Saattohoidin isäni. Koen syyllisyyttä, teinkö väärin painaessa kipupumppua usein?
Hän oli niin rakas minulle, rakkain ihminen.
Olin hänen luonaan kotonaan kaksi vuorokautta valvoen, että hänen olisi mahdollisimman hyvä olla.
Viimeisen vuorokauden aikana en kestänyt katsoa enää sitä, että kärsii ja pyysi minua painamaan hänen puolestaan kipupumppua kun ei enää itse jaksanut. Haimasyöpä.
Painoin kipupumppua tunnin, loppuvaiheessa puolentunnin välein. Hän nukkui lähestulkoon koko ajan saaden yhden erityisen virkeys"kohtauksen" jonka jälkeen alkoi toden teolla kuolemaan.
Otin kellonajat ylös ja painelin kipupumppua aina kun puolituntia tuli täyteen. Kuulen vieläkin sen pumpun annostelukelan päässäni. Olin lähellä ja silitin. Kuunneltiin hänen lempibändiään ja nukkui. Lääke vaikutti niin ettei jaksanut pysyä sitä vähääkään hereillä kun olisi voinut. En kuitenkaan kestänyt sitä että kärsisi kivuista.
Tunnen huonoa omaatuntoa että nukutin hänet periaatteessa kipulääkkeellä kuolemaan. Siis ei hän sen lääkkeen vuoksi kuollut mutta nukkui sen avuin viimeiseen hengenvetoon.
Voi että..
Kova ikävä ja suru. Toivottavasti hänellä kaikki hyvin siellä missä ikinä onkaan. Lähti niin nuorena, itsekin vasta aikuisuuden kynnyksellä jokseenkin.
Surettaa että en tiedä miten hän lähtönsä koki. Kertoi ainakin viimeisenä päivänåän rakastavansa lapsiaan ketään ennen muita ja olen onnellinen, että hän oli isäni.
Kommentit (22)
Toimit tilanteessa oikein. Asia oli rankka kokonaisuus ja kuormittanut sinua, joten voisi olla paikallaan käydä keskustelemassa asiasta psykologin ja isääsi hoitaneen lääkärin kanssa.
Kipulääkkeen annostelu oli tuossa vaiheessa ainut jåljellä oleva käypähoito.
Riippuu kai mitä se tekee, jos painaa usein. Eli voiko jotkut lääkkeet aiheuttaa oireita jos liikaa. Vai onko sitten apu. Ja haluaako joku olla hereillä. Nyt on kai parempi tuolla puolen.
Teit hänelle hyvän palveluksen. Toivoisin samaa , jos olisin kuoleman kivuissa.👍
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten pitäisi saada rajaton määrä ilohuumeita.
Riippuu miten lähellä loppua on. Jos on vielä aikaa ja teho ehtii loppumaan niin mites sitten?
Eikö sinulle todellakaan kerrottu kipupumpun rajoituksesta? Oma äitini vietti viimeiset päivänsä sairaalassa. Kyllä meille sanottiin, että ei sillä pumpulla voi antaa lääkettä liikaa.
Kuulostaa että paras mahdollinen kuolema tuossa tilanteessa. Se isäsi hereilläolo olisi helpottanut sinua, ei isääsi joka olisi todennäköisesti ollut kovissa kivuissa.
Ne kipupumput on kyllä nykyään automaattisia. Ei niitä tarvi ite painella. Aika erikoiselta kuulostaa jos ulkopuolinen ihminen on päässyt annostelemaan lääkettä muka. Ei se kuolevakaan sitä itse annostele vaan pumppu hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Vanhusten pitäisi saada rajaton määrä ilohuumeita.
Isäni oli 44 v
Vierailija kirjoitti:
Teit ihan oikein ja annoit rauhallisen kuoleman.
Ei hä pystynyt siihen vaikuttamaan. Ei sillä pysty pumppaamaan kokoajan lääkettä
Yleensä loppuvaiheessa kipupumppu on automaattinen jos ei itse pysty toimimaan.
Teit oikein. Kuolevan elintoiminnot hiipuu, hänen kuuluukin nukkua. Karseaa jos ei pysty ja kivut pitää hereillä. Ei tuossa tilanteessa voi kuvitella parempaa kuolemaa kuin mitä olet mahdollistanut.
Otan osaa.
Se on ehdottomasti oikein. Asiaa ei pidä edes miettiä. Helpottaa oloa, kipuja ,ahdistusta ja tukehtumisen tunnetta kun saa riittävän lääkityksen. Paras olisi jos voisi nukkua rauhallisesti pois. Siksi kuoleville annetaan kipulääkkeitä tiheään ja rauhoittavia lisäksi. Se ei millään tavalla paranna tai helpota oloa että kuolee huonosti lääkittynä. Siinä vaiheessa ei voi tehdä enää muuta. Ole tyytyväinen että hän sai riittävän hoidon ja olit sitä varmistamassa.
Olet tehnyt aivan oikein. Olen juuri ollut vastaavassa tilanteessa ja meille sanottiin, että pitää käyttää, jotta kipua ei tunneta.
Paljon voimia sinulle. Aatokseni on suht samat kuin sinulla. Kipupumpun käyttöä en kadu, sillä tiedän, ettei äitini tarvinnut kärsiä kivuista. Se on tuossa vaiheessa ainoa oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle todellakaan kerrottu kipupumpun rajoituksesta? Oma äitini vietti viimeiset päivänsä sairaalassa. Kyllä meille sanottiin, että ei sillä pumpulla voi antaa lääkettä liikaa
Kyse ei ollut keskustelussa siitä, että pelkäisin antaneeni lääkettä liikaa niin, että hän kuolee siihen vaan se, että hän oli lähes sedaatiossa koko ajan säännöllisen annostelun vuoksi ja nukkui hyvin paljon. Mietin, olisiko hän halunnut vielä olla enemmän läsnä mutta toisaalta tosiaan tuo oli armollisempaa. Välillä sitä miettii kaikenlaista kun suree.
Kiitos kaikille, olipa hieman ihmeellistä ajattelua minulta mutta tällainen olen..
Ap
Pumppu säädetään siten, että se annostelee vain ne annokset, jotka on sallittu. Et ole liikaa antanut. Pumppu on sitä varten, että potilas on kivuton. Isäsi pyysi lääkettä.