Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvioikaa tata tyohaastattelussa tapahtunutta keskustelua! Oliko teista normaalia vai hyokkaavaa? Saako hakija paikan vai ei? Miksi?

Vierailija
27.01.2007 |

Haastattelija: " Tää sun palkkatoiveesi on aika korkea, 3000 euroa. Me ollaan ajateltu maksimissaan 2800, ja sinun työkokemuksella on yleensä aloitettu jostakin 2500 euron palkasta"

Hakija: " Niinkö? Mä olen miettinyt henkilökohtaisia vahvuuksiani, joiden pohjalta olen asettanut alan suosituspalkkaa korkeamman toiveen. Mielestäni olen aikaansaava ja vastuullinen työntekijä, joka yrittää aina parhaansa. Mä en tee asioita sillain että itsekin tiedän, että olisi voinut tehdä paremmin. Mä haluan tehdä asiat hyvin ja sitoutua tähän työhön, johon haen. Mun ammatillinen unelma on vakituinen työ tyydyttävällä palkalla ja sen lisäksi haluan voida tuntea työhöni innostusta ja vastuuta. Siksi palkkatoiveeni on tuo. Arvelen että nämä ominaisuudet ovat myös ne, joista työelämässä ollaan valmiita maksamaan" .

Ammattiliiton alkupalkkasuositus 2400 e kk.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä toi meikäläisen vakuuttaisi :)

Aina sanotaan että naiset kaivaa omaa kuoppaansa kun eivät tohdi pyytää kovaa palkkaa. Kyllä tuo roima palkka kertoo jotain henkilön itsearvostuksesta, että luottaa itseensä ja tietää pärjäävänsä, arvostaa omaa osaamistaan jne.

Liian pieni palkkatoivekin on huono juttu.

Ja ei se oo tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa. Nimenomaan tässä voitas toimia niin että sanotaan että joo, jos suostut esmes. 2600e/kk niin otetaan sut, ota tai jätä. Sitten se on sen hakija päätettävissä. Ja tietty palkkaa voi sitten nostaa myöhemmin.

Vierailija
22/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuo " meillä ei ole tarjota tällä hetkellä tarpeeksi hyvää / haasteellista / työntekijän kykyjä vastaavaa paikkaa" = työntekijä on suurisuinen, itsestään ja omista kyvyistään aivan liian suuria luuleva työntekijä ja olemme iloisia, että hän haluaa lähteä muualle hakemaan haasteita.

Eli en palkkaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pitää uskoa itseensä, pyytää reilusti palkkaa koska naisten pienipalkkaisuus on kuulemma heidän omaa syytään kun tyytyvät heti jo pienempään alkupalkkaankin jne.

Toisaalta toisia ärsyttää moinen öykkäröinti. Eli riippuen haastattelijasta, joku voi pitää " mä olen paras" -vastausta itsevarmana ja ammattitaitoonsa luottavana, toinen taas ylimielisenä ja suhteellisuudentajunsa menettäneenä.

Siis ihan tuurin kauppaa on, että onnistuuko sun strategia haastattelussa. Paras olla tietty oma itsensä, mutta kun muakin kannustetaan siihen että pitäisi olla varmempi ja vähemmän nössö. Eli siis kehua itseäni ja pyytää kovaa palkkaa. Joustavaa ja vaatimatonta persoonaa ei taida tämän päivän työelämä arvostaa.

Vierailija
24/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä tuo puhe on ihan yleistä monilla alan _miehillä_.

Kuitenkin, minusta työhaastattelussa puheet työtaidoista kuuluvat itsensä myymiseen ja sillä perusteella päätetään vain, ollaanko kiinnostuneita tyypistä ja palkkaneuvottelu on eri asia. Jos ollaan kiinnostuneita, katsotaan, mikä on maksimipalkka, joka ollaan valmiita maksamaan, ja tarjotaan työntekijälle se.

Minusta pelkkä motivaatio ja isot pallit ei tarkoita, että voi vaatia miten paljon rahaa vain. Tekisin valinnan muilla kuin palkkapyyntöperusteilla, mutta en maksaisi kolmea tonnia noilla perusteilla.

Vierailija
25/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vähän korvaan särähtäisi, jos hakija ensimmäisinä tavoitteina mainitsee palkan ja työsuhteen vakituisuuden. Heti tulee mieleen, että hakijalla on vain ulkoisia motiiveja, työn sisältö ei niin tärkeä. Sama tilanne esim. silloin jos hakija mainitsee tärkeimmäksi syyksi työajan muuttumisen (esim. vuorosta päivätyöhön). Tai sen, että pääsee jollekkin tietylle paikkakunnalle.

Vierailija
26/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono esimies sellainen, johon tuo " liirumlaarumpaskapaarum" vaikuttaa.

Vierailija
27/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse akateeminen ja mukana rekrytoinneissa. Ja purskahtaisin nauruun, jos joku vastavalmistunut KTM:n kloppi tulisi tuollaisia puheita pitämään ja palkkatoiveita esittämään :)

Eihän sillä ole OIKEASTI työkokemustakaan. Palkkaa saisi (jos olisi KTM) meillä yksityisellä max 2600.

Vierailija
28/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elävän ehdotuksiin, vaan ehdottavat korkeintaan kompromissia palkan suhteen. Jos siihen et suostu, eivät he todennäköisesti tule joustamaan enempää.

He olettavat, että toki tulee työntekijänkin katsoa hieman peiliin. Rajansa kaikella, sanoi rajamies.

Vierailija
29/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" YRITTÄÄ parhaansa" . Jos olet tampio, ei siinä riitä, että yrittää parhaansa.

Tuolla palkalla tosin ei meillä saisi edes siivoojaa.

Vierailija
30/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan varma, että jos hakija on nainen, tohon suhtaudutaan paljon kielteisimmin ja ivallisemmin kuin mieheen. Miehelle toi on ihan normi terve käsitys itsestään, naiselle naurettavaa kikkailua.

Vierailija
31/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa sen minkä pyytää, voi päätellä että pyyntö oli sopiva tai alle.

Vierailija
32/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa rekrytoijat vielä ymmärsinkö oikein.

Eli siis jos olisi alkuvaiheessa liian korkea pyyntö, mutta tyyppi on hyvä, haastattelukierrokset viedään eteenpäin ja katsotaan onko edelleen loppupeleissä paras. Mikäli on, tarjotaan työpaikkaa ja alempaa palkkaa jonka hakija sitten voi hyväksyä tai hylätä. Ts. liian korkealla palkkatoiveella ei välttämättä menetä mahdollisuuksiaan?

Itse mietin laitoinko palkkatoiveen liian ylös, mutta yksi haastattelu on jo takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan