Hekan asunnot seisovat tyhjillään eivätkä kelpaa kenellekään
Osa asunnoista on ollut tyhjillään jo yli vuoden.
Kommentit (96)
Onko se ihme kun 25 neliön asunnosta pyydetään vuokraa 770 euroa. Ei kukaan fiksu maksa niin paljon vuokraa. Kävin meinaan katsomassa yhtä 25 neliön asuntoa jossa vuokra oli 770 euroa.
Täälläkin on ollut kunnan vuokra asuntoja 2 vuotta tyhjillään 24 asuntoa samassa taloyhtiössä. Vuokran oli 430-650 euroa mutta niitä ei vuokrata työttömille edes yksiöitä. Meinaan kun itse hain niin en kelvannut vaikka olen luotettava ja olen asunut 28 vuoden aikana 2 vuokra asunnossa.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 vuotta olen Hekan asunto jonossa ollut eikä ole asuntoa tarjottu.
Jos on maksamattomia vuokria ulosotossa niin Hekalta ei asuntoa heru. Eivät ilmoita tästä avoimesti mutta näin asia on. Voiko olla syy sinun kohdallasi?
Ei Hekalle pääse muutenkaan kuin hyvällä tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa Hekan asunnoista on remontoimattomia paskalääviä surkeiden yhteyksien varrella, ja rappukäytäviä ei putsata tai huollta ikinä vaan esim. hissit ja raput ovat täynnä graffiteja, kusta ja paskaa.
Hyviä Hekan asuntoja on lähinnä kantakaupungissa muuutama sata ja niiden saamisessa toimii hyväveliverkosto (esim. Paavo Arhinmäki asuu tilavassa isossa remontoidussa Hekan asunnossa).
Asuin koko nuoruuteni Hekan asunnossa ja mielummin otan itseni hengiltä kuin palaan sinne takaisin.
-Nykyään omassa yksiössä asuva koska sain vihdoin lainaa
Kyllä noita rempataankin tosi näteiksi, mm Puotilassa Rusthollari.
Ja rempan jälkeen vuokra on....????
Ainakin Kuopiossa Nikulla peruskorjatut kohteet muuttuvat markkinahintaiseksi. Ja nyt jo ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on maksamattomia vuokria ulosotossa niin Hekalta ei asuntoa heru. Eivät ilmoita tästä avoimesti mutta näin asia on. Voiko olla syy sinun kohdallasi?
Ei Hekalle pääse muutenkaan kuin hyvällä tuurilla.
Mä sain parissa viikossa kun hain opintojen loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin artikkelissa on jopa korjattu, ettei Hekalla suinkaan ole jonoa ja että hakemus on vain 3 kuukautta kerrallaan voimassa.
Hekan asunnot on korvamerkitty ma muille. Haettiin miehen kanssa yli kahden vuoden ajan kaksiota/kolmiota. Molemmat keskituloisia työssäkäyviä, luottotiedot kunnossa ja yksi lapsi. Asunnon tarpeeksi luokittelimme sen asunnoton xxx alkaen, jonka pitäs olla kiireellisimpiä, muttei meille ikinä tarjottu asuntoa yhtään mistään. Olen hakenut Hekalta joskus ennenkin, ei saa mitään sieltä.
Hekan pitäs kieltää sukulaisien etuoikeus vuokrata asunto, jos sukulaisella on jo Hekan kohde. En ymmärrä miks tollanen ylipäätään on määritetty, et saman perhekunnan sisällä esim aikuisille lapsille voit antaa asuntosi?!
Vierailija kirjoitti:
Hekan asunnot on korvamerkitty ma muille. Haettiin miehen kanssa yli kahden vuoden ajan kaksiota/kolmiota. Molemmat keskituloisia työssäkäyviä, luottotiedot kunnossa ja yksi lapsi. Asunnon tarpeeksi luokittelimme sen asunnoton xxx alkaen, jonka pitäs olla kiireellisimpiä, muttei meille ikinä tarjottu asuntoa yhtään mistään. Olen hakenut Hekalta joskus ennenkin, ei saa mitään sieltä.
Hekan pitäs kieltää sukulaisien etuoikeus vuokrata asunto, jos sukulaisella on jo Hekan kohde. En ymmärrä miks tollanen ylipäätään on määritetty, et saman perhekunnan sisällä esim aikuisille lapsille voit antaa asuntosi?!
Tuo vuokraoikeuden siirto tulee ihan huoneenvuokrauslaista ja koskee siis kaikkia vuokra-asuntoja, ei ainoastaan Hekan tai muiden aravavuokrayhtiöiden asuntoja. Heka noudattaa tässä asiassa lakia.
Laskisivat vuokria jos ei mene vuokralle.
Torpparinmäki on hieno alue hyvällä sijainnilla ja noi vaikuttaa kivoilta asunnoilta. Outo juttu tosiaan jos ei kelpaa.
Me asutaan Hekan asunnossa, ollaan ihan tavallisia työssä käyviä Suomen kansalaisia. Alue on rauhallinen ja viihtyisä, ei ikinä mitään ongelmia naapureiden kanssa. Ei ikinä muuteta täältä mihinkään, vaikka vuokra alkaa olla melko kallis. Asutaan kantakaupungissa, ns hyvällä alueella. Lapset sai käydä hyviä kouluja, ja pihapiiri oli turvallinen.
Vaihtuvuus on todella pientä, muuttoautoja ei kovin usein ole tässä pihapiirissä. Naapurin asunto on olut pitkään tyhjänä väistöasunnoksi. Se vähän kummastuttaa, kun asuntoa pidetään jatkuvasti tyhjänä.
Aina puhutaan, kuinka asuntoihin on tunkua, mutta esimerkiksi helmikuussa 55% asuntotarjouksen saaneista kieltäytyi tarjouksesta: https://www.hel.fi/fi/asuminen/vuokra-asunnot/hekan-vuokra-asunnot/vali… käsiteltiin myös sitä, kuinka moni asunto saattaa käydä useammalla tarjouskierroksella ennen kuin siihen löydetään vuokralainen.
Myös omassa rapussani oli kolme asuntoa tyhjillään toista vuotta ennen kuin talossamme alkoi peruskorjaus. Sinänsä ymmärrän, että niitä olisi ollut turha pintaremontoida ennen peruskorjausta ja mahdollisille asukkaille olisi pitänyt peruskorjauksen ajaksi löytää väistöasunto. Mielestäni niitä olisi kuitenkin voinut tarjota lyhytaikaiseen vuokraukseen, mitä Heka tällä hetkellä tekee yksittäisille asunnoille.
Vierailija kirjoitti:
Laskisivat vuokria jos ei mene vuokralle.
Heka hallinnoi asuntoja, mutta asukasvalinnan tekee kaupunki (entinen Stadin asunnot).
Hekan hoitaminen on sössitty niin totaalisesti että on kumma kun yhtään isokenkäistä ei ole saanut potkuja. Ei onnistuisi tuollainen yksityisellä puolella.
Eikö Torpparinmäki ole ihan hyvää aluetta?
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan, kuinka asuntoihin on tunkua, mutta esimerkiksi helmikuussa 55% asuntotarjouksen saaneista kieltäytyi tarjouksesta: https://www.hel.fi/fi/asuminen/vuokra-asunnot/hekan-vuokra-asunnot/vali… . Artikkelissa käsiteltiin myös sitä, kuinka moni asunto saattaa käydä useammalla tarjouskierroksella ennen kuin siihen löydetään vuokralainen.
Laitetaanpa linkki uudestaan: https://www.hel.fi/fi/asuminen/vuokra-asunnot/hekan-vuokra-asunnot/vali… ja myös suoraan asunnonjaon viimeisimpään kuukausiraporttiin: https://www.hel.fi/static/kv/vuokra-asunnonhaku/asukasvalintojen-koonti…
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sinkkumies, niin ei tulla koskaan tarjoamaankaan. Silloin pitää yrittää saada asunto muita väyliä pitkin. Esimerkiksi Hekan yksiöistäkin vain 6% on osoitettu yksinäisille miehille, loput yksinäisille naisille ja pariskunnille.
Lukekaa se juttu niin selviää syy. Kaupunki varaa väistöasuntoja, kun toiseen kohteeseen tulossa putkiremontti. Tämän kohteen asunnot ovat juuri vasta tulleet välitettäväksi! Niissä on todennäköisesti ollut jotain remonttitarvetta edellisten asukkaiden muutettua pois. On myös mahdollista, että joku on muuttanut maaliskuun alussa, mutta irtisanonut asuntonsa silloin ja kaupungin asunnoissa joutuu maksamaan vuokraa myös seuraavan kuun ajan (eli huhtikuu). Minun tädilleni annettiin asunto, mutta hän pääsi muuttamaan vasta 2 kk sen jälkeen, koska ei kotiutunut sairaalasta aiemmin. Hän tarvitsi esteettömän asunnon ja siksi muutto pois entisestä. Kyllä hän vuokraa maksoi kuitenkin, vaikka odotti sairaalassa kotiutumista. Vai onko se sairaala nimeltään nykyisin, sellainen pitkäaikaiseen tarkoitettu vuodeosasto. Ei hoivakoti vaan osasto, jossa 2 asukasta huoneessa.
10 000 hakijaa jonossa ja 300 tyhjää asuntoa. Ja joku mamma inisee, että ei mene asunnot. Tuohan on varmaan Suomen pienin tyhjien kaupungin vuokra-asuntojen määrä missään päin Suomea.
Eri vastaaja, mutta itselleni ei ole koskaan tarjottu kaupungilta asuntoa (hakenut vuodesta 2007) vaikka luottotiedot on täysin moitteettomat 🤷🏻