Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saattohoidin isäni. Koen syyllisyyttä, teinkö väärin painaessa kipupumppua usein?

Vierailija
19.05.2024 |

Hän oli niin rakas minulle, rakkain ihminen. 

Olin hänen luonaan kotonaan kaksi vuorokautta valvoen, että hänen olisi mahdollisimman hyvä olla. 

Viimeisen vuorokauden aikana en kestänyt katsoa enää sitä, että kärsii ja pyysi minua painamaan hänen puolestaan kipupumppua kun ei enää itse jaksanut. Haimasyöpä. 

Painoin kipupumppua tunnin, loppuvaiheessa puolentunnin välein. Hän nukkui lähestulkoon koko ajan saaden yhden erityisen virkeys"kohtauksen" jonka jälkeen alkoi toden teolla kuolemaan. 

Otin kellonajat ylös ja painelin kipupumppua aina kun puolituntia tuli täyteen. Kuulen vieläkin sen pumpun annostelukelan päässäni. Olin lähellä ja silitin. Kuunneltiin hänen lempibändiään ja nukkui. Lääke vaikutti niin ettei jaksanut pysyä sitä vähääkään hereillä kun olisi voinut. En kuitenkaan kestänyt sitä että kärsisi kivuista. 

Tunnen huonoa omaatuntoa että nukutin hänet periaatteessa kipulääkkeellä kuolemaan. Siis ei hän sen lääkkeen vuoksi kuollut mutta nukkui sen avuin viimeiseen hengenvetoon. 

Voi että..

Kova ikävä ja suru. Toivottavasti hänellä kaikki hyvin siellä missä ikinä onkaan. Lähti niin nuorena, itsekin vasta aikuisuuden kynnyksellä jokseenkin.

Surettaa että en tiedä miten hän lähtönsä koki. Kertoi ainakin viimeisenä päivänåän rakastavansa lapsiaan ketään ennen muita ja olen onnellinen, että hän oli isäni. 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kipupumput on kyllä nykyään automaattisia. Ei niitä tarvi ite painella. Aika erikoiselta kuulostaa jos ulkopuolinen ihminen on päässyt annostelemaan lääkettä muka. Ei se kuolevakaan sitä itse annostele vaan pumppu hoitaa homman.

Pumppu annostelee lääkettä jatkuvasti, mutta lisäksi voi antaa boluksen, eli ylimääräisen annoksen, jonka voi antaa potilas (tai omainen) itse napin painalluksella. Boluksen voi ottaa yleensä tietyin väliajoin.

Vierailija
22/22 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa menetykseesi. Saattohoitoa tehneenä sairaanhoitajana voin sanoa, että et ole tehnyt mitään väärin. Tuossa tilanteessa kivunhoito on parasta hoitoa ja usein ainoa asia, mitä enää voidaan kuolevan eteen tehdä. Kuolema olisi tullut kipulääkkeestä huolimatta ja jos omaisesi kuoli hieman nopeammin, koska sai hetken kivuttomuutta, niin mielestäni se on tässä tilanteessa toivottu tapa lähteä tästä maailmasta. Kuvailemasi perusteella omaisesi oli hyvin lähellä loppua ja tärkeintä on, että olet ollut hänen kanssaan viimeiseen asti ja antanut lääkettä, kun hän ei ole itse pystynyt. Saattohoito on raskasta, mutta voit lohduttautua sillä että ihan oikeasti teit sen mitä pystyit ja kaikki meni juuri niin kuin piti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla