Minne hävisi kauposta kiinankaali? Perussalaattiaines.
Porkkanaraastetta ja greippilohkoja sekaan ja nam!
Kommentit (22)
En minä tiedä, itse kyllä viimeksi pari viikkoa sitten ostin kiinankaalta. Torikojusta.
Oon kyllä nähnyt ihan perus ruokakaupoissakin niitä.
Varmaan siksi ettei sitä kukaan halua syödä. Sehän on ihan kamalaa
Ehkä se jäi 80-luvulle? en ole myöskään nähnyt kaupoissa, ei ainakaan samalla tavalla käytävällä edessä tarjolla kuin banaanit, appelsiinit, kurkut, tomaatit
Olen huomannut myös, ettei näy missään. Se on varmaan otettu pois markkinoilta sen takia, että suomalaiset on käyttäneet sitä juurikin salaattina, vaikka se kuuluisi kypsennettäviin ruokiin, muistaakseni siinä on jonku salmonellariski. Vain lähinnä suomalaiset kuulemma tekevät siitä tuoresalaattia. Itse tein kiinankaalisalaattia 80- ja 90-luvulla jatkuvasti ruoan tuorelisukkeeksi.
Ne on jossain nurkassa valmiiksi pakattuina. Ennen oli paljon, nykyään kovin vähän. Ihan käyttökelpoinen vihannes se on.
Mikä salmonellariski? En ole koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä salmonellariski? En ole koskaan kuullutkaan.
Tuskin isompi kuin muissakaan ulkomaisissa vihanneksissa.
On sitä nykyäänkin tarjolla. Vaikka harvempi sitä taitaa enää salaattiin käyttää. Jäävuorisalaatti on kaiketi se halpa "perussalaatti" nykyään? Vai onko sekin korvaantunut jo jollain?
Ei se ole mihinkään hävinnyt, kyllä se hyllyssä edelleen on, mutta ei mikään perussalaattiaines enää ole. Kannattaa nykyään syödä vaan kypsennettynä, niinkuin olisi ennenkin pitänyt.
Huomasin joskus, jo vuosia sitten, että ennen niin halpa kiinankaali olikin yhtäkkiä melkoisen kallista. En tiedä mistä hinnan nousu alkoi ja miksi, mutta samalla sen menekkikin alkoi laskemaan. Pian ei ollutkaan myynnissä enää kuin valmiiksi pakattuja puolikkaita kiinankaaleja hyllyssä, kun ennen niitä oli kokonaisina isot määrät laatikoissa.
Tietääkö kukaan, miksi hinta lähti niin laukalle?
Meillä oli usein 80-luvulla kotona juuri kiinankaalisalaattia + appelsiinia tai ananasta, sitten myös valkokaalista ja punakaalista tehtyä.
Kiinankaalisalaatti on kammottavaa, onneksi sitä ei nykyään ole edes lounaspaikoissa. Kiinankaali kuuluu kypsentää, niin kiinalaisetkin tekevät.
Paras vegaanisalaatti ikinä: Kiinankaalia, paprikaa, tonnikalaa ja kananmunaa kovaksi keitettynä. Ripaus mustapippuria ja rypsöljyä.
Siinä se!
Eilen ostin, lähikaupasta ihan enkä edes mistään isosta marketista.
Vierailija kirjoitti:
On sitä nykyäänkin tarjolla. Vaikka harvempi sitä taitaa enää salaattiin käyttää. Jäävuorisalaatti on kaiketi se halpa "perussalaatti" nykyään? Vai onko sekin korvaantunut jo jollain?
Nimen omaan ruukkusalaatit syrjäytti kiinankaalin. Varmaan joskus -90 luvulla alkoi lisääntyä isot salaattiviljelmät, ympärivuotisesti kasvihuoneussa, samalla alkoi myös ruukkumausteiden viljely.
Puurarhuri
Tänne tuli takaisin. Pienessä koossa esim. 3 kpl yhdessä pakkauksessa. Käteviä ne pienemmät!
Salmonella tai joku pöpöriski siinä tuoreessa kiinakaalissa on, muistan lukeneeni joskus menneinä vuoskymmeninä. Siksi se pitää ainakin hyvin pestä ennen raakakäyttöä. Itse suikaloin kaalin ja pesin ne suikaleet lävikössä ennen käyttöä salaatiksi, kun sellaista joskus nuoruudessa tein.
Kiinankaalia ei nykyisin todella ole tarjolla. Ehkä venäjäpakotteet rajoittavat tuontia. Tai kiinalaiset syövät kaiken kaalin itse?