Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvioikaa tata tyohaastattelussa tapahtunutta keskustelua! Oliko teista normaalia vai hyokkaavaa? Saako hakija paikan vai ei? Miksi?

Vierailija
27.01.2007 |

Haastattelija: " Tää sun palkkatoiveesi on aika korkea, 3000 euroa. Me ollaan ajateltu maksimissaan 2800, ja sinun työkokemuksella on yleensä aloitettu jostakin 2500 euron palkasta"

Hakija: " Niinkö? Mä olen miettinyt henkilökohtaisia vahvuuksiani, joiden pohjalta olen asettanut alan suosituspalkkaa korkeamman toiveen. Mielestäni olen aikaansaava ja vastuullinen työntekijä, joka yrittää aina parhaansa. Mä en tee asioita sillain että itsekin tiedän, että olisi voinut tehdä paremmin. Mä haluan tehdä asiat hyvin ja sitoutua tähän työhön, johon haen. Mun ammatillinen unelma on vakituinen työ tyydyttävällä palkalla ja sen lisäksi haluan voida tuntea työhöni innostusta ja vastuuta. Siksi palkkatoiveeni on tuo. Arvelen että nämä ominaisuudet ovat myös ne, joista työelämässä ollaan valmiita maksamaan" .

Ammattiliiton alkupalkkasuositus 2400 e kk.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tosiaan ole työstä kokemusta eikä aikaisempia suosituksia -> ei saa paikkaa tuolla palkkatoiveellaan.

Vierailija
2/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, saako pyytämäänsä palkkaa, ero tuntuu olevan aika iso. Mutta toiveen perustelut olivat ihan asialliset, on ainakin miettinyt miksi pyytää noin paljon enemmän, ja muutenkin vaikutti hyvältä hakijalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi lyhyt työsuhde työstä joka on aika lähellä haettavaa työtä ja hänellä on suositus ja esimiehen kommentti, jotka tukevat tuota mitä hän esittää.

ap

Vierailija
4/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva kai haastattelussa uskaltaa noin perustella palkkatoivettaan. Töihin varmaan pääsee mutta tuskin saa tuota pyytämäänsä palkkaa.

Vierailija
5/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" liirum laarum paska paarum" - puhetta. Työnantajana ehdottaisin, että alkupalkka sovitaan alan ehtojen mukaiseksi ja palkkaa voidaan tarkistaa myöhemmin sovittavana ajankohtana.

Vierailija
6/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis sellaisia, että tuollaista asennettahan vaaditaan jokaiselta työntekijältä. Siis että tekee työn niin hyvin kuin osaa. Ei tuolla perusteella kuulu mitään extraa vielä maksaa ellei ole jotain spesiaalia osaamista tai paljon työkokemusta.

Vierailija
7/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta sanotaanhan, et se ei ole hullu, joka pyytää, vaan joka maksaa. Perustelut on nyt varmaan kaikilla lähes samat, ainakin aiallisilla ja tunnollisilla työntekijöillä.

Vierailija
8/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mun ammatillinen unelma on vakituinen työ tyydyttävällä palkalla ja sen lisäksi haluan voida tuntea työhöni innostusta ja vastuuta. Siksi palkkatoiveeni on tuo.

Vierailija
9/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nuo ovat perusvaatimuksia. Toisaalta hakija on ehkä keskitasoa kunnianhimoisempi ja vastuullisempi. Perustekijä ei vastaisi noin pitkästi ja jäsennellysti. Olennaista minusta olisi onko tuo totta vai haastattelujargonia. Ratkaisevaa varmaan olisi tältä edellisestä esimieheltä saadut tiedot ja arviot.

Vierailija
10/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ollut mitään miksi pitäisi saada enemmän palkkaa. Jos olisi jotain erikoisansioita kuten koulutusta, paljon työkokemusta, voisi olettaa saavansa toivomansa korkeamman palkan.

Nuo mitä hakija kertoi ovat ihan jokaiselta vaadittavia asioita.

Vierailija
11/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakemuksessa ei mikään natsaa, melkein 500 euron palkkatoiveylitys keskitasosta saa hakemuksen lentämään roskiin.

Mä veikkaan että hakija on vahva ehdokas, mutta työnantaja esittää hänelle jotakin 2600 tai 2700 kk-palkkaa, josta hakija joko ottaa tai jättää.

Luulen että hakijankin palkkatoiveessa on pelivaraa myös hänelle eli voi alentaa sitä.

Vierailija
12/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse valitsemassa, niin pitäisin tuota aika typeränä vastauksena siinä mielessä, että nuo vastauksen asiat ovat itsestäänselviä. Ei meillä haastatteluun edes kutsuttaisi muunlaisia, kuin nuo täyttävät henkilöt.

Kyllä korkeaan palkkatoiveeseen tarvitaan jotain muista erottavaa, vahva työkokemus jne. Minä siis arvelisin vastaajan olevan joko vähän typerä tai kokematon. En palkkaisi :)

Vierailija
13/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai työnantaja voi tarjota palkkaa tuolla 2400 e/kk ja jos et ota niin joku muu tulee kyllä tilallesi.

Vierailija
14/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on sellaisia epäpäteviä lusmuja, että yksikin OIKEASTI tuollainen ihminen olisi tervetullut. Jos voisin olla varma että tuo ei ole vain juttua, tarjoaisin hänelle max 2800 jos olen sitä ajatellut ylärajaksi. Todennäköisesti esim alkupalkaksi 2600-2650 ja jos on oikeasti hyvä, lupaan nostaa palkkaa esim puolen vuoden päästä 2750 tms.

Mutta kuten sanoin, minulla eivät kaikki alaiseni ole asenteeltaan tuollaisia, joten olen tullut tulokseen että erityisen reippaasta asenteesta joutuu maksamaan lisää.

Vierailija
15/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää jaksaa painaa täysillä, tehdä ylitöitä ja kaikki tietysti niin hyvin kuin osaa.

Vierailija
16/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaattessa voikin silloin maksaa noin paljon ylimääräistä, mutten usko että pelkästään tuon perustelun vuoksi.

Mä luulisin että 3000 palkka olisi mahdollista parin vuoden työssäolon jälkeen, jos hakija oikeasti osoittautuu paljon muita paremmaksi työnteijäksi. Tarjoaisin alkupalkaksi jotain 2500. Paljonko hakija sai siellä edellisessä paikassaan?

Vierailija
17/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen rivien välistä, että lähtee heti jos tulee toinen työpaikka jossa vähänkin parempi palkka. Lisäksi korostaa innostusta ym. työhön. Eikö pitäisi olla toisin päin? Ensin innostava ja haastava työ ja mikä parasta jos siitä vielä maksetaan hyvin?

Vierailija
18/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee itsenäiseen asiantuntijatehtävään, johon vaaditaan kk-tutkinto. On vastavalmistunut ja ainoa akateeminen työkokemus tuo mainittu. Silloinen esimies oli kyllä kovasti kehunut ja harmittelikin kun heillä ei ollut sopivaa paikkaa tarjota pidemmäksi aikaa. Itse olin yksi haastattelutiimin jäsenistä. Alkuun tuollainen hyökkäävyys tuntui jopa ylimieliseltä, mutta kuulemma ihan normaalia nykyaikana, näin minulle kerrottiin. En osaa päättää, kannatanko häntä vai toista vaihtoehtoa. Toinen on varmempi, jotenkin tasaisempi luonne, tämä taas joko tosi huipputyyppi tai sitten vain suurisuinen.

Repliikit eivät sitten ole suoria lainauksia vaan esimerkkejä puhetavasta ja esiintuoduista asioista.

ap

Vierailija
19/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian suuri palkkatoive jo karsinnassa " roskapinoon" , ellei jotain poikkeuksellisen erinomaista muuten juuri siinä hakijassa ole. Tosin ei saisi sitä palkkatoivettaan kuitenkaan, meillä on jo paikan hakuvaiheessa päätetty, mikä on palkka, muuten ylempi johto ei anna rekrytointilupaa. Jos siihen osaa tähdätä realistisesti, niin aina parempi. Selittelyt tuntuu turhanpäiväiseltä.

Vierailija
20/32 |
27.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ison palkkatoiveen tyyppi, oliko mies vai nainen? Entä se toinen, tasaisempi, kokeneempi hakija?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan