Mielestäni koulussa olisi tärkeintä opettaa rakentamaan selviä ja selkeitä ajatuksia ja sitten kirjoittamaan nuo ajatuksensa ja mielellä iha
Mitä mieltä olette luetun ymmärtämisen testeistä ja testaamisesta??? Entä mielipiteesi ylipäätänsä yhteiskunnassamme pyörivistä teksteistä, joita 'kaikkien' 'pitäisi' lukea?
Entä jos olet itse hyvä kirjoittamaan ja oma ajatuksenjuoksusi on selkeä - olet sekä verbaalisesti että matemaattisesti (erittäin) lahjakas - mutta toisten kirjoittamat tekstit aiheuttavat (suurtakin) ongelmaa? Mitä mieltä tästä?
Itse kuittaan nykyään valtavan määrän tekstejä huonoina ja sen vuoksi niiden ymmärtäminen ei onnistu eikä niihin kannata uhrata yhtään aikaa. Jo se että aloittaa sellaisen tekstin lukemisen on arvokkaan ajan haaskausta.
Tekstien tuottamisen ja julkaisemisen 'helppous' aiheuttaa valtavan määrän kirjoitettua saastaa yhteiskunnassamme?
Mielestäni koulussa olisi tärkeintä opettaa rakentamaan selviä ja selkeitä ajatuksia ja sitten kirjoittamaan nuo ajatuksensa ja mielellä ihan kaunolla koska ihmisen aivoilla ja käden työllä on yhteys. Tämmänen 'tekeminen' on koulussa täysin retuperällä kun käsityötkin on periaatteessa kokonaan poistettu. Jos osaa kirjoittaa niin osaa kyllä lukeakin! Eli ei niin että ensin opetataan lukemaan ja sitten kirjoittamaan vaan niin että opetetaan ajattelemaan ja kirjoittamaan ja samalla oppii lukemaan... Kun lapsille annetaan 'kirjainpalikoita' niin oppivat ihan samalla lukemaan kuin itsestään vaikka olisivat jotain 4-vee... Noihin palikoihin pitäisi laittaa kirjain sekä kaunolla että painokirjaimella. Saataisiin kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Kun kirjoittaa kaunolla niin tärkeää on aloittaa kirjain oikeasta kohdasta jotta kirjainten sitominen on mahdollista ja tämä kirjainten sitominen on tärkeää koska siitä seuraa että ihmisen kirjoituksen nopeus sen kun nousee jos kirjoittaa paljon. Kun osaa itse nämä kaunokirjaimet niin sitten pystyy kyllä lukemaan toisen ihmisen kirjoittamaa tekstiä.