Pitääkö sähkölaitteet irrottaa pistorasiasta ukonilmalla?
Kommentit (13)
Jos pilvestä maahan asti räpsähtää niin muutama metri ei varmaan ihmeemmin vaikuta.
Riippuu ihan sähköverkosta ja sen suojauksesta ja asuinpaikasta. Vikavirtasuojattujen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa eikä kunnon ukkosenjohtimilla varustetussa kerrostalossa tms.
Otan pois, vaikka asun kerrostalossa, eikä koskaan ole sattunut mitään.
Kyllä se ukkonen rikkoo kampetta maakaapeloidullakin alueella. Halvemmaksi tulee ottaa töpöt seinästä irti kuin ostaa uudet vehkeet.
Kyllä suosittelen MUTTA EI jääkaappia ! Eikä pakastinta ne sulaaa ja lämpiää.
Vierailija kirjoitti:
Otan pois, vaikka asun kerrostalossa, eikä koskaan ole sattunut mitään.
No mitä olisi voinut sattua, jos mikään ei ole kiinni?
Ei tarvitse. Laadukas elektroniikkasi kestää 15 kiloampeerin virtapiikit kevyesti. Ja jos jotain sattuu niin 100 prosenttia kattava edullinen kotivakuutuksesi maksaa tuliterät laitteet ilman omavastuuta vaikka laitteesi olivat 10 vuotta vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut kun sähköt meni.
Joo. Vartin verran oli sähköt poissa. Meni yllättäen, ei näkynyt edes kunnon salamoita. Ilmeisesti iski johonkin jakomoon.
Asun itse rivitalossa ja aina olen varmuuden vuoksi irrottanut seinästä sähkölaitteet ukonilmalla ja kun olen poissa kotoa, paitsi tietysti jääkaapin. Oikeastaan pidän laitteita verkkovirrassa vain silloin kun käytän niitä, ehkäpä tästä johtuu se, että ovat osoittautuneet yllättävän pitkäikäisiksi, kun virtalähteitä ei kuormiteta jatkuvalla verkkovirralla, joitain laitteitahan ei edes voi sammuttaa oikeasti mistään päävirtakytkimestä vaan olisivat jatkuvassa valmiustilassa jos ovat verkkovirtaan kytkettynä.
Ei kerrostalossa mikään välttämätön mutta miksei jos haluaa pelata varman päälle