Sanoja, jotka esiintyvät vain sanaristikoissa
Kommentit (100)
Miksi laiva on kaljaasi ja liukas on kaljama? Kaljamaha on taas sitten aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kiinnostui jossain vaiheessa sanaristikkojen ja sudokujen teosta. Sanaristikot ovat monesti sellaisia, että olisi pitänyt elää 1950-luvulla ja maaseudulla tietääkseen niitä sanoja. En ole itsekään nähnyt ikinä jotain rekeä tai lanaa. Tea Istakin on jäänyt tuntemattomaksi siinä, missä moni urheilija.
Varmasti lapsi on kuullut joulupukin reestä ja nähnyt sellaisen piirrettynäkin.
Lapsi kiinnostui jossain vaiheessa sanaristikkojen ja sudokujen teosta. Sanaristikot ovat monesti sellaisia, että olisi pitänyt elää 1950-luvulla ja maaseudulla tietääkseen niitä sanoja. En ole itsekään nähnyt ikinä jotain rekeä tai lanaa. Tea Istakin on jäänyt tuntemattomaksi siinä, missä moni urheilija.
Miksi olet luullut sitä poron perässä olevaa kapistusta, missä joulupukki istuu kaikissa postikorteissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiva on kaljaasi ja liukas on kaljama? Kaljamaha on taas sitten aivan eri asia.
Kaljaasi tulee sanasta galeas.
Olen 50-luvun lapsi, kaupungissa asunut. Isovanhemmatkin olivat kaupunkilaisia. Aapisessa oli kuitenkin kuvat täysin maaseutuympäristöstä. Teksti esim. "Isä äestää". En tiennyt, mikä on äes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljaasi tulee sanasta galeas.
KIitos!
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet luullut sitä poron perässä olevaa kapistusta, missä joulupukki istuu kaikissa postikorteissa?
Tällaisena tietämättömänä ja vähäisiä postikortteja nähneenä olen luullut, että se on jokin jota voitaisiin nimittää kelkaksi. Siinäkin tarpeeksi outo sana, jota en tietäisi ilman iittiläisiä sukulaisia. Eikö se joulupukki nykyään kulje rekalla?
Vierailija kirjoitti:
Epatto tai kanalja
Kannattaisi lukea Aku Ankkaa.
Vaaat on kyllä käytössä arkikielessäkin, mutta hassun näköinen kirjoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50-luvun lapsi, kaupungissa asunut. Isovanhemmatkin olivat kaupunkilaisia. Aapisessa oli kuitenkin kuvat täysin maaseutuympäristöstä. Teksti esim. "Isä äestää". En tiennyt, mikä on äes.
Minä opin, mikä on äes, kun luin omalle lapselleni kuvakirjaa. Olin kyllä alle kouluikäisenä asunut maalla, mutten ollut keskustellut isäni kanssa maatalouskoneista sen kummemmin. Tuskin olin koskaan mukana, kun pellon pintaa rikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä outo sana kuin kaljama on myös samaa tarkoittava iljanne.
Iljanteen ymmärrän, mutta kaljama oli vieras. Iljanne kuulostaa sellaiselta, jonka pinta on liukas ja kalteva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä outo sana kuin kaljama on myös samaa tarkoittava iljanne.
Iljanteen ymmärrän, mutta kaljama oli vieras. Iljanne kuulostaa sellaiselta, jonka pinta on liukas ja kalteva.
Jatkan vielä, että ilja kuulostaa iljettävältä ja niljaiselta ja -nne kertoo, että pinta viettää johonkin suuntaan.
Kuppari istui uunilla oli hauska laulu, mutta kyllä lapsena ihmetteli, mikä on kuppari ja miten se uunilla voi istua.
No, meni ohi aiheesta.