Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla romaneja ystävinä

Vierailija
24.05.2024 |

Tai seurusteletko romanin kanssa? 

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain minfon ketjussa oli kopsattuna tekstejä romanien omista Facebook-ryhmistä ja tekstit olivat ÄO 50 tason mölinää, ilman päätä tai häntää. Mitään järkeä tai logiikkaa niissä ei kyllä ollut.

Toimiminen tuollaisten kanssa on varmasti haastavaa, kun heidän kykynsä ymmärtää asioita ja niiden syy- ja seuraussuhteita on hyvin vaatimatonta.

Koitan vältellä ko. vähemmistöä niin pitkälle kuin voin.

Vierailija
22/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukaverina oli romani 9 vuotta. Mukava tyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai onhan miulla Leif ja Raineriiii

Kyösti 

Vierailija
24/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinulla on personal rainer, niinkö?!

Vierailija
25/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulussa oli. Kyseinen tyttö lopetti kaveruuden jansallismekkoonsa siirtyessä ja alkoi kiusaamaan ystäviäni

Vierailija
26/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni mies on puoliromani.

Vierailija
27/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulussa oli. Kyseinen tyttö lopetti kaveruuden jansallismekkoonsa siirtyessä ja alkoi kiusaamaan ystäviäni

Sinuapa ei kiusannut.

Vierailija
28/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta kaveerata moramiesten tai muun klaaninsa kanssa. Puukoteltkoot toisiaan vaan. Eläimiäänkin kohtelevat niin huonosti ainakin täällä päin, että multa ei heru mitään sympatiaa.

Vierailija
29/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut usein väitteen, etteivät romanit tee töitä.

Tiedänpä kuitenkin tällaisia, mutta työelämässä he pukeutuvat kuten me muutkin ja painavat töitä.

Tekevät töitä, mutta eivät välttämättä romaniasussa.

Vierailija
30/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupoikana joskus 2000-luvun alussa oli kaverina. Oli todella kiva kaveri. Muuttivat sittemmin pois, en tiedä minne.

Vierailija
31/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattini vuoksi tavannut useita työelämässä olevia romaneja. Naisista monet käyttää perinnepukua, miehet pukeutuu tavallisiin vaatteisiin, mutta hyvin siisteihin. Työntekijöinä ovat pidettyjä, ahkeria. Joillakin selkeästi tarve suoriutua työstä paremmin kun kantaväestö. 

Vierailija
32/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistossa oli yksi äiti. Oli mukava, lapset meidän lasten kanssa päiväkodissa. 

Vierailija
33/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä tule. Työn kautta sen verran "hyviä" kokemuksia romaneista asiakkaina, lähipiiristä samaten (yhdellä kaverillani oli yläasteella romanityttö kaverina ja isäni erehtyi myymään koiranpennun romanille. Molemmat osoittautuivat pahaksi virheeksi) ja vasta oli uutisissa siitä kun romanimies viilteli mäkkärissä pienen vauvansa äidin kuoliaaksi. 

Että ei paljoa kiinnostele ystävystyä tällaisen sakin kanssa, sanokaa sitten ihan miksi rasistiksi tahansa. Ei haittaa leimat ja syytökset minua, kunhan tämä porukka pysyy minusta mahdollisimman kaukana.

En tiedä miksi vaivaudun. Mutta onko käynyt mielessä että kaikki eivät ole samanlaisia? 

Vierailija
34/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä tule. Työn kautta sen verran "hyviä" kokemuksia romaneista asiakkaina, lähipiiristä samaten (yhdellä kaverillani oli yläasteella romanityttö kaverina ja isäni erehtyi myymään koiranpennun romanille. Molemmat osoittautuivat pahaksi virheeksi) ja vasta oli uutisissa siitä kun romanimies viilteli mäkkärissä pienen vauvansa äidin kuoliaaksi. 

Että ei paljoa kiinnostele ystävystyä tällaisen sakin kanssa, sanokaa sitten ihan miksi rasistiksi tahansa. Ei haittaa leimat ja syytökset minua, kunhan tämä porukka pysyy minusta mahdollisimman kaukana.

En tiedä miksi vaivaudun. Mutta onko käynyt mielessä että kaikki eivät ole samanlaisia? 

Ihan tismalleen samanlaisia ovat olleet kaikki, joita olen itse kohdannut tai joita läheiseni ja työkaverini ovat kohdanenneet. Eli missähän ne harvinaiset poikkeustapaukset sitten on, jos joka ikinen vastaantuleva on juuri tuollainen? Miten voisivat muuta ollakaan, kun heidän porukkansa on todella sisäänpäinlämpeävä ja ovat tarkoituksella eristäytyneet muusta yhteiskunnasta. Siinä pienessä piirissä kasvavat sitten samanlaisiksi, siihen outoon kulttuuriinsa kuuluvaan tyyliin.

Vierailija
35/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena tunsin parikin romania, eikä ole kauheasti hyviä muistoja heistä. Pojat väkivaltaisia narsisteja, tytöt kovia suustaan ja usein kiusaajia. Kaikkia heitä yhdisti vahva silmänpalvonta (kiitos kulttuurinsa), olivat kiltisti aikuisten nähden ja esim. tytöt muka niiiin hygieenisiä, mutta kun aikuisen silmä vältti...

Eniten heissä harmitti se, miten yhteisö tavallaan sabotoi omiensa menestystä. Tytöt saatettiin pitää kotona siivoamassa koeviikolla, noin esimerkiksi. Aikuiset löivät kiilaa omien lastensa ja meidän muiden väliin. Ekat syrjivät termit kuulin romanien suusta lapsena. 

Vierailija
36/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi ei tosiaankaan. Rasvoja ovat kaikki. 

Vierailija
37/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan, voihan olla totta että ne 99% pilaa loppujen maineen :D Miksi vaivautua?

Vierailija
38/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut vanhemman pariskunnan, muun muassa. Olivat kivoja ihmisiä. 

Vierailija
39/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykööt pikkupiireissään, kun eivät osaa olla ihmisiksi. Kaverit löytävät sitten sieltä omiensa joukosta.

Vierailija
40/51 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvän päivän tuttu oli. Harrasti yhdistetyn hiihtoa, pukeutui kantaväestön mukaisesti.

Kerran möin luistimet torin kautta. Romaninainen halusi ostaa sukulaispojalle. Kaupat syntyivät asianmukaisesti Matkahuollon kautta.

Lapsena meille tuli joka kesä maalle tuttu romaniperhe hevoskärryillä ja isä äiti tarjosivat aina yösijan. Eivät varastaneet mitään.

Harvoin olen tekemissä nykyään, mutta ei ole ongelmia.