Onko sinulla romaneja ystävinä
Kommentit (51)
Tykkään jutella heidän kanssaan. Ei tarvitse jutella koskaan työasioista.
Tunnen romaneja jotka ovat olleet 40-45v samassa työpaikassa ja jääneet eläkkeelle samaisesta työpaikasta.
Valkolaisissa en voi sanoa samaa.Toiset valkolaiset eivät edes tiedä sanaa työ.Eivät ole päivääkään olleet töissä.😏🙄
Musta on jännä, miten valtaväestön parissa työskentelevät romanit joutuvat usein pimittämään taustansa- eikä suinkaan meidän suomalaisten takia, vaan omiensa.
Eräs opettajani oli romani, enkä olisi tätä älynnyt, jossen olisi nähnyt tämän saapuvan aikaisin koululle heimovaatteissa. Vaihtoi ne, meikkasi näyttävästi väreillä, ja teki ei-perinteisen kampauksen ennen tuntien alkua. Puhui hyvin hienostuneesti ym., mistään ei nähnyt taustaa. Sain myöhemmin kuulla, että oli joutunut noloon asemaan työskentelynsä takia yhteisössään, ja perässä oli mm. ex-mies.
Samoin isäni luottomekaanikko oli romanimies, isä kertoi että koska oli tämän tuntenut jo lapsuudesta, tiesi myös että mies on irtisanonut välinsä sukuunsa. Hän oli kieltänyt ystäviään kertomasta "kylillä" juuristaan. Eli ihan tavallista työläisen elämää, vaimo suomalainen.
Ei ole eikä tule. Olen joutunut asumaan niin lähellä useita heikäläisiä, että olen nähnyt muun muassa sen, mikä heidän kehuttu siisteytensä todellisuudessa on: rimpsupuseroita pitkin pesutuvan lattioita, ei-oman irtaimiston turmelemista ja luvatta käyttämistä ja täydellistä välinpitämättömyyttä omia sotkuja kohtaan. Missä yksi, siellä kohta pörrää autolasteittain muita. Ja se huuto ja älämölö ei lopu ikinä. Soisin koko heimon takaisin sinne, mistä vuosisatoja sitten lähtivät; siellä on heille sopiva kulttuuri ja äänimaailma.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen romaneja jotka ovat olleet 40-45v samassa työpaikassa ja jääneet eläkkeelle samaisesta työpaikasta.
Valkolaisissa en voi sanoa samaa.Toiset valkolaiset eivät edes tiedä sanaa työ.Eivät ole päivääkään olleet töissä.😏🙄
Montakohan 40-50 vuotta samassa työpaikassa ollutta valkolaista on yhtä samanlaista romania kohti? Riittääkö 50 000 vai moninkertaistetaanko? Ja mikä on suhdeluku koko ikänsä työttä olleissa?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole työkavereina näkynyt
Minulla on ja ovat mukavia työkavereita ja tekevät työnsä hyvin. Käyttävät tavallisia vaatteita, ehkä peittävämpiä, kuin nykymuoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä, kuuntelen joka päivä äänikirjoja.
Miten tää liittyi aloitukseen?
Taitaa puhua romaaneista
Näen heitä harva se viikko, mutta varsinaiset kohtaamiset tuiki harvinaisia. Ei koskaan naapureina. Työelämässä kohdannut yhden miehen, arvostettu ja pidetty työtoveri. Yksityishenkilöinä satunnaisesti tavatessa yleensä miellyttäviä: huoliteltu, korrekti ja huomaavainen käytös. Lisänä annos spontaaniuutta sekä pientä oman edun tavoittelua, johon suhtaudun hyväntahtoisesti.
Mun vaimo. Elänyt tosin valkolaisten keskuudessa koko ikänsä eikä juuri ole romanikulttuuriin edes tutustunut. Tumma ja kaunis. Mutta on tietty raja, jota pidemmälle en uskalla ärsyttää, koska vihaisena on raivotar vailla vertaa.
Minun kommenttini poistettiin😂 niin tietysti.Ei saa näköjään kertoa hyviä asioita romaneista.Onneks ei ole niinku puolueellista😏🙄