Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2000€ nettotulot, velkaa 5000€. Onko liikaa?

Vierailija
23.05.2024 |

Itseäni on alkanut ahdistamaan tämä tilanne. Tuo 5000€ velkaa on tullut vuosien saatossa erinäisten isompien elämänmuutosten myötä. Onko muita, joilla näin isoja summia tällaista turhaa velkaa? Kaikki velka on yhdellä kortilla, olisikohan kannattavaa koittaa aina kaikki raha siirtää luotolle ja koittaa siten päästä velasta pikkuhiljaa eroon käyttämällä korttia sitten vähemmän vai miten tekisitte? Asiallisia vastauksia, kiitos. 

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotuloni on noin 2500e ja minulla on noin 100 000 velkaa... Lyhennän sitä 700e kuussa, tuosta puolellakin määrällä 5000e on suht äkkiä maksettu. Toki isompi ongelma on, kun kyse on kulutusluotosta, jolloin pitäisi ensin pistää se oma kulutus ja talous tasapainoon, jotta sitä ei kerry lisää ja jää millä maksaa jo olemassa oleva pois.

Mutta paljon se ei vielä noilla tuloilla ole, ihan maksettavissa.

Vierailija
42/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten etenkin perheellisillä riittää nykyään enää rahat? Onko kaikilla monen kuukauden puskurit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että sinun on parempi lakata käyttämästä luottokorttia. Ottaa excel käyttöön, ja kirjata sinne kaikki tulot ja menot. Sitten kuukauden jälkeen käyt läpi mitkä on oikeasti pakollisia menoja ja mitä voisi karsia. Sitten kun näet paljonko menee oikeasti tärkeisiin asioihin (vuokra, sähkö, vesi, bensa, ruoka, hygienia yms.), katsot paljonko jää "ylimääräistä", ja siitä jätät muuhun käyttöön n.5-10% summasta riippuen ja lopuilla lyhennät luottovelkaa.

Vuoden pari kun sinnittelet, pitäisi velka olla maksettu, jos et lisää ole ottanut. Tsemppiä.

Vierailija
44/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osta pariin vuoteen uusia vaatteita, meikkejä, kenkiä vaan pärjäät entisillä.Jätät alkoholin ja tupakan Hyödynnät kaiken ilmaisen kulttuurin ja tapahtumat. Harrastuksena kirjaston kirjojen lukeminen ja kävely.  Kerran kuussa voit humputella: käydä elokuvissa tai keikalla tai syömässä ravintolassa max 25 euron edestä.

Vierailija
45/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettotulot 3100 euroa kuussa ja asuntolainaa 10-kertainen määrä sinun velkaasi nähden. Ei ahdista yhtään maksaminen, koska minulla ei mene senttiäkään vuokran maksamiseen. :) Laina lyhenee yli 1000 euroa kuukaudessa.

No sun nettotulot onkin huimat. Aivan eri tilanne kuin ap.llä

Vierailija
46/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kuulostaa vitsiltä. Ei 5000 e pikavippikään voi olla kalliimpi kuin 150 000 e asuntolainan lyhennys, joka on vielä ihan tavanomainen lainan määrä. 

Vierailija
47/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nettotulot 3100 euroa kuussa ja asuntolainaa 10-kertainen määrä sinun velkaasi nähden. Ei ahdista yhtään maksaminen, koska minulla ei mene senttiäkään vuokran maksamiseen. :) Laina lyhenee yli 1000 euroa kuukaudessa.

No sun nettotulot onkin huimat. Aivan eri tilanne kuin ap.llä

Ja hän maksaa asumistaan tuolla lainalla. Ihan eri asia kuin ap:lla, jolla on luottokorttivelkaa + maksaa sen lisäksi asumisestaan.

Vierailija
48/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu menoista.

Omilla välttämättömillä menoillani tuo olisi maksettu noilla tuloilla puolessa vuodessa pois, jos keskittyisin siihen, että tuo tulee maksettua pois ja jättäisin huvittelun vähemmälle tai kokonaan pois siksi aikaa. Toki jos välttämättömät tai monen kohdalla "välttämättömät" menot on jo lähes tulojen tasolla eikä mistään voi karsia, voi olla hankalaa.

Vierailija
49/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tosi vähän velkaa. Mulla on tulot samanlaiset mutta varmaan about 3 x toi sun velkamäärä.

Vierailija
50/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten etenkin perheellisillä riittää nykyään enää rahat? Onko kaikilla monen kuukauden puskurit?

Miten niin nykyään? Ihan hyvin riittää, aiempi kiinteähintainen sähkösopimus loppui firman konkkaan, siirrettiin pörssisähkö ja vuoden keskiarvolla keskihinta laski. Yhtiövastikkeen määrää juuri laskettiin. En jaksa näitä tuomiopäivien manailuja, tuli juuri palkankorotuskin sekä tes:in mukainen korotus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän