Esi-teinin ihonhoito. Mistä oikeat neuvot?
Asiallisia vastauksia toivoisin!
Kysyisin mistä saisin paperilla tai muuten jonkun luotettavan tahon ihonhoito-ohjeet 12-vuotiaalle näytettäväksi? Siis tyyliin apteekista tai ihotautilääkäriltä. Ei meikkifirmalta tai vastaavalta, joka yrittää vaan saada tuotteitaan myydyksi!
Kävimme tytön kanssa keskustelua. Hän haluaa käyttää kasvojenpuhdistukseen ja hoitoon aikuisille tarkoitettuja seerumeja, voiteita, puhdistusvoiteita ja muita vastaavia aikuisen ihon tuotteita. Minä olen sitä mieltä, että ennen murrosikää/murrosiän alussa tärkeintä on pitää kasvot puhtaana ja kosteuttaa. Liian "vahvat" ja varsinkaan aikuisille tarkoitetut aineet aiheuttavat vaan enemmän harmia. Lapsen/nuoren iho kun on vielä herkkä, eikä ole kehittynyt samalla tavalla.
Tyttö ei tietenkään uskonut minua vaan suorastaan raivosi, että minä en voi tietää asiasta. Ja korosti etenkin sitä, että jokaisen iho on erilainen. Mikä on tietysti totta. Seuraavassa lauseessaan kuitenkin totesi, että eräs 15-vuotias tuttava on antanut hänelle nämä ohjeet voimakkaiden ja erilaisten tuotteiden käytöstä! :) :) :) Tämä 15-vuotias kuulemma tietää paremmin kun yksikään aikuinen. Ja varsinkaan minä.
Minä en haluaisi riidellä mutta kuitenkin pitää lapsen ihon terveenä. Ja koska hän ei usko minua, haluaisin osoittaa hänelle jonkin tahon, josta voisi lukea tuonikäisen ihonoito-ohjeet.
Kiitos jo etukäteen asiallisista neuvoista! / Tytti
Kommentit (82)
Mitä pidempi viesti, sitä enemmän veetuttaa..
Peräpuikot auttaa finneihin.. Ja...
Jääpuinolla tpöttää terskaa ja päälle perunajauhoa. A vot
Luin kaikki kommentit mutta vain muutama niistä oli asiallinen ja vastasi alkuperäiseen kysymykseen.
Miten saada teini ymmärtämään, että ne aikuisten seerumit, yövoiteet jne eivät auta lapsen ihoon. Kun ihossa ei siis ole mitään "ongelmaa" tai sairautta. Ainoastaan teini-iän alkamisesta kertovat muutama näppy otsassa.
Mutta kiitos teille, joilta sain asialliset neuvot!
Laitoin myös kouluterveydenoitajalle viestiä, että mistä saisi neuvoja. Ja neuvoilla tarkoitan nimenomaan oikeita suosituksia tuonikäisen iholle. Minä myönnän tietysti olevani väärässä, jos 12-vuotiaan iho vaatii jotakin muuta kuin pesun ja kosteutuksen. Pidän edelleen mielipiteeni ja tietoni, että lapsen iho ei tarvitse päivävoiteita tai seerumeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se kosmetologille tai ihotautilääkärin vastaanotolle.
Tässä vaiheessa on ehkä vähän liian kallista meille. Kun kyse on vasta neuvojen antamisesta. Lapsen iho on muuten terve ja puhdas, ei ole koskaan ollut allergioita tai muita iho-ongelmia. Mitään "toimenpiteitä" ei mielestäni lapsen iholle tarvitse siis tehdä! Haluaisin vaan osoittaa, että saattaa tehdä enemmän haittaa joillain seerumeilla.
Lapsen otsalla on kyllä muutama ikään kuuluva näppy. Mutta minähän en voi asiasta mitään tietää!! :) :) :)
Kannattaa nyt oikeasti antaa sen tytön käydä kosmetologilla, vaikka tyttöjen hemmottelu-päivä verukkeella. Me saimme oikeat ohjeet ja neuvot 9-vuotiaana alkaneisiin iho-ongelmiin-sellaisia mitä et mistään lääkäriltä saa,ellei kyse pahasta ongelmas
9-vuotiaalle hemmottelupäivä on hoploppi tai hese, ei kosmetologi! Iho-ongelmat selvitetään lääkärissä jos tarvis. Meidän tapauksessa ei ole iho-ongelmista kyse.
Suihku päivittäin
Tyynyliinan vaihto viikoittain
Ja jos luitte kommenttini: tytöllä ei siis ole mitään ongelmia ihon kanssa!! Eikä ole ollut 12-vuoteen!
Hän on nyt vasta päättänyt hoitaa ihoaan kuten 15-vuotias on neuvonut. Eikä usko minua kun sanon että puhdistus ja kosteus riittää. Pilaa ihonsa sillä, että tunkee naamaansa seerumeita, päivä- ja yövoiteita.
Tytti
Paskan jauhantaa... Ei moukkiin muka tietoa tarvita.. Hoitakaa läskejä ne. Terv 13 v tyttö. O
Vierailija kirjoitti:
Suihku päivittäin
Tyynyliinan vaihto viikoittain
Tee sinä niin. Toiset tekee kuin haluaa.. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikakaveri roiskii spermat tytön kasvoille. Noin nuorilta sitä elämäneliksiiriä tulee paljon ja usein. Lisäksi kyse on turvaseksistä
Tämä on tässä ketjussa ensimmäinen varteenotettava neuvo. Ja se peräaukon valkaisusta kloritilla. 😂😂😂
Meillä litran kloriitti pullo riitti puolen suvun perärinkulan valkaisuun.. Pidimme sellaiset valkaisukokontumis juhlat..
Vierailija kirjoitti:
Ja jos luitte kommenttini: tytöllä ei siis ole mitään ongelmia ihon kanssa!! Eikä ole ollut 12-vuoteen!
Hän on nyt vasta päättänyt hoitaa ihoaan kuten 15-vuotias on neuvonut. Eikä usko minua kun sanon että puhdistus ja kosteus riittää. Pilaa ihonsa sillä, että tunkee naamaansa seerumeita, päivä- ja yövoiteita.
Tytti
Tee hänelle kotona ihonpuhdistuksen jälkeen hieronta. Kasvohierontaohjeita on netissä. Huomaa kyllä äkkiä, että mikä on sitä suurinta luksusta kun rentoutuu. Ja niitä finnejä ei tietenkään tarvi hieroa. Korkeintaan pehmittää kurkunviipaleella, jonkalaiset laitat hänelle silmien päälle hieronnan ajaksi.
Itse pidän kosmetologin kasvohoidossa juuri hieronnasta. Minusta tuntuu hyvältä kun hän ottaa ja hieroo kipeitä niskalihaksiakin. Aina kun löydän kampaajan, joka suostuu hieromaan päänahkani hajustamattomilla aineilla, otan päänahan hieronnan. Rentoutusta on liian vähän tässä maailmassa.
'9-vuotiaalle hemmottelu-päivä on hoploppi tai Hese ei kosmetologi! Iho-ongelmat selvitetään lääkärissä jos tarvis. Meidän tapauksessa ei ole iho-ongelmista kyse.'
Juu,ei-sinun kohdallasi on siis selvästi kyse kyvyttömyydestä ymmärtää lukemaansa,joten ehkä se onkin parasta mennä sinne tohtorin pakeille,oli syy lapsen iho tai jokin muu. Lueppa viestini uudestaan,josko ymmärtäisit sen sisällön tällä kertaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se kosmetologille tai ihotautilääkärin vastaanotolle.
Tässä vaiheessa on ehkä vähän liian kallista meille. Kun kyse on vasta neuvojen antamisesta. Lapsen iho on muuten terve ja puhdas, ei ole koskaan ollut allergioita tai muita iho-ongelmia. Mitään "toimenpiteitä" ei mielestäni lapsen iholle tarvitse siis tehdä! Haluaisin vaan osoittaa, että saattaa tehdä enemmän haittaa joillain seerumeilla.
Lapsen otsalla on kyllä muutama ikään kuuluva näppy. Mutta minähän en voi asiasta mitään tietää!! :) :) :)
Kannattaa nyt oikeasti antaa sen tytön käydä kosmetologilla, vaikka tyttöjen hemmottelu-päivä verukkeella. Me saimme oikeat ohjeet ja neuvot 9-vuotiaana alkaneisiin iho-ongelmiin-sellaisia mitä et mist
"9-vuotiaalle hemmottelupäivä on hoploppi tai hese, ei kosmetologi! Iho-ongelmat selvitetään lääkärissä jos tarvis. Meidän tapauksessa ei ole iho-ongelmista kyse."
Minusta toi kosmetologille vienti olisi myös hyvä idea. Jos ongelma on saada teini uskomaan että ei tarvitse seerumeita eikä tyttö äitiään usko, niin jonkun muunhan se olisi silloin kerrottava. Miksei sitten kosmetologi, joka tietää mistä puhuu ja tyttö myös tietää sen. Eihän häntä mihinkään monen tunnin kaikenkattavaan kasvohoitoon tarvitse viedä. Olen itse aikoinani opiskellut kosmetologiksi, silloin meillä oli opetushoitolassa valikoimissa juuri teineille/nuorille tarkoitettu nuorisokasvohoito+opastus. Se sisälsi kevyen ihonpuhdistuksen lisäksi opastuksen millaisia aineita ja miten usein ja kuinka niitä tulisi käyttää. Jos teillä on lähellä kosmetologikoulu voi sieltä kysyä onko sellaiseen mahdollista päästä. Uskoisin että ihan tavallisestakin hoitolasta löytyy kyllä apua kun selittää tilanteen.
Vielä ei ole iho-ongelmia mutta äkkiähän niitä saa syntymään jos ihoonsa läiskii ihan mitä sattuu tuotteita jo 12 vuotiaasta lähtien ja ohjeet on otettu 15v kaverilta ja tiktokista.
Vierailija kirjoitti:
Tytti
Ei 15-vuotiaskin tarvi kaiken maailman seerumeita tai ikääntyvän ihon yövoidetta. Ennemmin hankkii vaikka Jyskin alehintaisia tyynyliinoja ja vaihtaa niitä joka ilta, ettei tarvi koko yötä naamaa hieroa likaista liinaa vasten. Puhdistus, kosteutusta ja aurinkosuoja ovat 12-vuotiaalle tärkeimmät.
Finnejä ei kannata opetella puristelemaan, koska tulehdus voi levitä ihon sisällä. Jonkin kelta/valkopäiseksi kypsyneen finnin pään voi puhkaista apteekin ruiskun ohuella kertakäyttöneulalla ja laittaa rakkolaastarin yöksi päälle imemään mätää. Nenään ei kannata missään nimessä käyttää mustapäärautaa, koska iho jää samanlaiseksi aukkoisesti kuin mansikan pinta. Kannattaa pestä sitä nenää päivittäin niin se normaali nenän ihohuokosten tali ei ehdi tummia liasta. Jos ei muuten saa puhtaaksi niin sitten paikallisesti Neutrogenan kasvovedellä, mutta iho kannattaa suojata sen käyttämisen jälkeen auringolta. Kaikki happoja sisältävät tuotteet kun altistavat ihoa palamiselle sekä maksaläiskille.
Älä välitä täällä noista häiriintyneistä kirjoittelijoista. Heillä ovat omat ongelmansa, joissa emme pysty auttamaan. Toivottavasti saat tyttäresi järkiinsä. Tehkää vaikka laskelma siitä, kuinka paljon rahaa menee turhaan kosmetiikkaan jos hän alkaa pilata ihoaan kuten kaverinsa muka suurella asiantuntemuksella neuvoo. Kaveria ei tarvi loukata. Voi vain todeta, ettei hän ole tyttäresi ihon paras asiantuntija. Ihotyyppi kulkee monesti perheessä ja siksi vanhemman kokemuksia kannattaa todellakin kuunnella.
Itse käytän vain lumenen perus kosteuvoidetta. Minulla on erittäis kuiva iho ja todella herkkä iho, joten toi rasva on täydellinen siihen. Mitään muuta en tarvitse.
N.22
Lisään vielä, että minä olen "vain" äitipuoli, jonka luona (isän kanssa) lapsi on asunut virallisesti koko elämänsä. Näkee omaa äitiään noin joka toinen vkl. Ja loma-aikoina.
Ymmärrän tietysti teinin angstin, että ei halua ottaa minulta mitään neuvoja vastaan! Enkä täällä mitään neuvoja varsinaisesti pyytänytkään. Vaan nimenomaan jonkun tahon, joka antaisi lapselle ns. mustaa valkoisella! Hän voisi itse lukea ihonhoito-ohjeita. Ja miten lapsen ihon "ylihoitaminen" vaikuttaa.
Olen miettinyt annanko tämän asian vaan olla :( Oma äiti ei selkeästi tunnu välittävän. Hän on se joka antaa lapsen ostaa seerumeita ja voiteita, jopa ostaa niitä lapselle. On antanut jopa omia käytettyjä meikkejä lapselle!! Mikä minusta on ehdottomasti väärin ja ällöttävää.
Mun 13 vuotias on käyttänyt ceraven tuotteita ja nyt tilasin hänelle saaren taika skin glow-tuotteita. Pari päivää vasta näitä käyttänyt.
Apteekissa myytävä Acon Spot Overnight-voide on tehokas finneihin. Jos ne vielä aamulla punoittavat kovasti, sitten kannattaa hautoa jääpalalla ja vaikka peittää hammastikulla saman sarjan peitepuikosta otetulla värillä. Taputella ohuesti kerros kerrokselta ja lukita vaikka perunajauhoilla paremman puutteessa.
Kaikki finnien peittoon tarkoitetut peitepuikot ja roll-on peitevärot ovat kauheita siksi, että ne koskevat ihoon, jossa on pestynäkin bakteereitaan. Siksi se värimuru kannattaa ottaa erikseen. Etenkin roll-on tuotteet ovat todella epähygieenisiä pyöriessään jopa puoli vuotta kasvoilla.