Työkokeilun tarkoitus ei siis ole työllistyä joten ajattelin etsiä sellaisen kivan paikan
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla sakkomaksuista, 9 euron päivähoitoon pakotetuista ei kuntien edelleenkään tarvitse sakkoa maksaa
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kunnat-tyomarkkinatuen-laskutus
Kun et halua maksaa palkkaa ota 9 eurolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sepä siinä juuri on, että kun se ei poista kunnan sakkomaksuvelvollisuutta, enää ei edes kuntouttava työtoiminta tai osa-aikainen palkkatukityö kuten ennen. Pitää olla kunnon kokoaikatyö jotta otetaan sakkolistalta pois.
OLISIKO TUOHON YLLÄOLEVAAN jotain virallista tietoa, onko tosiaan näin.
Mikä sakko tämä on?
Kunta saa sakkoa valtion tasolta,jos työtöntä ei saa työllistettyä tietyn ajan kuluessa. SItä kierretty näillä työpajatoiminnoilla ja työharjoitteluilla. Nyt ei vissiin nämäkään suojele kuntaa sakkomaksuilta.
Itse asiassa suojaa: työttömän työnhaku voidaan katkaista, jos hän ei toimi säädösten mukaisesti. Jos kieltäytyy hakemast
Ihan kuule riittää se, että ei tule sovitusti TE-toimistoon tai jättää toisen kerran ilmoittamatta työnhakunsa. Ei siihen mitään tunteita tarvita, riittää, että osoittaa faktat.
Mene sairaalaan auttamaan osastonsihteeriä. Minä olin. Sairaalassa työkokeilussa työtön tilaa takseja ja laboratoriokokeita, merkitsee diagnooseja, tekee kokousmuistioita, tulostaa huonekartan, ilmoittaa osaston potilastilanteen, kopioi papereita, tekee osaston käyntikortteja, hakee osaston postit, keittää hoitajille kahvia, putsaa näppäimistöt, tekee osaston tilastoinnin jne.
Vierailija kirjoitti:
Mene sairaalaan auttamaan osastonsihteeriä. Minä olin. Sairaalassa työkokeilussa työtön tilaa takseja ja laboratoriokokeita, merkitsee diagnooseja, tekee kokousmuistioita, tulostaa huonekartan, ilmoittaa osaston potilastilanteen, kopioi papereita, tekee osaston käyntikortteja, hakee osaston postit, keittää hoitajille kahvia, putsaa näppäimistöt, tekee osaston tilastoinnin jne.
Henkilötietojahan voisi vaikka myydä.
Työkokeilija tekee samaa työtä mitä työpaikan palkkaa saavat työntekijät. Saa 9 euroa päivässä kun joku toinen saa 2500 euroa samasta työstä.
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei jatkossa enää kelpaa sakkomaksuihin.
"Vantaa joutuu maksamaan työttömistä sakkomaksua jatkossa 42 miljoonaa euroa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei jatkossa enää kelpaa sakkomaksuihin.
"Vantaa joutuu maksamaan työttömistä sakkomaksua jatkossa 42 miljoonaa euroa vuodessa."
"Vain ansiotyö kelpaa jatkossa."
Vierailija kirjoitti:
Onko noita työkokeilupaikkoja niin paljon tarjolla että on mahdollista valita ja poimia rusinat pullasta?
Ei kai niitä varsinaisesti tarjolla hirveästi ole. En tiedä mistä niitä edes selaillaan? Pitäisi itse kysyä työnantajalta, että voinko tulla tekemään teille tulosta ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko noita työkokeilupaikkoja niin paljon tarjolla että on mahdollista valita ja poimia rusinat pullasta?
Paikkaa saa ehdottaa itse, käytännössä ihan mitä tahansa. Joku täti tai setä sitten päättää, onko kelvollinen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä varsinaisesti tarjolla hirveästi ole. En tiedä mistä niitä edes selaillaan? Pitäisi itse kysyä työnantajalta, että voinko tulla tekemään teille tulosta ilmaiseksi.
Näin voi tehdä. Kysy työkkäristä neuvoa, itse en oikein tiedä miten se toimii mutta tiedän monenkin näin tehneet esim. johonkin yhdistykseen että saisivat edes sen kulukorvauksen lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilla sakkomaksuista, 9 euron päivähoitoon pakotetuista ei kuntien edelleenkään tarvitse sakkoa maksaa
https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kunnat-tyomarkkinatuen-laskutus
Kun et halua maksaa palkkaa ota 9 eurolainen.
Joka tekee enemmän haittaa kuin palkattu tekijä. Työkokeilijat eivät ole yritysten suosiossa, koska heistä tulee selkeää tappiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikkaa saa ehdottaa itse, käytännössä ihan mitä tahansa. Joku täti tai setä sitten päättää, onko kelvollinen paikka.
Paikan tulisi olla alalta, jota harkitsee opiskelualakseen. Onhan näitä paljonkin, että tehdään tutun pikkufirmaan työkokeilusopimus vain siksi, että saadaan se 9e /vrk lisää rahaa, mutta ei tarvitse mennä työpaikalle kuin allekirjoittamaan sopimus. Sen jälkeen edessä on ihan vapaa aika ja vain nimellinen työkokeilu. Riittää, että työpaikalla ei ole verovelkoja eikä sieltä ole irtisanottu väkeä vähään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilija tekee samaa työtä mitä työpaikan palkkaa saavat työntekijät. Saa 9 euroa päivässä kun joku toinen saa 2500 euroa samasta työstä.
Kerro minulle, miksi se työtön tekee noin? Kun ei tarvitse, ei ole pakko eikä edes saisi tehdä. Miksi suomalainen työtön on niin tyhmä, ettei suostu lukemaan allekirjoittamaansa sopimusta eikä suostu tarkistamaan edes laista, mistä on kyse, vaan ihan omasta päästä keksii, että nyt on pakko tehdä palkatta töitä. Kun ei ole!
Vierailija kirjoitti:
Mielellään näitä työkokeilijoita haukutaan, mutta moni on kyllä sittemmin työllistynyt. Itsekin olen nykyään ihan hyvässä työssä, mutta olin harjoittelussa silloin kun se kulki vielä sillä nimellä. Mun tärkein työ oli neuvoa tietotekniikkaa vakkareille. Nimike oli atk-tukihenkilö (siitä on niin kauan että sanottiin atk). En usko että kukaan noista kykenisi mun nykyisiin töihin vaikka osa jaksoi haukkua ilman mitään syytä. Jotkut sanoivat että nuo on aina vähän kateellisia niille, joila on osaamista. Keskustelupalstoilla näkee samaa. Se on jotain itsesuojelua että nostetaan itsensä osaavammaksi kuin oikeasti tyypit ovat.
Ei työnhakua tietääkseni voida katkaista. Tuki voidaan katkaista, mutta ei työnhakua. Työnhakijana työkkärissä ainakin ennen sai olla ihan kuka tahansa, vaikka ei olisi koskaan ollut työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle, miksi se työtön tekee noin? Kun ei tarvitse, ei ole pakko eikä edes saisi tehdä. Miksi suomalainen työtön on niin tyhmä, ettei suostu lukemaan allekirjoittamaansa sopimusta eikä suostu tarkistamaan edes laista, mistä on kyse, vaan ihan omasta päästä keksii, että nyt on pakko tehdä palkatta töitä. Kun ei ole!
Se on se toivo siitä että saadaan työntekijä. Moni sanoo että hyvät palkataan, mutta miksi palkattaisiin, jos ilmaiseksi saa uuden tilalle? Ne vakkarit eivät ole niin hyviä kuin kuvittelevat osaavansa. Korjasin aika pitkään itsekin edeltäjäni virheitä, eikä hän edes huono ollut, oli vain tietämättömyyttä yllättävän paljon.
Olipa se työkokeiluun menon syy mikä tahansa. Älä mainitse tulevaisuudessa olleesi työkokeilussa. Ei ole mitään merkitystä sillä oletko hakenut lisää ammattitaitoa omalle alallesi. Vai kartoittanut uuteen alaan tutustumista.
Silläkään ei ole merkitystä oletko raatanut kuin orja, oppinut uutta.
Jos luettelet ja juttelet työkokemuksesta haastattelussasi seuraavassa. Rekrytoijan ilo häviää sekunnissa, jos vahingossakaan mainitset olleesi työkokeilussa.
Sitä ei arvosteta.siinä tehtyä työtä ei arvosteta. Eikä sitä pidetä minään.
Ja tosta sote tyypistä. Niitä papereita pyöritellessä, selvisi alle kuukaudessa, etteivät ne koulutetutkaan aina tiedä mihin ne postit vikslataan. Jäätävä läjä paperia joka pitää ilman koulutusta järjestää kiireellisyyden mukaan oikeaan paikkaan. Sote puolen työkokeilijat nimenomaan ilman koulutusta pohtivat alan kouluun menemistä, tutustuvat ympäristöön, mutta eivät ole varmoja pystyvätkö työskentelemään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnhakua tietääkseni voida katkaista. Tuki voidaan katkaista, mutta ei työnhakua. Työnhakijana työkkärissä ainakin ennen sai olla ihan kuka tahansa, vaikka ei olisi koskaan ollut työttömänä.
Mitä sanot tästä lainkohdasta:
"Työnhaun voimassaolo päättyy, jos työnhakija:
...
3) jättää 12 kuukauden tarkastelujakson aikana toistuvasti asioimatta työ- ja elinkeinoviranomaisen kanssa sen antamassa määräajassa ja edellyttämällä tavalla."
Joten työnhaku voidaan päättää jo ihan lainkin perusteella! Sillä taas on merkitystä toimeentulotuen saamiselle.
Mutta työnhakua ei voi katkaista ihan tuosta vain. Pitää olla joku syy mikä osoittaa,ei vain se että "Meistä tuntuu että et hae töitä."