Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, kuka on parantunut lihavuudesta? että BMI on ollut yli 30 ja nyt sitten ollut alle 25, yli viisi vuotta ja on yhä?

Vierailija
19.05.2024 |

Onko täällä ketään, kuka on parantunut lihavuudesta? että BMI on ollut yli 30 ja nyt sitten ollut alle 25, yli viisi vuotta ja on yhä?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parantunut mistä? Lihavuus ei ole sairaus.

Lihavuus on sairaus

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS):

Tieteellinen näyttö osoittaa, että lihavuus on krooninen sairaus, joka vaikuttaa haitallisesti useaan eri elinjärjestelmään. Lihavuutta ei kuitenkaan hoideta Suomessa kuin muita sairauksia.

https://www.hus.fi/ajankohtaista/endokrinologit-kehottavat-terveydenhuo…

Mä laihduin ihan itse. Ei ole lääkitystä. Ei ole sairautta.

Vierailija
22/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on sairaus

Tieteellinen näyttö osoittaa, että lihavuus on krooninen sairaus, joka vaikuttaa haitallisesti useaan eri elinjärjestelmään. Lihavuutta ei kuitenkaan hoideta Suomessa kuin muita sairauksia.

Mä laihduin ihan itse. Ei ole lääkitystä. Ei ole sairautta.

Miksi ylipäänsä kommentoit? (Monista sairauksista voi parantua ilman lääkitystä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMIni on ollut yli 40 pahimmillaan ja on nyt ollut välillä 21-23,5 viimeiset 12 vuotta. Kysyttävää? 

Lihoitko raskauksissa ja laihduit imettäessä?

Vierailija
24/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMIni on ollut yli 40 pahimmillaan ja on nyt ollut välillä 21-23,5 viimeiset 12 vuotta. Kysyttävää? 

Lihoitko raskauksissa ja laihduit imettäessä?

Onko tämä oikea kysymys?

25/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Oli yli 40, nyt ollu n. 8 vuotta siinä 25:n rajoilla 

Ootko tosissasi?

Miten saavutit tämän?

(Äläkä sano syömällä vähemmän kuin kuluttaa)

No olen 😃 

Lopetin iltasyömisen, ja vähitellen päiväsyöminenkin väheni, kun mahalaukku kutistui.

(Ei tähän valitettavasti muuta vastausta ole 😅)

Vierailija
26/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa epäasiallisia vastauksia. Onnea teille jotka vain laihdutitte ja sen jälkeen pysyitte uudessa painossa. 

Itse laihdutin melkein 40 kiloa n. 10 vuotta sitten ja olen pysynyt normaalipainon sisällä, mutta paino on heitellut +/- 10kg. Laihduin terveellisellä ruokavaliolla ja liikunta oli tukena. Syyt jojoiluuni ovat toisinaan ilmaantuva loputon fyysinen nälän tunne jonka kanssa olen joutunut taistelemaan sekä elämän stressitekijät joihin suhtaudun usein tunnesyömisellä. Nälkää olen taltuttanut orjallisella täsmäsyömisellä sekä suolistobakteerien huomioimisella. Tunnesyömiseeni olen sinnikkäästi harjoitellut muita tunnesäätelykeinoja. Sanoisin että elämä ei painon suhteen ole yhäkään huoletonta, mutta elämä ei ollut sen helpompaa lihavempanakaan joten olen valinnut taisteluni.

Vierailija
27/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BMI oli 34 ja paino on pysynyt normaalina jo yli 25-vuotta.

Miksi lihoit? Masennus?

Miksi laihdutus?

Painon nousun syy ei ollut masennus eikä mikään muukaan yksittäinen tekijä. Olin lihonut koska söin väärin. Oma syy. Ylipainoinen aika oli elämässäni lyhyt, noin 5-vuotta. Olin aikaisemmin elämässäni ollut aina hoikka. Minulla oli kokemus ja muistikuva, miltä hoikkana oleminen tuntuu. Se helpotti laihdutuspäätöksen tekemistä sekä laihdusta. Tiesin mitä halusin ja ymmärsin mitä sen eteen on tehtävä. Ja tein sen päättäväisesti. Ei lipsumista, ei selittelyjä, ei tekosyitä. Olin aina harrastanut paljon liikuntaa. Aloitin salin ja juoksemisen uudelleen. Salilla sain lihaksia ja lenkkipolulla kestävyyttä. Treenasin paljon ja tavoittellisesti. Alku oli vaikeaa, mutta puolessa vuodessa paino oli normaali. Painon normalisoitua juoksu sujui jo hyvin. Juoksen edelleen 25-vuotta myöhemmin 10km lenkkejä. 

Vierailija
28/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa epäasiallisia vastauksia. Onnea teille jotka vain laihdutitte ja sen jälkeen pysyitte uudessa painossa. 

Itse laihdutin melkein 40 kiloa n. 10 vuotta sitten ja olen pysynyt normaalipainon sisällä, mutta paino on heitellut +/- 10kg. Laihduin terveellisellä ruokavaliolla ja liikunta oli tukena. Syyt jojoiluuni ovat toisinaan ilmaantuva loputon fyysinen nälän tunne jonka kanssa olen joutunut taistelemaan sekä elämän stressitekijät joihin suhtaudun usein tunnesyömisellä. Nälkää olen taltuttanut orjallisella täsmäsyömisellä sekä suolistobakteerien huomioimisella. Tunnesyömiseeni olen sinnikkäästi harjoitellut muita tunnesäätelykeinoja. Sanoisin että elämä ei painon suhteen ole yhäkään huoletonta, mutta elämä ei ollut sen helpompaa lihavempanakaan joten olen valinnut taisteluni.

Kiitos

Vierailija
29/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan voinko pystyä siihen itse.

Ap

Vierailija
30/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voit parantua. Entä jos haet siihen apua terveydenhuollosta?

Vierailija
32/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aina voi jatkaa laihduttamista vaikka välillä rapsahtaisi. Ei kannata lannistua missään vaiheessa ja antaa mennä vaan ajatuksella, että minusta ei ole siihen. Pidä vaikka alasti peilin edessä puhuttelu itsellesi ja katso tarkkaan, miltä näytät ja samalla kuvittele mielessäsi, miltä haluat näyttää. Se on valtava tunneryöppy, kun vähitellen huomaa, että entiset vaatteet pikkuhiljaa jäävät liian isoiksi. Siinä vaiheessa ei vaan millään halua palata entiseen. Taistelutahtoa!!

Vierailija
33/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40kg ylipainoisena tulkitsin usein mieliteon tai janon nälkänä. Myös tekemisen puute sai minut napostelemaan. Saatoin syödä siksi, että oli "ruoka-aika" tai tavattiin kavereita, vaikka oikeasti ei nälkä ollutkaan. Söin tavan ja mielitekojen vuoksi. Opettelin kuuntelemaan kehoa. Ensimmäiseen näläntunteeseen juon nykyisin normaalipainoisena usein lasin vettä, ja odotan hetken. Mietin,olisiko nälän tunne itselläni kuitenkin jano? Ainakin itselläni aika usein näin on. Syön nykysin oiekaan nälkään kunnollisia aterioita. Syön pöydän äärellä rauhassa istuen. Jos ei nälkää ole, jätän ruoka-ajan väliin. Enää en syö siksi, että kellon mukaan kuuluisi syödä. Paino vaihtelee yhden kilon suuntaan tai toiseen. 

Vierailija
34/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus on sairaus

No milläs hoitokeinolla tätä sairautta tulisi hoitaa? Lääkkeillä? Leikkauksella? Säteilyhoidolla?

Vierailija
35/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset= läskikasajuoppoja

Myönnät siis olevasi itse läskikasajuoppo. 

Vierailija
36/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä on! Laihdutin normaalipainoon 39 vuotiaana ja vielä näin neljävitosena olen normaalipainoinen ja elämäni kunnossa.

Näin onnistut:

- 16/8 pätkäpaasto eli 2 ateriaa 8 tunnin syömisikkunan sisällä.

- sokeri ml. hedelmät, peruna, kotimaiset viljat sekä maitotuotteet pl. voi, juusto ja ranskankerma pois.

- ehdoton ei keinomakeutetuille juomille, vesi on parasta.

- yksi vapaavalintainen ateria esim. pieni annos pastaa kerran viikossa, ei mitään mättöpäiviä!

- kaloreiden laskeminen on turhaa.

- herkutteluun tuoreet marjat ja pähkinät, tummaa suklaata satunnaisesti.

- 1 dl keitettyä riisiä tai 2 hapankorppua voi syödä pari kertaa viikossa.

- 8 tunnin yöunet.

- punnitus joka aamu

- liikuntaa vain liikkuvuuden ylläpitämiseksi ja mielen virkistämiseksi, arkiaktiivisuutta väh. 7500 askelta päivässä.

Vierailija
37/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?? Miten syöt, miten liikut? 

Pakko sanoa etten muista enää kaikkia muutoksia mitä tein tuolloin, mutta vähensin hiilihydraatteja, lisäsin kasviksia ja ennen kaikkea vähensin sokeria tiedostettuani että minulla on taipumus sokeririippuvuuteen. Lisäsin arkiliikuntaa, siis ihan portaiden kävelyä kun asuin 8.. kerroksessa. Janojuomaksi vaihdoin veden sekamehun sijaan ja einekset vähemmiksi. Vaihdoin lautaset pienempiin ja en ole isoja takaisin ottanut. Suomeksi pienensin annoskokoja. 

*

Nykyään kiinnitän huomiota uneen, rentoutumiseen ja ruokavaliossani on piirteitä välimerellisestä ruokavaliosta, joskin hyvin kasvispainotteisena, En osta makeaa kotiin kuin korkeintaan suklaapatukan,, eri asia olisi jos minulla ei olisi ollut riippuvuutta sokeriin. 

*

Tiedän että painoni nousee kausittain, yleensä talvella ja kun pääsee taas ulos. 

Liikuntalajeina jooga, pilates etäohjattuna ja pitkät metsälenkit. Arkiliikuntaa paljon. 

*

Tämä toimii minulle, ikää nyt 37. Ei lapsia. 

Vierailija
38/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin viikkoon liikuntaa 15h ja voin syödä ihan mitä haluan enkä liho. Päinvastoin tuntuisi vain paino putoavan kilon viikossa.

Vierailija
39/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bmi ei kerro mistään mitään, debunkattu moneen kertaan.

Miten niin ei muka kerro? Jos toinen sanoo olevansa bmi 20 ja toinen on bmi 30, niin jäätkö miettimään, että kumpi noista on lihavampi?

Vierailija
40/53 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihoit? Ja miten pystyt pystyyn laihava? Aineenvaihdutahan hidastuu pysyvästi jos lihoo

Ja höpöhöpö mitään hidastu pysyvästi. Kulutushan NOUSEE lihotessa (tarvitset enemn energiaa kuin hoikka). Turha tekosyy tämäkin. 

Tietenkin kulutettu energiamäärä kasvaa painon noustessa verrattuna aiempaan painoon. On kuitenkin tutkituu juttu, että laihtuessa energiankulutus saman painon ylläpitämiseksi, kuin hänellä joka ei ole koskaan laihduttanut, on huomattavasti pienempi. Tietenkin tässä on lihasmassaan ja yksilökohtaisiin seikkoihin liittyviä eroja. pointtina se, että elimistö vähentää energian kulutusta, jotta palaisi entiseen korkeampaan påainoon, jolloin laihdutustuloksen ylläpitäminen on haasteellisempaa, kuin hänellä joka ei alun alkaenkaan ole laihduttanut. eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän