5 tonnia ei riitä minkäänlaiseen autoon
Parin tonnin romuista pyydetään 6-8 tonnia suomessa. Joku 2007 vuoden auto on vanha paska, yli 200tkm ajettu on jo loppuunajettu.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää. Ostin 2008 vuosimallin diesel Volvon hintaan 2000€ tutulta kun kauppasi mulle sitä sen takia koska ei enään tarvitse autoa ollenkaan ja ajettu 340 000km. Ei vikoja ja ruosteeton. Hyvin kulkee. Vääntöä riittävästi. Ohitukset onnistuu ripeästi tarvittaessa enkä jää muiden jalkoihin. Kyllä varaa olisi uudempaankin. Volvo V90 meinasin ostaa mutta sitten ajattelin että en ala autoon nii paljoa panostaa. En rikas ole mutta varakas.
Älä jaksa. Oikeasti se täynnä vikoja ja ruostetta. Jokainen joka on joutunut tyytymään käytettyihin autoihin tietää totuuden. Mitä siihen vääntöön tulee se on ruotsalaisen äidin kauppakassi. Vähän väliä maantiellä näkee kun näillä kauppakasseilla. Lähdetään liian tiukkaan ohitukseen. Sitten kun sen alitehoisen 150 hv nuhapumpun teho ei riitäkään. Saat miettiä miten voit ajaa kyllin lähellä asfaötin reunaa että kolme autoa mahtuu rinnakkain.
Mitään itsetunnon nostattajaa tai elämyslaitetta et tietenkään viiteen tonniin saa, mutta kyllä sillä ihan hyvän arkisen käyttöauton löytää, hieman tietysti tuuristakin riippuen. Huomioi vain ostettaessa että katsastus on voimassa, kallista jakoketjun vaihtoa ei ole tarpeen suorittaa hetimmiten, auton laitteet kuten ilmastointi, radio, pyyhkijät, vilkut yms toimivat kuten pitääkin, vaihteisto ja kytkin toimivat normaalisti, erikoisia kolauksia ja pärinöitä ei kuulu koeajossa ja autosta löytyy kahdet ok kuntoiset renkaat. Tarvittaessa viet hyvältä vaikuttavan yksilön tsekattavaksi autotohtorille katsastusasemalle.
Käytetyn ostossa on toki aina riskinsä, olipa se sitten 3 tai 13 vuotta vanha ja 50 tai 250tkm ajettu. Vikoihin on syytä aina varautua ja rajallisella budjetilla ostettaessa kannattaa mielestäni unohtaa kalleimmat vikaantujat eli lähinnä vanhat premium autot, sillä niihin myös varaosat maksavat premiumisti.
Alla muutama mahdollisesti ok esimerkki. Kaikki ovat perusautoja perustekniikalla, joten vaikka korjattavaa ilmenisikin, hyvin epätodennäköisesti puhutaan tuhansien eurojen korjauksista.
https://www.nettiauto.com/hyundai/i30/14285816
https://www.nettiauto.com/ford/focus/14311679
https://www.nettiauto.com/opel/astra/13142511
https://www.nettiauto.com/chevrolet/cruze/14092508
Mulla 500 000 ajettu volvo. Katsastuksesta juuri huomautuksitta läpi. Ajan vielä toiset 500t.
Mun bemarilla tulee kohta 800t. täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa hankkimassa autoa ja tuollaista 3000-5000€ olisi budjetti, mutta ei sillä tosiaankaan saa oikein mitään. 10 000€ käytetyt ovat sitten käytettyjä hybridejä ja niiden korjaaminen tulee varmasti kalliiksi. Onko se sitten vaan pakko ostaa uusi ja ottaa se 20 000 - 30 000€ autolaina?
Huomioi, että 30 000 euron uudessa autossa arvo tippuu ensimmäisenä vuotena helposti 5000 euroa, sen jälkeen 10% ostohinnasta vuosittain. Lisäksi mahdollisen rahoituksen mukana tulee rahoituskulujen korot ja pakollinen täyskasko. Kyllä se on kallista autoilua, vaikka uudellakin onkin kiva ajaa.
Jos ei käytetyn oston ja valinnan kanssa mene aivan metsään, selviää sen kanssa huomattavasti edullisemmin.
Jos tyytyy pieneen tai korkeintaan keskikokoiseen autoon, löytyy viidellä tonnilla jo ihan hyviä vaihtoehtoja. Kannattaa huomioida, että monesti 2000-luvun perustekniikalla olevat autot ovat jopa varmempia ostoksia kuin 2010-luvun autot turbo, automaatti ja jakohihna vikoineen. Mitä uudempi käytetty auto, sitä tarkemmin täytyy selvittää, ettei juuri kyseisessä mallissa ole kalliiksi käyviä tyyppivikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää. Ostin 2008 vuosimallin diesel Volvon hintaan 2000€ tutulta kun kauppasi mulle sitä sen takia koska ei enään tarvitse autoa ollenkaan ja ajettu 340 000km. Ei vikoja ja ruosteeton. Hyvin kulkee. Vääntöä riittävästi. Ohitukset onnistuu ripeästi tarvittaessa enkä jää muiden jalkoihin. Kyllä varaa olisi uudempaankin. Volvo V90 meinasin ostaa mutta sitten ajattelin että en ala autoon nii paljoa panostaa. En rikas ole mutta varakas.
Ja tuo Volvo muutenkin todellla hyvin huollettu ja pidetty. Kaikki huollot tehty ajallaan. Ei mikään auto kestä jos jättää huollot tekemättä .
Tosiasia kuitenkin on,että tuo Volvo on vanha ja paljon ajettu elämänsä ehtoopuolella oleva kulkine. Eikä tämä ollut tarkoitettu kettuiluksi, mikä tällä palstalla tuntuu olevan
Niin, voi kestää vuoden-kaksi ilman isompia korjauksia, tai vaikka kymmenen vuotta + 200tkm. Näkeehän noita vielä liikenteessä 90-luvun 850 ja V70 Volvojakin.
Oma fillari on yli kymmenvuotias, maksoi uutena jotain 300€, ehkä kohta voisi jo uusia. Vuosikulut noin 30€, renkaat ja jarrupalat.
Paras hinta/laatusuhde on pikkuautoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa hankkimassa autoa ja tuollaista 3000-5000€ olisi budjetti, mutta ei sillä tosiaankaan saa oikein mitään. 10 000€ käytetyt ovat sitten käytettyjä hybridejä ja niiden korjaaminen tulee varmasti kalliiksi. Onko se sitten vaan pakko ostaa uusi ja ottaa se 20 000 - 30 000€ autolaina?
Huomioi, että 30 000 euron uudessa autossa arvo tippuu ensimmäisenä vuotena helposti 5000 euroa, sen jälkeen 10% ostohinnasta vuosittain. Lisäksi mahdollisen rahoituksen mukana tulee rahoituskulujen korot ja pakollinen täyskasko. Kyllä se on kallista autoilua, vaikka uudellakin onkin kiva ajaa.
Jos ei käytetyn oston ja valinnan kanssa mene aivan metsään, selviää sen kanssa huomattavasti edullisemmin.
Jos tyytyy pieneen tai korkeintaan keskikokoiseen autoon, löytyy viidellä tonnilla jo ihan hyviä vaihtoehtoja. Kannattaa huomioida, että monesti 2000-luvun perustek
Esimerkiksi tällaisilla ajelee kyllä 20-40 kilometrin työmatkat ja satunnaisesti pidemmällekin.
https://www.nettiauto.com/volkswagen/up/14264674
https://www.nettiauto.com/hyundai/i20/14289537
Vierailija kirjoitti:
Paras hinta/laatusuhde on pikkuautoissa.
Se on vähän siinä ja siinä, riippuen ikäluokasta.
Alle 10-vuotiaissa käytetyissä pikkuautot antavat usein parhaan hinta/laatusuhteen, mutta hieman vanhemmissa mielestäni paras on keskikokoluokka eli ns golf/corolla luokka. Niillä pärjää paremmin jo kaikenlaisessa ajossa ja käytössä, eivätkä maksa enää juurikaan enempää kuin pienempänsä.
Tsiikaa Ruotsin tarjonta, kruunun arvo on nyt alhainen euroon nähden.
Vierailija kirjoitti:
419 autoa, joissa seuraavilla kriteereillä
vuosimalli 2010 tai uudempi
max 200 tkm
max 5000 euroa
https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P1627542646
Mä en mitään ruotsin tuonteja, rekisteristä poissa olleita kolarikippoja osta. Tv Nainen joka osaa ajaa ja vertaa hintoja.
Sit kannattaa myös katsoa se päästö kohta, vaikuttaa veroihin. Itse pysyn luvussa 120 tai alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, vanhat dieselvolvot on vasta sisäänajettuja 200 000 km kohdalla.
Juu, ne on isoja autoja ja tehty nimen omaan kovaan ajoon nielemään kilometrejä. Oma on saman ikäinen ja juuri tuli 420 000 täyteen.
Jos on ostettava käytetty halpa auto niin ei kannata ostaa vm. 2000 uudempaa kun uudemmissa on ne obd:t ja muut elektroniikkapelit hajoamassa.
Vain joskus oikeasti vähän ajetun tai uuden auton ostaneet tietää mitä tarkoitetaan kun sanotaan 200-300tkm ajettua loppuun ajetuksi.
Auto kuin auto ikääntyy ja kuluu, oli merkki mikä tahansa niin remontin tarve kasvaa räjähdysmäisesti 200tonnin jälkeen. Sen huomaa kun auto ei menekkään enää leimasta kerralla, vaan joka vuosi saa olla jotain vaihtamassa. Alapalloja, raidetangonpäitä, iskareita,abs antureita,laturia, suuttimia, turboa, puslia,tuulilasia, jarrusatuloita tai jopa peräti jo hitsaamaan...Se on aivan sama mikä merkki siinä noukassa on, kaikki nuo hajoaa todennäköisesti 200 ja 350 tkm välissä, ihan missä autossa vain.
Ei ainakaan minua kiinnosta pskaakaan ajaa loppuunajetulla romulla jota saa joka viikko olla parsimassa. Suurin virhe jonka köyhä voi tehdä on ostaa käytetty "premium" merkki, jos sulla ei oo rahaa ostaa mersua uutena niin vielä huonommin sun rahat riittää käytetyn pommin kans.
Vierailija kirjoitti:
Vain joskus oikeasti vähän ajetun tai uuden auton ostaneet tietää mitä tarkoitetaan kun sanotaan 200-300tkm ajettua loppuun ajetuksi.
Auto kuin auto ikääntyy ja kuluu, oli merkki mikä tahansa niin remontin tarve kasvaa räjähdysmäisesti 200tonnin jälkeen. Sen huomaa kun auto ei menekkään enää leimasta kerralla, vaan joka vuosi saa olla jotain vaihtamassa. Alapalloja, raidetangonpäitä, iskareita,abs antureita,laturia, suuttimia, turboa, puslia,tuulilasia, jarrusatuloita tai jopa peräti jo hitsaamaan...Se on aivan sama mikä merkki siinä noukassa on, kaikki nuo hajoaa todennäköisesti 200 ja 350 tkm välissä, ihan missä autossa vain.
Ei ainakaan minua kiinnosta pskaakaan ajaa loppuunajetulla romulla jota saa joka viikko olla parsimassa. Suurin virhe jonka köyhä voi tehdä on ostaa käytetty "premium" merkki, jos sulla ei oo rahaa ostaa mersua uutena niin vielä huonommin sun rahat riittää käytetyn pommin kans.
Käytetty premium auto on korkeintaan jollekin varakkaalle harrastajalle sopiva, ei köyhän käyttöautoksi eksoottisen ja kalliin tekniikkansa takia.
KVD.se
Ruotsi
Muuten haku Begagnade bilar auktion- käytetyt autot huutokauppa
Jep, vanhat dieselvolvot on vasta sisäänajettuja 200 000 km kohdalla.