Vain alimman yhteiskuntaluokan mielestä Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia. Sitä ylemmät tunnustavat yhteiskuntaluokat.
Vain alimman yhteiskuntaluokan mielestä Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia. Sitä ylemmät luokat tunnistavat ja tunnustavat yhteiskuntaluokkien olemassaolon, ja niiden vaikutuksen elämään ja yhteiskuntaan. Käsittämätöntä, sillä luulisi alimman sosiaaliluokan näkevän tämän omassa elämässään kermaa paremmin.
Kommentit (57)
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Löytyykö lähdettä, vai onko tämä omaan pohdintaasi perustuva johtopäätös?
Jaottelu menee niin että peruskoulusta yamk-tasolle on tatuoitua alaluokkaa ja me ei tatuoidut yliopisto- ja korkeakoulutetut olemme yläluokkaa. Edellytys tällöinkin yläluokkaisuudelle tietysti että on luettu oikeita aineita eikä mitään humanistien humppaa.
Ei ole olemassa myöskään mitään Suomea. En tunnusta. On vain muutamia hulluja, jotka väittävät sellaisen olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
Ei sana ole yhteiskuntaluokka. Ei ole olemassa myöskään mitään sanaluokkia Kaikki sanat ovat adjektiiveja.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että koskaan ei kannata äänestää porvarin tai muita vastaavia fasaaneja.
Miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
On muuten ihan totta, että alemman työväenluokkaisesta suvusta yliopistoon ponnahtanut nuori opiskelija on täysin hukassa akateemisessa maailmassa. Ensimmäistä kertaa kohdataan sellaisia tapahtumia ja sosiaalisia tilanteita, joihin akateemisen suvun vesa on luonnollisesti kasvanut.
Näin se menee, mutta luokka on muutakin kuin tulotasoa ja materiaa. Toisekseen ei kukaan ole ihmisenä mistään syystä toista ylempänä tai alempana.
Aika luokatontahan toimintaa se on ainakin ylentää itseään, mutta moni kieltämättä toimii täsmälleen siten.
Okei kommari
Terveisin akateeminen ylimmästä tulodesiilistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
On muuten ihan totta, että alemman työväenluokkaisesta suvusta yliopistoon ponnahtanut nuori opiskelija on täysin hukassa akateemisessa maailmassa. Ensimmäistä kertaa kohdataan sellaisia tapahtumia ja sosiaalisia tilanteita, joihin akateemisen suvun vesa on luonnollisesti kasvanut.
Molemmat vanhempani ovat akateemisia (lääkäri ja opettaja) mutta ei me kotona pidetty mitään sitsejä tai laulettu humahumanistia saati että oltaisiin käyty approilemassa.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
On muuten ihan totta, että alemman työväenluokkaisesta suvusta yliopistoon ponnahtanut nuori opiskelija on täysin hukassa akateemisessa maailmassa. Ensimmäistä kertaa kohdataan sellaisia tapahtumia ja sosiaalisia tilanteita, joihin akateemisen suvun vesa on luonnollisesti kasvanut.
Yliopiston vujuilla näkee selvästi ensivilkaisulla jo pukeutumisesta millaisesta taustasta opiskelija tulee. Akateemisen taustan opiskelija on saattanut tottua "pönöttämiseen", ja osaakin pukeutua ja käyttäytyä asianmukaisesti. Työväentaustaiselle opiskelijalle vujut saattavat olla ensimmäinen fiinimpi tapahtuma (ylioppilasjuhlatkin olivat rennot, vieraat tennareissa ja farkuissa), ja päälle laitetut vaatteet ovat joko etiketin vastaiset tai muuten selvästi vääränlaiset.
Kastijärjestelmä on erittäin tärkeä asia. Ihmisen arvo määräytyy sillä perusteella, mihin kastiin tämä kuuluu, eikä sillä perusteella, mitä ihminen elämänsä aikana tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.
Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.
On muuten ihan totta, että alemman työväenluokkaisesta suvusta yliopistoon ponnahtanut nuori opiskelija on täysin hukassa akateemisessa maailmassa. Ensimmäistä kertaa kohdataan sellaisia tapahtumia ja sosiaalisia tilanteita, joihin akateemisen suvun vesa on luonnollisesti kasvanut.
Yliopiston vujuilla näkee selvästi ensivilkaisu
Kaikkea paskaa jokku suoltaa. Vaatteilla koreilu ei ole mikään yhteiskuntaluokka asia vaan joidenki tapa olla muka hienompia. Tiedän paljon porukkaa joilla ei vois vähempää kiinnostaa vaikka suku kokonaan akateemisia ja hyvätuloisia. Tiedän myös perheitä joissa kukaan ei ole edes ylioppilas mutta silti aina pukua päällä ja muuta pönötystä joka kissanristiäisissä.
Mielestäni ihmisten sosio-ekonomiset asemat muodostavat aika tasaisen jatkumon. Ei sieltä nykyään oikein luokkia löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kastijärjestelmä on erittäin tärkeä asia. Ihmisen arvo määräytyy sillä perusteella, mihin kastiin tämä kuuluu, eikä sillä perusteella, mitä ihminen elämänsä aikana tehnyt.
Oi kuulunko siis ikusesti sinne tehdastyöläisten joukkoon?
En ole koskaan tehnyt fyysistä työtä vaan toimin ison kansainvälisen firman ict-arkkitehtina
Taas tämä lapsellinen luokkakeskustelu alkaa. Mihin luokkaan esimerkiksi minä kuulun? Yliopistossa maisterintutkinto ja muuta koulutusta. Oma säästö - ja sijoitusvarallisuuteni noin 350 000 tällä hetkellä. Palkka osa-aikatyöstä nyt noin 1500-2000 kk. Teen töitä 1-2 pv viikko. Muuta varallisuutta puolikas isoa omakotitaloa isolla tontilla pk-seudulla, kesämökki miehen kanssa, auto, pari lasta. Puolison tulot aina olleet huomattavan isot, satoja tuhansia vuodessa. Harrastukset tavallisia: lukeminen, edulliset liikuntalajit, joista pidän, musiikki, mökkeily ja 1-3 kertaa vuodessa matkailu. Pyörin kaikenlaisissa porukoissa poislukien narkkarit ja alkoholistit, mutta heillekin juttelen tavatessani.
Muistakaa että koskaan ei kannata äänestää porvarin tai muita vastaavia fasaaneja.