Työkokeilun tarkoitus ei siis ole työllistyä joten ajattelin etsiä sellaisen kivan paikan
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole harjoittelu! Se on alaan tai ammattiin tutustumista. Ohjattuna!
Eikö sitten voi päästä tutustumaan omaa koulutustasoa korkeamman tason tehtäviin, tällainen voisi motivoida aika montaakin työtöntä, sitten voisi sanoa, että on kokemusta tuota ja tuosta työstä ja voisi päästä parempiin hommiin, muutoin en oikein näe mitään miellekkyyttä tässä koko mallissa?
Vierailija kirjoitti:
Tätä logiikkaa en ymmärrä.
Jos olisi tarkoitus työllistyä niin eikö silloin nimenomaan pitäisi valita kiva paikka jossa viihtyy? Mutta jos tekee vaan pakolllisen harjoittelun niin ei ole mitään väliä missä rotankolossa viettää niin lyhyen ajan.
Näinhän tämä menee. Ihmiset näkee työn jonain ihmeen rangaistuksena. Ihan kuin se olisi maailman hirvein asia, että saa tehdä jotain mielekästä ja saa rahaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä (sote-ala) on ollut muutamia työkokeilijoita. Eivät ole kukaan työllistyneet meille. Vaan olleet vaan tekemässä yksinkertaisia hanttihommia kuten papereiden kopioimista, paperitarvikevarastojen siivoamista ym. ja sen jälkeen heippa. Miksikö? Meille ei oikeasti tarvita töihin tuollaisia vaan työhön tarvitaan sote-alan koulutus. Yleensä nuo hanttihommat tekee joku sihteeri joskus kun ehtii tai ne jää vain tekemättä tai jokainen tekee itse kopioimisensa. Olihan se kivaa kun työkokeilija niitä teki mutta kaikille oli aivan selvää ettei meiltä ilman pitkää koulutusta kukaan koskaan töitä saisi.
Tiedätkö sinä, miksi sen nimi on työkokeilu? Siksi, että siinä joko kokeillaan sitä, että kykeneekö tekemään normaalisti normaalin pituisen työpäivän, esim. pitkän sairasloman jälkeen tai sitten kokeillaan olisiko ala sopiva mihin haluaisi sitten ha
"Tiedätkö sinä, miksi sen nimi on työkokeilu? Siksi, että siinä joko kokeillaan sitä, että kykeneekö tekemään normaalisti normaalin pituisen työpäivän, esim. pitkän sairasloman jälkeen tai sitten kokeillaan olisiko ala sopiva mihin haluaisi sitten hakeutua kouluun. Jos nyt sattuu, että kaikki menee hyvin, niin toki voikin työllistyä jos sattuu että on oikea koulutus jo alla, se riippuu niin alasta."
Hiukan toki ihmettelen, miksi näihin työkokeiluihin ihan vieraalle alalle laitetaan myös sellaisiakin ihan relevanttia työkokemusta omaavia pitkän työuran tehneitä ihmisiä, joiden ainoa ongelma tuntuu olevan se, ettei heitä kukaan halua palkata töihin. koska ovat liian vanhoja, tai työuraa esim. keskijohdosta, jopa ylimmästä johdostakin.
Voisi jopa ajatella, että siivotaan tilastoja, mutta eihän demokraattisessa ja oikeudenmukaisessa maassa sellaisia tapahdu...
Itse olen miehenä mies vastaisella alalla. Työkokeilussa olisi kiva päästä kokeilemaan naisvaltaiselle alalle. Siellä voisi yrittää iskeä heilaa työkavereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ei ole harjoittelu! Se on alaan tai ammattiin tutustumista. Ohjattuna!
Eikö sitten voi päästä tutustumaan omaa koulutustasoa korkeamman tason tehtäviin, tällainen voisi motivoida aika montaakin työtöntä, sitten voisi sanoa, että on kokemusta tuota ja tuosta työstä ja voisi päästä parempiin hommiin, muutoin en oikein näe mitään miellekkyyttä tässä koko mallissa?
Sehän se idea on käydä katsomassa, että kiinnostaako niin paljon, että lähtee alaa opiskelemaan. Ei idea ole, että palkattaisiin alalle, johon ei ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä (sote-ala) on ollut muutamia työkokeilijoita. Eivät ole kukaan työllistyneet meille. Vaan olleet vaan tekemässä yksinkertaisia hanttihommia kuten papereiden kopioimista, paperitarvikevarastojen siivoamista ym. ja sen jälkeen heippa. Miksikö? Meille ei oikeasti tarvita töihin tuollaisia vaan työhön tarvitaan sote-alan koulutus. Yleensä nuo hanttihommat tekee joku sihteeri joskus kun ehtii tai ne jää vain tekemättä tai jokainen tekee itse kopioimisensa. Olihan se kivaa kun työkokeilija niitä teki mutta kaikille oli aivan selvää ettei meiltä ilman pitkää koulutusta kukaan koskaan töitä saisi.
Ja rokotukset tarvitaan myös siihen kopioimiseen, mitä järkeä?
Samoissa tiloissa on myös potilaita. Ymmärrätkö ettei jossain infektio-osastolla voi edes käydä jos ei ole rokotus kunnossa ja varmasti oireeton muutenkin. Ja hyvät hygieniataidot. Moni tulee osastolle käsiä pesemättä ja levittää ties mitä bakteereita ympäriinsä. Järki hoi!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tottakai voi. Idea on tutustua alaan, että voi päättää lähteekö opiskelemaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä, miksi sen nimi on työkokeilu? Siksi, että siinä joko kokeillaan sitä, että kykeneekö tekemään normaalisti normaalin pituisen työpäivän, esim. pitkän sairasloman jälkeen tai sitten ko
Jos työkokeiluun asti päätyy niin silloin on kyse jostain ihan muusta kuin huippuosaajasta joka nyt vaan ei ole sattunut saamaan töitä. Et voi olla noin naiivi.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi tarkoitus työllistyä niin eikö silloin nimenomaan pitäisi valita kiva paikka jossa viihtyy? Mutta jos tekee vaan pakolllisen harjoittelun niin ei ole mitään väliä missä rotankolossa viettää niin lyhyen ajan.
Näinhän tämä menee. Ihmiset näkee työn jonain ihmeen rangaistuksena. Ihan kuin se olisi maailman hirvein asia, että saa tehdä jotain mielekästä ja saa rahaa.
Kyseessä ei ole työ, vaan palkaton p*skanjauhanta, johon ohjataan sellaisiakin työttömiä, joiden ainoa ongelma oin palkallisen työn puute. Ihan vaan siksi, etät jotain tehtäisiin ja tilastojen mukaan kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö sinä, miksi sen nimi on työkokeilu? Siksi, että siinä joko kokeillaan sitä, että kykeneekö tekemään normaalisti normaalin pituisen työpäivän, esim. pitkän sairasloman jälkeen tai sitten ko
No varmasti siksi laitetaan, kun ajatellaan että se pitää yllä työkykyä, elämänhallintaa ja ammattitaitoa. Mutta meidän alueella ei pääse kuin 1-2 kk pätkäksi yhteen paikkaan, ja sinnekin pitää olla mahdollisuus työllistyä, on tiukentunut kuntakokeilun aikana. Ja sepä siinä juuri on, että kun se ei poista kunnan sakkomaksuvelvollisuutta, enää ei edes kuntouttava työtoiminta tai osa-aikainen palkkatukityö kuten ennen. Pitää olla kunnon kokoaikatyö jotta otetaan sakkolistalta pois.
Tuo ylläoleva siis lainauksena tuohon, missä joku väitti, että työkokeiluun voi päätyä kokenutkin osaaja. No kuule ei voi jos on normaali työkyky.
🇺🇦🇮🇱
Olin Helsingin kaupungilla ja kyllä revittiin irti kaikki mitä sai. Vaikka niillä on sisäinen posti, piti lähteä viemään jotain kirjekuoria, meni yli työajan. Pahinta oli kuitenkin vakituiset työntekijät, katkerina laskivat oltu 20 vuotta, enää 20vuotta jäljellä. Minua syytettiin että olin varastanut milloin mitäkin, vaikka en varmasti ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole työllistynyt yhdenkään työkokeilun kautta.
Ei ole kyllä tarkoitustaan. Sehän on tutustumista ko firman työhön. Siis totta voisi harjoittelija tuumia olisiko tämä ja tämä minun alaa ja kiinnostaisiko tällainen työpaikka. Ei ole tarkoituskaan et jäät jonnekin satunnaiseen firmaan jos se tuntuukin hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole työ, vaan palkaton p*skanjauhanta, johon ohjataan sellaisiakin työttömiä, joiden ainoa ongelma oin palkallisen työn puute. Ihan vaan siksi, etät jotain tehtäisiin ja tilastojen mukaan kaikki hyvin.
Ensinnäkin, se on kunnon työ, koska siinä kokeillaan voitko ja kykenetkö tekemään sitä työtä normaalisti. Ja toiseksi, työkokeilu ei ole pakollinen jos sitä ei itse ole omaan suunnitelmaan hyväksynyt. Sitä tarjotaan kaikille, mutta sitä ei ole mikään pakko ottaa sinne suunnitelmaan, mutta toki sinne jotain pitää sitten laittaa, että millä konstilla yrittää auttaa itseään työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Onko noita työkokeilupaikkoja niin paljon tarjolla että on mahdollista valita ja poimia rusinat pullasta?
Ei. Ne työkokeilupaikat täytyy yleensä hakea itse, mutta minä en kyllä saanut edes vastauksia hakemuksiini, kun tarjosin itseäni työkokeiluun monille eri aloille, jotka kiinnostivat.
Ehkä työkkäristä järjestetään jotain kunnallisia paikkoja pitkäaikaistyöttömille, sitä en tiedä.
Mä olin ensin työkokeilussa. Pääsin toisiin tehtäviin ja olen palkkatuella. Kiva kun on viihtyisä työpaikka.
Entinen työpaikka oli yhtä helevettiä ja sitä kesti n. 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Olin Helsingin kaupungilla ja kyllä revittiin irti kaikki mitä sai. Vaikka niillä on sisäinen posti, piti lähteä viemään jotain kirjekuoria, meni yli työajan. Pahinta oli kuitenkin vakituiset työntekijät, katkerina laskivat oltu 20 vuotta, enää 20vuotta jäljellä. Minua syytettiin että olin varastanut milloin mitäkin, vaikka en varmasti ollut.
Helsingin kaupungilla sisäinen posti voi pyöriä viikkoja, joten välillä viedään papereita ihan itse.
Jotkut firmat ottavat vain työkokeiluun, työharjoitteluun ja palkkatuelle. Eivät palkkaa tavallisia palkansaajia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rokotukset tarvitaan myös siihen kopioimiseen, mitä järkeä?
Samoissa tiloissa on myös potilaita. Ymmärrätkö ettei jossain infektio-osastolla voi edes käydä jos ei ole rokotus kunnossa ja varma
Eli hygieniapassinkin tarvitsee?
Tuo on uskomatonta mutta ihmisoikeudet ei koske työttömiä.