1-v aloittaa päiväkodin, neuvoja pukeutumiseen
Elikkä mitä olisi hyvä ottaa huomioon kun pakkailen vaatteita mukaan. Sadevarusteet arveluttavat. Onko oltava kaikki sadekamppeet? meillä ei ole kuin kurahousut olemassa. Käykö jos laitan römppähaalarin ja vaihtohanskoja mukaan. Näin talvella pieni ei pysty liikkumaan mihinkään, jos paksun haalarin päälle änkee vielä kurahousut. Jos jotain hyviä vinkkejä, niin kertokaa!
Kommentit (13)
vaan ehdottomasti hyvä kevyt kosteussuojahaalari.
Paljon varavaatteita! Noin pienet tuppaavat kuolaamaan ja ruoka tai maitokin voi sotkea paidan vaikka aikuiset syöttävätkin. Meidän ryhmässä on yksi juuri vuoden täyttänyt jolle saa paidan/bodyn vaihtaa joskun kolmekin kertaa päivässä kuolaamisen takia. Myös vaihtohousut ja sukkahousut hyvä olla. Hyvät jarrusukat on parhaat tossut.
Älä missään nimessä laita äitiyspakkauksen pukua lapselle ulkopuvuksi. Ei ole kovin lämmin ja päästää kosteuden läpi heti. Kurahousut, sadetakki ja saappaat oltava koska sateisella ja märällä ilmalla ulkoillaan myös. Villavaatteet on hyvä olla aina mukana, koska lapsesi luultavasti viettää paljon aikaa maassa möyrien kun on noin pieni. Sen olen myös todennut että nilkkamalliset talvikengät eivät noin pienellä jalassa pysy jos ei kävele. Koko ajan saa olla laittamassa takaisin.
että minun lapseni (3v) on päiväkodissa (sisällä vain sukkahousut jalassa. Pitäisikö olla lisäksi housut päällä, tai hame, lappuhaalarit tms.. ? Olen huomannut monilla olevan " sisävaatteet" mutta minusta helpompi vaikkei niin näyttävää olekaan että lapsella on " vain" sukkikset tai " kalsarit" . Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan? :)
jotka otetaan pois ulosmentäessä kun vaihdetaan ulkovaatteet ja kun tullaan sisälle laitetaan taas päälle. Minusta tämä kuulostaa työläältä ja kuormittaa pk-henkilökuntaa. Monilla lapsilla olen nähnyt näin olevan mutta omani on siis vain niissä sukkiksissa/kalsareissa (ja tottakai paitakin on .. )
Meillä aloitti kans tuon ikäisenä talvella ja kyllä oli hankalaa tuo pukeutuminen, kun meidän otus ei osannut edes kävellä. Meillä päiväkodissa suostuivat siihen, että lapselle ei laitettu kurahousuja, vaikka periaatteessa muuten laittavat kaikille. Ostin lapselle kunnon kosteussuojapuvun, joka piti vettä eli kaikki saumat teipattu. Hyvin se sen pukunsa kanssa sielä ryömi ja reuhusi.
Jos et kuitenkaan raaski ostaa kosteussuojapukua tai päiväkodissa vaativat kuravaatteet, niin osta sitten riittävän isot kurikset ja mahdollisimmat ohuet. Mun kokemuksen mukaan Muumi-kurikset on kaikkein ohkasimmat, mutta ei tosin kestävimmät. Rukkan kestää parhaiten, mutta ne ovat himpun kankeammat kuin nuo Muumit. Jos lapsi käyttää 80 senttisiä ulkovaatteita, niin kurikset sitten vähintään 86 senttiset.
Kengistä parhaat oli pakkasella Kuoman crosserit, joissa on tarrakiinnitys eli saa hyvin kiristettyä. Ovat tosi lämpimät. Sadekelillä oli karvakumpparit, joita meillä itseasiassa on käytetty kesäisinkin. Meillä ei ole koskaan ollu tavallisia kumisaappaita. Kesällä niihin karvakumppareihin voi laittaa vaikka paljaan jalan tai ihan ohuen sukan.
Mukavaa hoitouran aloitusta!
Meidän päiväkodissa ei kyllä kukaan ole sisällä pelkissä sukkiksissa. Nukkumaan mentäessä tietenkin, mutta muuten on sisävaatteet kaikilla. Eikä niitä sisävaatteita oteta pois ulos mentäessä. Yleensä lapsilla on ohuet trikoohousut tai ohuet collegehousut, joiden päälle sitten laitetaan tarvittaessa välivaatetta haalarin alle.
Noita mekkoja on joillain eli ihan makuasia on tuo sisäpukeutuminen. Tietenkin, jos haluat että lapsi on pelkissä sukkiksissa, niin antaa olla.
Farkut, sammarit, collegehousut, trikoot, hame, mekko, jotain. Ei siellä ole tarkoitus alusvaatteisillaa olla!
Päväkodissa ulkoillaan tosiaan säällä kuin säällä, eli varaudu kaikkeen!
Kunnon kuravaatteet, housut, takki ja hanskat +kumpparit tao goretexit. Tai kosteussuojapuku. Vaikka pikkuisesi ei oikeen topattuna liikukkaan vielä, hyvin pian lähtee liikkeelle pihalla, missä häärää muutkin lapset.
Ja tosiaan vaihtovaatteita liuta, mielummin liikaa, kuin liian vähän. Lisäisin vielä että pakkas säällä jokin fleece tai villapuku on myös hyvä olla. Ja hanskoja mielellään useammat!
kauheeta... kyllä ne lapset ihan pikkuhoususillaan tai vaippasillaan nukkuvat meidän pk:ssa...
Nehän kiristää ja puristaa
Olen neljän lapsen äiti ja alle 3v. puolella lastentarhanopettajana, joten kokemusta on. Puku esim. reimatc tai remu travalle. ei tarvitse millään säällä kurahousuja. Sano myös hoitajille, etteivät laita kurahousuja päälle. Monesti näkee uusia reimatec pukuja joita suojellaan kulumiselta(?!) kurahousuilla. Kuoman kengät, kestävät vaikka lammikossa seisomista ja ovat kevyet ja lämpimät, esim. vikingin goretexit ovat painavat ja kylmät kovilla pakkasilla. Jonathanin hanskat (esim. Jesper juniorista ovh n. 7,50e), sopivat parhaiten pienen lapsen käteen eli peukalo ei ole suhteettoman suuri, kuten monissa merkeissä. On lämmin ja kestää hyvin kosteutta, koko 0 tai 1 yksivuotiaalle. Kaiken A ja O on, että vaatteet ovat sopivan kokoiset pienelle lapselle. Ei siis kannata ostaa sellaisia, mitkä menevät mahdollisimman pitkään. Onnea päiväkotiin!
välikausi puvun, niin et tarvitse kurahousuja tai sadetakkia muulloin kuin kesäsateella, jolloin puku on liian kuuma. Kurahanskat ja saappaat on hyvä olla sysyllä ja keväällä, kun ei enää toppavaatteita voi käyttää. Meillä esim. ei tänä syksynäkään sadevaatteita tarvittu, käytimme remu travallea ja kesti hyvin kuralammikossa pulikoinnit.
Terveisin se neljän lapsen äiti jne
Vierailija:
että minun lapseni (3v) on päiväkodissa (sisällä vain sukkahousut jalassa. Pitäisikö olla lisäksi housut päällä, tai hame, lappuhaalarit tms.. ? Olen huomannut monilla olevan " sisävaatteet" mutta minusta helpompi vaikkei niin näyttävää olekaan että lapsella on " vain" sukkikset tai " kalsarit" . Ymmärtääkö kukaan mitä tarkoitan? :)
Lapsesi voi olla sisällä pelkät sukkahousut jalassa mutta suosittelisin, että hame, housut tms. päälle. Lattialla voi olla aika kylmä leikkiä koko päivä sukkikset jalassa. Jos suosit vain yhtä kerrosta jaloissa ni sit mielummin vaik colleget. Ulkovaatteiden alle ei tarvi erikseen vaihtaa muita sisähousuja kuin mitä sisällä ollessa on. Siihen väliin lisäillään sitten vaatetta sään mukaan :)
se pk:ssa töissä oleva
Sadetakki, kurahanskat, kurahousut, kumisaappaat (+ villasukat) ---> Hoidossa ulkoillaan säällä kuin säällä!!!
Toppapuku (kunnollinen), toppahanskat ja -hattu, kunnon toppakengät ---> hoidossa ulkoillaan edelleen säällä kuin säällä!!!
Vaihtovaatteita runsaasti! Pikkuhousuja, paitoja/bodyja, collegehousuja/ -paitoja, sukkia, sukkahousuja jne.
Kannattaa pakata laukku joka aina maanantaina viedään hoitoon ja tuodaan perjantaina pois. Sitten viikonloppuna vaihdetaan puhtaat likaisten tilalle ja mahdollisesti huolletaan muutenkin kassin sisältöä. Myös vaipat pitää itse viedä!