Oletko lukenut tämän kirjan? Peukutetaan
Nuoli ylös = olen lukenut
Nuoli alas = en ole lukenut
Aloitan: Raamattu
Kommentit (2523)
Päästä meidät pelosta-aila ruoho. Kertoo hengellisestä ja psyykkisestä väkivallasta uskonnollisissa yhteisöissä.
Toivo Pekkanen: Tehtaan varjossa
Terttu Autere: Kaatuvat kulissit
A. Philippa Pearce: Tom ja keskiyön puutarha
Miten minusta tuntuu, että ihmiset ei ole oikein perillä asioista ; tuohon Tuntemattoman sotilaan lukemiseen koulussa ei uskottu. Ja epäiltiin syyksi tuon ajan "poliittinen ilmasto."
Voin vakuuttaa, koulu- ja opiskeluaikojeni sijoittuen 60-luvulta 80-luvulle, että se "poliittinen ilmapiiri," jota tässä nyt esitetään, ei millään tavalla vaikuttanut kouluopetukseen. Itse asiassa asia oli päinvastoin.
Muutenkin koko ilmiötä liioitellaan suuresti. Minähän elin tuon ajan ja ihan järjissäni ja suurimmaksi osaksi jo aikuinen olin.
Meilläkin luettiin koulussa Tuntematonta ja esimerkiksi hyvin paljon Juhani Ahoa. Mitään vasemmisto kirjallisuutta tai neuvostoproosaa eikä edes venäläisklassikoita ei luetettu meillä ikinä.
Kyllä koulu kasvatti meitä kunnon poroporvarillisuuteen.
Ylioppilasaineissakin oli yhtenä vaihtoehtona "kotimainen teos ja siitä tehty elokuva.". Moni poika kirjoitti Tuntemattomasta sotilaasta.
Vai "poliittinen ilmapiiri...". phäh. Se rajoittui joittenkin kommareitten sisäpiiri juttuihin. Kai se oli heistä kivaa ja erikoista, kun kuitenkaan ei ollut pelin häivääkään siitä, että ko. aate olisi vallannut koko Suomen.
60-luvulla syntyi Suomen maaseudun puolue eli vennamolaisuus. Se taisi kerran olla jopa vaalivoittaja minun lukioaikanani. Siinä ei vasemmistolaisuudella ollut pätkääkään sijaa. 80-luvulle tultaessa se kommunismisonta hävisi omaan mahdottomuuteensa muutenkin. Sitä niin kovasti kannattaneet opiskelijatollot lähti oikeisiin töihin ja ostivat autoja ja omakotitaloja. Siihen se simahti.
Paola Pigani: Älä astu sieluuni kengät jalassa.
Erich Malpass: Tuuli sadetta lietsoo.
Betty Smith: Puu kasvaa Brooklynissa.
Riku Siivonen: Kaikki isäni tavarat.
(sukupolvien konkreettinen yhteentörmäys)
Matti Pulkkinen: Ja pesäpuu itki
Aitmatov: Tsingis Khanin valkea pilvi
Harri Lind: Viesker, kaikkien aikojen suomenhevonen.
Miten joku h e v o n e n voi olla niiiiin sydämeen käypä!
Älä luekaan, jos et halua tulla hevoshulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihania ovat hänen muutkin kirjansa!
Vanhoja jo, löytyneekö kirjastostakaan.
Minulla kaikki omassa hyllyssä.
Barbara Gartlandin tuotantoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihania ovat hänen muutkin kirjansa!
Vanhoja jo, löytyneekö kirjastostakaan.Minulla kaikki omassa hyllyssä.
Totta! Nää on omaa luokkaansa, ihania. Pilke silmäkulmassa kirjoitettuja.
Tää Tuuli sadetta lietsoo on kyllä vähän järkyttäväkin, tulee jopa fiboja tähän aikaan.
Mauri Sariola: Ritari-trilogia
Marskin ritarit, Näin tekivät ritarit, Viimeiset ritarit
Musta ori.Ja se kirja venäläisten murhaamista Suomen heimon lapsista vanhassa suomessa Vienan meri ääninen Laatokka.Ne myi lapsia Iraniin seksi orjiksi ja vei osan tappoi.Niitä jotain tataareja kasakoita.
Jean-Jacques Rousseau: Tunnustuksia