Miksi sinua vaivaa jos joku on tukia saamaton kotiäiti/kotirouva?
Kommentit (13)
Ai että se äityli ei ota vastaan mitään yhteiskunnalta? Sellainen satu sieltä sitten.
0/5
Miten voisin tietää saako joku tukia vai ei? Sellaista ei kysellä naapurilta tai lasten koulukavereiden vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Ai että se äityli ei ota vastaan mitään yhteiskunnalta? Sellainen satu sieltä sitten.
0/5
Ei ole mikään satu.
Ai sellainen Self employed Venäjän propagandan levittäjä, jota mies elättää?
Vierailija kirjoitti:
0/5
Jos ei ole alle kolmevuotiaita lapsia eikä ole ilmoittautunut työttömäksi, sitten ei ole kuin lapsilisät. Tiedän tällaisia. Tosin ei ihan täysin tulottomia vaan ovat mm. poimineet marjoja myyntiin ja tehneet pientä siivouskeikkaa.
Miten asia minua sitten vaivaa? Enhän mä tiedä edes kuka saa tukia tai kuka ei tai kuka kenetkin elättää? Itseähän se pitäisi eniten vaivata jos on täysin riippuvainen muista tai muiden henkilöiden toimeentulosta.
Ei vaivaa yhtään, kiitos kysymästä. Keskityn omaan elämääni.
T: uranainen ja äiti
Ei muuten, mutta mun äiti oli kotiäiti ja mulla oli vaikeuksia sosiaalistua koulussa. Sitten kuoro näitä kotiäitejä huutaa ettei heidän lapsilla ole koskaan ollut mitään ongelmia, koska eivät ymmärrä, että on riski jäädä jälkeen sosiaalisessa kehityksessä, ei 100% varma asia.
Muuten kotiäidit ärsyttävät siksi, että heissä on vähän omituisia persoonia, jotka eivät oikein pärjää työelämässä. Ja huom, eivät kaikki. Mutta tiedän tapauksia, jotka kuormittuvat liikaa työelämästä. Toisten tuet mulle ihan sama. Joskus kyllä saatan veetuillessani puhua miehelle naisen ohi, koska mieshän siellä tienaa.
Ei se minua mitenkään vaivaa, mutta en osaa tähän valintaan samaistua lainkaan.
Vaikka oma avioliittoni on hyvin vakaalla pohjalla ja puolisoni olisi valmis minutkin elättämään, jos haluaisin kotiin jäädä, minusta on tärkeää ja vastuullista pitää huolta myös siitä, että elintasonsa voi ylläpitää myös itse, jos ero kuitenkin tulee. Ettei sitten siinä kohtaa jää tukien varaan huonoilla työllistymismahdollisuuksilla. Jos tähän on olemassa varasuunnitelma, miten elättää itsensä niin mikäs siinä sitten.
Mietin, että onkohan se järkevää naisen itsensä kannalta. Jääkö tyhjän päälle. Jos mies jättää? Onko hän osannut huomioida, miten silloin käy? Entä jos mies sairastuu, joutuu työttömäksi? Onko toimeentulo silloin turvattu?
Ei minua yksittäisten ihmisten valinnat vaivaa. Mutta noin yleisemmin on huolestuttavaa, jos tämmöistä markkinoidaan tytöille vaihtoehtona.
On suuri riski jättäytyä toisen ihmisen varaan. Mies voi jättää ja siinä sitten olet keski-ikäisenä vailla työkokemusta ja eläkekertymää. Tai itse haluaisi erota, mutta ei taloudellisista syistä voi. Monesti noissa kuvioissa nainen on taloudellisen väkivallan uhri. Pahimmillaan taloudessa on kaksi elintasoa.
Aina pitäisi naisella olla omat rahat.
Vierailija kirjoitti:
"Ei minua yksittäisten ihmisten valinnat vaivaa. Mutta noin yleisemmin on huolestuttavaa, jos tämmöistä markkinoidaan tytöille vaihtoehtona.
On suuri riski jättäytyä toisen ihmisen varaan. Mies voi jättää ja siinä sitten olet keski-ikäisenä vailla työkokemusta ja eläkekertymää. Tai itse haluaisi erota, mutta ei taloudellisista syistä voi. Monesti noissa kuvioissa nainen on taloudellisen väkivallan uhri. Pahimmillaan taloudessa on kaksi elintasoa.
Aina pitäisi naisella olla omat rahat. "
Hyvin sanottu. Yleisenä mallina kenellekään ei ole hyvä jättäytyä toisten varaan.
Lisäksi olen huomannut, että joskus kotiäidit/-rouvat eivät ymmärrä työssä käyvän perheen tilannetta, vaan arvioivat (ja arvostelevat) muita oman mittapuunsa mukaan. Monesti perheessä tarvitaan kahden aikuisen tulot ja silloin aikaa kotiasioihin jää vähemmän.
Kotivanhempana oleminen voi olla hyvä ratkaisu perheelle ainakin jonkin aikaa. Lasten kasvettua tilanne muuttuu ja kotona oleva voi jäädä tyhjäkäynnille, hiukan yhteiskunnan ulkopuolelle. Vaatii aktiivista ulospäinsuuntautuvaa luonnetta, että löytää muita kanavia osallistua.
Arvostan kovasti monia tuntemiani naisia, jotka ovat ensin olleet kotiäiteinä ja sitten hakeutuneet työhön, kun kotona ei ole niin paljon hommia. Tosin ovat työllistyneet matalapalkka-aloille ja urakehitystä ei ole tulossa näille kyvykkäille ihmisille.
Ei vaivaa