Hot take: onko yli 15 neliön asunto liian suuri yksin asuvalle?
Jos saisit päättää että minkä kokoisessa asunnossa yksin asuva henkilö saisi asua jos tämä asuu vuokralla niin mikä olisi mieletösi yksin asuvalle sopiva maksimi asunnon koko? 10 neliötä? 15 neliötä? 20 neliötä? Vai 25 neliötä joka on siinä rajoilla koska 30-35 neliötä on jo tyypillisen kolmion kokoinen ja vuokrat alkaa olemaan jo jossain 500-700 euron tietämillä?
Kommentit (42)
Mitä ihmettä yksinasuva ihminen tekee niin suurella asunnolla kuin 15m2?
Tuon kokoiseen asuntoon mahtuisi asumaan 4-5 lapsinen perhekin.
Kokemukseni mukaan 30-40 neliötä on sopiva. 20 neliötä on jo liian ahdas, siihen tilaan on vaikea saada mahtumaan normaalia määrää huonekaluja ja muita tavaroita.
Vierailija kirjoitti: Mitä ihmettä yksinasuva ihminen tekee niin suurella asunnolla kuin 15m2? Tuon kokoiseen asuntoon mahtuisi asumaan 4-5 lapsinen perhekin.
Nykyhallituksen märkä uni..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vuokralla asuminen liittyy siihen mitä ap "sallii"? Älyllisiä haasteita ap:lla.
Missä kohtaa ap sanoi että minkä kokoisen asunnon tämä sallii sen sijaan että kyselee vain kysymys kysymyksen perään että minkä kokoisia asuntoja muut sallisivat?
Hohhoijaa, ja miten KENENKÄÄN "salliminen" liittyy muiden ihmisten VUOKRALLA ASUMISEEN? Mistään tuistahan tässä ei ollut kyse. Ootko ite ap vai toinen yhtä vajak*i?
Asun 23 neliön yksisössä. Ei tänne mahtuisi edes sohvaa. Harrastan liikuntaa ja tässä vielä mahtuu jotenkin liikkumaan kotonakin. Jossain 15 neliössä ei kyllä mahtuisi kuin kääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse maksaa vuokran asukoon minkä kokoisessa haluaa. Jos saa yhteiskunnalta tukia niin hinta ratkaisee eikö neliöt.
saa asua vaikka kuinka isossa jos pystyy maksamaan asumistuen jälkeen erotuksen ns omavastuun. joku haluaa vuokran olevan just sen taulukon mukaan eikä valmis perusturvastaan yhtään lisää, joku taas 200e. kukin priorisoi. mikä tärkeää. kela ei kysele neliöitä. vaan vuokran, voivat ohjata halvempaa,mutta eivät pakota, sitten vaan huomioidaan vuokramenot että jää sitä omavastuuta. kela ei voi eikä pakota. ovat toki 2e kun on jäänyt omavastuuta,silloinkin tehneet sen pakollisen muutto halvempaan ohjauksen. moni pystyy kyllä sen 2e maksamaan omavastuuta. vähän tyhmää kelalta moisen takia antaa lukuisia vaihtoehtoja moisesta,kymmeniä asuntohakemuksia todisteet siitä jne. en usko kenenkään muuttavan 2e takia,järki ei kelalla ole yhtään
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan 30-40 neliötä on sopiva. 20 neliötä on jo liian ahdas, siihen tilaan on vaikea saada mahtumaan normaalia määrää huonekaluja ja muita tavaroita.
mulla vaatehuone on 30m2,paljon eri funkt kenkiä, iiisoja lierhattuja, monenlaista laukkua, takkeja 105 kpl,jne.. korut aurinkolasit asianmuk säilytys, yleensä yksinelävänä asunnot 58-68,silloin saa asunnosta toiminnallisen ja ei ahtaasti kalustetun, saa upeita astioita jne,tauluja senille,pikku asunnoissa vain ikkunaseinää, mihin taulut ja taulu tv,,sekin vie yhden seinän. samalla seinällä ei saisi olla kuin yksi sisuselementti,ei ahtaa mitään. väliovet pois patsi kylpy wc,korotettu oviaukko ilman väliovea ,joka pitää sopia rakennusvaiheessa jo.luo avaruutta
pienimmät asunnot, joissa olen asunut, ovat olleet 20,5 neliötä oksettavalla ranskalaisella parvekkeella ja 35 neliötä kunnon parvekkeella. Tuossa 20,5 neliössäkin pystyi asumaan, mutta säilytystilan puute oli iso ja häiritsevä juttu. Ja parvekkeen puute. 35 neliötä oli mielestäni ihan hyvän kokoinen. Siellä oli kunnollisen kokoinen keittiö ja mahtui parisänkykin, myös sohva, kirjoituspöytä/työpöytä ja ruokapöytäkin. Oli myös sauna ja ihan kivan kokoinen kylpyhuone. Neliöitä oli otettu eteisestä: eteinen oli lähinnä käytävä, jonne mahtui avaamaan välioven. mutta muuten oikein näpsäkkä yksiö oli se 35 neliöinen ja olisin voinut asua siellä kaikki sinkkupäiväni ihan helposti.
Itse asuin solussa opiskelijana. Huone oli ehkä 10m2 ja sitten toki oikeus yhteisiin tiloihin. Silti rajoituksen pitäisi edelleen olla hinnassa eikä neliöissä, kaikki kun eivät asu pk-seudulla ja pienemmältä paikkakunnalta voi löytää isomman asunnon halvemmalla.
Olen tehnyt vuosia kenttätikimusta Japanissa suosituista kaoselihotelleista ja miettinyt niiden tuomista Suomeen, mutta hotellin sijaan vuokra-asuntoina jotta Suomen asunto-ongelma saataisiin ratkaistua. Suomessa vuokrat nimittäin nousevat jatkuvasti minkä takia kohtuuvuokraiset edulliset ja halvat vuokra;asunnot alkavat käymään tässä maassa vähiin.
Asusteleen yksinään ja jo pelkkä sauna on tuo 25 neliötä.
Vuokraa ihan minkä kokoinen haluat ja mihin budjetti piisaa
Olettaen henkilö käy vain nukkumassa kotonaan, korkeintaan keittää aamukahvit siellä, menettelisi väliaikaisesti. Vuokran tulisi olla halpa.
Asun 30 neliössä, tämä on sopiva.
Kerran oli pakko muutama kk asua vuokralla, se asunto oli 68m ja tuntui ahtaalta. Nyt okt ja 150m on juuri sopiva mulle yksin.
Vierailija kirjoitti:
Asun 23 neliön yksisössä. Ei tänne mahtuisi edes sohvaa. Harrastan liikuntaa ja tässä vielä mahtuu jotenkin liikkumaan kotonakin. Jossain 15 neliössä ei kyllä mahtuisi kuin kääntymään.
Hirveästi riippuu miten ne neliöt on käytetty
Minulla saman kokoinen yksiö: keittokomero ja kylppäri on pieni mutta varsinaisessa huoneessa hyvin tilaa sängylle (120cm), 2hh sohvalle, tv-tasolle sekä pyöreälle pöydälle ja 4 tuolille sen ympärillä
Kävin katsomassa yhtä vähän isompaa yksiötä, johon ei olisi mahtunut edes nämä minun nykyiset huonekalut
Ensimmäinen vuokrakämppä oli 61 m2 ja nykyinen omistusasunto 74 m2. Yksin asun. Ap:n ei kannattaisi olla turhan utelias siitä, että miten kukakin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Tälleen yksin omakotitalossa asuvana ahdistaa ajatuskin tuollaisesta vankisellistä. Kun on tottunut siihen, että pelkästään jo eteinen on tuon kokoinen.
Olet porvari.
Itse ajattelen jotenkin näin
15-40 neliötä on yhdelle hengelle hyvä.
40-60 neliötä on kahdelle hengelle hyvä
+60 neliötä on perheellisten asuntoja
Toki jokainen asuu niin kuin haluaa.
Helsinkiläisten rakennusfirmojen johtajien märissä unissa.