Kerrostaloelämän plussat ja miinukset
Lapset on kasvaneet ja voitais kohta muuttaa pienempään kotiin.
Kumpikaan meistä ei tykkää lumitöistä eikä pihahommista.
Pienemmät asumiskulut olis kivat, nyt menee melkein 2000e kk.
Valinta osuisi siis vanhempaan kerrostaloon, -50-70 luvun, putkiremontti pitää olla tehty.
Onko hyvä vai huono idea? Miksi?
Kommentit (51)
Ainut miinus on persläpi naapuri. Juoppo mt-ongelmainen yksineläjä mies. Varmista että sellaisia ei asu naapurissa. Eikä mitään suurperheitä, joilla on täysin kurittomia kakaroita.
En jaksa uskoa, että kukaan asuisi kerrostalossa, jos olisi rahaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdeksi huonoksi puoleksi sanoisin myös sen, että koronat ja flunssat leviää helposti rapussa naapurista toiselle.
V*tut leviää, kuvittelet.
En kuvittele. On ollut parikin kertaa tilanne, että en ole missään muualla käynyt pariin viikkoon, kuin koiran kanssa lenkillä ja siitä huolimatta olen saanut koronan ja flunssan. Ja myöhemmin jutellut naapurien kans ja he kertoivat, että olivat olleet sairaana
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa taloissa on yleensä paksummat seinät.
Ei kyllä voi näin sanoa! Joissakin voi olla ja joissakin ei. Esim 1950-luvulla rakennetuissa on paljon todella ohutseinäisiä, rakennusmateriaaleista oli silloin pulaa. Ja jos on painovoimainen ilmanvaihto (niinkuin vanhoissa taloissa usein on), niin kanavia pitkin äänet kantautuu aika lahjakkaasti. Olen myös asunut 1920-luvulla rakennetussa talossa, jossa kylppärin seinän takana oli naapurin eteinen. Kylppäriin kuului kun eteisessä puhuttiin kuiskaamalla, voin vain kuvitella kuinka mukavaa naapurista oli kuunnella meidän vessaääniä 😝
Joissain hyvin rakennetuissa uusissa taloissa äänieristys on todella hyvä, ei kuulu yhtään mitään. Mutta sitten joissain hutiloiden rakennetuissa taas todella huono. Eli summa summarum, ei voi tietää onko hyvä äänieristys vai ei, ennen kuin kokeilee. Rakennusvuodesta sitä ei voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Talvella ei lumitöitä. Siinäpä ne kaikki plussat olikin.
Jos sattuu tuuri käymään että joko lunta ei tuu tai huoltoyhtiö tekee hommia 24/7. Täälläkin on tehty monena talvena lumitöitä että pääsee rapusta ulos, autolle, saa auton liikkeelle ja pääsee vielä pihasta kadulle. Ruohoa ei tarvitse leikata.
En omista autoa, kuljen aina pyörällä. Muutin kerrostalosta pois sen takia, että kerrostaloissa ei ole turvallista ja kunnollosta varastoa pyörille. Varastot ovat aina täynnä pyöriä. Pyöriä varastetaan. Häkkivarasto oli niin monen oven takana, että ei ollut järkeä vielä pyörää sinne. Roudasin pyörän aina asuntoon. Aamuin, päivällä, illalla. Lisäksi ne kantapääaakeltajanorsut yläpuolella, ovien paiskojat yms. Nyt asun pienessä mummon mökissä ja edelleen pyöräilen, mutta pyörälle on kunnon varasto ja norsut ei enää asu yläpuolellani.
Aika iso tekijä on se, missä se kerrostalo sijaitsee. Itse olen asunut vain isohkon kaupungin keskustassa kerrostaloasunnoissa, ja se paras puoli on nimenomaan se keskusta-asuminen. Olet lähellä kaikkia palveluita. Nuorena varsinkin oli mukavaa kun saattoi piipahtaa noin vain yhdellä oluella lähipubissa, joka siis ei ollut mikään lähiökuppila. Tai elokuvissa, ravintolassa, kaupassa tms. ilman mitään kauheaa vääntöä tai suunnitelmaa että mistä parkkipaikka, kuka ajaa vai mennäänkö bussilla jne. Toki tuokaan ei mitään ylivoimaista ole, mutta kummasti se kotisohva voittaa, kun pitäisi nykyään alkaa tehdä lähtöä johonkin. Tai ainakin se vaati paljon enemmän vaivaa, kuin se, että noin vain piipahtaa keskustassa asuessaan.
Eli sen kerrostaloelämän haittapuolet (naapurit seinän takana, ahtaus, ei omaa ulkotilaa) peittosi nuorena tuo sijainnin kätevyys. Kun ikää tuli lisää, alkoi nuo haittapuolet painaa vaakakupissa enemmän, varsinkin tuo oman pihan/puutarhan puute. Itse olen puutarhaihmisiä, joten ainakin just nyt on vaikeaa kuvitella että luopuisin puutarhasta keskusta-asumisen takia. Ap tosin kertoo ettei tykkää pihahommista, joten hänenä miettisin asunnon sijainnin tarkkaan, että se vastaa hänen/heidän tarpeitaan. Koska sillä sijainnilla on iso merkitys viihtyvyyteen. Sijainti vaikuttaa myös ikkunoista avautuviin näkymiin, jotka nekin on iso tekijä asunnon viihtyvyyteen.
Meillä on patterit koko kesänkin päällä, nytkin on lämpimät kun yöksi lupasivat pakkasta. Viime kesä oli kylmä ja kostea niin oli kiva kun kotona oli lämmin. Mun koti on varjoisalla puolella koska en kestä kuumaa, eli kesähelteilläkin vilpoinen. Pihalla saa tehdä töitä jos haluaa, meillä on grillikota ahkerassa käytössä. Kesällä on kesäjuhlat ja syksyllä syysjuhlat.. Seniorit istuvat pihalla ja kahvittelevat lämpimillä ilmoilla. Jos hella tms hajoaa niin uusi tulee tilalle, postikin tulee ovesta sisälle. Ja jos on itsellä hätä ja huutaa apua niin varmasti joku kuulee. Meidän talossa ei suvaita juoppoja, haukkuvia koiria ym älämölöä. Etsimällä ja kyselemällä se sopiva koti löytyy, naapureilta ja myyjältä tai ed asukkaalta kannattaa kysellä, he tietävät parhaiten.
Täällä moni mainitsee kerrostalon äänet häiriötekijänä, mutta tämä on ihan rakennustekniikasta kiinni. Asumme kerrostalossa, mutta ei asuntoomme kantaudu naapureiden äänet. Rauhallista on ollut.
Isossa kaupungissa asutaan kohtalaisen lähellä keskustaa, mutta järvelle on parisataa metriä ja aluetta ympäröi suuri puisto ja lenkkeilyalueet. Kaupat ja palvelut on lähellä. Kokeilimme asumista omakotitalossa, mutta emme viihtyneet. Lapsemmekin asuvat mieluummin kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on patterit koko kesänkin päällä, nytkin on lämpimät kun yöksi lupasivat pakkasta. Viime kesä oli kylmä ja kostea niin oli kiva kun kotona oli lämmin. Mun koti on varjoisalla puolella koska en kestä kuumaa, eli kesähelteilläkin vilpoinen. Pihalla saa tehdä töitä jos haluaa, meillä on grillikota ahkerassa käytössä. Kesällä on kesäjuhlat ja syksyllä syysjuhlat.. Seniorit istuvat pihalla ja kahvittelevat lämpimillä ilmoilla. Jos hella tms hajoaa niin uusi tulee tilalle, postikin tulee ovesta sisälle. Ja jos on itsellä hätä ja huutaa apua niin varmasti joku kuulee. Meidän talossa ei suvaita juoppoja, haukkuvia koiria ym älämölöä. Etsimällä ja kyselemällä se sopiva koti löytyy, naapureilta ja myyjältä tai ed asukkaalta kannattaa kysellä, he tietävät parhaiten.
Mistä se uusi hella tulee?
V*tut leviää, kuvittelet.