Yläkoulun oppilaiden ja vanhempien mielestä arvosana pitäisi antaa...
näillä perusteilla: 1) olen yrittänyt. 2) minä haluan.
Olen yläkoulun aineenopettaja ja on jälleen kerran 9. luokan päättöarviointien aika. Olen käynyt arviointikeskusteluja oppilaiden kanssa ja voi itku miten monen kanssa on taas sama vääntö.
Päättöarviointi perustuu edelleen osaamiseen eikä mihinkään muuhun. Joissain aineissa kriteerit on vedetty niin alas, että suunnilleen sillä saa vitosen, jos joskus pystyy avustettuna arvaamaan jonkun asian melkein oikein. Mutta silti 5-6 tasoinen oppilas ansaitsee mielestään vähintään 8, koska on sentään joskus yrittänyt ja haluaa lukioon.
Teineiltä tämän nyt vielä ymmärtäisi, mutta kun vanhemmat tulevat linjoja pitkin "Veeti tarvitsee tästä nyt 9 koska ei pääse muuten hyvään lukioon!"
Vertaistukea? Tai voisiko joku vanhempi selittää miksi heidän mielestään oppilas ansaitsee 8-9, vaikka ei osaa juuri mitään?
Kommentit (11)
Ymmärrän kollegaa. Minäkin käyn arviointikeskusteluja näillä viimeisillä viikoilla. Viimeksi perjantaina alkoi oppilas vääntää vastaan päättöarvosanasta. Hänellä koko yläasteen aikana paras numero aineesta on 8- ja aikoo valittaa kun en anna ysiä. Kun hän on ollut tunnilla aktiivinen. Sekin aktiivisuus on ollut kaverin kanssa höpöttelyä ja yritystä pelata puhelimella aina kun silmä välttää. Kuvitellaan että kaikki on neuvoteltavissa kun vaan itse haluaa. Syvä huokaus.
Ohhoijaa. Onneksi en ole enää opettaja.
Vaikea uskoa, että olet aineenopettaja. Jos olet kysyn uteliaisuudesta minkä aineen.
Perusteluni on, että netissä on löydettävissä yläkoulun arvosanojen vaatimukset taulukkomuodossa oppiaineittain. Jos olisin opettaja, viittaisin ko. taulukkoon kun vanhemmilta tulee yhteydenotto.
Olen opettanut 23 vuotta yläkoulussa. Ihan yhden käden sormiin mahtuu ne kerrat, kun todistuksen arvosanasta on kysytty. Koskaan ei ole mihinkään valitettu.
Nykyihmiset ovat hulluja. Mutta sinäkin teet jotain väärin.
Sinun pitää huolehtia, että oppilas ja huoltaja saavat palautetta pitkin vuotta. Pidä riittävän vaikeita kokeita. Jos arvioitavien suoritusten keskiarvo on 6, niin harva lähtee vänkäämään kasia.
Minä olen lukuvuoden aikana ankara, jotta jää sitten liikkumavaraa todistuksen kanssa. Kun tiedän tehtävien olleen haastavia, voin ehkä hyvillä mielin antaa seiskan, vaikka arvioitavissa suorituksissa on kutosiakin. Näin oppilas ja kotiväki yllättyvät iloisesti eikä valituksia tule.
Arvosanat tietenkin perustuvat opsin kriteereihin, eivät koenumeroihin. Mutta sinun pitää ymmärtää, että oppilaat ja huoltajat eivät tajua kriteereistä mitään. He ymmärtävät vain numeroita. Anna niitä heille.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut 23 vuotta yläkoulussa. Ihan yhden käden sormiin mahtuu ne kerrat, kun todistuksen arvosanasta on kysytty. Koskaan ei ole mihinkään valitettu.
Nykyihmiset ovat hulluja. Mutta sinäkin teet jotain väärin.
Sinun pitää huolehtia, että oppilas ja huoltaja saavat palautetta pitkin vuotta. Pidä riittävän vaikeita kokeita. Jos arvioitavien suoritusten keskiarvo on 6, niin harva lähtee vänkäämään kasia.
Minä olen lukuvuoden aikana ankara, jotta jää sitten liikkumavaraa todistuksen kanssa. Kun tiedän tehtävien olleen haastavia, voin ehkä hyvillä mielin antaa seiskan, vaikka arvioitavissa suorituksissa on kutosiakin. Näin oppilas ja kotiväki yllättyvät iloisesti eikä valituksia tule.
Arvosanat tietenkin perustuvat opsin kriteereihin, eivät koenumeroihin. Mutta sinun pitää ymmärtää, että oppilaat ja huoltajat eivät tajua kriteereistä mitään. He ymmärtävät vain numeroita. Anna niitä he
En nyt menisi sanomaan, että kyseinen aineenope tekee jotain väärin. Koulussa on aika paljon oppilaita, jotka oikeasti olettavat saavansa todistukseen arvosanaksi 7 tai 8, vaikka kokeesta on tullut vitosia tai kutosia koko vuoden aikana. Perusteena on, että kun on ollut paikalla ja on joskus yrittänyt.
Jos ei vika ole opettajassa, niin koulun kulttuurissa.
Edelleen suosittelen jatkuvaa palautetta vuoden mittaan. Ihan suomeksi kerrot, mitä on tulossa tällä menolla.
Mutta kyllä ihmettelen, miten muka nyt ruinataan kasia, jos on joululta kutonen, kokeista on tullut kutosia jne.
Joka tapauksessa lopetat turhan jankutuksen ja annat arvosanat. Jos joku valittaa, vastaat valituksiin. Miksi ihmeessä lähdet mukaan tuohon pelleilyyn?
Sitä paitsi yksien arvosanat on joko annettu tai annetaan tyyliin huomenna. Ei niistä enää ehdi keskustella. Onko tämä joku trolli?
T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Edelleen suosittelen jatkuvaa palautetta vuoden mittaan. Ihan suomeksi kerrot, mitä on tulossa tällä menolla.
Mutta kyllä ihmettelen, miten muka nyt ruinataan kasia, jos on joululta kutonen, kokeista on tullut kutosia jne.
Joka tapauksessa lopetat turhan jankutuksen ja annat arvosanat. Jos joku valittaa, vastaat valituksiin. Miksi ihmeessä lähdet mukaan tuohon pelleilyyn?
Sitä paitsi yksien arvosanat on joko annettu tai annetaan tyyliin huomenna. Ei niistä enää ehdi keskustella. Onko tämä joku trolli?
T. Yläkoulun opettaja
Olen yläkoulun opettaja ja meillä ei numeroita vielä ole annettu. Ja meillä aina käydään arviointikeskustelut numeroiden annon jälkeen ihan vikalla viikolla. Hyvin harvoinhan sitä numeroa vaihdetaan, vaikka oppilas olisikin eri mieltä osaamisestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yläkoulun opettaja
Olen yläkoulun opettaja ja meillä ei numeroita vielä ole annettu. Ja meillä aina käydään arviointikeskustelut numeroiden annon jälkeen ihan vikalla viikolla. Hyvin harvoinhan sitä numeroa vaihdetaan, vaikka oppilas olisikin eri mieltä osaamisestaan.
Mikään ei estä opettajaa pitämästä arviointikeskusteluja milloin haluaa. Hyvä kohta on esimerkiksi joulutodistuksen jälkeen. On itse asiassa aivan älytöntä pitää keskustelu siinä vaiheessa, kun mitään ei ole enää tehtävissä.
Jos jokin systeemi ei toimi, sitä pitää muuttaa.
Olen parhaillaan vapaalla ja nain malli Kate Uptonia kaukana rauhallisella hiekkarannalla paljaalla.
Rauhallista hiljalleen viriävää voimaantumista havaittavissa...
t. kansankoulunopettaja 39 vuotta samalla koululla. (iso ansaittu työeläke tulossa)
En olisi silloin parikymmentä vuotta sitten, kun isovanhemmat tiirailivat mihin lukioon kukakin meneeettä tää homma on näin semi kujalla piilevästi ja nyt vaan pahenee. Mitä se isovanhemmillekaan kuuluu missä koulussa on tai edes mitä opiskelee.
En edes tiennyt, että niistä arvosanoista voi jonkun kanssa keskustella. Mä pääsin ysiltä vuonna 1999 eikä silloin ainakaan voinut, tai ehkä muut sit kävi keskustelemassa? Mä luulin aina, että arvosanat on mitä on ja that's it. Eli joo, sori ohis, tsemppiä opelle!