Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Lontoossa oppii ikinä liikkumaan?

Vierailija
21.05.2024 |

Niin että tietää missä on eikä tarvi katsoa kartasta? Missä tahansa muissakin suurissa kaupungeissa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helposti kun kulkee vaan. Kyllä ne maisemat tulee tutuiksi.

Vierailija
2/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Underground eli Tube on helppo.

Koluaa pari pientä aluetta kerrallaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo on varsin selkeä kaupunki liikuttavaksi. Oppii nopeasti. Haastavampiakin kaupunkeja löytyy.

Vierailija
4/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mihin haluat mennä?

Vierailija
5/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson Google Mapsista.

Vierailija
6/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa auttaa kun hahmottaa alueet millä puolella Thamesia ne on.

Vierailija
7/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkemalla kuten kaikkialla muuallakin. Katse pois kännykästä.

Vierailija
8/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sitä tarvitse osata kuin sellaisiin paikkoihin jossa käy. Ihan sama opettelu se on Suomessakin. Työmatka ja muut reitit pitää oppia. Tube on helppo ja Google maps auttaa loput kun jäät ensin oikealla asemalla pois. 

Vierailija
9/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena oli helppoa kun ekana tuli tutuksi ne samat reitit litä kuljettiin, oma katu, lähikadut, puistot, kirjasto, koulumatkat ja kaverien kodit. Sitten matkat harrastuksiin, sukulaisille, kauempana asuville kavereille. Tuntuu että lapsena oppimiskyky myös tämän suhteen oli paljon parempi.

Mutta aikuisenakin varmaan aika samalla tavalla. Tutustuu ensin lähiympäristöön ja siitä sitten muualle.

Vierailija
10/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni Lontoon seudulla koko ikänsä asunut ei osaa liikkua kuin niillä alueilla joissa on duunissa tai asuu, tämän huomaa aina jos on joku isompi ongelma metroverkossa, ihmiset eivät edes tiedä mihin suuntaan lähteä kävelemään. 

Mä itse tänne muuttaessa opettelin kulkemaan kävelemällä kaikkialle ja käyttämällä paljon busseja. 

Nykyään olen tosi hyvä navigoimaan itseni minne vaan jopa ilman karttaa, paitsi joen eteläpuolella eksyn herkästi, tunnen sieltä vain muutaman kaupunginosan kunnolla. 

Vierailija
11/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni Lontoon seudulla koko ikänsä asunut ei osaa liikkua kuin niillä alueilla joissa on duunissa tai asuu, tämän huomaa aina jos on joku isompi ongelma metroverkossa, ihmiset eivät edes tiedä mihin suuntaan lähteä kävelemään. 

Mä itse tänne muuttaessa opettelin kulkemaan kävelemällä kaikkialle ja käyttämällä paljon busseja. 

Nykyään olen tosi hyvä navigoimaan itseni minne vaan jopa ilman karttaa, paitsi joen eteläpuolella eksyn herkästi, tunnen sieltä vain muutaman kaupunginosan kunnolla. 

Minulla 6. koti ja aina olen asunut eri alueilla eri puolilla kaupunkia. 

Vierailija
12/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajelin kerran metrolla niin pitkälle kuin viikkolippuni oikeutti. Toki minä tiesin, että itään päin olin menossa, joten takaisin maan päälle noustuani katselin, että aurinko on tuolla, joten länsi on suurin piirtein tuolla ja lähdin kävelemään. Ei minulla ollit pitkääm aikaan mitään hajua, missä olin, mutta sitten satuin yhden kirkon vierelle ja tiesin suurin piirtein missä olin. Sitten vaan jalkaa toisen eteen ja Paddingtoniin hotellille herättelemään krapulaisia kavereitani.

Eli siellä oppii kulkemaan kun siellä kulkee.

Vierailija
13/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla 6. koti ja aina olen asunut eri alueilla eri puolilla kaupunkia. 

ja pointti oli?

Osaat aika hyvin suomea siihen nähden että olet asunut siellä koko ikäsi?

Vierailija
14/17 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa katujen nimikylteissä lukee postinumeron alkuosa joka on useimmiten ilmansuunnan lyhenne W, N, SW, SE jne plus numero, mitä pienempi numero sitä keskemmällä kaupunkia olet. Kyltissä lukee usein myös hallinnollinen kaupunginosa esim borough of Southwark. Islington, Westminster jne 

Nämä auttavat suunnistamisessa ja jos on yhtään suuntavaistoa niin oppii pilkkuhiljaa asettamaan ne kartalle suhteessa toisiinsa.. 

Vierailija
15/17 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki kannattaa ottaa haltuun pala kerrallaan, aloittaen niistä alueista jotka itseä kiinnostaa.

Ei kenenkään tarvitse tuntea jokaista suburbiaa vitosvyöhykkeellä, mutta esim  ykkösvyöhyke ei ole kovin iso, noin 10 kilsaa idästä länteen ja 6 kilometriä etelästä pohjoiseen.

Suosittelen lämpimästi kävelemään mahdollisimman paljon ja matkustamaan bussilla, siinä saa paremman käsityksen siitä mitä missäkin on, metrolla matkatessa kokonaiskuva jää puuttumaan.

Myös opastetut kävelykierrokset eri teemoilla on kivoja.

Vierailija
16/17 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa katujen nimikylteissä lukee postinumeron alkuosa joka on useimmiten ilmansuunnan lyhenne W, N, SW, SE jne plus numero, mitä pienempi numero sitä keskemmällä kaupunkia olet. Kyltissä lukee usein myös hallinnollinen kaupunginosa esim borough of Southwark. Islington, Westminster jne 

Nämä auttavat suunnistamisessa ja jos on yhtään suuntavaistoa niin oppii pilkkuhiljaa asettamaan ne kartalle suhteessa toisiinsa.. 

Onko oikeasti muka näin?

Vierailija
17/17 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellen kaikkein parhaiten. 

Metro toki vie paikasta toiseen, muttei sillä paikkoja hahmota, kun massalla in vain pimeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi