Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut väittää että suomessa on työvoimapula vaikka suomessa on noin 300 000 työtöntä?

Vierailija
25.05.2024 |

Eikö meillä ole ylitarjontaa työntekijöistä eli meillä on pulaa työpaikoista?

Kommentit (147)

Vierailija
101/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomi on paska maa. Suomalaiset hyy ssää ulkomaalaisia ja oman maalaiset viskataan dösän alle.

Vierailija
102/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotitädin töitä pystyisi kuka tahansa opiskelijatyttö tekemään. 

Missä ja mitä se maksaa? Pitää olla koulutus siihenkin. Koulutus kestää. 2 vuoden päästä sitten sanotaan että kaikki paikat on täytetty. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömistä pitää vähentää työhaluttomat, sitten tiedetään työttömien oikea luku.

Noin pitäisi tehdä. On todella paljon työttömiä jotka hakevat satoja työpaikkoja saamatta yhtään. 

Kun en pääse edes haastatteluun niin kysyn miksi. Vastaus on aina sama: Saimme satoja/tuhansia hakemuksia.  Siis yhtä työpaikkaa kohden. Kukaan ei sano suoraan ettei yli 45v tulla koskaan palkkaamaan.  

Itse olen melkein parikymmentä vuotta sua nuorempi korkeasti koulutettu ja sama juttu täällä.

Olen hakenut kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin. Olo on ihan toivoton. Mun oman alan työkokemus on ollut tyyliin: palkatonta työharjoittelua. Olin 6 kk. työkokeilussa tehden koulutustani vastaavaa työtä itsenäisesti. Pomo oli hyvin tyytyväinen ja yritti saada mulle 6kk. jatkoa lisää. Jatkoa ei tullut ja pomon lupailuista huolimatta ei työpaikkaakaan.

Miehelläni on vakityö mutta olen vakavasti miettinyt lähtöä ulkomaille. Olen tässä "pimeästi" siivoillut parin tuttavavanhuksen koteja ja nyt kesä on mennyt hoidellessa "pimeästi" tuttavien puutarhoja.

Ymmärrän hyvin turhautumisesi ja surusi. Mulla on paljon ystäviä, jotka ei saa töitä kun ei ole työkokemusta ja joilla on toinen tai molemmat vanhemmat jääneet työttömäksi eivätkä saa töitä kun työkokemusta on pitkän uran verran mutta ikää on liikaa mittarissa.

Vierailija
104/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula ei ole oikea ongelma, muuten yritykset tekisivät jotain korjatakseen sen ongelman, eli käyttäisivät oppisopimuskoulutusta keinona hankkia pätevää työvoimaa, saisivat oikein täsmäkoulutetun työntekijän juuri omiin tarpeisiinsa räätälöitynä, ja työntekijä saisi palkkaa jo opiskeluajalta mikä varmistaisi toimeentulon.

Työttömillä yksinäisillä miehillä ei ole mitään todellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan aikuisiällä, opintotuilla ei pysty maksamaan elämäänsä opiskelun ajalta, töitä jos sattuu saamaan opiskelun ohessa, kela perii korkojen kanssa tuet takaisin ja joudut kuseen kuitenkin.

Naisilla on ihan eri asia kun miehet elättää sen opiskelun ajan, onhan sille "joku" syy miksi naiset on nykyään koulutetumpia kuin miehet.

Vaikka kuinka kiistäisitte tämän asian kaikenlaisella teoreettisella hömpällä, tosielämän faktat eivät muutu yhtään mihinkään ja niinkauan kun tätä ei tunnusteta, mikään ei muutu. Tosielämän faktat eivät muutu millään paskapuheilla.

Vierailija
105/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitäkin työnantajia, jotka näkevät kokemuksen plussana. Itsekin olen ollut palkkaamassa eri ikäisiä työntekijöitä. Kokeneemmat sopivat hommiin, jossa vaaditaan itseohjautuvuutta (toisin sanoen, ei ole aikaa tai kiinnostusta mikromanageerata). Yleensä ne paikat jotka ovat usein auki, niissä on jotain vikaa ja niihin on helpompi päästä. Esim. ei voi ottaa kovin arkaa henkilöä työskentelemään "haastavan" asiakkaan kanssa. Kokemus auttaa pärjäämään. 

Vierailija
106/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kohta voi helpottaa, kun irtisanomissuoja vakituisilla heikkenee eikä ole takaisinottovelvoitetta enää alle 50 hengen työpaikoilla.

Tulee  myös paikallinen sopiminen.

Nuo uudistukset koskevat myös julkista.

Vierailija
107/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työntekijöitä on mutta missä yritykset ja yrittäjät jotka maksava oikeata palkkaa. Kaiken maailman nolla tunti soppareita, jos niitä edes voi kutsua työpaikoiksi. Työtä tehdään ihan elääkseen ei orjana kuitenkaan. Vuokratyöpaikat ja rekrytointi firmat kun tuli niin suomalainen työ ajettiin alas.

Vierailija
108/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole työvoimapulaa. Suomessa on vaan aina vaan isompi joukko toinen toistaan ylimielisempää ammattibroileria ja noiden mediakavereita joita yrittäjät katsoo helpoiksi kohteiksi vedättää sallimaan halpatyövoiman tuonnin ulkomailta, ja jos riittävän hölmö poliitikko löytyy niin valtio maksaa tuonkin sirkuksen.

Se, että firmalla on osaajan paikka auki ei ole työvoimapula, eikä edes se että se pitää hakea ulkomailta kun erikoisala on niin erikoinen ettei suomessa montaa  löydy. Jos noita tarvittaisi vaikka 20 tuhatta niin se olisi jo työvoimapula mutta kun ei tarvita kuin yksittäisiä. Loppupula on lähinnä halpatyövoimasta. 

Vierailija
109/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuopa se on ongelma. Nämä suojatyöpaikoissa mitään osaamattomat pappabetalar nettitrollailuista koettavat uskotella, että parhaat saa paikat. No ensin tulee sukulaiset ja tuttavat ja kovaäänisimmät. Sitten jos olisi mahdollista saada, ei löydy määrärahaa. Esimerkiksi valtiolla monen työsuhde jäi jatkamatta, kun ministeriö ei antanut rahaa ja työkkärin tukea sai siihen aikaan vain puoli vuotta. 

Vierailija
110/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopivasta työvoimasta on pula. Jos meillä esim. on 300 000 siivojaa työttömänä, ei niistä ole täyttämään raketti-insinöörin paikkoja.

Tarvitaanko me sitten lainkaan h i e k k a n e e k e r e i t ä?

Kannatuksen lasku ottaa koville. 

Vierailija
111/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopivasta työvoimasta on pula. Jos meillä esim. on 300 000 siivojaa työttömänä, ei niistä ole täyttämään raketti-insinöörin paikkoja.

Silti jotkut kuvittelevat, että Suomeen massoittain tulevat ke hi tysmaalaiset soveltuvat näihin vaativiin huippuvaativiin tehtäviin ja perustelevat sitä järjettömyyttä tällä.  

Tätä on jo tapahtunut ja jälki on sen mukaista..

Yhdysvaltojen tekniikka/insnöörifirmat pyörii Intiasta yms valtioista tulevalla työvoimalla samalla kun rasistinen Eurooppaa jatkaa kuihtumistaan. 

Vierailija
112/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin kouluttaudu alalle mille on töitä on klisee. Kun se tarve muuttuu jatkuvasti. Hoitoalallakin voi tulla sama tilanne kuin toimistohommissa, että kun kouluttaudutaan paljon ja väestökasvu kääntyy toiseen suuntaan, niin tekijöitä onkin liikaa. Lapsiahan ei enää synny. Nykyvanhukset elävät vanhaksi, mutta ei sipsikaljasukupolvi, josta iso osa on ylipainoisia, mitenkään hirveän vanhaksi elä. Kuka tuntee reilusti ylipainoisia ysikymppisiä? Kaikki tuohon ikään selvinneet tietämäni ovata olleet hoikkia tai normaalipainoisia, jollain on voinut ollaa lievää ylipainoa mutta tosi lihavia en tiedä yhtään. 

Vierailija
113/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät halua töihin.

kyllä.ovat laiskaa ja vastenmielistä porukkaa

helpompi on maata kotona.siksi on hyvä että jatketaan sosiaalitukien leikkauksia.

Suoraan sanoen toivon, että löydät itsesi joskus sairaan yli viisikymppisen työnhakijan asemasta. Saatat yllättyä, miten valtavan helppoa on saada silloin edes haastattelukutsua. Oletko oikeasti täysin empatiakyvytön psykopaatti? 

Vierailija
114/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuokin kouluttaudu alalle mille on töitä on klisee. Kun se tarve muuttuu jatkuvasti. Hoitoalallakin voi tulla sama tilanne kuin toimistohommissa, että kun kouluttaudutaan paljon ja väestökasvu kääntyy toiseen suuntaan, niin tekijöitä onkin liikaa. Lapsiahan ei enää synny. Nykyvanhukset elävät vanhaksi, mutta ei sipsikaljasukupolvi, josta iso osa on ylipainoisia, mitenkään hirveän vanhaksi elä. Kuka tuntee reilusti ylipainoisia ysikymppisiä? Kaikki tuohon ikään selvinneet tietämäni ovata olleet hoikkia tai normaalipainoisia, jollain on voinut ollaa lievää ylipainoa mutta tosi lihavia en tiedä yhtään. 

Noin vuoteen 2030 asti työvoimatarve vanhushoivassa kasvaa, koska vanhusten määrä kasvaa. Sen jälkeen tarve ei enää kasva mutta se säilyy melko korkeana noin 2045-50 saakka. Senkin jälkeen hoitoalalla tarvitaan edelleen hoitajia, mutta työvoimapulaa ei ole, ja voi olla että irtisanomisiakin tulee, joten kannattaa tehdä plan B sen varalle, jos aikoo olla töissä vielä 2045-2050  jälkeen. 

Vierailija
115/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet työttömistä on sellaisia, ettei osaamine tai motivaatio riitä hommiin mitä on tarjolla

No vittuako sitten käskemään menemään töihin jos ei edes kelpaisi?

Vierailija
116/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelemaan lähdin minäkin ja sille tielle jäin, DI:n paperit taskussa tehtiin uraa teollisuudessa. Nyt ollaan 6-kymppinen pitkäaikaistyötön, jota on työkkäristä ihan huolella potkittu epämukavuusalueelle, mutta kumma kyllä, yhtään paremmin en ole pääsyt työhaastatteluihin?

Sinua ei siis tarvinnut motivoida muuttamaan. Mutta olisit voinut hyötyä siitä, että sinua olisi painostettu koulutukseen. Voisit olla näpsäkkä lähihoitaja nyt. 

Miksiköhän tuosta dippainssistä pitäisi lähihoitaja tehdä? Sinunlaisiasi osaamattomampia kuslpäitä pitää hyödyntää p*skahommiin ensin

Vierailija
117/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti jotkut kuvittelevat, että Suomeen massoittain tulevat ke hi tysmaalaiset soveltuvat näihin vaativiin huippuvaativiin tehtäviin ja perustelevat sitä järjettömyyttä tällä.  

Tätä on jo tapahtunut ja jälki on sen mukaista..

Yhdysvaltojen tekniikka/insnöörifirmat pyörii Intiasta yms valtioista tulevalla työvoimalla samalla kun rasistinen Eurooppaa jatkaa kuihtumistaan. 

Intialaisesta työvoimasta sen verran kokemusta, että yleisesti oma-aloitteisuus puuttuu, ja tekevät täsmälleen vain sen mitä joku on käskenyt, jos aina sitäkään. Senkin jättävät usein tekemättä, jos ohjeet ei ole olleet riittävät heidän mielestään. Saman tehtävän tekemiseen, mihin tarvitaan 1 eurooppalainen, tarvitaan 3 intialaista. Enkä minä ole edes rasisti, kirjoitan vain ihan omasta kokemuksesta. Olisiko sitten niin että Amerikassa osaavat johtaa intialaista työvoimaa paremmin ja saavat siitä enemmän tehoa irti? 

Vierailija
118/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että väestönvaihto on pelkkä salaliittoteoria vaikka väestö vaihtuukin kaikissa valkoisissa maissa

Kuka sitä väestöä vaihtaa? Nimeä muutama vaihtaja.

Vierailija
119/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula ei ole oikea ongelma, muuten yritykset tekisivät jotain korjatakseen sen ongelman, eli käyttäisivät oppisopimuskoulutusta keinona hankkia pätevää työvoimaa, saisivat oikein täsmäkoulutetun työntekijän juuri omiin tarpeisiinsa räätälöitynä, ja työntekijä saisi palkkaa jo opiskeluajalta mikä varmistaisi toimeentulon.

Työttömillä yksinäisillä miehillä ei ole mitään todellista mahdollisuutta lähteä opiskelemaan aikuisiällä, opintotuilla ei pysty maksamaan elämäänsä opiskelun ajalta, töitä jos sattuu saamaan opiskelun ohessa, kela perii korkojen kanssa tuet takaisin ja joudut kuseen kuitenkin.

Naisilla on ihan eri asia kun miehet elättää sen opiskelun ajan, onhan sille "joku" syy miksi naiset on nykyään koulutetumpia kuin miehet.

Vaikka kuinka kiistäisitte tämän asian kaikenlaisella teoreettisella hömpällä, tosielämän faktat eivät muutu yhtään mihinkään ja niinkauan kun tätä ei tunnustet

Ei tietenkään opintotuilla pysty maksamaan elämäänsä toisen tutkinnon ajalta, koska opintotukia saa vain rajallisen määrän. Jos ne on jo yhteen tutkintoon käyttänyt, ei niitä ole enää toiseen tutkintoon jäljellä. Itsekin opiskelin toisen maisterintutkinnon työn ohessa, onneksi opintoja pystyi tekemään paljon etänä, ja riitti kun otin töistä opintovapaata 1-2 viikkoa kerrallaan. Ne rahoitin omilla säästöillä. Opintovapaa on palkatonta, eikä vuosilomia kannata ihan kokonaan käyttää opiskeluun, jotta jaksaa käydä töissä ja opiskella. 

Oppisopimuskoulutuksen ajalta saa palkkaa, mutta se ei koske korkeakoulualoja. 

Vierailija
120/147 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömistä pitää vähentää työhaluttomat, sitten tiedetään työttömien oikea luku.

Noin pitäisi tehdä. On todella paljon työttömiä jotka hakevat satoja työpaikkoja saamatta yhtään. 

Kun en pääse edes haastatteluun niin kysyn miksi. Vastaus on aina sama: Saimme satoja/tuhansia hakemuksia.  Siis yhtä työpaikkaa kohden. Kukaan ei sano suoraan ettei yli 45v tulla koskaan palkkaamaan.  

Itse olen melkein parikymmentä vuotta sua nuorempi korkeasti koulutettu ja sama juttu täällä.

Olen hakenut kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin. Olo on ihan toivoton. Mun oman alan työkokemus on ollut tyyliin: palkatonta työharjoittelua. Olin 6 kk. työkokeilussa tehden koulutustani vastaavaa työtä itsenäisesti. Pomo oli hyvin tyytyväinen ja yritti saada mulle 6kk. jatkoa lisää. Jatk

"Itse olen melkein parikymmentä vuotta sua nuorempi korkeasti koulutettu ja sama juttu täällä.

Olen hakenut kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin. Olo on ihan toivoton. Mun oman alan työkokemus on ollut tyyliin: palkatonta työharjoittelua. Olin 6 kk. työkokeilussa tehden koulutustani vastaavaa työtä itsenäisesti. Pomo oli hyvin tyytyväinen ja yritti saada mulle 6kk. jatkoa lisää. Jatkoa ei tullut ja pomon lupailuista huolimatta ei työpaikkaakaan.

Miehelläni on vakityö mutta olen vakavasti miettinyt lähtöä ulkomaille. Olen tässä "pimeästi" siivoillut parin tuttavavanhuksen koteja ja nyt kesä on mennyt hoidellessa "pimeästi" tuttavien puutarhoja.

Ymmärrän hyvin turhautumisesi ja surusi. Mulla on paljon ystäviä, jotka ei saa töitä kun ei ole työkokemusta ja joilla on toinen tai molemmat vanhemmat jääneet työttömäksi eivätkä saa töitä kun työkokemusta on pitkän uran verran mutta ikää on liikaa mittarissa."

Aattelepa, sitten tulee se samasta opinahjosta samanlaisilla papereilla valmistunut, joka pääseekin sen faijan suhteiden avulla mukavasti uran alkuun ja siitä ylentyy koko ajan kovemmille palkoille,

Sitten asustellaan omakotitalossa, äänestetään kokoomusta ja paatoksella julistetaan, että kyllä kaikki on vain osaamisesta kiinni, työttömät on kaikki osaamattomia luusereita.