Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2000€ nettotulot, velkaa 5000€. Onko liikaa?

Vierailija
23.05.2024 |

Itseäni on alkanut ahdistamaan tämä tilanne. Tuo 5000€ velkaa on tullut vuosien saatossa erinäisten isompien elämänmuutosten myötä. Onko muita, joilla näin isoja summia tällaista turhaa velkaa? Kaikki velka on yhdellä kortilla, olisikohan kannattavaa koittaa aina kaikki raha siirtää luotolle ja koittaa siten päästä velasta pikkuhiljaa eroon käyttämällä korttia sitten vähemmän vai miten tekisitte? Asiallisia vastauksia, kiitos. 

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sulla sinänsä velkaa ole paljon, mutta, mutta, velka on ilmeisesti kertynyt ihan peruselämisestä eikä mistään yksittäisestä suuresta hankinnasta? Antaisi ymmärtää, että elät yli varojesi. 

Toiseksi, jos se on luottokorttivelkaa, niin korko lienee aika huima? Ehkä kysyin alkuun pankilta kulutusluottoa tms., näissä korko voi olla matalampi. 

Vierailija
2/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on todella pieni velka! Mutta eroon siitä on hyvä päästä. Ei siinä muu auta kuin kuluttaa vähemmän kuin tienaa, ja maksaa velka hiljalleen pois. 2000 euron netto on jo tosi hyvät tulot!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana pitäisi selvittää todellinen vuosikorko, ja sitten pyrkiä siirtämään velka jonnein, jossa on matalampi todellinen vuosikorko. Sen jälkeen maksaa pois niin nopeasti, että maksaa mahdollisimman paljon myös alkupääomaa. Tsemiä!

Vierailija
4/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta nyt kuulostaa todella omituiselta. En jaksa uskoa, että aidosti 5000 velasta olisit huolissasi. Minulla on 2200 nettotulot ja velkaa 37000 ja mielestäni se on vähän, verrattuna muihin. 

Vierailija
5/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto 2000 ja velkaa reilut 300 000e :D

Vierailija
6/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sulla sinänsä velkaa ole paljon, mutta, mutta, velka on ilmeisesti kertynyt ihan peruselämisestä eikä mistään yksittäisestä suuresta hankinnasta? Antaisi ymmärtää, että elät yli varojesi. 

Toiseksi, jos se on luottokorttivelkaa, niin korko lienee aika huima? Ehkä kysyin alkuun pankilta kulutusluottoa tms., näissä korko voi olla matalampi. 

Muutama isompi yksittäinen ostos eron myötä, mutta muuten ihan yli varojen olen elänyt. 

Vierailija
7/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta nyt kuulostaa todella omituiselta. En jaksa uskoa, että aidosti 5000 velasta olisit huolissasi. Minulla on 2200 nettotulot ja velkaa 37000 ja mielestäni se on vähän, verrattuna muihin. 

Sinulla kyseessä varmaan joku järkevämpi velka? Asuntolaina tms? 

Vierailija
8/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo on puhtaasti luottokorttivelkaa? Lyhennätkö tuota yhtään kuukausittain vai maksatko aina vain minimimaksun luottokorttivelastasi? Kasvaako velka kuukaudesta toiseen vai pysyy tuossa 5000:ssa?

Vierailija
9/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo on puhtaasti luottokorttivelkaa? Lyhennätkö tuota yhtään kuukausittain vai maksatko aina vain minimimaksun luottokorttivelastasi? Kasvaako velka kuukaudesta toiseen vai pysyy tuossa 5000:ssa?

Huonoina kuukausina maksanut vaan minimin, mutta parempina enemmänkin. Yleensä en vaan osaa hahmottaa minkä summan voin maksaa ilman, että joudun korttia taas käyttämään loppukuusta.. Olen huono rahankäyttäjä.

Vierailija
10/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla netto 2000 ja velkaa reilut 300 000e :D

tässä ilmeisesti taas puhutaan hyvästä velasta, eli asunto.. 

Vierailija
11/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paöjonko sinulla on pakolliset menot kuukaudessa: vuokra ja muut säännölliset maksut?

Vierailija
12/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoina kuukausina maksanut vaan minimin, mutta parempina enemmänkin. Yleensä en vaan osaa hahmottaa minkä summan voin maksaa ilman, että joudun korttia taas käyttämään loppukuusta.. Olen huono rahankäyttäjä.

Itselläni on vähän samaa ongelmaa. Auttoi jonkin verran, kun heitin tulot ja menot exceliin, ja laskin itselleni päiväbudjetin. Viikko- tai kuukausibudjettia ruokakauppaa yms. varten on jotenkin vaikea mielessään seurata, mutta päiväbudjetti paljon helpompi. Jo kassalla voi miettiä, että budjetti alittui/ylittyi nyt x euroa.

Vierailija
13/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paöjonko sinulla on pakolliset menot kuukaudessa: vuokra ja muut säännölliset maksut?

Pakolliset menot kuukaudessa on noin 600€

Vierailija
14/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha. Itsellä tulot 1800€ ja velkaa 21000€. Monesta eri lainasta kertynyt ja maksan 700€ joka kuukausi. Ahdistaa.

Vierailija
15/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli niiden jälkeen jää 1400 €/kk. Mihin se raha menee ruoan lisäksi?

Vierailija
16/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla asettuu tilipäivä vs. luottokorttimaksun eräpäivä?

Esim. mä olen tehnyt usein niin, että kun tili tulee kuun 20. päivä, lyhennän luottokorttivelkaa (jos siellä sellaista on) kuun 19. päivänä sen mukaan, mitä mulla on raha ennen palkkapäivää. En nyt nollille vedä tiliäni, mutta siis suhteutan siihen, mitä on jäljellä. Mulla siis luottokorttilaskun eräpäivä muuten aina kuun viimeinen päivä, mutta maksan laskun ennen sitä. Sitten on koko kuukausipalkka käytettävissä kuun maksuihin. Tällä tavalla mä lyhentelin pois luottokorttivelat (ei ollut ikinä tuollaisia summia kuin ap:lla kuitenkaan) kun myös eron jälkeen piti tehdä paljon hankintoja.

Mutta nyt muutenkin ap:lle soisi vähän talouden hallinnan opettelua ja seurantaa, vaikka ostosten kirjaamista ylös kuukausittain.

Vierailija
17/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paha. Itsellä tulot 1800€ ja velkaa 21000€. Monesta eri lainasta kertynyt ja maksan 700€ joka kuukausi. Ahdistaa.

Oletko koittanut yhdistää lainoja tai yhdistänyt jo? Miten pärjäät rahallisesti muuten, jos noin iso siivu menee velkoihin? 

Vierailija
18/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla asettuu tilipäivä vs. luottokorttimaksun eräpäivä?

Esim. mä olen tehnyt usein niin, että kun tili tulee kuun 20. päivä, lyhennän luottokorttivelkaa (jos siellä sellaista on) kuun 19. päivänä sen mukaan, mitä mulla on raha ennen palkkapäivää. En nyt nollille vedä tiliäni, mutta siis suhteutan siihen, mitä on jäljellä. Mulla siis luottokorttilaskun eräpäivä muuten aina

Kuulostaa järkevältä tavalta. Itselläni tilipäivä aina 15.pv ja silloin maksan kaiken. Ehkä tuo voisi toimia, että luottoa maksaisi tosiaan ennen palkkapäivää sen mitä jäänyt.

Vierailija
19/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortissa kovat korot. Ota mielummin pankista laitaa 5k€ ja maksa luottokorttivelka pois niin 10% korko pienenee 4% korkoon.

Vierailija
20/50 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laskea uudestaan. Pakollista on usein myös syöminen. Moni laskee, että onhan minulla varaa tähänkin ostokseen, kun palkkani on  sen ja sen verran. Pitäisi laskea ensin se summa, joka oikeasti jää käyttöön kuukaudessa. Esimerkiksi 2000 euroa miinus vuokra, sähkö, perustarpeet ruokakaupasta, puhelin, netti ja jos on jotain toistuvia maksuja palveluista, kuntosalista tai mistä tahansa. Tiliotteelta näkee aika hyvin.

Äkkiä ei olekaan paria tonnia, josta alkaa tuhlaamaan, vaan pari sataa jos hyvin käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi