Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset haluavat tehdä elämästä ja arjesta kokoajan helpompaa ja helpompaa?

Vierailija
19.05.2024 |

Hieman oli vaikea tiivistää ajatustani otsikkoon. Tarkoitan siis sitä miten monen asian hoitamista pitäisi ikäänkuin automaattisesti pyrkiä helpottamaan.

Esimerkikski mattojen pesua käsin kauhistellaan, pitäisi viedä pesulaan tai vähintään hankkia painepesuri. Ei ainakaan "saisi" polkea pyörällä parin pikkumaton kanssa mattojenpesupaikalle. Kun voi autolla viedä pesulaan. Tai nurmikon leikkaaminen käsin työnnettävällä vanhanaikaisella leikkurilla on jotenkin ajanhukkaa kun voisi olla robottileikkuri. Tai mikä vaan käsin suoritettava työ niin pitäisi käyttää jotain konetta. Ymmärrän siis isot ja toistuvat projektit että järkevämpää tehdä koneella. 

Vanhempani aina hämmästelevät mökillä jos olen jotakin sahannut käsin, että miksi en käyttänyt sirkkeliä tai sähkömoottorisahaa. Työkaverit hämmästelevät että miten jaksan pyöräillä ja lenkkeillä jossen kuuntele napeista podcasteja tai musiikkia samalla.

Ehkä me ihmiset vain olemme niin erilaisia. Itse saan jotakin outoa tyydytystä siitä kun olen tehnyt "vaikeimman kautta", en siis koe näin vaan koen mielihyvää siitä että olen tehnyt itse omin käsin. Ja ei minun tarvitse lenkillä kuunnella musiikkia kun riittää ympäröivät äänet ja omat ajatukset. Mietin vain sitä että miksi normaaleja arjen toimia pidetään hankalina. 

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko päivän siivoan ja tiskaan töissä, passaan muita ihmisiä. Sitten pitäisi mennä kotiin ja aloittaa sama homma kotiväen kanssa? Koitin aikani ja uuvuin totaalisesti. Ostin astiantiskauskoneen vuosien vastaan vänkäämisen jälkeen ja ai ihanuus kun on jopa aikaa nyt levätä. Vielä kun keksin miten teen ruokaa tekemättä sitä ja siivoan siivoamatta sekä pesen pyykkiä pesemättä. Ruuan saa onneksi jo kotiin kannettuna kaupasta.

Vierailija
22/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on jotenkin nykyaikaa leimaava trendi, että aina pitäisi olla vain mukavaa - muuten ollaan uupuneita ja ahdistuneita. Jos töissä osuu omalle kohdalle tympeä työvuoro, niin jäädään saikulle, koska ei huvita mennä töihin. Jos pitäisi ottaa vaikea asia puheeksi tai antaa rakentavaa palautetta, ollaan hiljaa, mutta kotona kirjoitetaan aiheesta someen. Edes omia lapsia ei jakseta kasvattaa, koska ne kiukuttelevat ja siitä tulee sitten vanhemmille paha mieli. Muualle hoitoon vain, että jää mahdollisimman paljon omaa aikaa. Hyvinvoiva äiti on lapsen etu ja nykyajan äitihän voi hyvin silloin kun lapsi ei pyöri jaloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän näkökulmasi. Luulen, että syynä on arjen monipuolisuus, vaihtoehtojen määrä, ajanpuute, aika halutaan laittaa toiseen ehkä mielekkäämpään asiaan.

Vierailija
24/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko päivän siivoan ja tiskaan töissä, passaan muita ihmisiä. Sitten pitäisi mennä kotiin ja aloittaa sama homma kotiväen kanssa? Koitin aikani ja uuvuin totaalisesti. Ostin astiantiskauskoneen vuosien vastaan vänkäämisen jälkeen ja ai ihanuus kun on jopa aikaa nyt levätä. Vielä kun keksin miten teen ruokaa tekemättä sitä ja siivoan siivoamatta sekä pesen pyykkiä pesemättä. Ruuan saa onneksi jo kotiin kannettuna kaupasta.

Pyykkikonehan ne pyykit pesee, ei tarvitse kuin kuivausrumpuun heittää tai ripustaa kuivumaan. Moppaava robotti-imuri siivoaa ja ruokaa saa tilattua ravintolasta kotiovelle, jos ei jaksa sen vertaa tehdä, että lämmittää eineksiä. Kai se kotiväkikin osaisi jotain tehdä?

Vierailija
25/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan minun vanhapiikatyökaveriltani,  jonka mielestä kaikki pitää tehdä itse vaikeimman kautta. No kyllä kai kun elää yksin, on aikaa jynssätä hammasharjalla kaakeleita ja vertailla hintoja ja ajella pyörällä pitkin kaupunkia tarjousten perässä. Sitten on kuulemma niin mahtava olo. Minulla on mahtava olo kun tulen kotiin ja siivooja on siivonnut sen.

Vierailija
26/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Tietysti mäkin menen monessa asiassa sieltä mistä aita on matalin. Mutta haluan kasvattaa mahdollisimman paljon ruoastani. Koko kesä menee viljelypalstaa hoitaessa, marjoja keräillen, tänään juuri poimin ison säkin nokkosta. Sitten kuuntelen muiden ihmettelyjä miksi vaivaudun kun kaupastakin saisi. Ja paljonko tällä oikeasti säästää kun huomio ajankulun. No ei varmaan paljoakaan. Mutta kun mä tykkään mieluummin kasvattaa itse kuin hakea sieltä kaupasta. Todella monen on tätä vaikea ymmärtää. En mä edes tiedä mitä ajallani tekisin muuten. Kävisin pelaamassa jotain paperia sitten. Ei kuulostaa yhtään niin palkitsevalta omaan korvaani kuin itse tehdyn nokkospeston syöminen uunituoreen leivän päällä.

Vierailija
27/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoajan elämä ei ole helppoa, tehtaassa on kova kiire koota tuotteet valmiiksi.

Vierailija
28/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperia=padelia 

Vierailija
29/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa työ, 3 lasta, teen vapaa-ajastani helpompaa. Robotti-imuri on ihan paras!

Vierailija
30/30 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin Juuri näin 

Annan tämän aloituksen tekijälle paljon hyvää energiaa ajattelemisesta. 

Näinhän se nimenomaan on. Se ongelma helppoudessa on se, että ihminen sairastuu sen myötä. Me näemme sen jo nykyisessä yhteiskunnassa. Mistä te kuvittelette, että MT-Ongelmat johtuu? Se on nimenomaan siitä helppoudesta. Mä en tarkoita tällä sitä, että MT-ongelmia ei esiinny ihmisillä, ketkä on töissä. Mä tarkoitan sillä kokonaiskuvaa. 

Ihminen ei ole luotu helppoon elämään. Mitä te kuvittelette, että koiralle käy kun se tungetaan häkkiin katsomaan Netfliiä päiväksi? - Tähän ei varmaan muuta tarvitse sanoa. 

Vaikeudet kehittää ihmistä. Tätä on myös monen vaikea käsittää, helppo elämä ei siis ole edes oikeasti suotavaa, koska helpossa elämässä ihminen ei kehity. Puhun siis henkisestä kehityksestä. 

Tää on tiedetty ihan aina. Tähän perustuu myös ihan kaikki

Eikö sentään mielenterveyden haasteet pikemminkin tule vaikeista tilanteista? Itse sairastuin burn outtiin /massennukseen kun tein täyspäivätöitä totaaliyksinhuoltajana paljolti valvoen öitä taaperon ja pitkäaikaissairaan sisaruksen kanssa jonka sairaus vaati valvomista, vapaa aikaa eijuuri ollut kun ei ollut oikein lastenvahteja. Ei ole tullut ongelmia siksi,että oli niin helppoa. Uskon että monilla muilla vastaavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi