Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyslomaan vielä aikaa ja työnantajaa ei kiinnosta työskentelyolosuhteeni

Vierailija
26.05.2024 |

Kyseessä fyysinen työ jossa on paljon vaaranpaikkoja (voin törmätä johonkin tai laatikoiden nosto voi vaurioittaa). Työ on siis varastolla. Työssä on vielä raskas sesonkiaika menossa tällä hetkellä joten koko ajan on "kiire". Raskauteni on jo pitkällä ja kärsin hengenahdistuksesta ja väsymyksestä, minulla on pitkäaikaissairaus ja pelkään asettavani lapsen vaaraan työssä. Lisäksi työ on seisomatyö. 

Työnantajan pitäisi siis lain mukaan kartoittaa työskentelyolosuhteiden turvallisuus kohdallani kun olen raskaana. Työnantajalla ei ole työterveyttä eikä työpaikalla ole työsuojeluvaltuutettua. Minut on tavallaan jätetty oman onneni nojaan tässä asiassa.

Julkisella puolella terveydenhoidossa neuvottiin lähinnä millaiset supistukset ovat ok ja mitkä eivät fyysisen työn tuomaan rasitukseen liittyen. Olen fyysisesti vahva, mutta joka päivä huolissani raskaudesta ja siitä etten tee lapselle vahinkoa.

Mitä teen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet sairaslomaa loppuraskauden ajalle.

Vierailija
2/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat liittoon, että työterveyttä ei ole. Tadaa, kohta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kyllä ammattiliittoon, mutta selvittelen heidän kanssaan jo yhtä työnantajaan ja palkkoihin liittyvää asiaa. Olen kypsä koko työnantajaan joka pelaa kaikessa omaan pussiinsa ja jolle työntekijät ovat merkityksettömiä. AP

Vierailija
4/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin huono työpaikka, lähde pois. Mene lakkoon. Valita liittoon lisää. Eivät asiat muutu jos niihin ei kukaan puutu. 

Vierailija
5/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kyllä ammattiliittoon, mutta selvittelen heidän kanssaan jo yhtä työnantajaan ja palkkoihin liittyvää asiaa. Olen kypsä koko työnantajaan joka pelaa kaikessa omaan pussiinsa ja jolle työntekijät ovat merkityksettömiä. AP

Sitten se saikku loppuajalle....

Vierailija
6/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vauva tollaisesta vahingoitu. Kemikaalit, yli 35 asteen kuumuus, vatsan alueelle kohdistuvat iskut. Ne on vaaraksi sikiölle. Aloituksesi mukaan mistään tuollaisesta ei ole kohdallasi kyse. Perussairauttasi tai raskauttasi ei hoideta työterveydessä (vaikka sellainen olisikin), vaan perusterveydenhuollossa. Eli en näe tässä kyllä mitään rikkomusta tai yksin jättämistä tapahtuneen. 

Normaali neuvolaseuranta ja tarvittaessa sielt määrätään sairaslomaa. 

Vierailija
7/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vauva tollaisesta vahingoitu. Kemikaalit, yli 35 asteen kuumuus, vatsan alueelle kohdistuvat iskut. Ne on vaaraksi sikiölle. Aloituksesi mukaan mistään tuollaisesta ei ole kohdallasi kyse. Perussairauttasi tai raskauttasi ei hoideta työterveydessä (vaikka sellainen olisikin), vaan perusterveydenhuollossa. Eli en näe tässä kyllä mitään rikkomusta tai yksin jättämistä tapahtuneen. 

Normaali neuvolaseuranta ja tarvittaessa sielt määrätään sairaslomaa. 

No et tunne niitä työskentelyolosuhteita ja kuitenkin ne pitäisi myös työnantajan todeta turvallisiksi. Esim. isku vatsaan on täysin mahdollinen tapahtuma työn tohinassa. Samoin joudun nostelemaan melko painavia laatikoita, kurottelemaan ja tekemään nopeita liikkeitä.

En myöskään hae mitään perussairauteni hoitoa työterveydestä. Olen myös kysynyt neuvolasta apua ja he ovat kehoittaneet kääntymään julkisen terveydenhuollon puoleen.

Raskaus alkaa olla pisteessä jossa en jaksa hengenahdistuksen, voimattomuuden ja selkäkipujen takia enkä myöskään jaksa vääntää koko ajan puuttuvista palkoista yms.

Muutenkin, mitä jos arvioin itse väärin työn kuormittavuuden ja lapsi menee kesken? Kuka siitäkään ottaa vastuuta?! AP

Vierailija
8/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi! Ennen tehtiin peruna pellolla / heinä pelolla ja navetassa viimeiseen asti töitä. Toiset lehmät helkkarin vihasia ja potkivat. Raskaus ei ole sairaus! Ja jos on sairas tai raskaus käy liikaa voimille se ei todellakaan parane kirjoittamalla vauva palstalle.

Vierailija
9/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ota heti saikkua tai irtisanoudu. Älä riskeeraa lapsen terveyttä tai jopa elämää,mitä vain voi sattua milloin vain siellä. Ei se työ ole sen arvoista,ja kun työnantajan asenne on kertomasilainen.

Vierailija
10/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi! Ennen tehtiin peruna pellolla / heinä pelolla ja navetassa viimeiseen asti töitä. Toiset lehmät helkkarin vihasia ja potkivat. Raskaus ei ole sairaus! Ja jos on sairas tai raskaus käy liikaa voimille se ei todellakaan parane kirjoittamalla vauva palstalle.

Kyllä siellä pellolla odottava äiti sai tehdä työtä omaan tahtiin ja pitää voinnin mukaan taukoja. Oli selvää että loppua kohden työtahti hidastui ja kaikki sen ymmärsivät.

Vierailija
11/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennenkään netissä oltu joten miksi kirjoittelet palstoille? Kirjoja ja sanomalehtiä silloin luettiin.

Vierailija
12/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noin huono työpaikka, lähde pois. Mene lakkoon. Valita liittoon lisää. Eivät asiat muutu jos niihin ei kukaan puutu. 

Tämä on totta. Mäkin olen tosi veemäisessä paikassa jossa peräjälkeen tulee henkilöstökyselyissä pohjanoteeraus. Työkuormaan ei puututa jne. En tiedä mitä teen. 

Vierailija
13/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et mene lääkäriin ja kerro tätä kaikkea lääkärille? Varmaan saat salkkua. Ammattiliitosta voi myös pyytää neuvoa, sitä varten ne liitot on olemassa.

Vierailija
14/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siellä pellolla odottava äiti sai tehdä työtä omaan tahtiin ja pitää voinnin mukaan taukoja. Oli selvää että loppua kohden työtahti hidastui ja kaikki sen ymmärsivät.

Myös lapsikuolleisuus oli korkeampi. Samoin äitien. Esimerkiksi nostotilanne voi olla vaarallinen. Miksi ottaa turhia riskejä, jos ei ole pakko?

Vierailija
15/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ota heti saikkua tai irtisanoudu. Älä riskeeraa lapsen terveyttä tai jopa elämää,mitä vain voi sattua milloin vain siellä. Ei se työ ole sen arvoista,ja kun työnantajan asenne on kertomasilainen.

Tässä koko ajan pallottelen tunnollisuuteni ja turvallisuuteni väliä. Sehän se vaikeaa onkin kun kukaan ei voi määrittää mikä työskentely on turvallista vaikka suuntalinjoja onkin asioiden suhteen. Kun työpaikkani tai työnantajani tosiaan eivät ole normaaleja enkä ole nähnyt tällaista pitkän työurani aikana - siis että jätetään näin yksin tässä asiassa.

Olen myös melko vanha jo joten minulla ei ole "varaa" menettää yhtään lasta. En tule ehkä enää raskaaksi, moni ei saa niitä enää iässäni. Ainoa syyni olla edes tuolla ovat mukavat työkaverit. Tosin mikään ei korvaa jos tapahtuu tragedia...AP

Vierailija
16/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä koko ajan pallottelen tunnollisuuteni ja turvallisuuteni väliä. Sehän se vaikeaa onkin kun kukaan ei voi määrittää mikä työskentely on turvallista vaikka suuntalinjoja onkin asioiden suhteen. Kun työpaikkani tai työnantajani tosiaan eivät ole normaaleja enkä ole nähnyt tällaista pitkän työurani aikana - siis että jätetään näin yksin tässä asiassa.

Olen myös melko vanha jo joten minulla ei ole "varaa" menettää yhtään lasta. En tule ehkä enää raskaaksi, moni ei saa niitä enää iässäni. Ainoa syyni olla edes tuolla ovat mukavat työkaverit. Tosin mikään ei korvaa jos tapahtuu tragedia...AP

Ap, sulle on jo ehdotettu lääkäriin menoa. Mikset mene lääkäriin ja pyydä sairauslomaa?

En oikein ymmärrä, että tulet kertomaan huoliasi, mutta ratkaisut ei kelpaa. Voisitko jo kommentoida, mikset mene lääkäriin? Ja miksi et ole asiassa yhteydessä ammattiliittoon, jonka tehtävänä on auttaa jäseniään tällaisissa asioissa???

Vierailija
17/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen kyllä. Olen vain sekaisin jo asian kanssa. AP

Vierailija
18/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, millaiset supistukset on ok? Kysyn vaan siksi, että itselläni on ollut kummassakin raskaudessa ennenaikaisia supistuksia. Ei mahassa, ei ollut alkua eikä loppua vaan pelkkää selkäsärkyä, jota ei ensimmäisellä kerralla uskottu. Toinen synnytys syöksynä ja olin pitkään vuodelevossa "vaarattomien" supistusten takia, kun ne aukoi paikkoja. Ekassa raskaudessa ei uskottu, että ne aukoo paikkoja, joka huomattiin RV 35. Ja onneksi vauvat pysyi mukana loppuun asti. 

Vierailija
19/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös melko vanha jo joten minulla ei ole "varaa" menettää yhtään lasta. En tule ehkä enää raskaaksi, moni ei saa niitä enää iässäni. Ainoa syyni olla edes tuolla ovat mukavat työkaverit. Tosin

No niin, asiaan on siis löytymässä ratkaisu. Vielä kun soitat heti huomenna ammattiliittoon ja kerrot tilanteestasi siellä. Ei siitä kukaan anna mitään palkintoa, että kärsii ja murehtii yksin.

Vierailija
20/23 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös melko vanha jo joten minulla ei ole "varaa" menettää yhtään lasta. En tule ehkä enää raskaaksi, moni ei saa niitä enää iässäni. Ainoa sy

Ei se ammattiliitto mikään taikuri silti ole. Olen sen jo siinä palkka-asiassa todennut. AP