Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, kuka on parantunut lihavuudesta? että BMI on ollut yli 30 ja nyt sitten ollut alle 25, yli viisi vuotta ja on yhä?

Vierailija
19.05.2024 |

Onko täällä ketään, kuka on parantunut lihavuudesta? että BMI on ollut yli 30 ja nyt sitten ollut alle 25, yli viisi vuotta ja on yhä?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääke on yksinkertainen: syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut

HÖPÖHÖPÖ HÖPÖHÖPÖ!

Pitäs aikuisten osata itse etsiä, mutta näille jankkaajille laitan linkin!

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1248247

Laihduttaminen ei ole rakettitiedettä mutta vaatii kovaa työtä. Erilaisia ohjeita tulvii joka puolelta, ja osa niistä on täyttä pötyä.

Vierailija
42/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90kg:sta alle 75kg. Aloin syödä eri järjestyksessä ja näläntunnetta kuunnellen. Aina salaatti ekana, myös aamiaisen vihannekset ekana. Suklaa, sipsit ja kalja edelleen sallittu. Ei ole koskaan nälkä illalla joten lopetan puputtamisen klo 17 ja lähden joka ilta pienelle kävelylle vaikka kauppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahdessa vuodessa laihtunut melkein 40kg vailka lihasta tullut paljon tilalle. Joka päivä treenasin ja liikuin, aina pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Sokerin jätin pois ja muutenkin valitsin terveellisempiä ruokia 

Vierailija
44/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parantunut mistä? Lihavuus ei ole sairaus. HÖPÖHÖPÖ SULLE! Seuraappa aikaasi:

TÄMÄ ei ole mutua, ihan lääkärihommeleita!

Tieteellinen näyttö osoittaa, että lihavuus on krooninen sairaus, joka vaikuttaa haitallisesti useaan eri elinjärjestelmään. Lihavuutta ei kuitenkaan hoideta Suomessa kuin muita sairauksia. Useat tieteelliset tutkimukset ovat vahvistaneet, että lihavuus on krooninen endokriininen sairaus.24.3.2022

https://www.hus.fi/ajankohtaista/endokrinologit-kehottavat-terveydenhuo…

Vierailija
45/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parantunut mistä? Lihavuus ei ole sairaus.

Lihavuus on sairaus

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS):

Tieteellinen näyttö osoittaa, että lihavuus on krooninen sairaus, joka vaikuttaa haitallisesti useaan eri elinjärjestelmään. Lihavuutta ei kuitenkaan hoideta Suomessa kuin muita sairauksia.

https://www.hus.fi/ajankohtaista/endokrinologit-kehottavat-terveydenhuo…

Mä laihduin ihan itse. Ei ole lääkitystä. Ei ole sairautta.

MIKSI väitiä vastaan, oletko läketieteen tohtori joka tietää asiasta!

Kyllä siihen on lääkkeitä, hoidetaan myös leikkauksilla ja hormoneilla.

Ota se pääsi pois sieltä puskasta!

Vierailija
46/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet tuosta aloituksen kysymyksestä, eli että miten _parannuit_ lihavuudesta. Sillä hyvin usein lihavuus nimenomaan on sairaus, oikeastaan nippu erilaisia sairauksia.

Lihavuuteen liittyy syömishäiriöitä ja muuta mielenterveyden oireilua mutta myös ihan fyysisiä sairauksia kuten metabolinen oireyhtymä, suolistohormonien ja aineenvaihdunnan häiriöt sekä tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet, jotka voivat olla myös enemmänkin seuraus, mutta jotka yhtä kaikki vaikeuttaa lihavuudesta paranemista.

Kaikki lihavuus ei myöskään ole samanlaista. Joku voi olla ns. "terve lihava", jolloin kroppa toimii pääsääntöisesti ihan normaalisti. Yleensä lihavuus on silloin väliaikaista ja seurausta jostain muutoksesta elämässä. Silloin se surullisen kuuluisa "syö vähemmän kuin kulutat" -ohje toimii. Paino lähtee laskuun, koska keho ei laita hanttiin kaikin mahdollisin keinoin.

Sitten on meitä "sairaita lihavia", joilla lihavuuteen yhdistyy kaikenlaista. Esim. itse olen ollut sairaalloisen lihava jo alakoulussa. Kehossani on siis rasvasoluja enemmän kuin lapsena hoikkana pysyneillä. Yhdistettynä yliliikkuviin niveliin olen sairastanut jalkoja sieltä asti, polvet ovat jo ihan sökönä näin 45 vuotiaana. Minulla on ollut bulimia, ortoreksia ja ahmimishäiriö. Nyt minulla on myös haavainen paksusuolentulehdus, joka käytännössä estää laihduttamisen, sillä se laukaisee akuutin.

Olen kyllä myös pudottanut painoa. Reilut 30kg on tullut pudotettua kolme kertaa, pienempiä 5-15kg määriä niin monesti, etten osaa edes arvioida, kymmenen kertaa tuskin riittää. Aina olen lihonut kaiken takaisin.

Olen ollut Painonvartijoissa, ketogeenisellä, kasvisruokavaliolla, FODMAP-ruokavaliolla, vesipaastolla ja herkku- ja alkolakossa lukemattomia kertoja. Pelkkiä ateriankorvikkeitakin olen syönyt useita kertoja monta viikkoa putkeen. Tahdonvoimaa ei puutu, pystyn säätelemään syömistäni ortoreksiseen sairauteen asti. Totta kai olen syönyt myös tavallista sekaruokaa.

Kaiken ruuan kanssa säätämisen ja painon jojoilun seurauksena aineenvaihduntani on rikki. Tästä kertoo mm. se, että koliitin pahimmassa akuutissa vaiheessa ripuloin 10-15 kertaa päivässä, mutta en laihtunut vaan lihoin. Rauta-arvoni romahtivat eikä elimistö saanut muitakaan ravinteita, mutta paino ei laskenut.

Itse en usko parantuvani lihavuudestani. Ainoa keino voisi olla leikkaus, mutta suolistosairauteni vuoksi en tule sitä saamaan.

Vierailija
47/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMAD & BBBE. Tehtaan takuu.

Vierailija
48/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisteet tuosta aloituksen kysymyksestä, eli että miten _parannuit_ lihavuudesta. Sillä hyvin usein lihavuus nimenomaan on sairaus, oikeastaan nippu erilaisia sairauksia.

Lihavuuteen liittyy syömishäiriöitä ja muuta mielenterveyden oireilua mutta myös ihan fyysisiä sairauksia kuten metabolinen oireyhtymä, suolistohormonien ja aineenvaihdunnan häiriöt sekä tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet, jotka voivat olla myös enemmänkin seuraus, mutta jotka yhtä kaikki vaikeuttaa lihavuudesta paranemista.

Kaikki lihavuus ei myöskään ole samanlaista. Joku voi olla ns. "terve lihava", jolloin kroppa toimii pääsääntöisesti ihan normaalisti. Yleensä lihavuus on silloin väliaikaista ja seurausta jostain muutoksesta elämässä. Silloin se surullisen kuuluisa "syö vähemmän kuin kulutat" -ohje toimii. Paino lähtee laskuun, koska keho ei laita hanttiin kaikin mahdollisin keinoin.

Sitten on meitä "sairaita lihavia", joilla lihavuuteen yhdisty

Tunnen kans tapauksen joka on ollut lihava lapsesta saakka ja nykyään sairaalloisen ylipainoinen. En kuitenkaan usko että aineenvaihdunta on rikki, kyllä ne kilot vaan tulee syömällä liikaa ja väärin.

Vierailija
49/53 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kahdessa vuodessa laihtunut melkein 40kg vailka lihasta tullut paljon tilalle. Joka päivä treenasin ja liikuin, aina pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Sokerin jätin pois ja muutenkin valitsin terveellisempiä ruokia 

Sokerin jättäminen auttaisi monia, kyllä kauhistuttaa aina marketin karkkihyllyillä se touhu.

Vierailija
50/53 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksen pitäisi kuulua: "Onko kukaan vaihtanut elämäntapansa?" Läskiks ei tulla vahingossa. Se on valinta kysymys.

Vierailija
51/53 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ollut painoindeksiltäsi yli 30 ja nyt pystynyt pitämään painoindeksisi normaslipainossa yli 5 vuotta?

Vierailija
52/53 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMIni on ollut yli 40 pahimmillaan ja on nyt ollut välillä 21-23,5 viimeiset 12 vuotta. Kysyttävää? 

Miten olet tässä onnistunut? Lihavuusleikkaus? Ozempic? Liikunta/ruokavalio? Muu mikä?

Vierailija
53/53 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi