Miten toimia: kollega pimittää tietoja ja vaikeuttaa työtäni
On kyse henkilöstä, jolla on ollut mielenterveysongelmia ja ties mitä ongelmia ja joka on kiusannut lähikollegaansa kolmekymmentä vuotta. Sitten minä tulin uutena taloon ja hän haluaa kohdistaa samaa epäammattimaista kiusaamista minuun. No, muuten en välittäisi paskan vertaa, mutta kun joissain kohtaa työnkuvamme kohtaavat. Joku henkilö hierarkian ylimmistä päästä kysyy minulta jotain, josta tämä kiusaaja vastaa, ja laitan hänet kopioksi vastaukseeni. Ja odotan tietenkin vastaavasti olevani kopiona hänen vastausviestissään ko. henkilölle. Mutta näin ei koskaan tapahdu. Joudun erikseen kyselemään perään, että onhan asia hoidettu. Olen nyt hiukan kyllästynyt tähän tilanteeseen. Olen pyytänyt häneltä suoraan, että hän pitää minut ajan tasalla. Saan töykeitä vastauksia. Olen informoinut hänen esihenkilöään. Mutta joillekin ihmisille sallitaan vaikka minkälainen käytös. Mietin, mikä olisi paras tapa toimia.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
"Olen pyytänyt häneltä suoraan, että hän pitää minut ajan tasalla. Saan töykeitä vastauksia. Olen informoinut hänen esihenkilöään. Mutta joillekin ihmisille sallitaan vaikka minkälainen käytös. Mietin, mikä olisi paras tapa toimia."
Tässä vaiheessa paras tapa toimia on vaihtaa työpaikkaa.
Hakemuksia on vetämässä. Mutta työnantajan kannalta olisi parasta laittaa kiusaaja pihalle. Mutta eihän siitä päättäminen tietenkään minun asiani ole.
Ap
Minulla on samanlainen työkaveri. Tein joskus avauksenkin tälle palstalle hänestä. Hän tiputtaa minut kaikista viestiketjuista pyytämättä pois, ei välitä tietoa, jättää kertomatta olennaisia työhömme liittyviä asioita eikä vastaa suoriin kysymyksiin. Koitan sinnitellä, hänellä lähestyy eläkeikä ja hyvässä lykyssä hän jää vielä ennenaikaisesti pois. Toivottavasti itsestäni ei koskaan tule yhtä veemäistä.
Minä, minä, minä. Työkaverin pitää tehdä minun työni ja kertoa minulle mitä tekee ja minun pitää saada kopiot kaikesta mitä hän lähettää.
Kukahan se kiusaaja olikaan?
Etkö voi laittaa siihen viestiin maininnan "laitathan vastauksen myös minulle, kiitos" tai muuta vastaavaa.Jos tuossa kohtaa jättää vastaamatta sinulle, on ns. todisteet ettei tee sovitusti.
Voit vielä muutamalla sanalla jatkaa miksi vastauksen saaminen tärkeää, tyyliin "laitan tilauksen eteenpäin heti kun saan vastauksen aikatauluun" tmv. joka korostaa sitä, että ryösi ei etene ellei sinulle vastata.
Pomolle puhuminen. Jos ei auta, työpaikan vaihto mutta niin, että firman johdolle kerrot syyt, joka tilanteen kuvaille. Oletko noin Uusavuton?
Veikkaan, että kiusaaja on saanut toimia oman päänsä mukaan aina, siksi ettei yksikään esimies ole kyennyt laittamaan häntä kuriin. Sitten on syntynyt tapa, että esimiehet eivät jaksa edes yrittää. Normaalissa työpaikassa tuollainen tyyppi laitettaisiin pellolle heti. Koska niin ei ole käynyt lienee kyse julkisen sektorin työpaikasta tai sitten jostain pk-yrityksestä, jossa johtaminen on nollatasoa, kun on vaikea antaa potkuja. Kaikki työkaverit vain odottavat että henkilö pääsisi eläkkeelle...
Sun ongelmasi on siis se, että työtehtävät eivät suju koska kyseinen henkilö ei suostu yhteistyöhön. Tässä ei ole montaa vaihtoehtoa ottaen huomioon että ongelmatyöntekijän on annettu huseerata siellä vuosikymmeniä.
1. Voit antaa esimiehelle palautetta joka kerta kun häirikkö on tehnyt mokan. "En tiennnyt/voinut tehdä tätä, koska X ei ilmoittanut minulle..." jne... Valitettavasti tässä menee usein niin että häirikkö alkaa kiusata sinua yhä enemmän ja sinä saat esimiehen silmissä hankalan tyypin maineen.
2. Jos sulla on ns. munaa, niin kävele räväkästi häirikön työpisteelle ja istu alas ja pyydä häntä keskustelemaan siitä, miten saatte yhteistyön toimimaan. Vie suklaata tai muuta tuliaisiksi. Ehdota että näytät hänelle kuinka s-postiosoitteesi lisätään sinne kohtaan "kopio" - luultavasti henkilö ei osaa tehdä sitä itse. Voi toimia tai sitten ei.
3. Uuden työpaikan etsiminen lienee helpointa, ellei työkaveri X:n eläkepäivät ole pian.
Voikohan laittaa kopion kaikista tällaisista viesteistä myös pomolle (sopia siitä hänen kanssaan etukäteen)? Olisi edes minimipanostus pomolta.
Jos ko. henkilön esihenkilö ei reagoi asiaan, niin asian voi viedä myös esihenkilön esihenkilölle. Sekä myös työsuojeluvaltuutettu voi auttaa. Meillä oli yhden henkilön kanssa ongelmia töissä ja sitä puitiin pitkään ja hartaasti. Tilanne päättyi jonkinlaiseen välikohtaukseen, jonka jälkeen ko. henkilö sai ilmeisesti perusteellisen puhuttelun sekä varoituksen. Meillä huonoon käytökseen puuttuttiin ja huonosti käyttäytynyt henkilö laitettiin järjestykseen. Jos vaikuttaa, että työnantajaa ei kiinnosta laittaa asiaa kuntoon, niin sitten kannattaa suosiolla vaihtaa työpaikkaa eikä jäädä kituuttamaan. Työnantajalle voi myös kertoa neutraaliin henkeen, että päädyit vaihtamaan työpaikkaa ko. henkilön käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen työkaveri. Tein joskus avauksenkin tälle palstalle hänestä. Hän tiputtaa minut kaikista viestiketjuista pyytämättä pois, ei välitä tietoa, jättää kertomatta olennaisia työhömme liittyviä asioita eikä vastaa suoriin kysymyksiin. Koitan sinnitellä, hänellä lähestyy eläkeikä ja hyvässä lykyssä hän jää vielä ennenaikaisesti pois. Toivottavasti itsestäni ei koskaan tule yhtä veemäistä.
Ota kopio viestiketkuista ja näytä pomolle!
Sama juttu AP!
Ootko ap tän kollegan esimies vai kollega? Mitä kyttäät hänen tekemisiään, ei kuulu sulle.
Tätä tulee kun pitää taistella olemassaolostaan työpaikalla. Pian käytäntöä joka paikassa kun irtisanomisen uhka koko ajan niskassa. Te halusitte nälkäpeli menoa, pian sitä saa roppakaupalla. :D
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/tyopaikkakiusaaminen
https://www.ksml.fi/paikalliset/2635731
AKT:n hallituksen jäsenille syytteitä Ahteen potkuista
Sis vastaatko sille kysyjälle, että "En osaa vastata, mutta kysyn asiaan N.N:ltä" ja sitten laitat N.N:n siihen ketjuun kopionsaajanamukaan? Miksi ihmeessä hän vastatessaan sinulle kuulumattomaan asiaan kertoisi sen vastauksen sinulle? Tätä en ymmärrä. En minäkään saadessani minulle kuulumattoman viestin pyydä, että hei, kun annat asiakkaalle varausajan, niin kerro se minullekin ihan siksi, että tiedän sinun sen ajan antaneen.
Missä tuossa on se kokemasi kiusaaminen? Aloituksesta päätellen vastaat kysyjälle, mutta jostain syystä laitat vastauksestasi kopion työkaverille. Mitä hänen tulisi tehdä, koska olet jo vastannut kertaalleen?
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap tän kollegan esimies vai kollega? Mitä kyttäät hänen tekemisiään, ei kuulu sulle.
No aika monessa työpaikassa työntekijöiden työt ainakin sivuaa toisiaan. Ja monissa paikoissa hommat tapahtuu ketjuna: ketjun edeltävien osien pitää tehdä duuninsa ja antaa pallo eteenpäin, että ketjussa myöhemmin olevat henkilöt voivat tehdä oman osansa. Esim laskutus ei usein onnistu, jos asiakaspalvelu ja myynti eivät ole saaneet sopimuksia/tilauksia kuntoon ja varasto tavaraa ulos. Jos jossain kohtaa on stoppi, myös tilauksen laskutus jumittaa ja aiheuttaa virheilmoituksia laskutukseen. Silloin kyllä kollegan tekemiset kuuluu aika monellekin.
Jos meillä saa meilinä kysymyksen, joka kuuluu työkaverille, niin me laitamme sen kysymyksen suoraa osaajalle ja jonkun "olisitko ystävällinen ja vastaisit tähän, koska tämä on osaamisalaasi" -tekstin siihen alkuun. Ei meillä edes yritetä vastata, jos ei osata ja jos tiedetään, kenelle viesti oikeasti pitää laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika monessa työpaikassa työntekijöiden työt ainakin sivuaa toisiaan. Ja monissa paikoissa hommat tapahtuu ketjuna: ketjun edeltävien osien pitää tehdä duuninsa ja antaa pallo eteenpäin, että ketjussa myöhemmin olevat henkilöt voivat tehdä oman osansa. Esim laskutus ei usein onnistu, jos asiakaspalvelu ja myynti eivät ole saaneet sopimuksia/tilauksia kuntoon ja varasto tavaraa ulos. Jos jossain kohtaa on stoppi, myös tilauksen laskutus jumittaa ja aiheuttaa virheilmoituksia laskutukseen. Silloin kyllä kollegan tekemiset kuuluu aika monellekin.
Ja kun jokainen ketjun pala tiedottaa tekemisensä koko muulle ketjulle, niin saadaan sellaisia 12 hengen ketjuja siitä, miten tieto on kulkenut eikä ketjun alkupäässä ymmärretä, että miksi heille tulee tieto siitä, asiakas on noutanut tavaran, jota ei ole tilattu.
Vierailija kirjoitti:
Sis vastaatko sille kysyjälle, että "En osaa vastata, mutta kysyn asiaan N.N:ltä" ja sitten laitat N.N:n siihen ketjuun kopionsaajanamukaan? Miksi ihmeessä hän vastatessaan sinulle kuulumattomaan asiaan kertoisi sen vastauksen sinulle? Tätä en ymmärrä. En minäkään saadessani minulle kuulumattoman viestin pyydä, että hei, kun annat asiakkaalle varausajan, niin kerro se minullekin ihan siksi, että tiedän sinun sen ajan antaneen.
Ohis mutta miksi hän ei kertoisi vastaustaan myös ap:lle? Epäterveessä organisaatiossa tietoa pantataan ja pahimmassa tapauksessa vain yksi henkilö tietää miten joku prosessi menee tai jotain ohjelmaa käytetään, ja kun tämä henkilö onkin äkkiä poissa, kukaan ei tiedä miten homma hoidetaan.
Minulla vastaavanlaisia kokemuksia, sillä erolla että kyseessä on perheyritys. Työkaveri on pomon vaimo, esimiehelle valitus ei tehoa, koska hän ei uskalla viedä viestiä eteenpäin. Olen kertonut suoraan johtajalle, mutta hän on hampaaton ja kykenemätön toimimaan. Kukakohan yritystä johtaa? Nyt vihdoinkin sain uuden työpaikan, täytyy sanoa vielä että itsetuhoisuus oli monta kertaa mielessä, nyt helpottaa.
"Olen pyytänyt häneltä suoraan, että hän pitää minut ajan tasalla. Saan töykeitä vastauksia. Olen informoinut hänen esihenkilöään. Mutta joillekin ihmisille sallitaan vaikka minkälainen käytös. Mietin, mikä olisi paras tapa toimia."
Tässä vaiheessa paras tapa toimia on vaihtaa työpaikkaa.