Olen 171/75 nainen, olenko yksiselitteisesti ylipainoinen?
Tunnen itseni ihan ok-kroppaiseksi, harrastan liikuntaa mut en ole mikään lihaskimppu. Työterveydessä sanottiin, että pitäisi saada painoa vähän alas. Syön terveellisesti ja voin hyvin, ja rupesi vähän ärsyttämään tuo. Voiko oikeesti olla terveyden kannalta niin olennaista, että painaisin vaikka 5 kiloa vähemmän? En ole kovin siro rakenteeltani.
Taustalla vuosien syömishäiriö, ja nyt vihdoin viihdyn nahoissani. Pelottaa että jos rupean painoa pudottamaan, se on menoa taas.
Kommentit (79)
"Suurissa tutkimuksissa on todettu, että kun naisilla vyötärön ympärys 80 cm ja miehillä 94 cm ylittyy, sairauksien vaara alkaa kasvaa. Näitä rajoja voi pitää varoitusmerkkinä. Jos ne ylittyvät, kannattaa pyrkiä siihen, ettei vyötärö enää kasvaisi."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00890
Työterveydeltä on ollut ihan oikein nostaa asia esille. Nyt ap tiedostaa asian ja osaa pohtia tekemiään arkisia valintoja. Mikä poru syntyisi siitä, jos työterveydestä ei uskallettaisi sanoa mitään sairastetun mielenterveyshäiriön vuoksi, ja kohta henkilöllä olisi kakkostyypin diabetes ilman käsitystä elämäntapavalinnoista. Jos syömisongelma uhkaa puhjeta, kannattaa hakea myös psykologista apua. Mutta faktoja ei voida alkaa kaunistelemaan muuksi sen takia.
Miksi kaikki tuntemani M-naiset ovat ylipainoisia miehen kokoisia amatzoneja?
Milloin sairastit anoreksian? Millaista hoitoa siihen sait?
Olen samankokoinen ja mulle sanottiin et oikein hyvä😀
Se on vartalonmallista kiinni. Jos olet isorakenteinen ja lihaksikas ja rasva tasaisesti jakautunut, ei välttämättä ole haitallista terveydelle. Mä olen perinteinen omenavartalo ja jopa 171/60 mitoissa saanut kuulla kommentointia ylipainostani, vaikka painoindeksin mukaan olen hoikka. En voi sille mitään, että minun pitää laihduttaa itseni anorektisen laihaksi, melkein bmi 18 että saan vatsarasvan pois.
Mitä yksinkertaistamista taas. Ihmisen ruumiinrakenne koostuu muistakin ulottuvuuksista kuin painosta ja pituudesta. Katsokaa vaikka ympärillenne, ei ole vartalot identtisiä, vain pituuden vaihdellessa. Se, että olet terve ja hyvinvoiva on tärkeintä. Terveydenhuolto oikein ajamalla ajaa ihmisiä syömishäiriöihin 😡.
T. Ex-anorektikon äiti
laita kuva vartalosta.
Sitten selviää paljonko on lihasta ja paljon ylimääräistä.
Joskus mulla oli nainen joka oli 158cm/52kg. Hän oli aika lailla täydellinen.
Jos et kovin treenaa ja ole lihaksikas, niin luultavasti sopiva paino olisi 62-69kg
Yksiselitteisesti et missään nimessä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty sanomaan painon ja pituuden perusteella, rasvaprosenttikin on hiukan siinä ja tässä.
Peilistä näkyy. Jos on vyötärö, niin kaikki on ihan ok.
Vyötärö vähän navan yläpuolelta 83cm, lantio leveimmästä kohtaa 103cm. Toi on häpyluun korkeudella.
Ap
Kuullostaa ihan hyvältä! Naisellinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty sanomaan painon ja pituuden perusteella, rasvaprosenttikin on hiukan siinä ja tässä.
Vyötärö vähän navan yläpuolelta 83cm, lantio leveimmästä kohtaa 103cm. Toi on häpyluun korkeudella.
Ap
Onko iso maha mielestäsi naisellinen?
Vierailija kirjoitti:
Olet huimat 0,60 yksikköä ylipainon puolella BMI:n mukaan. Jos syöt terveellisesti, liikut ja voit hyvin niin olisin ihan rauhassa.
1990-luvulla olisit ollut normaalipainoinen. Laihdutusteollisuus lobbaa ja nauraa matkalla pankkiin.
Oli muuten ysärillä keskimäärin kapeampaa jengiä kuin nyt bmi-rajojen muuttamisen jälkeen.
Kyllä olet. Olen treenattu mies 183cm ja paino 76kg.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on huono työterveyshuolto sitten. No, jos olet parikymppinen nainen, saat huonoa hoitoa ja vittuilua. Se muuttuu, kun tulet keski-ikäiseksi.
Olen samoissa mitoissa kuin ap, ikää 50+. Minullekin on työterveyslääkäri painosta huomauttanut ja on käyty keskustelua painonhallintaan liittyvästä enemmänkin. Eli ei tuo mitenkään ikään liittyvä asia ole, vaan ihan normikäytäntö normaalin painoindeksin huidellessa ylärajoilla tai sen yli.
Kiitos kaikille kommenteista. Mulla tosiaan rasva aika lailla tasaisesti joka puolella. Lihastakin on jonkin verran. Aloin hetkeksi ajattelemaan, että jos pudotan sen kolme kiloa siihen normaalipainon rajaan. Mut heti alkoi ahdistaa kun mietin mitä se vaatisi, ei niinkään lisää liikuntaa enää, mut syömisen tarkkailua. Ja sitä mun pää ei enää kestä. Ehkä tää oli tavallaan tarpeellinen tieto mulle. Siis se havainto siitä, että suhde syömiseen on yhä oikeesti ongelmallinen.
Ymmärrän senkin, että johonkin noi vyötärönympärystutkimuksetkin perustuu. Mä varmaan lähden nyt juttusille tämän syömiseni kanssa. Todella turhauttavaa, kun olen jo niin pitkään viihtynyt kehossani.
Ap
Kyllä olet lihava. 60 kiloa olisi ok paino kaltaisellesi ok lihasten kanssa.
Olen saman pituinen kuin avaaja ja painan 87kg. Olisin onnellinen, jos saisin painoni tuohon 75 kiloon. Pikkuhiljaa on paino kyllä pudonnutkin, mutta olen kärsimätön.
Jätin alkoholin ja makeiset kokonaan pois, koska niiden tuomista kaloreista oli helpointa luopua. Limsoja en ole koskaan kitannutkaan.
Höpsis, itsellä +190 cm mies ja painaa 110. Ja noissa sinun mitoissa olen itse. Hyvin sopusuhtaista. Minulle työterveyshuolto kehuu, että olen juuri sopivissa mitoissa. Voithan ottaa perusverenkuvan? Ja jos niissä on jotakin häikkää, korjaa ruokavaliota tarpeen mukaan. Toki höttöhiilarit kannattaa jättää pois, mutta jos liikkuu paljon, niin syödäkin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko iso maha mielestäsi naisellinen?
Kun vyötärö on 83 cm, maha ei ole kovin iso. Oletko itse anorektikko?
o saatana iso nainen, amazoni perkele, en lähtis painii. en saatanassa.