Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parveke! Te joilla sellainen on ja jotka viihdytte parvekkeellanne, mitä siellä on, miten?

Vierailija
20.05.2024 |

Miten olette laittaneet sitä? Olen monena vuonna yrittänyt sisustella parveketta, mutta en vaan saa siitä viihtyisää eikä siellä tule oltua. Tuntuu että parvekkeesta on paljon enemmän haittaa ja vaivaa kuin iloa. Ehkä kahtena päivänä viime kesänä tuli parvekkeella istuttua. En vaan osaa laittaa sitä. Onko jotain vinkkejä? Mikä tekee viihtyisän parvekkeen?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on iso parveke ja siellä neljän hengen ruokapöytä, kolmen hengen sohva sekä lepotuoli. Parvekkeella ollaan kesällä paljon, siellä mm. syödään kaikki ateriat ja lojutaan sohvalla lukemassa ja nettailemassa.

Vierailija
22/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruma betonilattia peitetty harmaalla terassimatolla. Pieni pöytä ja pari tuolia joihin hommasin kivannäköiset pehmusteet. 3 isoa amppelikukkaa, pöydällä yksi kukka ruukussa, lattialla pari yrttiruukkua. Se on siinä 🙂 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans jaksa sisustaa parveketta. Se pitäisi siivotakin, siellä on vanhoja syksyn lehtiä kertynyt nurkkiin (avoparveke, ei laseja). Mun parveke on niin ankea että se tarttis jo ammattiapua.

Vierailija
24/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina oikein sormet syyhyäis laittaa nyt aloittajankin parveke! Pienellä rahallakin saa oikein kivaa jälkeä yleensä.

Vierailija
25/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rottinkituoli, taso, jonka päälle voi laskea aamupalatarjottimen, aurinkovarjo ja kukkalaatikko 🌸.

Toimii, käytän parvekettani paljon, vaikka se on pieni, ulkoneva avoparveke.

Vierailija
26/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kans jaksa sisustaa parveketta. Se pitäisi siivotakin, siellä on vanhoja syksyn lehtiä kertynyt nurkkiin (avoparveke, ei laseja). Mun parveke on niin ankea että se tarttis jo ammattiapua.

Tarvisit vaan että joku laittaa koukut parvekkeen kattoon, niihin ketjua, ketjuihin kukka-amppelit. Jos tarpeen niin amppeleista tulee näkösuojaakin. Esim. miljoonakello on ihanteellinen moneen paikkaan ja helppohoitoinen, ei tarvitse kuin kastella ja löytyy vaikka missä väreissä. Sitten lattiaan se terassimatto minkä rullaat syksyllä varastoon. Mattoa voit tilata netistäkin lähimpään postiin, leikkaat vaan juuri sopivan tilaamastasi pätkästä vielä kotona. Pöytää, tuolia. 

Vierailija
27/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt parvekkeella mitään. En voinut, koska naapuri poltti omalla (viereinen) parvekkeellaan tupakkaa ja se savu tuli mun parvekkeelle. Parvekelasit vielä takasivat sen, että se haju viipyi mun parvekkeella kauan. 🤮 Nyt asun parvekkeettomassa asunnossa.

Vierailija
28/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvisit vaan että joku laittaa koukut parvekkeen kattoon, niihin ketjua, ketjuihin kukka-amppelit. Jos tarpeen niin amppeleista tulee näkösuojaakin. Esim. miljoonakello on ihanteellinen moneen paikkaan ja helppohoitoinen, ei tarvitse kuin kastella ja löytyy vaikka missä väreissä. Sitten lattiaan se terassimatto minkä rullaat syksyllä varastoon. Mattoa voit tilata netistäkin lähimpään postiin, leikkaat vaan juuri sopivan tilaamastasi pätkästä vielä kotona. Pöytää, tuolia. 

No nyt tuli kyllä ihan liian hankalia ohjeita jollekin, joka ei viitsi/jaksa/osaa tehdä yhtään mitään viihtyisyyden lisäämiseksi parvekkeelleen. En ensimmäiseksi itse ainakaan lähtisi etsimään jotakuta, joka voi iskuporakoneella tehdä reikiä parvekkeen kattoon (ei ole myöskään usein sallittua). Halvemmalla ja helpommallakin pääsee, esimerkiksi amppelitelineillä, tai jonkun jo mainitsemalla ristikolla, joka köyttää kiinni parvekkeen kaiteeseen. 

Vierailija
29/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava tuoli, mulla sellainen roikkuva pallo mikä monella nykyään on, sitten mattoja ja kukkia, grilli, pari pöytää, lasitukset ja valot.

Vierailija
30/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeen kattoon ei saa portailla mitään. 

Vierailija
31/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla parveke kuumuu kuin pätsi. Ei siellä voi olla enää kesäkuusta eteenpäin yhtään.

Vierailija
32/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis porailla.

Vierailija
33/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain muovituoleja. 

Vierailija
34/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoparvekkeelle sataa kun kesällä tulee välillä niitä rankkasateita ukkosineen. Siinä sitten kivaa kun matot, istuintyynyt ym. viritykset likomärkiä...helpompaa että ei laita mitään sinne. Syksylläkin pääsee vähemmällä kun ei tarvitse kerätä kesäsisustusta pois.

Vierailija
35/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoparvekkeelle sataa kun kesällä tulee välillä niitä rankkasateita ukkosineen. Siinä sitten kivaa kun matot, istuintyynyt ym. viritykset likomärkiä...helpompaa että ei laita mitään sinne. Syksylläkin pääsee vähemmällä kun ei tarvitse kerätä kesäsisustusta pois.

Terassi-/parvekematto on yleensä muovia, joten se kestää kyllä kesäsäätä. Minä vein aina illan tullen omalta parvekkeelta tyynyt ja muut pehmusteet sisälle pinoon parvekkeen oven viereen. Samahan se on okt-asujalla, jos on pihakalusteita ja riippukeinua ja muuta härpäkettä pihalla, sisälle ne on nekin roudattava aina sateen sattuessa. 

Vierailija
36/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pienehkö lasitettu parveke jonne just ja just mahtuu 3 muovista tuolia, pieni pöytä ja sellainen pienen kirjahyllyn näköinen metallihyllykkö jossa on kukkia ja viherkasveja. Tuoleilla on ihan tavalliset tyynyt pehmusteina ja lattialla kirppikseltä ostettu räsymatto. Parvekkeen katossa on 1 koukku jossa on amppeli. Minä ja kissat viihdytään hyvin parvekkeella koska vastapäätä ei ole taloa eikä tämän talon muilta parvekkeilta näy minun parvekkeelle.

Jos olisi isompi parveke niin laittaisin sinne sohvan, riippumaton ja enemmän kukkia ja viherkasveja. Mulla on kaikki kasvit altakasteluruukuissa niin niitä ei tarvi olla kastelemassa koko ajan vaikka on eteläparveke joka kuumenee lämpimällä säällä helposti.

Vierailija
37/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, täällä ei ole kielletty.

Vierailija
38/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten kun vielä oli parveke, niin betonilattialle laitoin puulaatat, jotka sain onneksi mitoiltaan sellaiset, ettei mitään rakoa jäänyt partsin reunaan. Päälle räsymatto.

Toiseen päätyyn vanhan moduulisohvan pari palaa ja loput kierrätykseen. Yksi iso rottinkituoli mahtui vielä. Kiva pöytätaso löytyi puutarhamyymälästä, sellainen partsin kaiteeseen ripustettava, jossa kaksi koukkua millä roikkuu. Ei peitä lattiapinta-alaa. Ja voi nostaa pois.

Ystäväni kävi laittamassa kukkasäleiköt molempiin päätyihin (tosi paahteinen partsi) ja joka kesä kasvatin köynnöksiä (kelloköynnös, krassit, papuja jne) Näiden väliin mahtui vielä iso kukka-amppeli.

Valaistusta syksyyn valonauhoilla ja roikkuvilla lyhdyillä. Kattoon mies laittoi valoverkon, oli kuin tähtitaivas.

Joskus kaipaan sitä tunnelmaa täällä rivaripihallani.

Vierailija
39/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt oikeesti ihmiset, ennenkuin alatte porata kattoa tai seiniä parvekkeillanne, niin tarkistakaa taloyhtiön säännöt. Ja huom, siellä ei välttämättä lue että "parvekkeen kattoa ei saa porata, parvekkeen seiniä ei saa porata" vaan todennäköisemmin se on jotain epämääräisempää tyyliin "kantaviin rakenteisiin ei saa tehdä muutoksia". Kysy ensin vuokranantajalta/taloyhtiöltä/isännöitsijältä ennenkuin lähdet porakone kourassa heilumaan sinne partsille. Saattaapi tulla iso lasku sitten jossain vaiheessa, ja siinä kohtaa ei auta selitykset "mutku ne sano siellä vauva-palstalla, että poraa kattoon reikä ja asenna amppeli". 

Vierailija
40/60 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n.20m2 lasitettu parveke tai terassi joka toimii ihan extra-huoneena touko-syyskuun välisenä aikana.

Toissa vuonna ostettiin lattiaritilöiksi tummanharmaat laatat reunoja (50cmx50cm) pitkin menemään ja muuten lattiapinnat peittää harmaat tiiviskudoksiset 200cmx180cm matot, harmaat koska väriin ei kyllästy ja koska parvekekaiteiden/lasitusten listat on vaaleanharmaat.

Alue on ikäänkuin kahtia jaettu, toinen osa enemmälti oloiluun ja siellä 2hlön "sohva", 2 erillistä löhöpaikkaa+pieni pöytä (samaa settiä, valkoiset jalat ja harmaata rottinkia ja päällä pehmusteet+tyynyjä) sekä 180cm korkea viherkasvi betoniruukussa sekä valkoinen pystynaulakko yhdessä kulmassa jossa kiemurtelee valoköynnös. Toinen puoli pitää sisällään mm grillin ja harmaan 150cm säilytys"arkun" sekä Sini-boxeja (harmaita) jotka syö lasijätteen, pahvin, metallin ja muovin. Myös sillä puolen on tuollainen viherkasvi. Pöydällä myös kukkia ja "keskellä" katossa kiemurtelee viherköynnöstä. Katosta lattiatasolle valkeat paksuhkot verhot jotka antaa näkösuojaa ja suojaa auringonpaahteelta, päätykulmissa lasituksilla Ikean valkoiset Schottis-kaihtimet.

Kuten sanoin, tilassa viihdytään erittäin hyvin ja toimii extra-huoneena useamman kk ajan ja syksyisin+talvisin siellä on mainio jäähdytellä saunan jälkeen. Ilmalämpöpumpun sisäyksiköllekin tuossa oli paikka, mutta se päätettiinkin laittaa tuohon pihan puolelle parvekkeen lasioven lähelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi