dese ja Johannes 3,5kk