Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsi - rippiristi

Vierailija
23.05.2024 |

Olen tämän kesän ristivastaava, ja olin jo aikoja sitten valmistaunut tähän ns. velvollisuuteen. Mutta, onko teidän mielestä ihan ok, että nuori laittaa puskista viestin, että haluaa sitten sellaisen ja sellaisen ristin. Ja siis käytännössä hintaluokkaa kultakaupasta hankittuna 500 e.

Viestissä ei mitään muuta, kuin korutoive. Olen hieman pöllämystynyt; omaan aikaan otettiin vastaan se, mikä kummilta saatiin: ei olisi tullut mieleenikään alkaa tekemään toivelistaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin toimita. Sen verran voi toivoa, haluaako kultaisen vai hopeisen ristin, mutta siinä se.

Vierailija
2/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miksi ostaa risti, jota kummilapsi ei pidä? Ja mikä risti maksaa 500€? Toisella lapsistani on Kalevala Korun Rajalinin risti, hopeaa 132€ ja toisella valkokultainen risti, alle 200€. Niin ihmettelen tuota, että mikä risti maksaa 500€. Laitapa linkki. Ja jos sulla ei ole varaa ostaa kummilapsen haluamaa ristiä, niin kysy voiko toiset kummit tai vanhemmat maksaa osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin toimita. Sen verran voi toivoa, haluaako kultaisen vai hopeisen ristin, mutta siinä se.

Samaa mieltä; keltakulta/valkokulta, tai jos ei haluta ristiä lainkaan, on ihan ok suunta, mutta että laitellaan tarkalleen kuvat ja ohjeet.

Mihin on kadonnut nuorten nöyryys ja kiitollisuus. Tuntuu, että vanhemmat ei edes muistuta kuinka arvokas pelkkä kultainen riipus ja ketju on nykyään, jo pelkästään ilman timanttejakin. Siihen sitten vielä kivitoiveet päälle, ja kaiverrukset, niin morjes. Pitäisi varmaan olla vielä rahakuori lahjaksikin antaa.

Vierailija
4/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin kummit on kysyneet, että millaisen ristin haluaisi ja ollaan laitettu kuvan että tällainen. Toki hinta kohtuuden rajoissa. Mutta eihän sellaisella ristillä mitään tee, joka ei ole mieleinen. 

Vierailija
5/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapseni äiti ilmoitti ennen konfirmaatiota, että ristin tulee olla sitten kultainen ja tarpeeksi näyttävä.

Vierailija
6/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, miksi ostaa risti, jota kummilapsi ei pidä? Ja mikä risti maksaa 500€? Toisella lapsistani on Kalevala Korun Rajalinin risti, hopeaa 132€ ja toisella valkokultainen risti, alle 200€. Niin ihmettelen tuota, että mikä risti maksaa 500€. Laitapa linkki. Ja jos sulla ei ole varaa ostaa kummilapsen haluamaa ristiä, niin kysy voiko toiset kummit tai vanhemmat maksaa osan.

Ai mikä maksaa? Kiinnostaa hirveästi sinun lapsen rajalinin ristit.

Katso varsin, paljonko maksaa timanteillä päällystetty täyskultainen risti ja siihen panssariketju.

Varakkuudesta ei ole kyse, vaan pyytämisen röyhkeydestä.

Vierailija
7/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä ainakin kummit on kysyneet, että millaisen ristin haluaisi ja ollaan laitettu kuvan että tällainen. Toki hinta kohtuuden rajoissa. Mutta eihän sellaisella ristillä mitään tee, joka ei ole mieleinen. 

Niin, kun nuoret on nykyään opetettu siihen, että vain sitä saadaan mitä halutaan.

Minulle lahjat oli lähtökohtaisesti aina mieleisiä, ja jos ei juuri odottamanilaisia, niin opin niistä pitämään. Sain oman kultaisen rippiristinä ihan sokkona, ja se on edelleen tallessa ja muistoineen kaikkineen äärimmäisen arvokas.

Vierailija
8/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumoavan risteissä on useampi yli 500 ketjuineen. Monessa paikassa niitä myydään alennettuun hintaan, vähän alle tuon 500.

-ohis-

Vierailija
9/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toivoa saa, mutta ovatko toiveet sopivissa rajoissa, on sitten asia erikseen. 15 v. on kuitenkin vielä aika nuori, ja  monella saattaa olla virheellinen käsitys siitä, mikä on mahdollista ja kohtuullista, saati sopivaa pyytää.

Mutta älä ala 'kostamaan' rippilapselle ostamalla jotain aivan päinvastaista. Osta jotain sellaista, mikä ei tyylillisesti eroa paljon toivotusta rististä, mutta pysyy kuitenkin budjetin rajoissa. 

Vierailija
10/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta AP voi suoraan sanoa, ettei noin kallista osta.

Asia voidaan ratkaista niin, että valitaan toinen budjettiin mahtuva risti.

Tai jos lähipiiristä (vanhemmat/mummit/tmv.) löytyy rahoittajia, risti voidaan ostaa kikpassa.

Tai jos lapsella on säästöjä/on menossa kesätöihin, voi maksaa itse loput (antaa vaikka lahjakortin ko. kauppaan)

Vierailija
11/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toivoa saa, mutta ovatko toiveet sopivissa rajoissa, on sitten asia erikseen. 15 v. on kuitenkin vielä aika nuori, ja  monella saattaa olla virheellinen käsitys siitä, mikä on mahdollista ja kohtuullista, saati sopivaa pyytää.

Mutta älä ala 'kostamaan' rippilapselle ostamalla jotain aivan päinvastaista. Osta jotain sellaista, mikä ei tyylillisesti eroa paljon toivotusta rististä, mutta pysyy kuitenkin budjetin rajoissa. 

Tätä itsekin vähän pelkään, että nyt toivotaan jotain 15-v mielestä coolia korua, eikä tosi asiassa ymmärretä kokonaisuuden arvoa edes. Olisi kyseessä edes vastuullinen ja ahkera nuori, mutta kun kaikki tavarat lojuu miten sattuu ja häviää.

En tietenkään kosta turhautumista kenellekään, mutta hätkähdin vain, että näinkö ne nuoret nykyään vaan laittaa toivomuksensa häpeilemättä tulemaan. Odotusarvona saada se, mitä halutaan.

Vierailija
12/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylihinnoiteltu risti. Sitä ei kuitenkaan käytetä muutakuin se kesä. 

Vierailija
13/28 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on edelleenkin käytössä aikuisenakin. Milloin lahjoille alettiin antamaan speksit, mitä pitää olla?

Vierailija
14/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sopia vanhempien kanssa että he ostaa ketjun, kummi tuo ristin. 

Vierailija
15/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin pyyntöön, että valitettavasti tuo risti on budejetilleni aivan liian kallis. 

Vierailija
16/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin suoraan,että on liian kallis.

En kehtaisi edes pyytää.

En tajua. En minä eikä minun aikana pyydetty mitään. Otettiin vastaan mitä saatiin.

T: nainen 43v.

Vierailija
17/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilta sen viehätys haihtuu tosiaan nopeasti. En ole minäkään ristiäni pitänyt sen koommin. Enää en pitäisi siksikään, että olen monien muiden tavoin eronnut kirkosta jo ajat sitten. 

Vierailija
18/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa ostaa noin kallista. Tosiaan harvat käyttää kovin kauan. Jotkut hukkaa.

Vierailija
19/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sopia vanhempien kanssa että he ostaa ketjun, kummi tuo ristin. 

Näin me tehtiin. Minä hankin ristin joka sekin jo maksoi n. 140 €, vanhemmat sitten ostivat ketjun rippilapsen kanssa. Ei mulla ois varaa molempiin. 

Vierailija
20/28 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kummien edes tarvitsee ostaa sitä ristiä, joka on kultaisena hyvinkin hintava? Eikö joku muu, vanhemmat, isovanhemmat voisi hankkia sen? Tai vaikka useampi yhdessä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä