Onko ok laittaa ylioppilaalle pelkkä kortti ilman seteliä?
En pääse ystäväni lapsen juhliin, mutta kortin aion laittaa. En ole lapsen kanssa läheinen, joten onko ok laittaa pelkkä kortti postissa? En haluaisin kokonaan jättää muistamatta.
Kommentit (62)
Ei ole ok, se on nuorelle suuri pettymyt!
Pistäisit nyt edes pari kymppiä. Noloa lähettää kortti ilman lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Pistäisit nyt edes pari kymppiä. Noloa lähettää kortti ilman lahjaa.
Minusta 20e on noloa. Perhe on todella rikas, lapset saa kaiken mitä keksivät haluta.
Omista ylppäreistä on jo sen 15 vuotta, mutta kyllä se vähän hassulta tuntui saada eräs kortti ilman rahaa. Osasin toki jo silloin ajatella, että ajatus on tärkein, ja että ehkä heillä oli sellainen tapa, että "ei lahjaa jos ei osallistuta". Mutta ihan rehellisesti sanoen kyllä se kortin avaaminen yllätti, ja tuli jopa fiilis, että onkohan raha pöllitty pois? Sellaista ei tietenkään kehtaa kysyä.
Jos kuitenkin lähetät kortin, niin lähetä ei-avattava kortti ilman kuorta. Siitä näkee heti, että kyseessä on vain lämmin muistaminen. Nuoria ei kyllä ihan hirveästi kortit kiinnostele, mutta jos se helpottaa sinun omatuntoasi.
Ei ole ok, kun kyseessä on ystävän lapsi. Ainakin 20e mukaan. Mieluummin 50e.
Miksi sinut on edes kutsuttu, jos et ole lapselle mitenkään läheinen? Kortti riittää aivan hyvin tuossa tilanteessa.
Ei ole ok. Mieluummin jätät kokonaan muistamatta kun ette ole muutenkaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut on edes kutsuttu, jos et ole lapselle mitenkään läheinen? Kortti riittää aivan hyvin tuossa tilanteessa.
Ei ole "kutsuttu", koska ystäväni tietää, että olen matkoilla. Eikä lakkiaisiin tarvitse kutsua, niissä voi piipahtaa kutsumattakin.
Vierailija kirjoitti:
Omista ylppäreistä on jo sen 15 vuotta, mutta kyllä se vähän hassulta tuntui saada eräs kortti ilman rahaa. Osasin toki jo silloin ajatella, että ajatus on tärkein, ja että ehkä heillä oli sellainen tapa, että "ei lahjaa jos ei osallistuta". Mutta ihan rehellisesti sanoen kyllä se kortin avaaminen yllätti, ja tuli jopa fiilis, että onkohan raha pöllitty pois? Sellaista ei tietenkään kehtaa kysyä.
Jos kuitenkin lähetät kortin, niin lähetä ei-avattava kortti ilman kuorta. Siitä näkee heti, että kyseessä on vain lämmin muistaminen. Nuoria ei kyllä ihan hirveästi kortit kiinnostele, mutta jos se helpottaa sinun omatuntoasi.
Kahvit ja tarjoilu on vastavuoroisuutta lahjasta ja toisinpäin. Kyllä lahjan antajaa on kestittävä.
Itse en muistaisi mitenkään lasta, joka ei ole läheinen. Ystävän kautta voi onnitella tai jos näette myöhemmin niin onnittelet ääneen. Kortit menevät kuitenkin suoraan papeinkeräykseen, joten ne ovat täysin turhia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok, kun kyseessä on ystävän lapsi. Ainakin 20e mukaan. Mieluummin 50e.
Mulle 50e on iso raha. Ei pysty kun joudun matkustamaan kauas kummilapsen juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole "kutsuttu", koska ystäväni tietää, että olen matkoilla. Eikä lakkiaisiin tarvitse kutsua, niissä voi piipahtaa kutsumattakin.
Nykyisin kyllä kutsutaan. En ole koskaan ollut lakkiaisissa, joihin ei olisi tullut erillistä kutsua. Eikä tulisi pieneen mieleenkään mennä juhliiin, joihin ei ole kutsuttu.
Itse olen menossa ystävän lapsen lakkiaisiin ja olen myös huomattavasti ystäväni perhettä köyhempi. En tiedä vielä, miten lahjoa ylioppilas, jolla tiedän olevan kuusinumeroinen osakesäästötili.
Heikosti menee, jos tällainenkin asia pitää kysyä vauvapalstalta. Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvit ja tarjoilu on vastavuoroisuutta lahjasta ja toisinpäin. Kyllä lahjan antajaa on kestittävä.
Näinhän minä sanoinkin, että ymmärrän joidenkin ideologian tässä.
Mutta sain monelta sukulaiselta rahalähetyksen, vaikka he eivät olleet juhlissani. Kaikki eivät siis ajattele samalla tavalla. Monelle se on automaatio, että suvun uutta ylioppilasta lahjotaan (minulle yo-tutkinto on maailman turhin tutkinto, mutta puhun nyt muista).
Rahan jakelu ja varsinkin sen vastaanottaminen muilta kuin lähisuvulta se vasta noloa on.
Miksi sun pitäisi maksaa kenenkään tutkinnosta? Ei se sua hyödytä.
Mieluummin pelkkä seteli ilman korttia.