Erityisoppilaiden tyhmyys
Miksi? Oi miksi? Miksi aina yksinomaan ne heikkolahjaiset eikä ikinä ne älyköt. Miksi aina tuhlataan tehottomasti resursseja näihin "erityisiin" sen sijaan, että panostettaisiin niihin jotka ovat lahjakkaita
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.
No ei se siinä tapauksessa ole erityinen; se on lahjakas! Lahjakkaat eivät ole erityisiä median valkopesusta huolimatta. Ongelmalliset yksilöt sen sijaan ovat erityisiä
Suomi jää jälkeen muusta maailmasta, että parhaimmat eivät pääse eteenpäin, koska mennään hitaimman mukaan. Erityisluokat on sen takia hyvä asia, ettei koko luokka joudu odottelemaan hitaimman oppimista ja myös hitain saa erityisopetusta.
Luku- ja kirjoitustaito pitäisi jokaisen saavuttaa peruskoulussa, oli kuinka heikko tahansa.
Ap. Oi miksi päliset. Sulla ei ole lapsia eikä ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.
kympit kokeessa ei kerro mitään älykkyydestä. Oma erityiseni rämpi yläkoulun vitosia ja kutosia kokeista keräillen, mutta hänen yleistietonsa on vertaansa vailla. Ei vaan pystynyt kokeissa keskittymään ja tilanteissa meni täysin lukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.
No ei se siinä tapauksessa ole erityinen; se on lahjakas! Lahjakkaat eivät ole erityisiä median valkopesusta huolimatta. Ongelmalliset yksilöt sen sijaan ovat erityisiä
Olet nyt ymmärtänyt ihan väärin. Monetkin erityiset on lahjakkaita ja monet lahjakkaat erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.
kympit kokeessa ei kerro mitään älykkyydestä. Oma erityiseni rämpi yläkoulun vitosia ja kutosia kokeista keräillen, mutta hänen yleistietonsa on vertaansa vailla. Ei vaan pystynyt kokeissa keskittymään ja tilanteissa meni täysin lukkoon.
Tottakai kympit kertoo jotain älykkyydstä. Ei tyhmät saa kymppejä kuin ehkä joskus vahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi jää jälkeen muusta maailmasta, että parhaimmat eivät pääse eteenpäin, koska mennään hitaimman mukaan. Erityisluokat on sen takia hyvä asia, ettei koko luokka joudu odottelemaan hitaimman oppimista ja myös hitain saa erityisopetusta.
Luku- ja kirjoitustaito pitäisi jokaisen saavuttaa peruskoulussa, oli kuinka heikko tahansa.
Eikös tuon pitäisi sitten olla toisinpäin? Pienryhmät näille TOP 10-oppilaalle? Niille jotka ovat koulun pienuudesta/suuruudesta riippuen kyseisen vuosiryhmän 30-50 oppilaista ne parhaimmat.
Ne loput jotka eivät 20-40 jotka eivät päässeet kymppi ryhmään, niistä tyhmimmät 10-lajitellaan tuki opetuksen ryhmään ja loput keskitason saavat olla keskitasoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.
No ei se siinä tapauksessa ole erityinen; se on lahjakas! Lahjakkaat eivät ole erityisiä median valkopesusta huolimatta. Ongelmalliset yksilöt sen sijaan ovat erityisiä
Olet nyt ymmärtänyt ihan väärin. Monetkin erityiset on lahjakkaita ja monet lahjakkaat erityisiä.
Siltikin erityisluokat ovat varattu näille vähän hitaammille...
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Sosiaalinen älykkyys on eri asia. Autisteilla on yleensä jokin erityislahja ja monet pystyvät parempiin suorituksiin itseään kiinnostavilla aloilla kuin tavallisella älykkyydellä varustettu henkilö. Katso vaikka Yle Areenasta piilotetut kyvyt. Siinä on hyvä kattaus siitä mitä autismi on ilman kehitysvammaa.
Häiriköt tarkkikselle ja palikat apukouluun, niin kuin ennenkin. Oikeasti lahjakkaille tasokurssit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Sosiaalinen älykkyys on eri asia. Autisteilla on yleensä jokin erityislahja ja monet pystyvät parempiin suorituksiin itseään kiinnostavilla aloilla kuin tavallisella älykkyydellä varustettu henkilö. Katso vaikka Yle Areenasta piilotetut kyvyt. Siinä on hyvä kattaus siitä mitä autismi on ilman kehitysvammaa.
Monilla vammaisilla on jokin erityislahja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Kyllä sopeutuu. Autisti tekee itselleen uudet rutiinit, vaikka se aiheuttaisikin vanhoihin ruutineihin tottuneelle ns vieroitusoireita
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Ei älykäs välttämättä sopeudu. Sopeutuvuus on yksi temperamenttipiirteistä, joka on täysin erillinen älykkyydestä. Voi olla hyvin älykäs ja matalasti sopeutuva myös. Älykkyys aikaansaa kyllä tietynlaisen kapasiteetin sopeutua, eli jos täytyy keksiä vaikka uusia ratkaisuja miten ratkaista joku käytännön ongelma, niin älykäs on siinä etulyöntiasemassa. Mutta älykäs ei mitenkään välttämättä esim. sopeudu hyvin "laumoihin", itse asiassa jo poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä yksin aiheuttaa helposti sen, että ihmistä lapsena kiusataan ja aikuisena vieroksutaan. Jos ÄO:iden ero on yli 20 pistettä, alkaa tulla tätä kommunikaatiokuilua ja vieroksuntaa.
Jos oppilas on oikeasti lahjakas niin häneen ei tarvitse panostaa, koska hän oppii itsenäisestikin. Erityisoppilailla taas on hyvin usein vaikeuksia oppimisessa. Monella erityisoppilaalla ei todellisuudessa kuitenkaan ole mitään oikeaa ongelmaa. Heidät vain on kasvatettu päin v*ttua.
Mun veli on tällainen erityislapsi (autisti), mutta eipä voi tyhmäksi sanoa, väitteli tohtoriksi teoreettisesta fysiikasta tässä muutama vuosi sitten ja on nyt tutkijana arvostetussa kansainvälisessä yliopistossa. Jo lapsena oli matemaattisissa aineissa ihan huippulahjakas, voitti jonkun kansallisen matematiikkakilpailun, ja hänellä oli erikoinen kyky miettiä yhtälöitä mielessään ikään kuin geometrisina objekteina ja miettiä sitä kautta mikä on ratkaisu, ei pelkästään mekaanisesti laskemalla.
Sosiaalisesti hän on tyypillinen autisti, eli ei osaa oikein käyttäytyä luontevasti ihmisten seurassa. On vähän hiljainen ja sellainen vaivaannuttava useimmille neurotyypillisille, kun ne ei tiedä miten kommunikoida hänen kanssa. Mutta ei ole noissa yliopisto- ja tutkijapiireissä mitenkään haitannut, että on sellainen.
Olipas asenteellinen avaus. Meidän perheessä on huippulahjakkaaksi arvioitu lapsi autismin kirjon piirteillä. Hän on ollut erityisen tuen piirissä motorisen kömpelyyden ja vuorovaikutushaasteiden takia. Oikeanlaisen tuen ansiosta pärjää oikein hienosti. Eli ei pidä paikkaansa, että vain heikkolahjaiset ovat tuen piirissä. Toki kaikkien tukea tarvitsevien sitä kuuluisi saada lahjakkuusprofiilista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Sosiaalinen älykkyys on eri asia. Autisteilla on yleensä jokin erityislahja ja monet pystyvät parempiin suorituksiin itseään kiinnostavilla aloilla kuin tavallisella älykkyydellä varustettu henkilö. Katso vaikka Yle Areenasta piilotetut kyvyt. Siinä on hyvä kattaus siitä mitä autismi on ilman kehitysvammaa.
Ei nuo autistien erityiset kyvyt niin valtavan tavallisia ole. Itse olen autisti ilman mitään erityislahjakkuuksia, ja paljon meitäkin on. Ei ole kyllä mikään mukava juttu tällaiseksi syntyä, kun ei ole mitään erityislahjoja eikä ole missään kovin hyvä, pitäisi "ok ihminen" arvonsa ansaista sosiaalisuuden kautta, mutta kun juuri siinä on ne poikkeavan neurologian aiheuttamat ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi autistit: aina puhutaan että ne on älykkäitä. No, jos olette Darwinia yhtään lukeneet, tiedätte että älykäshän sopeutuu. No, sopeutuuko autisti?
Ei älykäs välttämättä sopeudu. Sopeutuvuus on yksi temperamenttipiirteistä, joka on täysin erillinen älykkyydestä. Voi olla hyvin älykäs ja matalasti sopeutuva myös. Älykkyys aikaansaa kyllä tietynlaisen kapasiteetin sopeutua, eli jos täytyy keksiä vaikka uusia ratkaisuja miten ratkaista joku käytännön ongelma, niin älykäs on siinä etulyöntiasemassa. Mutta älykäs ei mitenkään välttämättä esim. sopeudu hyvin "laumoihin", itse asiassa jo poikkeuksellisen korkea älykkyysosamäärä yksin aiheuttaa helposti sen, että ihmistä lapsena kiusataan ja aikuisena vieroksutaan. Jos ÄO:iden ero on yli 20 pistettä, alkaa tulla tätä kommunikaatiokuilua ja vieroksuntaa.
Paras yksilö pääsee lisääntymään.
Mun lapsi on erityinen, mutta myös lahjakas. Hänellä on vain ongelmia keskittymisen suhteen sekä lieviä motorisia haasteita. Kokeista tulee kymppejä.