Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verottajan omituinen toiminta

Vierailija
27.05.2024 |

Huomasin,että  2024 verokorttiini oli merkitty veronalaisiksi työansioiksi 17000€ ja mätkyjä olisi tullut n.350€.  Eikai siinä mitään,jos olisin töissä,mutta kun en ole. En ole saanut eläkettä kerryttävää palkkaa moneen kymmeneen vuoteen. Meni virkailija hiljaiseksi,kun yritti ensin ehdottaa,että olisi laskettu viimeisimmän palkkatulon mukaan ja asia ei ollutkaan näin. Kysyin,mistä johtuu tällainen virhe ja vastaus oli ympäri pyöreä; 'no kun oletuksena yleensä on,että sinun ikäluokkasi ihmiset ovat töissä.' Niinpä kai, mutta kyse oli nyt siitä,miten tällainen virhe edes on mahdollinen?! Ei siellä verovirastossa päätöksiä tehdä 'oletusten' pohjalta yhtään minkään suhteen! Tuloni ovat olleet samat vuosien ajan ja nyt veroviranomainen sai yhtäkkiä päähänsä,että käyn töissä ilman mitään ilmoituksia tai dokumentteja asiasta?!?Eli mistä tässä oli kyse? Yrityksestä kaunistella hallituksen tuhopolitiikkaa vai jostain muusta hämärästä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noilla summilla ole yhtään mitään merkitystä, jos et aio töihin mennä! Eikä tuo ole mikään virhe, se on puhdas oletus siinä tilanteessa, jossa et ole saanut eläkettä kerryttävää palkkaa. Mutta JOS menisit töihin, niin tuolla oletuksella sinua verotettaisiin siihen asti, kunnes hae uuden verokortin.

Ymmärrätkö, että verokortti on dokumentti, jonka perusteella saamiasi tuloja verotetaan, se ei ole tosite siitä, paljonko olet tienannut.

Vierailija
2/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,en ymmärrä. Mistä verotoimisto on repinyt summan 17000€ vuosituloiksi edes oletustensa pohjalta,kun MIKÄÄN ei tilanteessani ole muuttunut eikä ole muuttunut vuosiin,eikä lähivuosinakaan tule muuttumaan? Siis mistä he yhtäkkiä vuosikymmenten jälkeen vetävät oletuksen,että juuri vuonna 2024 olen menossa töihin? Minulle jäi ennen leikkauksia verojen jälkeen käteen n.9000€/vuosi ja leikkausten jälkeen yli 2000€ vähemmän-silti nyt yhtäkkiä verokortissa mihinkään perustumatta esitettiin että verotettavaa olisi lähes kaksinkertainen summa ja siis nimenomaan palkkatuloa.Tätä en siis kyllä ymmärrä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei,en ymmärrä. Mistä verotoimisto on repinyt summan 17000€ vuosituloiksi edes oletustensa pohjalta,kun MIKÄÄN ei tilanteessani ole muuttunut eikä ole muuttunut vuosiin,eikä lähivuosinakaan tule muuttumaan? Siis mistä he yhtäkkiä vuosikymmenten jälkeen vetävät oletuksen,että juuri vuonna 2024 olen menossa töihin? Minulle jäi ennen leikkauksia verojen jälkeen käteen n.9000€/vuosi ja leikkausten jälkeen yli 2000€ vähemmän-silti nyt yhtäkkiä verokortissa mihinkään perustumatta esitettiin että verotettavaa olisi lähes kaksinkertainen summa ja siis nimenomaan palkkatuloa.Tätä en siis kyllä ymmärrä. 

Verottajan on verokorttiin laitettava oletusarvoinen palkkatulo veroprosentteineen siltä varalta, että menet töihin, koska lain mukaan verokortissa on sellainen ikäluokallasi oltava. Työtuloja kun ei voi verottaa samoin kuin etuuksia. Järjestelmä generoi tietyt tiedot ja vero% otetaan käyttöön vain silloin, jos erehdyt töihin. Muussa tapauksessa voit todeta, että jaha, tämmmöiset luvut olisi, eivät merkitse minulle mitään, koska en isommin aio töitä tehdä.

Vierailija
4/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käy töissä eikä minulla ole tuloja kun en nosta mitään tukia mistään enkä ole ilmoittaunut mihinkään luukulle. Säästöillä elän, mutta verokortissa on verottajan arvio mikä on. Toteutuma on kuluneena vuonnakin ollut verotettavalle tulolle nolla. Joo, toki maksan veroja joista alv on se merkittävin.

Vierailija
5/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun oma velvollisuus kertoa ja tarkistaa tulosi. Tulot menevät edellisten vuosien perusteella. Ei virkailija voi tietää oletko tulevaisuudessa töissä vai et.

Vierailija
6/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Sinä voit itse muokata sitä verokorttias. Mullaki se on aina ihan puutaheinää.

Vierailija
7/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verottajan on verokorttiin laitettava oletusarvoinen palkkatulo veroprosentteineen siltä varalta, että menet töihin, koska lain mukaan verokortissa on sellainen ikäluokallasi oltava. Työtuloja kun ei voi verottaa samoin kuin etuuksia. Järjestelmä generoi tietyt tie

Kyllä kyllä,mutta ei näin ole tehty koskaan ennenkään. Verotuspäätöksissäni ei koskaan aiemmin ole ollut tällaisia hatusta vedettyjä oletuksia 'mahdollisesta' työllistymisestäni, vaan tiedot ovat olleet suunnilleen todellisuuden mukaiset. Miksi on siis nyt tehty verotuspäätös tuloverosta oletuksena että jotenkin mystisesti työllistyisin,kun ei niin ole tehty ennenkään? Jankutan,koska en oikeasti ymmärrä. Virkailija muutti tiedot välittömästi kun soitin,mutta selitys jäi epäselväksi. Miksi kouluissa ei opeteta verotuksesta mitään? Liian monimutkaista kapulakieltä virastojen sivut täynnä.

Vierailija
8/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärää porukkaa niin myös hämärää toimintaa. Hämärä toimari niin hämärät alaisetkin.

Vierailija
9/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sun oma velvollisuus kertoa ja tarkistaa tulosi. Tulot menevät edellisten vuosien perusteella. Ei virkailija voi tietää oletko tulevaisuudessa töissä vai et.

'Tulot menevät edellisten vuosien perusteella.' Niinpä eli luitko aloitusta ollenkaan? Minähän nimenomaan nytkin selvittin asian itse, eivätkä tuloni ole muuttuneet vuosikymmeniin,eivätkä tule muuttumaan maan,laskemaan lähinnä.Tällaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut,vaan tiedot ovat olleet oikein jo ennakkopäätöksissä.Olisiko antaa tietoa itse kysymykseen liittyen?

Vierailija
10/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Tulot menevät edellisten vuosien perusteella.' Niinpä eli luitko aloitusta ollenkaan? Minähän nimenomaan nytkin selvittin asian itse, eivätkä tuloni ole muuttuneet vuosikymmeniin,eivätkä tule muuttumaan maan,laskemaan lähinnä.Tällaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut,vaan tiedot ovat olleet oikein jo ennakkopäätöksissä.Olisiko antaa tietoa itse kysymykseen liittyen?

No mitä väliä sillä on, mitä siinä lukee? Teet netissä uuden ja thats it. Älä piinaa enää verovirkailijoita.

Vierailija
11/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla on ollut palkkatulot edellisvuoden päätöksessä?

Vierailija
12/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sulla on ollut palkkatulot edellisvuoden päätöksessä?

Ja mitä palkkatulot on olleet sitä edellisissä päätöksissä?

Ne näkyy päätöksissä kyllä.

Vierailija
13/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meinaa viedä sun rahat.

Vierailija
14/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole töissä, etkä ole menossa töihin, niin unohda koko asia ja keskity muihin asioihin. Aivan turhaan kulutat aikaasi mokomaan. Jos itse tietäisin tilanteeni, pyyhkisin persettä koko paperilla, enkä jankuttaisi asiasta enempää.

Vierailija
15/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä väliä sillä on, mitä siinä lukee? Teet netissä uuden ja thats it. Älä piinaa enää verovirkailijoita.

Teet netissä uuden,joo,jos osaisin. Helpompaa vain maksaa ne puhelinjonotusmaksut,kuin itse yrittää tuntikausia pähkäillä jotain,mistä ei tajua mitään.Pelkään että laitan jotain ilmoitukseen väärin ja sitten taas on jokin ylimääräinen ongelma selvitettävä. Minulla ei ole mitään sellaisia tuloja,joita ei virkailija näkisi suoraan koneeltansa parilla napin painalluksella,joten miten niitä ennakkopäätöksiä siis tehdään?  Millä tiedoilla ne päätöksen oletukset oikein tulevat,varsinkin,kun mikään ei ihmisen tilanteessa ole muuttunut vuosikymmeniin ja aina ennen on tehty päätökset jo olemassaolevien tietojen pohjalta,ei epämääräisen 'oletuksen'? Outo systeemi.

Vierailija
16/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän paperia mahdat lukea? Verokortissa ei ole mitään veronalaisia tuloja tai mätkyjä, vaan joku oletussumma, minkä perusteella sinua verotetaan joillain prosenteilla mahdollisista tuloistasi ja uusi prosentti, jos tulosi ylittävät tuon oletussumman. Jos sinulla ei ole mitään tuloja, mitä väliä sillä on, ei sinua silloin verota.

Jos saat jotain tuloja, niin sitten kannattaa ilmoittaa ne ja laskettaa niiden perusteella uusi verokortti. Jos saat toimeentulotukea tai työmarkkinatukea, niin sitten haet verokortin sosiaalietuudelle. Eläketulotkin ovat verotettavia tuloja.

Vierailija
17/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mitä sulla on ollut palkkatulot edellisvuoden päätöksessä?'

Siis mitkä palkkatulot? Olen tukien varassa,tai siis yhden ainoan tuen,työttömyysturvan. Ei asumis- toimeentulo tms.tukia. Ei ole mitään palkkatuloa,vain yksi etuus. En ymmärrä tuota verolappujen kapulakieltä ja ilmaisuja. On ansiotuloja,ansiotulojen tuloveroja,luontoisetua,ennakkoveroja,ennakonpidätyksiä,pääoma veroja,luovutus veroja,yleveroja,vakuutusmaksuja,hyvityksiä ja ennakonpidätyksiä. Hirveä viidakko. 

Vierailija
18/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän paperia mahdat lukea? Verokortissa ei ole mitään veronalaisia tuloja tai mätkyjä, vaan joku oletussumma, minkä perusteella sinua verotetaan joillain prosenteilla mahdollisista tuloistasi ja uusi prosentti, jos tulosi ylittävät tuon oletussumman. Jos sinulla ei ole mitään tuloja, mitä väliä sillä on, ei sinua silloin verota.

Jos saat jotain tuloja, niin sitten kannattaa ilmoittaa ne ja laskettaa niiden perusteella uusi verokortti. Jos saat toimeentulotukea tai työmarkkinatukea, niin sitten haet verokortin sosiaalietuudelle. Eläketulotkin ovat verotettavia tuloja.

Mikä on verokortti sosiaalisetuudelle? Jokin erillinen verokortti? Virkailija alensi veroprosenttia siten,että ei tulisi mätkyjä eikä palautuksiakaan,sitäkö tarkoitat?

Siis luen lappua,jossa sanotaan; Päätös verokortissa 2024/Erittely tiedoista, joiden perusteella verokorttisi on laskettu MUTTA nämä erittelyn 'tiedot' ovat täyttä potaskaa. Mistä näitä tietoja on keksitty? En saa ANSIOTULOJA eli ennakonpidätyksen alaisia ansiotuloja 17000€/vuosi.

Sitten on pitkä litania erilaisia vähennyksiä valtion ja kunnallisverotuksessa. Senjälkeen on mainittu VEROTETTAVA ANSIOTULO sitten on vielä TYÖTULOVÄHENNYS ja SAIRAUSVAKUUTUS MAKSUN PERUSTE ja vielä Päiväraha maksun perusteena olevat tulot,joksi on siis tuo 17000€ laitettu ja sitten yleverojen peruste. En tajua näitä,en oikeasti yhtään. 

Vierailija
19/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verokortti on työnantajalle annettava kortti (nykyään yleensä sähköinen), jonka mukaan työnantaja pidättää palkkatulosta verot. Verokortissa ei lue mitään mätkyjen määrää, siinä sanotaan tuloraja, jonka yli tienattaessa veroprosentti nousee. Tuloraja on arvio, ja se perustuu edelliseen toteutuneesseen verotukseen. 

Eli ensinkään ap ei voi lukea mitään verokorttia, jos siellä ilmoitetaan mätkyjen euromäärä. 

Jos hän lukee veroilmoituksen ehdotusta, joka kansalaisen tulee tarkistaa ja jonka mukaan suoritetaan verotus, niin ei sekään voi oikein pitää paikkaansa, koska nekin tiedot perustuvat todellisiin tuloihin, ei mihinkään keksittyyn. Veroehdotuksessa kyllä ilmoitetaan mätkyjen tai veronpalautuksen euromäärä. Eli joko ap trollaa, tai sitten hän on saanut jonkun toisen veroehdotuksen tai hänen veroehdotuksessaan on vääräät tiedot. Kallistun vahvasti ensimmäisen vaihtoehdon kannalle. 

Vierailija
20/20 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin,että  2024 verokorttiini oli merkitty veronalaisiksi työansioiksi 17000€ ja mätkyjä olisi tullut n.350€. 

Ap, selvästikään et tiedä sen paremmin, mikä on verokortti etkä mitä ovat mätkyt. Selostuksesi oli muutenkin niin sekavaa puutaheinää, ettei siitä ota millään selvää muuta kuin se, että sinua risoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme