Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain alimman yhteiskuntaluokan mielestä Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia. Sitä ylemmät tunnustavat yhteiskuntaluokat.

Vierailija
26.05.2024 |

Vain alimman yhteiskuntaluokan mielestä Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia. Sitä ylemmät luokat tunnistavat ja tunnustavat yhteiskuntaluokkien olemassaolon, ja niiden vaikutuksen elämään ja yhteiskuntaan. Käsittämätöntä, sillä luulisi alimman sosiaaliluokan näkevän tämän omassa elämässään kermaa paremmin.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä lapsellinen luokkakeskustelu alkaa. Mihin luokkaan esimerkiksi minä kuulun? Yliopistossa maisterintutkinto ja muuta koulutusta. Oma säästö - ja sijoitusvarallisuuteni noin 350 000 tällä hetkellä. Palkka osa-aikatyöstä nyt noin 1500-2000 kk. Teen töitä 1-2 pv viikko. Muuta varallisuutta puolikas isoa omakotitaloa isolla tontilla pk-seudulla, kesämökki miehen kanssa, auto,  pari lasta.  Puolison tulot aina olleet huomattavan isot, satoja tuhansia vuodessa. Harrastukset tavallisia: lukeminen, edulliset liikuntalajit, joista pidän, musiikki, mökkeily ja 1-3 kertaa vuodessa matkailu. Pyörin kaikenlaisissa porukoissa poislukien narkkarit ja alkoholistit, mutta heillekin juttelen tavatessani.

Olet selvästi miehen rahoilla elävä nainen. Heillä ei ole yhteiskuntaluokkaa vaan verrattavissa lottovoittajiin.

Vierailija
22/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joiltain tyhmiltä sukua kuulen: Juhlin sinua ei kutsuttu,kun et ole akateemisesti sivistynyt.Jopa lapseltani joka aikuinen,kun puolison suku akateemisia osa ja eivät hyväksy duunareita,jotka kuitenkin työllä elättävät itsensä.Meitä on moneksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joiltain tyhmiltä sukua kuulen: Juhlin sinua ei kutsuttu,kun et ole akateemisesti sivistynyt.Jopa lapseltani joka aikuinen,kun puolison suku akateemisia osa ja eivät hyväksy duunareita,jotka kuitenkin työllä elättävät itsensä.Meitä on moneksi!

Ikinä en ole tuollaista kuullut tai nähnyt. Varmaan jotain juntteja koko porukka.

Vierailija
24/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa AP meille, miten nämä yhteiskuntaluokat käytännössä näkyvät? Miten ne rajoittavat tai "etuoikeuttavat" elämää?

Vierailija
25/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se on keskiluokka, joka ei halua uskoa yhteiskuntaluokkiin Suomessa. Duunarit ja varakkaat sen sijaan ovat eroista hyvinkin tietoisia.

Vierailija
26/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaottelu menee niin että peruskoulusta yamk-tasolle on tatuoitua alaluokkaa ja me ei tatuoidut yliopisto- ja korkeakoulutetut olemme yläluokkaa. Edellytys tällöinkin yläluokkaisuudelle tietysti että on luettu oikeita aineita eikä mitään humanistien humppaa.

No et ole kouluttautunut jos et tiedä edes että yamk on ihan yhtälailla maisteritason tutkinto kuin yliopisto. Yamk on ylempi ammattikorkeakoulu missä täytyy olla tarpeeksi työkokemusta ja päälle nuo opinnot. 

Yamk on korkeampi tasoinen kanditason yliopistolainen.

Vierailija
27/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys onkin niiden tunnustamisesta, ei tunnistamisesta.

Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.

Minä luin sen lehdestä. Onko toimittaja pohjasakkaa?

Vierailija
28/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiesesti ap kuuluu ylimpiin yhteikuntaluokkiin?

Vierailija
29/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä tunnista jos on tottunut pyörimään niissä omissa porukoissaan. Kyllä sen luokkaeron tuntee kun päätyy vieraan luokan keskuuteen eikä tunnista niiden tapoja eikä sanastoa. Esimerkiksi sana nistipata oli minulle täysin vieras enkä ollut ikinä kuullut sitä ennen kuin päädyin sellaisten ihmisten pariin jotka elää ihan yhteiskunnan pohjalla.

On muuten ihan totta, että alemman työväenluokkaisesta suvusta yliopistoon ponnahtanut nuori opiskelija on täysin hukassa akateemisessa maailmassa. Ensimmäistä kertaa kohdataan sellaisia tapahtumia ja sosiaalisia tilanteita, joihin akateemisen suvun vesa on luonnollisesti kasvanut.

Tuo on SNOBISMIA, eikä sillä ole mitään tekemistä yhteiskuntaluokan kanssa.

Vierailija
30/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ollut kuullut termiä nistipasta ennenkuin muutin Ouluun jossa kaikki tiesi termin. Meillä se oli vain jauhelihamakaronia.

Vierailija
31/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikki eivät vain ole niin hirveän kiinnostuneita pohtimaan luokka-asioita.

Vierailija
32/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä lapsellinen luokkakeskustelu alkaa. Mihin luokkaan esimerkiksi minä kuulun? Yliopistossa maisterintutkinto ja muuta koulutusta. Oma säästö - ja sijoitusvarallisuuteni noin 350 000 tällä hetkellä. Palkka osa-aikatyöstä nyt noin 1500-2000 kk. Teen töitä 1-2 pv viikko. Muuta varallisuutta puolikas isoa omakotitaloa isolla tontilla pk-seudulla, kesämökki miehen kanssa, auto,  pari lasta.  Puolison tulot aina olleet huomattavan isot, satoja tuhansia vuodessa. Harrastukset tavallisia: lukeminen, edulliset liikuntalajit, joista pidän, musiikki, mökkeily ja 1-3 kertaa vuodessa matkailu. Pyörin kaikenlaisissa porukoissa poislukien narkkarit ja alkoholistit, mutta heillekin juttelen tavatessani.

Kirjoituksesi on hyvä esimerlki siitä, kuinka sitä on pelottavankin helppo elää omassa kuplassa, jota ei poista senbparemmin korkeakoulutusvtai varallisuus, vai tekevätkö ne muurin, jonka yli in vieläkin vaikeampi nähdä  

Vierailija
33/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ollut kuullut termiä nistipasta ennenkuin muutin Ouluun jossa kaikki tiesi termin. Meillä se oli vain jauhelihamakaronia.

Mä löysin sen netistä joskus 20v sitten.

En opiskellut tai käynyt töissä enkä kuulunut irc-galleriaan, käyttänyt irc:ia tai ollut muutenkaan tekemisissä ihmisten kanssa kasvotusten tai chatissa halvan ruoan tiimoilta.

Asuin kyllä Oulun seudulla. Liekö netti osannut ohjata minut kyseisen termin äärelle. 

Vierailija
34/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaottelu menee niin että peruskoulusta yamk-tasolle on tatuoitua alaluokkaa ja me ei tatuoidut yliopisto- ja korkeakoulutetut olemme yläluokkaa. Edellytys tällöinkin yläluokkaisuudelle tietysti että on luettu oikeita aineita eikä mitään humanistien humppaa.

Pitkälle edennyt humanistinen hömpsähtäneisyys voi jalostaa omaan luokkaansa, joka erottuu ns. ylemmäksi.  Mutta muuten luokat muodostuu ihmisten omasta statushakuisuudesta. Ei kai siinä mitään kovin pahaakaan ole. Voi ne tunnustaa ja tunnistaa. Demokratia kuitenkin.

Vierailija
35/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sana ole yhteiskuntaluokka. Ei ole olemassa myöskään mitään sanaluokkia Kaikki sanat ovat adjektiiveja.

Tiettyjä sanoja käytetään vain tietyissä yhteiskuntaluokissa. 

Vierailija
36/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollainenkin ajattelutapa on olemassa, etenkin DI- ja KTM-piireissä. Jollainhan heidän pitää erottautua tradenomeista ja tavan insinööreistä. 

Vierailija
37/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et ole kouluttautunut jos et tiedä edes että yamk on ihan yhtälailla maisteritason tutkinto kuin yliopisto. Yamk on ylempi ammattikorkeakoulu missä täytyy olla tarpeeksi työkokemusta ja päälle nuo opinnot. 

Yamk on korkeampi tasoinen kanditason yliopistolainen.

Hah. En ole koukuttautunut ja tiedän silti. 

Sitä se internet teettää. Oppii kuin koulutuksessa ilman kouluja. 

Vierailija
38/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tiedä mistä toimittaja on vai halusi vaikuttaa erikoiselle. Myöskään sana nisti ei ole ikinä kuulunut sanavarastooni ennen näitä ihmisiä.

Vierailija
39/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, minä olen pari kertaa joissakin yhteyksissä törmännyt nistipata-nimeen ja luullut, että se tarkoittaa sellaista missä on makaronia ja makkaranpaloja. Mutta siinäkö onkin siis jauhelihaa? - Ylempi keskiluokka ei tiedä, valistakaa ... 

Vierailija
40/57 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkayhteiskunta = syöpä yhteiskunnassa.

Tappava tauti, josta tulisi pyrkiä eroon kaikin mahdollisin keinoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän