Mökkikuume sokaisee - oletko katunut mökin ostoa?
Minulla alkaa aina kesän ensimetreillä kauhea mökkikuume. Olemme ajatelleet, että mökin voisi ostaa kun saan joskus toivottavasti vakituisen työpaikan (olen valmistumiseni jälkeen saanut vain määräaikaisia työsuhteita).
Mutta olen myös miettinyt, että tuleekohan sitä katumapäälle jos sellaisen sitten lopulta hommaa. Onko teillä kokemusta?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi kiva, mutta kun haluaisin matkustella ja lemmikkikin olisi kiva. Sitten jos vielä pitäisi sukulaisia käydä tapaamassa niin ei ehdi kaikkea.
Miten mökki estää matkustelun, lemmikin ja sukulaisten tapaamisen?
Varmasti sen takia, kun nuo kaikki vie rahaa ja aikaa, ja jos ei kaikkeen ole rahaa ja aikaa, on tehtävä priorisointeja.
Me priorisoitiin niin että myytiin talo ja muutettiin pysyvästi mökille asumaan 😄 Nyt on todella pienet asumiskulut, lisäksi on lemmikit ja asuntoauto jolla reissataan, ja parhaillaankin ajellaan kotiin sukuloimasta.
Etkö muka tajua? Jos mökissä asutaan vakituisesti vuoden ympäri, niin se ei ole enää kesämökki vaan se luokitellaan omakotitaloksi.
Ei se meille koskaan ole KESÄmökki ollut vaan siellä on lomailtu ympäri vuoden. Mökki se on meille edelleen vaikka onkin samalla koti, ja mökkinä siitä puhuu moni muukin. Kun ei ole mikään normi omakotitalo.
Sun luokitteluista se ei ole kiinni 😄
Nyt sinua selvästikin alkoi ahdistamaan kun tajusit, että ränsistynyt kesämökkisi ei ole mökki vaan omakotitalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä ostaa mökkiä. Vuokraat kerran tai kaksi kesässä ja saat nauttia mökkielämästä. Siinä ei konkurssia tee jos tonnin vuodessa laittaa mökkeilyyn.
Onhan tonni vuodessa todella iso rahalle suurimmalle osalle työssäkäyvistäkin.
Sen oman mökin ilmeisesti saa tilata ilmaiseksi vai? Eikä mitään kuluja ole?
Mitä mökkiä sinä olet tilaamassa ja mihin? Tonni on suurimmalle osalle iso raha, oli kyseessä mikä tahansa asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä ostaa mökkiä. Vuokraat kerran tai kaksi kesässä ja saat nauttia mökkielämästä. Siinä ei konkurssia tee jos tonnin vuodessa laittaa mökkeilyyn.
Mä taas en näe mitään järkeä vuokramökissä. Sinne ei pääse silloin kun haluaa, kun yhtäkkiä tekee mieli, et voi tehdä siellä mitään muutoksia, tuoda uutta kukkaa pihamaalle tms.
🤣🤪🤪 Sinne mennään kerran ja sitten vuokrataan toinen mökki seuraavalla kerralla. Siellä ei istuteta itse mitään eikä ole tarvettakaan. Onko vaikea ymmärtää?
On. Ei sopisi minulle. Enkä vuokraa omaa mökkiäni.
Kun vielä oli mökki, tykkäsimme myös puuhastella siellä löhöilyn yms. lisäksi.
Minun näkemykseni on, että ne ihmiset, jotka haluavat vain löhöillä, lopulta väsyvät mökkeilyyn ja pettyvät siihen, että mökin aikanaan hankkivat. Koska mökillä on aina jotain pakollista tehtävää, ja sitä enempi siellä riittää tekemistä, jos mökki on vain kesäkäytössä.
Yksin en mökillä viihdy, joten oma mökkeily päättyi puolison kuolemaan. Kävimme mökillä jokaisena vuodenaikana. Varsinkin joka kesä olen sitä mökkielämää edelleenkin kaivannut.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan sitä, että omistan mökin.
Voihan sen myydä
"Nyt sinua selvästikin alkoi ahdistamaan kun tajusit, että ränsistynyt kesämökkisi ei ole mökki vaan omakotitalo."
Sorry, kun ei ahdista 😄 ränsistynyttä täällä ei ole, mutta onko sulle normi mökkimeininkiä kantovesi, suihkuttomuus ja ulkohuussi?
Vierailija kirjoitti:
Mökki olisi kiva, mutta kun haluaisin matkustella ja lemmikkikin olisi kiva. Sitten jos vielä pitäisi sukulaisia käydä tapaamassa niin ei ehdi kaikkea.
Meillä on mökki ja lemmikki. Kun ne hankittiin, on matkustaminen jäänyt lähes kokonaan. Elämä on paljon ankeampaa, tylsempää ja rajoittuneempaa.
Jos mökki on kaukana, siitä luovutaan jossain vaiheessa helpommin kuin lähellä olevasta mökistä. Jos puolessa tunnissa pääsee mökille, sellainen kannattaa hankkia. Silloin sitä tulee käytettyä ja sinne jaksaa lähteä vaikka töitten jälkeen uimaan omaan rantaan. Mutta mökillä pitää myös hieman tykätä harrastella, koska aina mökkipihalla jotain pitää tehdä, leikata nurmea tm,, ja usein jotain pakollista puuhaa on siellä mökin sisälläkin.
Toisaalta sitäkin on kuultu että parin tunnin mökkimatkalla todella ajatukset siirtyy vapaisiin tai lomaan. Ja halutaan siksi vähän kauempaa se mökki että pääsee oikeasti irtautumaan.
Meillä oli ennen alle 2,5 tunnin matka mökille ja mies tykkäsi siitä siksikin että jos tulisi hälytys töihin, niin niin kaukaa ei tarvinnut lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mulla nuo kaikki plus perhe, harrastukset ja työ. En ole kokenut etten ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on kaukana, siitä luovutaan jossain vaiheessa helpommin kuin lähellä olevasta mökistä. Jos puolessa tunnissa pääsee mökille, sellainen kannattaa hankkia. Silloin sitä tulee käytettyä ja sinne jaksaa lähteä vaikka töitten jälkeen uimaan omaan rantaan. Mutta mökillä pitää myös hieman tykätä harrastella, koska aina mökkipihalla jotain pitää tehdä, leikata nurmea tm,, ja usein jotain pakollista puuhaa on siellä mökin sisälläkin.
Luonnontilainen mökki metsänpohjalla, ei nurmikkoa. Jos nurmikko olisikin, niin robottileikkuri.
Itse en ole katunut mutta mökki onkin hankittu juuri omia toiveita vastaavaksi ja elämään toimivaksi. Eli on 30 minuutin automatkan päässä, on kunnan vesi ja viemäri ja sähköt. Järvi ja sauna.
Itseni tunnen ja tiedän etten missään kantovesi & huussipaikassa kävisi enkä halua ajella tuntitolkulla mökille koska elämässä on on paljon muutakin - minulle mökki ei ole eristäytymispaikka vaan sieltä käydään kaikkialla kuten kotoakin.
Hankin mökin ihan itselleni muutama vuosi sitten. Olen asunut täällä talvetkin enimmäkseen, vaikka se on työlästä ja vähän extreme. Eli joku "taika" tässä mökissä on. Nyt en lähtisi kaupunkiin tässä vaiheessa ja näillä keleillä enää ollenkaan, ellei olisi asioita hoidettavana siellä. Tunnin taival ajella, hyviä teitä.
Kaupunkiasunto on enää vain pistäymistä varten, tuntuu kuin menisi hotellisviittiin. Se on mukavaa muutaman päivän, kunnes tulee tylsä olo, hotellikuolema, ja mökki kutsuu taas! 🤗🏡
En ole katunut. Mökki hommattiin 8 vuotta sitten eikä olla kaduttu. Täällä ollaan mökillä koko kesä. Nyt on hienoa kun on lämmintä keliä luvattu 10 päivää ainakin ja juhannuskin tulee pian.
Aluksi täällä mökillä piti tehdä kaikenlaista remppaa. Remonttia tehtiin kolmena kesänä ja oli työmaata paljon. Yks syksy meni minulla pihaa remontoidessa kun kaivoin kiviä kulkuväylältä ja laitoin soraa ja tein tasaista kulkua. Mutta nyt ei ole mitään remppaa ollut kolmeen kesään ja ollaan vaan nautittu.
Vierailija kirjoitti:
En ole katunut. Mökki hommattiin 8 vuotta sitten eikä olla kaduttu. Täällä ollaan mökillä koko kesä. Nyt on hienoa kun on lämmintä keliä luvattu 10 päivää ainakin ja juhannuskin tulee pian.
Aluksi täällä mökillä piti tehdä kaikenlaista remppaa. Remonttia tehtiin kolmena kesänä ja oli työmaata paljon. Yks syksy meni minulla pihaa remontoidessa kun kaivoin kiviä kulkuväylältä ja laitoin soraa ja tein tasaista kulkua. Mutta nyt ei ole mitään remppaa ollut kolmeen kesään ja ollaan vaan nautittu.
Tämä. Moni tuntuu ajattelevan että mökillä, ja ok-talossakin on ihan jatkuvaa remonttia ja isoja pihatöitä. Näinhän se ei ole, ellei sitä niin itse valitse. Meilläkin tehtiin iso remontti kun muutettiin mökille asumaan, ja se siitä. Eipä ole jatkuvia remontteja enää. Myös pihan voi tehdä tai jättää helpoksi.
En tiedä, minkä verran ap:lla on kokemusta mökkeilystä. Mutta jos mökin hankinta ei ole ajankohtaista vielä muutamaan vuoteen, saa mökkiä vuokraamalla kyllä kartoitettua omia ajatuksia mökkeilyn suhteen. Eli minkälaisesta mökistä ympäristöineen pitää, mistä ei.
Mökin hankinnassahan on tärkeää huomioida mökin sijainti (niin matka kotoa kuin se, haluaako ilta- vai aamuauringon puolelle), vesistö (haluaako veden ääreen, missä kunnossa järvi/joki/meri sekä ranta on), minkä tasoisen mökin haluaa (pitääkö veden tulla sisälle, riittääkö kantovesi kaivosta tai ehkä kotoa tuotu juomavesi, sähkö/aurinkopaneelit, huussi/sisävessa jne.), mökin koko ja kunto (ketkä mökkiä pääsääntöisesti käyttää, paljonko tarvitaan nukkumatilaa, onko valmis remontteihin jne).
Mökin sijaintia eikä järven kuntoa voi jälkikäteen muuttaa, joten ne on kyllä tärkeitä asioita huomioida. Jos toivoo ilta-aurinkoa, ei sitä jälkikäteen saa järjestettyä. Jos ostaa mökin 3 tunnin ajomatkan päästä, voi se alkaa jälkikäteen harmittaa ja mökin käyttöaste jää vähäiseksi. Jos ranta on mutainen ja ruovikkoinen, saa sen toki tekemällä parannettua, mutta rahaa ja vaivaa se vaatii. Sinilevälle tai muille vesistön ongelmille ei itse voi kyllä sitten mitään tehdä.
Jos ei ole valmis piha- ja mökkiremonttiin, pitää sitten hankkia sellainen, jossa ensimmäiset vuodet ei kulu remontteihin. Toki mökissä, niin kuin omakotitalossakin, on hommia, joita on tehtävä säännöllisesti, jotta mökki pysyy kunnossa. Maalaamista, nuohousta, pihahommia, rännien putsausta, puut pitää jostain hankkia ellei niitä tee itse mökin puista, haravointia ja nurmikon leikkuuta ellei tontti ole luonnontilainen/kunttaa tms. Mutta ei mökki mikään työleiri ole, ellei siitä itse sellaista tee. Ensimmäisinä vuosina saattaa mennä remontteihin aikaa ja rahaa, jos on tiettyjä asioita, joita haluaa mökillä tehdä, jotta se toimii omiin käyttötarkoituksiin.
Meille mökin hankinnassa oli todella olennaista järven ja rannan kunto, koska uidaan, soudellaan, kalastetaan jne. Moni mökki jäi katsomatta jo ihan sillä, kun kuvista näki, että ranta on järkyttävässä kunnossa tai googlaamalla selvisi järven huono kunto (esim. iso tehdas lähellä, veteen tulee epäpuhtauksia). Myös sijainti oli tärkeää, eli ilta-auringosta ei tingitty, eikä siitä, että mökille on max tunnin matka. Itse mökissä ehdotonta oli se, että on hirsimökki, ja voi jättää talveksi kylmäksi. Toiset sitten haluavat nimenomaan ympärivuoden käytössä olevan mökin. Myös sähköt ja se, että puhdasta vettä saa omalta tontilta, ei kotoa kanistereissa kantaen, oli ehdoton edellytys. Sopivan mökin löytymisessä kesti jonkun aikaa, mutta toissa vuonna se löytyi. Pihassa ja mökin sisällä on jonkin verran laitettavaa ensimmäisiksi vuosiksi, mutta kun nuo perusasiat, joita ei remontoinnillakaan voi muuttaa, on kunnossa, ollaan siis nyt pikkuhiljaa remppaamassa omaa unelmien mökkiä, jossa vietetään paljon aikaa keväästä syksyyn.
Miksi pitää mitään muutakaan ostaa miettimättä. Pitää hallita käytöstään.
🤣🤪🤪 Sinne mennään kerran ja sitten vuokrataan toinen mökki seuraavalla kerralla. Siellä ei istuteta itse mitään eikä ole tarvettakaan. Onko vaikea ymmärtää?