Tää kuumuus ei lopu! Ei jaksais hellettä enää mutta pahenee vaan
Kaiholla muistelen kuukauden takaista lumimyräkkää
Kommentit (443)
Yli 6 kuukautta valkosta paskaa takana marraskuusta, olen niin onnellinen!! Saanut ihan tarpeeks pakkasista ja vesisateista kuukaudesta toiseen.
Ei tämä vielä mitään hellettä ole, muutamalla asteella vähän sisälämpötilaa korkeammalla. Jos tätä pitää helteenä niin et varmaan selviäisi hengissä etelän matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kylmä ilmasto ja lämpimiä päiviä vähän...nyt on mukava nauttia niistä vähistä päivistä koska pian on taas kylmää...
Suomessa rakennukset on tehty pitämään lämpö sisällä ja lämpenemään tehokkaasti. Ilmastointia ja jäähdytystä ei ole juurikaan asunnoissa huomioitu kun vanhojen rakennusten rakennusajankohta on ollut ennen ilmaston lämpenemistä Suomessa. Nykyään yleistyneet pitkät hellejaksot alkavat olla varsin ikäviä kaupungissa asuvien kokemina.
Tuolta Ilmatieteen laitoksen tilastoista on helppo valita ajankohdaksi vaikkapa joky yksittäinen kuukausi tai "kesä" ja katsoa miten eri paikkakunnilla keskilämpötilat ovat nousseet sitten vuoden 1961.
No, valintojen maailma. Pakkoko siellä kaupungissa on asua, missä päin m
Ja ei yhtään puuta missään. Pihat asfalttia ja aurinko paahtaa ilman esteitä aamusta iltaan. Itse asun myös maalla. Ympärillä oleva luonto pitää ilman raikkaana.
Mun kaupungissa on 25 astetta. En pidä tätä helteenä eikä helteet ole se ongelma, vaan liiallinen aurinko. Liikaa valoa, sokaisee silmät, epäterveellistä iholle ja myös kuivattaa luonnon. Korkeapaine joten ei ole yhtään pilviä.
Turha uneksiakaan että se loppuisi. Ilmakehässä olevien kasvihuonekaasujen lämpöpakote nyt vaan vaatii tätä maapalloa lämpenemään alati kiihtyvällä tahdilla, se on termodynamiikan laki. Ja tämä on vasta alkua. Kesät tulevat lämpenemään tästäkin huomattavasti. Lähivuosina Suomessakin rikotaan ensimmäistä kertaa +40 asteen raja, ja muutama vuosi myöhemmin se on ihan normaali kesälämpötila.
Ole kotona sisällä ilman vaatteita. Niin mä teen.
En mene ulos. Läpitalon huoneusto. Pilluakin voi viilettää näin. Viuh. Tuulenhenkäys joskus kun tulee ja levitän.
Ihan mahtava ilma. Just tulin 7km lenkiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtava ilma. Just tulin 7km lenkiltä.
Ja onneksi on vasta toukokuu.
Missä päin on ollut hellettä? Täällä on ollut kuivaa ja vähän yli 20 mutta hellerajaan on vielä matkaa. Ihannesää minulle toiminnan ihmiselle mutta välillä luontokin tarvitsee sadetta.
Vierailija kirjoitti:
Syö ja nuku vähemmän, niin helpottaa.
Ai niin, ei voi koska...
Multa ainakin helteet vie ruokahalun ja unet
hikoile niin alkaa helpottaa, vai oeltko tatuoinut kaikki hikirauhasetkin umpeen
Täällä Keski-Suomessa sataa juuri nyt kaatamalla.
26 astetta ja tuntuu ihan mukavalta. Sisälläkään ei ole liian kuuma kun pitää pimennysverhot ikkunoiden edessä koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tulla lumisesta alusta huolimatta keskimääräistä paljon lämpimämpi toukokuu. Jo nyt ollut kahdeksan hellepäivää ja lisää näyttää lykkäävän.
Vuoden 2018 ennätystä tuskin lyödään mutta toiseksi saattaa nousta listalla.
Ilmasto lämpenee ja täältä sitä voi oman paikkakunnan kohdalta käydä katsomassa:
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tilastoja-vuodesta-1961
Ei toukokuun alku kyllä luminen ollut kuin varmaan Lapissa...
Vasta toukokuun loppu ja nyt jo valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Keski-Suomessa sataa juuri nyt kaatamalla.
Voi sataisipa etelässäkin, en muista koska olisi viimeksi satanut.
Mistä sinä tiedät missä ap asuu?
Se että sinun alueellasi ei ole ollut lämmintä ei tarkoita sitä että muuallakin Suomessa on samanlainen sää.