Miten te eläkeläiset tulette toimeen rahallisesti?
Mulla eläke vaan 1450€ josta vuokraan 560€ ja maksan vielä lainoja joku 500€/kk ja sitten laskut ja ruoka ja bussikortti.....mulla siis vielä asuntolainaa edellisestä asunnosta joka menee myyntiin juuri. Asun yksin mutta tosi köyhä olen
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Mun osittainen vanhuuseläkkeeni on 1550 euroa ja päälle saan työttömyyskorvausta ja teen osa-aikatöitä. Hyvin tulen toimeen, lisäksi vuokraan kesämökkiäni muutamia viikkoja kesäisin.
En oikein ymmärrä tätä yhdistelmää. Samaan aikaan osa-aikatyötä, työttymyyskorvausta ja sitten eläkettä? Tiedän kyllä, että voi olla eläkkeellä ja samalla tehdä töitä. Mutta miten siihen sitten vielä mahtuu työttymyyskorvaus?
Voisitko selittää tämän yhdistelmän? Kiinnostaisi kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin kiitos. Minun bruttoeläkkeeni on 4.403 e/kk ja vaimolla bruttoeläke on 6.348 e/kk. Lisäksi meillä on säästöjä ja sijoituksia, joten eiköhän me jotenkuten pärjätä.
Miksi teidänlaisenne haluaa tuoda esiin ökyeläkkeitä tänne ja varallisuutta? Mietin, millainen persoona on taustalla?
Veikkaan, että menestynyt persoona.
Kunnioitettavaa tuollainen eläke, hattua päästä.
-ohis
Eivät tuon tulotason ihmiset täällä kirjoittele. Jos eläke on yli 6000€, on palkan pitänyt olla jotain 12.000€/kk. Yritysjohtajat tai ylilääkärit vauva-palstalla?
Oikeasti menestyneet ja varakkaat ihmiset eivät leveile tuloillaan eikä eläkkeillään. Ei koskaan, eikä missään. Oletteko koskaan tavanneet sellaisia? He ovatkin yleensä sivistyneitä ja hyväkäytöksisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun osittainen vanhuuseläkkeeni on 1550 euroa ja päälle saan työttömyyskorvausta ja teen osa-aikatöitä. Hyvin tulen toimeen, lisäksi vuokraan kesämökkiäni muutamia viikkoja kesäisin.
En oikein ymmärrä tätä yhdistelmää. Samaan aikaan osa-aikatyötä, työttymyyskorvausta ja sitten eläkettä? Tiedän kyllä, että voi olla eläkkeellä ja samalla tehdä töitä. Mutta miten siihen sitten vielä mahtuu työttymyyskorvaus?
Voisitko selittää tämän yhdistelmän? Kiinnostaisi kuulla.
300 euron suojaosa poistui työttömyystuista, haluan myös kuulla lisää.
Eläkkeeni on pieni, mutta kun on ollut vuosikymmenet töissä, on velaton talo ja säästöjä. Asumiskulut ovat olemattomat. Aineenvaihdunta hidastunut, joten ruokaan menee hyvin vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Pieneläkkeellä ja lääkkeisiin joka kk noin 60e. Siihen lisäksi silmälaseja ja hampaita ja autokuluja. Eli just ja just perunaa ja porkkanaa syöden. Esim kuntosalien hinnat ovat pakottaneet unohtamaan ne, vaikka niistä olisi hyötyä. Uimaporukoihin ei voi mennä tulehdusherkkyyden vuoksi jne. Samoin kansalaisopistot (taide yms) maksaal liikaa. Polvileikkausta pitkitän, kun ei ole varaa mennä. Aika rajoilla taloudellisesti kaiken aikaa. (Töissä kävin n 30+v).
Tarviiko ne lasit ja hampaat uusia joka kuukausi, vai mitä meinaat.
Ehkä se porkkana ei oo terveellistä jos hampaat ei kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä katkera ja kateellinen luuseri joka luulee ettei koskaan tule vanhaksi.
Toki jos kuolee nuorena ei niin käykään.
Oletko itse tehnyt töitä työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä ettei tule karenssia?
En, työurani oli lähes 50 vuotta josta 2 viikkoa lomautettuna,
Minulle on kertynyt kivasti omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä katkera ja kateellinen luuseri joka luulee ettei koskaan tule vanhaksi.
Oletko itse tehnyt töitä työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä ettei tule karenssia?
Arvasin. Nykyään tehdään AMK tutkinnolla palkatonta työkokeilua eli työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Hyllytetään tavaroita kaupoissa ja ollaan kassalla, autetaan osastonsihteeriä sairaaloissa eli työtön tilaa potilaille laboratoriokokeita, takseja ja sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä ja säästöjä 300000€ jotenkuten pärjään.
Jos on nii lähetä osa mulle nii mäkin pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin. Nykyään tehdään AMK tutkinnolla palkatonta työkokeilua eli työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä. Hyllytetään tavaroita kaupoissa ja ollaan kassalla, autetaan osastonsihteeriä sairaaloissa eli työtön tilaa potil
Mitä sitten, minkä minä menneisyydelle voin.
Sitäpaitsi minun lapseni ovat olleet vakituisessa työssä heti Amk tutkinnon jälkeen ja opiskelujen kesälomillakin, hyväpalkkaisessa työssä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuin maksamaan asunnon ennen eläkkeelle jäämistä ja kun olen aina elänyt säästäväisesti, pärjään riittävän hyvin. Eläkettä saan käteen reilut 1800 euroa kuukaudessa.
Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Asuntokauppa on jäässä ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.
37/150 vastaa:
Asun omakotitalossa. Ehkä sana asunto oli tässä yhteydessä harhaanjohtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin kiitos. Minun bruttoeläkkeeni on 4.403 e/kk ja vaimolla bruttoeläke on 6.348 e/kk. Lisäksi meillä on säästöjä ja sijoituksia, joten eiköhän me jotenkuten pärjätä.
Miksi teidänlaisenne haluaa tuoda esiin ökyeläkkeitä tänne ja varallisuutta? Mietin, millainen persoona on taustalla?
Veikkaan, että menestynyt persoona.
Kunnioitettavaa tuollainen eläke, hattua päästä.
-ohis
Eivät tuon tulotason ihmiset täällä kirjoittele. Jos eläke on yli 6000€, on palkan pitänyt olla jotain 12.000€/kk. Yritysjohtajat tai ylilääkärit vauva-palstalla?
Oikeasti menestyneet ja varakkaat ihmiset eivät leveile tuloi
Totta. En ole koskaan lukenut mistään että mm Jorma Ollila olisi leveillyt omaisuudellaan tai eläkkeillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieneläkkeellä ja lääkkeisiin joka kk noin 60e. Siihen lisäksi silmälaseja ja hampaita ja autokuluja. Eli just ja just perunaa ja porkkanaa syöden. Esim kuntosalien hinnat ovat pakottaneet unohtamaan ne, vaikka niistä olisi hyötyä. Uimaporukoihin ei voi mennä tulehdusherkkyyden vuoksi jne. Samoin kansalaisopistot (taide yms) maksaal liikaa. Polvileikkausta pitkitän, kun ei ole varaa mennä. Aika rajoilla taloudellisesti kaiken aikaa. (Töissä kävin n 30+v).
No jos lasit maksaa 1600€ niin kuinvaimolla ja parin vuoden välein joutuu uusimaan, niin tekeehän tuo viiskymppiä kuussa.
Monet sairaudet maksaa.
Eläke on 3750€ brutto. Pärjään ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lasit maksaa 1600€ niin kuinvaimolla ja parin vuoden välein joutuu uusimaan, niin tekeehän tuo viiskymppiä kuussa.
Monet sairaudet maksaa.
Kannattaa ostaa kun on 50%, tarjous eikä ostaa 700e kehyksiä. 80% maailman silmälaseista tulee samalta tehtaalta. Niin ne kalleimmat merkkilasit kuin se ne halvimmat kympin kakkulat. Sama hinta kaikilla. Yksikään ei maksa yli 4e valmistuskuluiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin.Meillä on mieheni kanssa 3345euroo nettona eläkkeet.Siitä 600 euroo asumiseen.
Molemmat paiski töitä lähemmäs 40vuotta.
Nyt nautitaan 😊
Samoin, tehtiin töitä yli 40v. Nyt ollaan nautittu jo eläkkeellä yli 10 v,nettona vajaa 5000e.
Tämä ketju olisi hyvä lukea niiden , joille ei työ kelpaa, mihin pystyisivät. Ei ele Suomessa tukia nykyisillä 20-40 vuotiailla, jotka nyt makaavat kotona.
SDP on kusettanut satoja tuhansia ihmisiä kuvittelemaan että näiden ei tarvitse eikä kannata itse ajatella omaa toimeentuloaan. Kunhan äänestävät vasemmistoa ja maksavat ay liikkeen todella kalliita jäsenmaksuja niin hyvinvointivaltio pitää kyllä huolta.
No oikeasti ei pidä huolta eikä edes pystyisi koska se on matemaattinen mahdottumuus. Ainoa joka voi edistää yksilön taloudellista turvallisuutta ja vaurastumista on yksilö itse.
Luottakaa meihin -strategia on kuitenkin tehonnut ja äänestäjiä on löytynyt. Nyt se kuitenkin kostautuu kun oman työmarkkina-arvonsa laiminlyönyt keski-ikäinen palkansaaja joutuu työttömäksi ja huomaa ettei kukaan oikeastaan tarvitse hänen osaamistaan. Tai ikänsä työtä tehnyt jää ansaitulle eläkkeelle ja huomaa ettei sillä eläkkeellä tule toimeen
Mielestäni suomalaisen politiikan suurin paradoksi on, että vasemmistoa äänestävät juuri ne, kenelle vasemmiston politiikka aiheuttaa eniten hallaa eli duunarit ja pienituloiset.
Peräkammarin poikana olen onneksi säästänyt koko työurani ajan, saanut muutaman pikku perinnön ja elän nuukasti. Saan myös kohtuullisen työeläkkeen, joten toimeentuloni vaatimattomalla elämäntyylillä on turvattu jopa 100 vuoteen saakka.
Hyvin. Tein töitä enkä roikkunut täällä ja mussuttanut roskaruokaa. Maksoin kämpän pois ennen eläkkeelle jäämistä jne.
Elämä on valintoja.
Jatkossa pitää olla säästöjä, jos meinaa omistusasunnon pitää.
Kohta saa irtisanoa vakituisia helposti.
Ansiosidonnainen on 60 % palkasta - verot. Etuuden veroprosentti on isompi kuin samansuuruisen palkan, koska siitä ei saa vähennyksiä.
Hallitus leikkasi lapsikorotukset pois ansiosidonnaisesta.
Syksyllä ansiosidonnaista porrastetaan eli 2 kuukautta saa täyttä ja sitten 80 % ja jonkun ajan päästä 75 %.
Pienemmillä palkoilla ansiosidonnainen on työmarkkinatuen 595 netto kuukaudessa suuruinen.