Mitä tekisit ystävän kanssa, joka juoruilee muista tutuistaan salassapidettäviä tietoja?
Olen ottanut etäisyyttä erääseen ystävääni, koska olen huomannut vuosien varrella hänen juoruilevan entisistä opiskelukavereistaan yms:sta sellaisia toiselta tutultaan ohimennen kuultuja ilmiselkeästi vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia terveysasioita. En ymmärrä, mitä ystäväni saa näistä saamiensa tietojen kertomisestaan minulle? Nostattaako omaa egoaan noilla juoruillaan, vaikka itsellään on mielenterveysongelmia ollut jo nuoruudestaan saakka, ja käy välillä lääkkeiden voimin töissäkin. Mitähän hän itse tykkäisi, jos ja kun minä juoruaisin eteenpäin hänen omia mielenpuolen ongelmiaan yhteisille tutuillemme???
Kommentit (14)
En kertoisi enää hänelle mitään tai olisi ystävä. Tuo "ystäväsi" kertoo asioita myös sinusta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
En kertoisi enää hänelle mitään tai olisi ystävä. Tuo "ystäväsi" kertoo asioita myös sinusta eteenpäin.
Minulla oli työkaveri, joka kertoi muiden henkilökohtaisia ja yksityisiä asioita minulle, vaikka en halunnut ja sanoin hänelle siitä.
Ei todellakaan kannata kertoa mitään. Koskaan ei voi tietää kuka tuntee kenetkin.
Olen oppinut kantapäänkautta ja ihan lapsellisuuttani kun olen uskoutunut arkaluonteisista asioistani nuorena ystävilleni ja lähiomaisilleni niin että niitä on huudeltu, julkaistu ihan kenelle tahansa. Nuorena kun olin tyhmä ja liian luottavainen. Nuorena ja lapsellisena sitä kuvittelee että voisi johonkin luottaa.
Mitään asioita minkä ei halua leviävän ei saa puhua kenellekkään muuta kuin ammatilaisille joilla on vaitiolovelvollisuus. Jos puhut jollekkin muille niin niillä ei ole vaitiolovelvollisuutta vaikka tuntuisi kuinka hyvältä ystävältä sillä hetkellä ja tilanteet voi muuttua hetkessä ihan toiseksi ja on kokemusta.
Lopetin 40-vuotisen kaveruuden juurikin tällaiseen.
Ei tuo ihminen ennen niin paha ollut mutta sitten alkoi joka tapaamisen jälkeen jäädä inhottava olo jostain hänen tekemisestään/sanomisestaan ja otin etäisyyttä jonka jälkeen lopulta lakkasin vastailemasta kokonaan.
Tuosta nyt pari vuotta aikaa eikä ole kertaakaan tullut ikävä tätä henkilöä että kaipaisin elämääni takaisin. Päinvastoin.
Keskeytät heti ja sanot ettet halua kuulla arkaluontoisia yksityisiä asioita toisesta ihmisestä. Ei se ole sen vaikeampaa
Saako hän tiedot työnsä kautta? Jos saa niin, sinun pitää ilmiantaa hänet työnantajalleen. Jos ei saa, niin sinun pitää sanoa hänelle, että juoruamalla toisten henkilökohtaisia asioita, hän syyllistyy yksityisluontoisen tiedon levittämiseen ja se on rikos (tarkista tuo termi, itse en jaksa nyt)
Vierailija kirjoitti:
En olisi yhteydessä tuollaiseen ihmiseen.Luottamukselliset asiat joita toiselle kertoo pitää pysyä myös vain ja ainoastaan henkilöllä jolle luottamuksella kertoo.
Ei jatkoon.🙄
Moi Pallopää-mies! Oletko Ap? Tuntuu kuin puhuisit eräästä tuntemastani. Joku voi olla huolissaan ja kertoo oikealle henkilölle eli hyvä vaan. Älä tee itsestäsi jotain vainoharhaista tämmöisen takia. Miksi kerrotaan asioita joita et itse kerro vaikka se olisi ollut aiheellista. Jos haluat tietää kaiken mitä sinusta on kerrottu niin saat varmasti tietää. Se ei ole monen rivin teksti. Sen sijaan joku pannut liikkeelle omituisen juorun että eräs nainen on h-asi ja sillä on ollut oikeasti omituinen seuras. Senkin saat kuulla jos et ole jo kuullut tai erotat jostain muusta 'jutusta'. Tästä voi sanoa onko todellista - onko sinulla siitä puhdas omatunto? Kun ihmiset ryhtyy puhdistamaan ilmaa niin KAIKKI tarttee kertoa ja rehellisesti. Mitä esteitä sitten on sille mikä on 'kaikki'... voi tietysti olla jotain niin niin inhottavaa, että oksat pois... senkin voi kertoa... vaikka vois olla jopa oikeasti ihan rikollista... henkilökohtaisen tiedon levittämistä... (siis jotain muuta kuin väkivaltaa...)... mitä tietoja on kerrottu siten että on edes sanottu että kerrotaan luottamuksellisesti... kääntyykö joku jo haudassaan???
En kertoisi enää mitään itsestäni. Korkeintaan vaan sääasioita ja yleismaailmallisia juttuja.
Pyytäisin häntä kertomaan lisää näistä tutuista. Mielenkiintoista! Omasta elämästä en tietenkään kertoisi mitään arkaluontoista.
Vierailija kirjoitti:
En kertoisi enää mitään itsestäni. Korkeintaan vaan sääasioita ja yleismaailmallisia juttuja.
Tuo mun kaveri alkoi jakaa sitten näitä monikymmenvuotisen ystävyyden aikana tapahtuneita noloja juttuja uusille kuulijoille eli ei sitä pystynyt mitenkään estämäänkään jos vaikka satuit istumaan samassa kahvipöydässä ja alkoi muistella jonkun toisen paikallaolijan sattumuksia kouluajoilta esimerkiksi. Oli kerta kaikkiaan ratkiriemukasta...
Kerroin eräitä asioita itsestäni eräälle melko läheisenä pitämälleni ihmiselle. Kaipasin siinä tilanteessa kuuntelijaa. Vuosia myöhemmin sain kuulla, että häneltä käytiin kysymässä tilanteestani ja hän oli vuotanut henkilökohtaiset asiani kyselijälle. En siinä vaiheessa pystynyt puolustamaan itseäni, mutta luottamus meni täydellisesti. En usko että hän tietää minun tietävän juoruilustaan. Tervehditään toisiamme, ei sen enempää. Kyselijä kertoi mitä oli tapahtunut, joten huonoa käytöstä häneltä myös.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin eräitä asioita itsestäni eräälle melko läheisenä pitämälleni ihmiselle. Kaipasin siinä tilanteessa kuuntelijaa. Vuosia myöhemmin sain kuulla, että häneltä käytiin kysymässä tilanteestani ja hän oli vuotanut henkilökohtaiset asiani kyselijälle. En siinä vaiheessa pystynyt puolustamaan itseäni, mutta luottamus meni täydellisesti. En usko että hän tietää minun tietävän juoruilustaan. Tervehditään toisiamme, ei sen enempää. Kyselijä kertoi mitä oli tapahtunut, joten huonoa käytöstä häneltä myös.
samoin käynyt itselle. Säälin ja halveksin miten alas ihminen voi vajota kun tekee toiselle noin
En olisi yhteydessä tuollaiseen ihmiseen.Luottamukselliset asiat joita toiselle kertoo pitää pysyä myös vain ja ainoastaan henkilöllä jolle luottamuksella kertoo.
Ei jatkoon.🙄