Vein hämähäkin ulos, normaalisti oisin tappanu
Pelkään niitä ja jostain typerästä syystä yleensä oon tappanu ne jos oon nähny sisällä, vaikka tiedän että eihän ne mitään pahaa tee.
Nyt äsken näin ja otin sen lehden päälle ja vein ulos ja aion tästä lähtien tehdä niin aina tai sitten antaa vain olla.
Tuli niin hyvä mieli tästä että piti tänneki kirjottaa.
Kommentit (40)
Syövät hyttysiä. Hämähäkki on ystävä.
Hyvä! Ei saa viattomia ja harmittomia hämiksiä tappaa. Itse annan yleensä vain olla sisällä :D kesällä saatan viedä ulos.
Minäkin annan niiden olla. Yleensä niitä on meillä parvekkeella. Kerran huomasin pienen hämähäkin ja yhtäkkiä se hyppäsi söpösti. Piti googlettaa: todellakin on olemassa hämähäkkejä, jotka eivät saalista verkoilla vaan hyppäämällä saaliin kimppuun.
Kannattaa lukea tämä artikkeli:
https://suomenluonto.fi/uutiset/sulosilmainen-huippupeto/
Vien kaikki ulos ampiaisesta alkaen. Tosin viimeksi amppari sai kuolemantuomion kun tuli kolmesti sisälle pörräämään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Ei saa viattomia ja harmittomia hämiksiä tappaa. Itse annan yleensä vain olla sisällä :D kesällä saatan viedä ulos.
Mulla asuu vaatehuoneessa iso varastohämähäkki. Lupasin olla tappamatta jos ei käy kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vien kaikki ulos ampiaisesta alkaen. Tosin viimeksi amppari sai kuolemantuomion kun tuli kolmesti sisälle pörräämään.
Mehiläisiä, kimalaisia ja ampiaisia on paljon vähemmän kuin ennen, joten ei pitäisi yhtäkään tappaa 😢
Nämä raitapaitaiset pörrääjät eksyvät vahingossa sisälle, heille ei ole siellä mitään, joten ne haluavat pian ulos, mutta ovat sekaisin siitä miten päästä pois. Nämä siivekkäät liikkuvat aina valoon päin, joten ymmärtämällä tämän pääset eroon niistä niin ettei heikäläisille eikä sinulle käy kuinkaan.
Ne saa helposti ulos asunnosta niin, että sulkee ovet muihin huoneisiin, rajaa pörriäisen yhteen huonetilaan ja sitten sammuttaa valot huoneesta, sulkee säleverhot ja tummennusverhot -- ja sitten avaa yhden ainoan valoisan aukon ulos, vaikkapa tuuletusikkunan tai parvekkeen/terassin oven. Pörrö lentää sekunneissa ulos ihan itse.
Jos ei pelkää raitapaitoja, ja pörrääjä on jäänyt siihen ikkunalle jumittamaan (luulevat kuulema lasia usein vedeksi), niin sitten avaat tuuletusikkunan ja ohjaat kutsumattoman vieraan hellästi ulos pölyhuiskulla. Sellainen pitkä kapea värikäs muovihuiska on hyvä. Ötökkä ei vahingoitu, mutta ei pääse pistämään, ja saat sen helposti ohjattua ulos.
Tiedän tunteen 😄 Meillä on loppukesäisin/syksyisin ihan järkyttävä määrä lukkeja, tapan niitä oikeasti varmaan pari sataa vuodessa. En vaan kestä niitä pitkine jalkoineen, ja jos vielä kävelevät iholla niin hrrrhh!!
Ja koska tapan kaikki näkemäni lukit, olen siedättänyt itseni pienemmille hämähäkeille ja luvannut etten enää tapa niitä. Pahaa välillä tekee, mutta siirrän ne ulos nätisti sanomalehdellä tms. Tänään viimeksi.
Aiemmin olen tappanut ihan kaikki hämikset.
Mä vein kanssa hämiksen eilen ulos. Vien yleensä kaikki hämikset ja hyönteiset ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla asuu vaatehuoneessa iso varastohämähäkki. Lupasin olla tappamatta jos ei käy kimppuun.
Meillä on kylppärihämähäkki. En tiedä miten se siellä vaihtelevan kosteassa ympäristössä elää ja mistä saa ruokaa, mutta siellä se on kuitenkin pärjäillyt jo pitkään, on rakentanut katonrajaan pienen verkon itselleen. Sielläpähän elelee, ei häiritse minua.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen 😄 Meillä on loppukesäisin/syksyisin ihan järkyttävä määrä lukkeja, tapan niitä oikeasti varmaan pari sataa vuodessa. En vaan kestä niitä pitkine jalkoineen, ja jos vielä kävelevät iholla niin hrrrhh!!
Ja koska tapan kaikki näkemäni lukit, olen siedättänyt itseni pienemmille hämähäkeille ja luvannut etten enää tapa niitä. Pahaa välillä tekee, mutta siirrän ne ulos nätisti sanomalehdellä tms. Tänään viimeksi.
Missä sinä asut??? Hrrrr.....
Osottaa ihmisyyden. Mä tein tätä paljon lapsena, mun vanhemmat aina nauro mulle
Tää asia on kakspiippunen, se listiminen oikeassa tilanteessa ei ole väärin. Niin tää maailma on luotu, vahvempi laji päättää. Se myös luo tasapainoa maailmaan, kun eläimet esimerkiksi saalistaa toisiaan
Mut se idea on just siinä, että onkse tappaminen tarpeellista aina? Sillonku se ei oo tarpeellista, ni sillon sitä ei tulis tehdä huvikseen.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kylppärihämähäkki. En tiedä miten se siellä vaihtelevan kosteassa ympäristössä elää ja mistä saa ruokaa, mutta siellä se on kuitenkin pärjäillyt jo pitkään, on rakentanut katonrajaan pienen verkon itselleen. Sielläpähän elelee, ei häiritse minua.
Luultavastikin se pitää kylppärissä majailevat muut pienemmät hyönteiset ja ötökät kurissa ja siinä mielessähän se on hyödyllinen kotieläin. Mäkin olen hämähäkin kutoa kylppäriin seittejään rauhassa, pikkuötököitä harvemmin bongaa siellä.
Hämähäkit on kilttejä meillä Suomessa. Ulos vaan jos häiritsee.
Hämähäkki on hyvä siisteyspoliisi, se syö esim. sokeritoukkia ja muita inhottavuuksia. Hämähäkki on kiva niihin
verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Osottaa ihmisyyden. Mä tein tätä paljon lapsena, mun vanhemmat aina nauro mulle
Tää asia on kakspiippunen, se listiminen oikeassa tilanteessa ei ole väärin. Niin tää maailma on luotu, vahvempi laji päättää. Se myös luo tasapainoa maailmaan, kun eläimet esimerkiksi saalistaa toisiaan
Mut se idea on just siinä, että onkse tappaminen tarpeellista aina? Sillonku se ei oo tarpeellista, ni sillon sitä ei tulis tehdä huvikseen.
<3
Tämä on yleinen väärinymmärrys että luonnossa "vahvempi" päättää. Evoluutiossa tärkeintä on olla ympäristöön sopeutuva, ei vahva.
Mutta ihminen on laji, joka ei ole sopeutunut, vaan elää täysin irrallaan luonnosta, joten me olemme tyhmyyksissämme romahduttaneet mehiläisten ja kimalaisten määrän maailmassa omilla toimillamme. Mutta nyt niiden puuttuminen puree meitä perspuoleen, koska kukapa muu pölyttäjän hommat hoitaisi kuin raitapaitaiset pikku ystävämme?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/01/polyttajien-maara-on-romahtanu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä asut??? Hrrrr.....
Maalla 😄 On melkoinen tunne kun peilin edessä riisuu paitaa ja peilin kautta huomaa että paidasta putosi mahan päälle lukki. Tai kun menee saunaan ja miettii mikä jalkaa kutittaa, niin lukki.... Joskus meillä oli hammasharjat pihasaunassa, mutta jostain syystä lukit piti niistä. Siinä kun pimeässä meni pesemään hampaita ja harjaosassa on lukki 😂 Ei, en vaan kestä niitä, en millään. Sen olen itselleni sallinut mutta vastaavasti olen opetellut sietämään normi hämähäkkejä ja vien ne ulos.
Samoin vien ulos kaikki pörriäiset, aina. Tulitikkuaski on siinä näppärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullapa on sokeritoukkia ja paperitoukkia kans :D
Minäkin kannan hämähäkit ja muut ötökät ulos. Ja kyllä me mahdutaan olemaan sisälläkin, ei sen puoleen. Kunhan ei ole luteita, tai muita nopsasti lisääntyviä elintilan kaventajia.
Hyvä sinä! Talvella kannattaa antaa olla sisällä. Ovat sisälläkin hyödyllisiä. Kesällä vien itsekin ne ulos, jotta saavat paremmin ravintoa.