Esi-teinin ihonhoito. Mistä oikeat neuvot?
Asiallisia vastauksia toivoisin!
Kysyisin mistä saisin paperilla tai muuten jonkun luotettavan tahon ihonhoito-ohjeet 12-vuotiaalle näytettäväksi? Siis tyyliin apteekista tai ihotautilääkäriltä. Ei meikkifirmalta tai vastaavalta, joka yrittää vaan saada tuotteitaan myydyksi!
Kävimme tytön kanssa keskustelua. Hän haluaa käyttää kasvojenpuhdistukseen ja hoitoon aikuisille tarkoitettuja seerumeja, voiteita, puhdistusvoiteita ja muita vastaavia aikuisen ihon tuotteita. Minä olen sitä mieltä, että ennen murrosikää/murrosiän alussa tärkeintä on pitää kasvot puhtaana ja kosteuttaa. Liian "vahvat" ja varsinkaan aikuisille tarkoitetut aineet aiheuttavat vaan enemmän harmia. Lapsen/nuoren iho kun on vielä herkkä, eikä ole kehittynyt samalla tavalla.
Tyttö ei tietenkään uskonut minua vaan suorastaan raivosi, että minä en voi tietää asiasta. Ja korosti etenkin sitä, että jokaisen iho on erilainen. Mikä on tietysti totta. Seuraavassa lauseessaan kuitenkin totesi, että eräs 15-vuotias tuttava on antanut hänelle nämä ohjeet voimakkaiden ja erilaisten tuotteiden käytöstä! :) :) :) Tämä 15-vuotias kuulemma tietää paremmin kun yksikään aikuinen. Ja varsinkaan minä.
Minä en haluaisi riidellä mutta kuitenkin pitää lapsen ihon terveenä. Ja koska hän ei usko minua, haluaisin osoittaa hänelle jonkin tahon, josta voisi lukea tuonikäisen ihonoito-ohjeet.
Kiitos jo etukäteen asiallisista neuvoista! / Tytti
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi edes lukea. Onpa ap avuton.
Jos minä saisin päättää, heittäisin kaikki seerumit, päivävoiteet ja muut tökötit suoraan roskiin. Toisaalta voisin myös olla välittämättä, ihan kun lapsikaan ei välitä minun neuvoista vaan ottaa ne ilkeilynä. Haluan tässä vaan nimenomaan olla asiallinen aikuinen, ja löytää jonkinlaisen keskitien.
Varhaisnuoretkin voivat luulla nykyajan filtteröinnin aikana, ettei heidän ihailemillaan vaikuttajilla ole ihohuokosia tai otsa kurtisti jne. Kannattaa puhua ihan siitä, että nuoren iho on tarpeiltaan täysin erilainen kuin lähes eläkeikäisen madamen iho. Se madameikäinen tarvii kaikki mahdolliset heleyttävät ja jopa kuorivat kosmeettiset aineet.
Nuori pysyy nättinä kun ei ala hankkia liikoja ongelmia käyttämällä kaikkea mahdollista sekaisin ja päällekkäin. Pitää olla se selkeä ihonhoitorutiini ja noudattaa sitä. Nuori ihminen tarvii eniten ihonsa hehkun takaamiseen tasapainoisen ruokavalion (heippa palmuöljylle) liikuntaa ja lepoa oikeassa suhteessa toisiinsa. Kävely on aliarvostettu laji, vaikka sitä voi tehdä raikkaassa ulkoilmassa.
Siitä tuli mieleen yksi kaikkia kaunistava ja komistava asia: hyvä ryhti. Hyväryhtisiä ihmisiä näkee Suomessa todella harvoin. Se ryhti lähtee syvistä vatsalihaksista ja niitä voi harjoittaa petipotilaskin. Pitää uskaltaa nostaa pää ylös ja vetää lapaluita taakseen kun on pystyssä. Hyvästä ryhdistä on iloa vielä vanhanakin. Sellaista perunasäkkiä ei ole, etteikö se näyttäisi paremmalta sen parempiryhtisen yllä.
Vierailija kirjoitti:
Poikien äitien rento elämä.:
En ylpeilisi. Pojillekin voi tulla iho-ongelmia ja he voivat käyttää vääriä tuotteita. Sen lisäksi he voivat haluta lihasta ja ryhtyä esimerkiksi vankiladieetti-hömpötykseen, jossa joka ruoan päälle laitetaan sipsimuruja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie se kosmetologille tai ihotautilääkärin vastaanotolle.
Tässä vaiheessa on ehkä vähän liian kallista meille. Kun kyse on vasta neuvojen antamisesta. Lapsen iho on muuten terve ja puhdas, ei ole koskaan ollut allergioita tai muita iho-ongelmia. Mitään "toimenpiteitä" ei mielestäni lapsen iholle tarvitse siis tehdä! Haluaisin vaan osoittaa, että saattaa tehdä enemmän haittaa joillain seerumeilla.
Lapsen otsalla on kyllä muutama ikään kuuluva näppy. Mutta minähän en voi asiasta mitään tietää!! :) :) :)
Kannattaa nyt oikeasti antaa sen tytön käydä kosmetologilla, vaikka tyttöjen hemmottelu-päivä verukkeella. Me saimme oikeat ohjeet ja neuvot 9-vuotiaana alkaneisiin iho-ongelmiin-sellaisia mitä et mistään lääkäriltä saa,ellei kyse pahasta ongelmasta,johon tarvitaan jo lääkkeet. Tarvittiin vain oikeaoppinen puhdistus,ei siis mitään markettikamaa ja omia puhdistusyrityksiä, sekä pari tuotetta,joita on käytetty siitä lähtien. Ovat auttaneet ja lapsi innostui hoitamaan ihoaan oma-aloitteisesti päivittäin-nyt tulokset näkyvät.Miksi et tahdo tyttäresi käyvän asiantuntijalla,jos kyse ei kuitenkaan ole vaikeasta aknesta? Hän saattaa jopa saada elämyksestä itselleen idean lähteä alalle,jos kokemus on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiteinille ja monelle muullekin tiedoksi, että kosmetiikan kohdalla on todella tiukat säännöt sen suhteen, että kuinka syvälle ne saavat imeytyä. Suurin osa seerumeista on hyvin onnistunut markkinointikikka, saman efektin saa aikaiseksi ihan kasvovettä kerrostamalla. Sosiaalinen media saa vain näyttämään jotenkin hienilta sen, että kasvoille lutrataan 16 eri tuotetta. Ainoa ihonhoidossa käytetty aine, jolla on oikeasti todettu olevan vaikutuksia on retinoli. Ja sitähän ei kannata alkaa käyttää ennen kuin on 25.
Myös c-vitamiini ja aurinkosuoja on tutkitusti toimivia.
Aurinkosuojaa ei voi alkaa käyttää liian aikaisin. C-vitamiini on hyvä saada hedelmästä tai vaikka mansikoista tai paprikasta sisäisesti.
Aikana jolloin ei ollut nettiä eikä Demiä, en tiennyt mitään ihonhoidosta. Naama oli kuiva kuin hiekkapaperi eikä äitiä asia kiinnostanut. En siis saanut rahaa kosteusrasvaan. Akne oli seuraava ja siihenkin löytyi lääkäriaika kun olin pari vuotta siitä kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiteinille ja monelle muullekin tiedoksi, että kosmetiikan kohdalla on todella tiukat säännöt sen suhteen, että kuinka syvälle ne saavat imeytyä. Suurin osa seerumeista on hyvin onnistunut markkinointikikka, saman efektin saa aikaiseksi ihan kasvovettä kerrostamalla. Sosiaalinen media saa vain näyttämään jotenkin hienilta sen, että kasvoille lutrataan 16 eri tuotetta. Ainoa ihonhoidossa käytetty aine, jolla on oikeasti todettu olevan vaikutuksia on retinoli. Ja sitähän ei kannata alkaa käyttää ennen kuin on 25.
Ei 25, vaan 45. Sen ikäistä ihoa voi vasta alkaa kutsua termillä ikääntyvä iho.
Myöhäistä jo nelivitosena.
Ei kannata edes alkaa käyttää nikotiinituotteita!
Vierailija kirjoitti:
Eri-ikäisten ihonhoitotarpeista löytyy netistä paljon tietoa. Ihan perusasia, joka usein on esimerkiksi naistenlehtien ihonhoitoaiheisissa jutuissa on tuo, miten nuoret aikuiset itselleen haitaksi käyttävät liian vahvoja ja vääriä tuotteita kuten A-vitamiinijohdannaisia. 12-vuotias on lapsi, jonka hormonitoiminta alkaa heräillä. Jos et löydä mitään netistä, voit aivan hyvin pyytää materiaalia apteekista kuten itse olit jo huomannutkin.
Hormoneista sen verran, ettei kannata läträtä liikaa kosmetiikan kanssa, koska se kasvattaa hormonaalisia häiriöitä aiheuttavaa kemikaalikuormaa. Tämä nykyikäluokkia, joka on käynyt pistoksille ja paklannut itseään koko ajan on gynekologien ja lapsettomuushoitojen superasiakasluokkaa viiden vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiteinille riittää kevyt putsari (emulsio tai öljy), kosteutus jollain voiteella sekä päivisin aurinkorasva. Kasvovettä käyttää, kunhan ei ole liian hoitava.
Kasvovesiä on monenlaisia. Vielä 1990-luvulla neuvottiin ostamaan pullo mineraalivettä ja käyttämään sitä kasvovetenä. Siihen aikaan sai ostaa kumikorkkeja pullojen päälle eli neuvo toimi ja kasvot sai puhtaaksi ilman pelkoa järkyttävästä hinnasta tai allergisoitumisesta.
Ei kasvovedellä ole tarkoitus puhdistaa kasvoja vaan nimenomaan lukita kosteutta ihoon puhdistuksen jälkeen
Kosteus lukitaan ihoon rasvaa sisältävällä voiteella. Ei tarvi edes ostaa kallista. Hieroo vaikka rypsiöljyä siihen puhdistetun ja kostean ihon päälle.
Haluaako käyttää ihonhoitotuotteita niiden finnien takia vai muusta syystä? Jos finnit häiritsevät niin suosittelen aknelääkettä (voidetta/geeliä), sellaisia voi käyttää lieväänkin akneen ja ovat paremmin tutkittuja kuin kosmetiikka eli auttavat todennäköisemmin ja haitat tiedossa. Toki auttavat usein vain sen aikaa kun niitä käyttää, kuten kosmetiikkakin. Täysin finnitöntä ihoa ei kyllä saa lääkkeilläkään eikä ylipäätään millään.
Jos taas haluaa hoitaa ihoa siksi kun muutkin tai jostain muusta syystä kuin finnien takia, niin se on sitten toinen tarina.
Poikakaveri roiskii spermat tytön kasvoille. Noin nuorilta sitä elämäneliksiiriä tulee paljon ja usein. Lisäksi kyse on turvaseksistä
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin, jossa on hyvä ihonhoito-osasto. Cerave voisi olla merkki, josta löytyisi sopiva mieto tuote (perusvoide ja puhdistusaine), joita myös aikuiset käyttävät, eli pitäisi kelvata myös teinille
Ceravea myydään itänaapurissa. Itse en anna anteeksi, ettei farmaseutti kertonut minulle asiasta. Lensi Cerave roskiin kun luon lehdestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi edes lukea. Onpa ap avuton.
Jos minä saisin päättää, heittäisin kaikki seerumit, päivävoiteet ja muut tökötit suoraan roskiin. Toisaalta voisin myös olla välittämättä, ihan kun lapsikaan ei välitä minun neuvoista vaan ottaa ne ilkeilynä. Haluan tässä vaan nimenomaan olla asiallinen aikuinen, ja löytää jonkinlaisen keskitien.
Varhaisnuoretkin voivat luulla nykyajan filtteröinnin aikana, ettei heidän ihailemillaan vaikuttajilla ole ihohuokosia tai otsa kurtisti jne. Kannattaa puhua ihan siitä, että nuoren iho on tarpeiltaan täysin erilainen kuin lähes eläkeikäisen madamen iho. Se madameikäinen tarvii kaikki mahdolliset heleyttävät ja jopa kuorivat kosmeettiset aineet.
Nuori pysyy nättinä kun ei ala hankkia liikoja ongelmia käytkäyttämäll.................... Luuletko että olet ensimmäinen joka latelee itsestään selvyyksiä. Kukaan ei ota opikseen sun mukavaistusta vauva palstalla.. Jokainen äiti ja tyttö toimii niinkuin toimii ja jos tarvis kysyy ihotautilääkritä tms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiteinille riittää kevyt putsari (emulsio tai öljy), kosteutus jollain voiteella sekä päivisin aurinkorasva. Kasvovettä käyttää, kunhan ei ole liian hoitava.
Kasvovesiä on monenlaisia. Vielä 1990-luvulla neuvottiin ostamaan pullo mineraalivettä ja käyttämään sitä kasvovetenä. Siihen aikaan sai ostaa kumikorkkeja pullojen päälle eli neuvo toimi ja kasvot sai puhtaaksi ilman pelkoa järkyttävästä hinnasta tai allergisoitumisesta.
Ei kasvovedellä ole tarkoitus puhdistaa kasvoja vaan nimenomaan lukita kosteutta ihoon puhdistuksen jälkeen
Kosteus lukitaan ihoon rasvaa sisältävällä voiteella. Ei tarvi edes ostaa kallista. Hieroo vaikka rypsiöljyä siihen puhdistetun ja kostean ihon päälle.
Ainoa halpa öljy iholle on auringonkukkaöljy. Se ei tuki huokosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös c-vitamiini ja aurinkosuoja on tutkitusti toimivia.
Aurinkosuojaa ei voi alkaa käyttää liian aikaisin. C-vitamiini on hyvä saada hedelmästä tai vaikka mansikoista tai paprikasta sisäisesti.
C-vitamiinin vaikutusmekanismi iholle laitettuna on aivan eri mitä syötynä. Voit syödä vaikka sata kiloa paprikoita mutta se ei ihon punoitusta vaalenna ja tasoita ihon yleisväriä niin tehokaasti kuin paikallishoitona laitettava seerumi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene apteekkiin, jossa on hyvä ihonhoito-osasto. Cerave voisi olla merkki, josta löytyisi sopiva mieto tuote (perusvoide ja puhdistusaine), joita myös aikuiset käyttävät, eli pitäisi kelvata myös teinille
Ceravea myydään itänaapurissa. Itse en anna anteeksi, ettei farmaseutti kertonut minulle asiasta. Lensi Cerave roskiin kun luon lehdestä.
Heitä roskiin myös Fazer, Valio ym, niitä kaikkia saa Venäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Poikakaveri roiskii spermat tytön kasvoille. Noin nuorilta sitä elämäneliksiiriä tulee paljon ja usein. Lisäksi kyse on turvaseksistä
Tämä on tässä ketjussa ensimmäinen varteenotettava neuvo. Ja se peräaukon valkaisusta kloritilla. 😂😂😂
Työntäkää ne PAPRIKAT jo nyt 👵🏻vittuunne! Yhdessä pisaraakaan sitruunamehua on enemmän c-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tässä ketjussa ensimmäinen varteenotettava neuvo. Ja se peräaukon valkaisusta kloritilla. 😂😂😂
Kosteus tarttuu veehen kun supistaa...
Kuka tollo täältä kyselee lapselleen hoitoohjeita.. Etkö löydä asiantutevaa tahoa.. Näin puhisii ei kukaan normaali turvadu eikä usko.